Det er nok en overordnet lokomotivfører som administrerer lokdriften, antagelig innen et helt jernbanedistrikt. Tittelen fantes på 1970-tallet også. Lokmesteren i Oslo distrikt het Antonsen og hadde kontor i Lyntoghallen i Lodalen. Han klarte å sette til side ulka nr. 25 innerst i Fjellstallen utenom den offisielle lista over damplok som skulle bevares. Den ble senere pusset opp utvendig og plassert inne i toghallen på Oslo etter 1980. Et par av oss entusiastene på 70-tallet våget oss opp til hans kontor i mars 1970 da det var én grønn El 11 igjen, men den gikk i Bergen distrikt og stort sett bare mellom Bergen og Voss, for El 14 (også El 13?) var ennå ikke tillatt kjørt helt til Bergen, så tog som kom med El 14 til Voss, byttet til El 11 videre. Det var imidlertid ett togpar som gikk med El 11 hele veien mellom Oslo og Bergen, og det var ekspressen Et 603/604. Det gikk med Bergenslok, så det var en viss sjanse for at den grønne 2087 tok seg en tur østover. Det hadde vært artig å få tatt bilde av den siste grønne "elver". Det tenkte vi Antonsen hadde myndighet til å fikse. Rune Askvik var mer frimodig enn meg, så han foreslo at vi skulle banke på hos Antonsen, og jeg fulgte med da Rune spurte om Antonsen kunne få til at 2087 gikk østover på en bestemt dag slik at vi kunne stilles oss opp på Oslo Ø med kamera og fargefilm. Joda, myndige lokmester Antonsen tok en telefon til lokmesteren i Bergen mens vi satt der forventningsfulle, og dagen etter skulle de sende 2087 i 604, som dermed måtte returnere i 603. Her er resultatet:
------------- Svein S
|