MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Locomotivmester
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Locomotivmester

 Post Reply Post Reply
Author
miniclub89drg View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 28 august 2008
Location: Norge
Status: Offline
Points: 25
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote miniclub89drg Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Locomotivmester
    Posted: 24 oktober 2016 at 11:35
Jeg var innom Lagård Gravlund i Stavanger igår for å sjekke mine besteforeldres grav og da gikk jeg forbi en gravsten med tittelen ''Locomotivmester'' Noen som vet hva som inngikk i en slik tittel I 1891?
Mvh
Knut,
1:220 og 1:87 i Fremo
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 oktober 2016 at 11:54
Det er nok en overordnet lokomotivfører som administrerer lokdriften, antagelig innen et helt jernbanedistrikt. Tittelen fantes på 1970-tallet også. Lokmesteren i Oslo distrikt het Antonsen og hadde kontor i Lyntoghallen i Lodalen. Han klarte å sette til side ulka nr. 25 innerst i Fjellstallen utenom den offisielle lista over damplok som skulle bevares. Den ble senere pusset opp utvendig og plassert inne i toghallen på Oslo etter 1980. 
Et par av oss entusiastene på 70-tallet våget oss opp til hans kontor i mars 1970 da det var én grønn El 11 igjen, men den gikk i Bergen distrikt og stort sett bare mellom Bergen og Voss, for El 14 (også El 13?) var ennå ikke tillatt kjørt helt til Bergen, så tog som kom med El 14 til Voss, byttet til El 11 videre. Det var imidlertid ett togpar som gikk med El 11 hele veien mellom Oslo og Bergen, og det var ekspressen Et 603/604. Det gikk med Bergenslok, så det var en viss sjanse for at den grønne 2087 tok seg en tur østover. Det hadde vært artig å få tatt bilde av den siste grønne "elver". Det tenkte vi Antonsen hadde myndighet til å fikse. Rune Askvik var mer frimodig enn meg, så han foreslo at vi skulle banke på hos Antonsen, og jeg fulgte med da Rune spurte om Antonsen kunne få til at 2087 gikk østover på en bestemt dag slik at vi kunne stilles oss opp på Oslo Ø med kamera og fargefilm. Joda, myndige lokmester Antonsen tok en telefon til lokmesteren i Bergen mens vi satt der forventningsfulle, og dagen etter skulle de sende 2087 i 604, som dermed måtte returnere i 603. Her er resultatet:



Edited by ses - 24 oktober 2016 at 11:58
Svein S
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,062 seconds.