MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Smøring
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Smøring

 Post Reply Post Reply
Author
Rune_N View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 23 august 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 58
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Rune_N Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Smøring
    Posted: 07 november 2005 at 17:22

For smøring av drev/motor og lager på modelltog, hvilken olje kan brukes?

Kan foreksempel 556 brukes uten fare for at den skal tære på plastikk?

Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 november 2005 at 17:25

Roco anbafaller sin olje, men har hørt folk i miljøet anbefaller andre typer oljer som er tynnere. Roco anbefaller også å smøre matriellet etter å ha kjørt i 30t



Edited by Wickerman
A matter of life and death
Back to Top
Rune_N View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 23 august 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 58
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Rune_N Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 november 2005 at 17:31

Ser det står på 556 flasken at den kan brukes til smøring av el.tog, så da regner jeg med at den ikke gjør noen skade..

Back to Top
NiM View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 06 april 2005
Status: Offline
Points: 38
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote NiM Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 november 2005 at 17:37

Hvordan måler du at du har kjørt i 30 timer?..... Fører folk virkelig så nøye loggbok på kjøringen sin?

Egen erfaring tilsier derimot istedet at (original)smøringen tyter ut av loket og havner på utsiden av lokkassen der de ligger nedpakket i eskene sine. Er det andre som har opplevd det samme?

Bør man gjøre som i vinkjellerne hvor man dreier på flaskene fra tid til annen?.... Dvs. at man snur lok-esken 90 grader f.eks. hver måned?

Back to Top
Nils Gullhav View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 253
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Nils Gullhav Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 november 2005 at 17:53
Originally posted by NiM NiM wrote:

Hvordan måler du at du har kjørt i 30 timer?..... Fører folk virkelig så nøye loggbok på kjøringen sin?

 

 

Jepp og det kommer også frem når det er på tide med service. jeg har definert den tiden til 40 timer på de fleste lok jeg har.

Hilsen Nils

Back to Top
NiM View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 06 april 2005
Status: Offline
Points: 38
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote NiM Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 november 2005 at 09:08

Hvis du kjører Marklin er det jo bare tull å føre loggbok! Mitt P8 damplok i barndommen gikk vel minst 30 timer i UKEN i år etter år og det fikk da aldri noe smøring som jeg kan huske! Har Marklin-kvaliteten virkelig blitt så dårlig med årene at lokene må smøres omtrent hver 30. time? Riktignok pep det kanskje litt men lyden fra slepeskoen overdøvet jo all lyd i mils omkrets uansett så det var ikke noe problem....

Hvorfor finnes det forøvrig ingen dekodere som holder styr på slike timetall og f.eks. blinker konstant med lysene når et visst antall kjøretimer er oppnådd og så kan man resette det via programmeringssporet? (Ja, ja, de som kjører amerikansk kan jo mistolke dette og tro det er ditchlights helt ute av synk....  )



Edited by NiM
Back to Top
TomB View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 93
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TomB Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 november 2005 at 20:41

Smøreolje eller LOK-fett ??

LOK-fett B 52 er et spesialfett for modelljernbane.

Temaet er vel også generelt for alle skalaer.

Jeg har før skrevet om s-88-dekodere fra Gerd Boll. Han fører også smøremidler fra firmaet
Dr. Tillwich GmbH ved Werner Stehr.

For de spesielt interesserte, her er den store hjemmesiden for industrien:
http://www.dr-tillwich.com/daten4.htm

Dette firmaet er spesialister på smøremidler (oljer og spesialfett) for finmekanikk (klokkeundustrien og
instrumentindustrien). Werner Stehr har i lengre tid blitt nedrent av spørsmål om smøring av modelljern-
banelokomotiver og har derfor laget en hjemmeside for disse spørsmål, Her er det også nok av bilder og
forklaringer:

http://www.lokfett.com/index.html

Siden hans har denne innholdsfortegnelsen, oversatt:

Klokke-oljer på modellbanen
Modellbane-smøring
Hvem skriver? Fra forfatteren
Hvorfor skal man smøre
Hvordan virker stoffene (smøringen)
Hva betyr dette for det praktiske
Olje- og fettsmøring
Forskjellen på olje og fett
Oljepåføring / fettpåføring
Renhold
Nedpakking
Forhandlere
Tekniske datablad B 52:
http://www.lokfett.com/Kopie%20von%20TZ0160DT.pdf
Impressum



Edited by TomB
mvh



Tom Blikstad, Asker

HO, Tysk/sveitsisk forbilde, Märklin K, Esu ECoS, Viessmann, Kühn, MBTronik, WinDigipet, WinTrack
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,141 seconds.