Hortens US-anlegg på vei opp |
Post Reply |
Author | ||
eika
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1617 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 24 oktober 2005 at 16:08 |
|
I løpet av våren har Horten mj-klubb fått pusset opp sitt nyinnleide lokale i 3. etg. Nå er endelig vårt store amerikanske anlegg i ferd med å bli tørket støv av og montert opp. Anlegget vil bli montert som en "E" og vil ha yttermål på ca. 7x5 meter. Det ser faktisk ut til av vi får et par moduler til overs når første etasje er montert, så da er det jo lov å håpe på såpass interesse at vi med tid og stunder kanskje får til en spiral og en etasje til over som vil doble kjørestrekningen. Når anlegget har kommet seg opp så er planen at det skal brukes til operationkjøring med amerikanske tog, noe som ikke har vært så lett å få til på vårt andre klubbanlegg som jo er bygget mest etter tysk design og hvor sidesporene har vært mer for syns skyld... Siden vi i øyeblikket kun er tre personer som arbeider med prosjektet har vi gitt oss selv en god tidsfrist: Måler er å ha anlegget oppe og kjørbart innen klubbens tradisjonelle hjulekjøring i romjulen. Et par bilder av rommet og modulene for å gi dere en ide:
Eirik |
||
midnight
Administratorgruppen Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1145 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Ah... Glimrende... Hva med å arrangere et FREMO- (les: OPERATION) treff på dette anlegget etterhvert??? |
||
Morten W
H0 USA - Conrail, CSX & NS i Appalachia 1990+ O USA - Lehigh Valley ca 1975 Inspirasjon: Chubb, McClelland, T Koester, www.ldsig.org & www.opsig.org Besøk www.onorway.com |
||
eika
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1617 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Operation treff kan nok sikkert la seg gjøre etter hvert det Morten, men hvorfor må du blande Fremo navnet inn i det da? Du av alle burde vel vite at det har vært bedrevet operation her i landet i mange år før det var noe som het Fremo Det er mye mulig man kan si at Fremo=operation, men å si at operation=Fremo er helt feil... Eirik |
||
PR
Medlem i MJF Joined: 04 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 372 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Kan det komme av at det er kun fremo som har vist operation offentlig i Norge?
Samme som at märklin var modelljernbane for folk i gaten idag. Man assosierer firmaer med hva de gjør, det samme med grupperinger. så det er naturlig at fremo blir assosiert med operation, siden ingen annen gruppering har gjort dette til noe stort. PR |
||
eika
Post Options
Thanks(0)
|
|
Den dag Fremo i større grad påvirker norske mj-byggere til også i mye større grad å legge inn operation på sine hjemmeanlegg så vil jeg si de har gjort noe stort Men jeg tror ellers helt klart du har et poeng i at mange nok ikke har hatt den minste anelse om hva operation har dreid seg om før de fikk oppleve Fremo i praksis, så Fremo er absolutt en meget god ambassadør for en side av hobbyen som er noe oversett her hjemme og vel til en stor grad i hele europa... Eirik |
||
Mr Bridger
Fremo og MjF medlem Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1185 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Well said Eika. Det å være med på en skikkelig kjøresesjon med hurtigklokke, vognkort og det hele gir en helt annen dimensjon på hobbyen vår. Det er lett å bli hektet. Håper vi får muligheten til å demonstrere dette skikkelig for mange flere i nær fremtid. |
||
PR
Medlem i MJF Joined: 04 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 372 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hei
For å trekke dette med operation lengere, kan man kalle det for et rollespill. det har brikker og regler, og spillet får en ny avsluttning hver gang. for meg personlig har det fått eg til å bli glad i å kjøre med tog igjen. så jeg ønsker horten klubben lykke til med å skape et miljø hvor togene ikke bare går etter hverandre i en sirkel, men har en plausibel grunn til å flyttes. Hva med en invitasjon til en kjøring i en helg? Mvh Per Roar Johansen |
||
eika
Post Options
Thanks(0)
|
|
Det skal vi nok få til etterhvert som vi kommer i gang det. Første mål er som sagt å få anlegget opp og kjøreklart igjen etter lengre tids lagring. Dette målet håper vi soms agt å nå til klubbens hjulekjøring i romjulen. Så fort anlegget begynner bli kjørbart vil vi anskaffe skifteprogrammet "ship it" fra www.albionsoftware.com og begynne å sette opp det, og så snart vi får kjørt gjennom noen runder og tunet inn det så blir det nok muligheter for litt kjøring for andre og Eirik |
||
midnight
Administratorgruppen Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1145 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Sammenblandingen var tiltenkt! Fremo har gjort mye for å spre det glade budskap om trafikkspill/operation, men desverre er det ennå altfor mange som ikke innser at man nettopp IKKE trenger Fremo-moduler for å ha det gøy med trafikkspill. Der hadde jeg håpa at Fremo kunne skille litt tydeligere på modulbyggingen og den standarden de bygges etter og selve trafikkspillet. Som nevnt i et tidligere innlegg hadde jeg lyst til å invitere Fremo-gjengen og andre interesserte til å kjøre trafikkspill på Nye Glomfjordbanen når den en gang blir teknisk kjøreklar. Savner også artikler/innlegg fra de som faktisk driver med trafikkspill utenfor Fremo-miljøet. Det må da være noen der ute som ikke bare kjører i ring...? Desverre har jeg lite å melde på den fronten selv nettopp fordi klubbanlegget ennå ikke er klart for dette (og det som nevnt er tildels vanskelig å få forklart hva dette er og hvorfor vi bør lage sporplanen relativt logisk og lineær og ikke bare en sirkel) og fordi jeg heller ikke på hjemmebane ennå har satt spaden i jorda for den ultimate mj-kjelleren...
For viderekomne som virkelig vil operere realistisk anbefales istedet http://www.protrak.cc/ som må være det ultimate simuleringsprogrammet på markedet. Noe høyere terskel for å komme igang men det har alt og er i kontinuerlig utvikling med gratis oppdateringer resten av programmets levetid selv om inngansbilletten muligens synes noe høy! Vi burde få til et miljø for amerikansk operation slik som Fremo-treffene kanskje? Jeg stiller gjerne med noen hundre vogner...
|
||
Morten W
H0 USA - Conrail, CSX & NS i Appalachia 1990+ O USA - Lehigh Valley ca 1975 Inspirasjon: Chubb, McClelland, T Koester, www.ldsig.org & www.opsig.org Besøk www.onorway.com |
||
halvors
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 787 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Vi er nok mottagelige for slike forslag også . Jeg tror det er relativt få hjemmeanlegg som er bygget med tanke på trafikkspill, desverre. Kanskje er det på grunn av at mange tror man må ha et stort anlegg for å få det til, men det har jo mer med strukturen på anlegget enn størrelsen. En rimelig klar oppdeling av anlegget i "administrative områder" (f.eks. stasjoner) med strekninger imellom, og plass til flere operatører, gir straks muligheter for å organisere trafikkspill. Det som nok har gjort at FREMO fokuserer på kombinasjonen moduler og trafikkspill er at med et modulanlegg så kan man relativt raskt få opp et anlegg av en viss størrelse og struktur, og det at et modulanlegg etter FREMO"s prinsipper vil ha karakter av et lineært anlegg med stasjoner og strekninger. Trafikkspill er som sagt ovenfor relativt nytt og ukjent for mange, og derfor er det også en læringsprosess for å få dette til. Ikke minst på planleggingen av trafikkspillene som er en ganske omfattende jobb, uansett verktøy som brukes. Heldigvis har FREMO-miljøet i Tyskland gjort mye for å forenkle og strukturere denne jobben, noe vi har nydt godt av her i Norge når vi først kom igang. Etter å ha planlagt trafikkspill for et ti-talls forskjellige anlegg her i Norge så begynner noen av oss å komme noen skritt videre. Lykke til med arbeidet med å få de store klubbanleggene tilrettelagt for slike aktiviteter også, dette er en spennende utvikling. Hilsen Halvor |
||
eika
Post Options
Thanks(0)
|
|
Jeg har fått visse hint fra medlemmer i klubben som lusker innom her at jeg jo glemte noe vesentlig i mitt første innlegg da... Nemlig det at vi naturligvis gjerne vil ha med flere nye medlemmer som kan tenke seg og bygge og kjøre amerikansk.. Vi har som sagt et mål om å få anlegget kjøreklart innen klubbens hjulekjøring, og dersom noen kan tenke seg og melde seg inn allerede nå (ved så sen inmelding vil kontingenten regnes å gjelde for neste år pluss det som er igjen av året i år) og hjelpe oss med å få anlegget opp å stå så er de selvklart hjertelig velkommen Vårt fremtidshåp er som sagt at vi etter hvert kan få bygget på anlegget med en spiral og en ny etasje over den eksisterende, men også det krever medlemmer med intersse og arbeidslyst, så det kan bli mange muligheter og utfordringer for de som føler seg fristet... Dersom du kan tenke deg og bli med i klubben og bygge amerikansk, så er du hjertelig velkommen til å ta kontakt. Da er det bare å møte opp en av byggedagene våre som er hver tirsdag fra 18.00. Eirik |
||
ERIK
Nykommer Joined: 17 april 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 0 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Bra Eirik
|
||
BigBoy
|
||
eika
Post Options
Thanks(0)
|
|
Det går fremover i US avdelingen. pr. i kveld er første langsiden ferdig montert og koblet til. Litt skinnerensing i morgen og så regner vi med at vi kan drive litt skifting på de første 10 metrene til torsdag når vi har åpent hus. Tar med noen bilder fra jobben:
Og skulle noen føle seg fristet, så er vi som tidligere nevnt fortsatt interessert i nye medlemmer med interesse for amerikansk, så legge gjerne turen innom på en kjøretorsdag for en liten prat eller titt Eirik |
||
eika
Post Options
Thanks(0)
|
|
En stund siden sist jeg har skrevet noe om dette anlegget nå... Det har vært litt mye annet å styre med for flere av medlemmene i klubben, så fremdriften har ikke vært på topp, men nå begynner det å skje noe igjen; Vi har nå fått satt opp en skillevegg midt i rommet for å utnytte plassen bedre, og de modulene som er klare foreløpig er på bildene under prøvelagt på sin tiltenkte plass:
Eirik |
||
Nicholas
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 23 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hva slags radius er kurvene? Utifra bildene (og såvidt jeg kan huske fra en tildligere diskusjon om amerikanske moduler) så skulle de være på rundt 60cm. Eller tar jeg feil....
|
||
eika
Post Options
Thanks(0)
|
|
Radien på de modulene som er bygget er på 60 cm. ja. Jeg frykter imidlertid at radien der sporet nå skal vende ytterst på tarmen kan bli på ca. 50-55 cm, men utover det estetiske byr det neppe på noen større problemer for det store flertall av modeller. Eirik |
||
Nicholas
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 23 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Vel, av egen erfaring vil jeg si at man kan få problemer med det lengste materiellet i så fall. Jeg planlegger et hjemmeanlegg med 80cm radius fordi jeg kjører 89" autoracks og 89" flat cars. Dessuten har jeg en del større lok som definitivt vil krangle på 60cm eller mindre radius. Jeg er enig med deg at det er størst problem rent estetisk, men det kan jo også bli et problem med lange tog, hvor stammen trekkes inn i kurven og av sporet.
|
||
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |