Byggeblogg BM 92 messingbyggesett |
Post Reply | Page 123> |
Author | |
Messingmodeller
Viderekommen Joined: 02 april 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 79 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 21 desember 2012 at 12:44 |
Denne tråden er ment til tips og diskursjoner om byggingen av messingmodellen av type 92.
Til å starte med legger vi ut et par linker som kan være nyttige: Edited by Messingmodeller - 21 desember 2012 at 13:21 |
|
Scandinavian Miniatures - messingbyggesett av norske modeller. http://www.messingmodeller.no
|
|
Småen
Medlem i MJF Joined: 05 november 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 156 |
Post Options
Thanks(0)
|
Slettet
Edited by Småen - 21 desember 2012 at 15:16 |
|
Morten Jacobsen
Fremo og MjF medlem Joined: 05 november 2004 Location: Bergen, Norge Status: Offline Points: 1113 |
Post Options
Thanks(0)
|
For en flott tråd! Ingenting er bedre enn byggeveilledninger på video. Takk
|
|
Morten Jacobsen (MJ)
H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO |
|
icefighter35
Veteran Joined: 06 november 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 144 |
Post Options
Thanks(0)
|
håper noen snart legger ut noen bra bilder, ser ut som en flott modell.
|
|
Messingmodeller
Viderekommen Joined: 02 april 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 79 |
Post Options
Thanks(0)
|
B7-understellet er litt tynt og mykt, så man må være litt forsiktig med tilpasningen.
Begynn med å løsne alle understellsdetaljer. Tanken, den store firkantede boksen, en av de små tankene og to kasser kan gjenbrukes til understellet på styrevogna, men de øvrige er bare i veien. Understellsdetaljene er kun festes med et par tapper og løsnes dermed lett med en liten flat skrutrekker. Deretter skrus boggiene av med en liten stjernetrekker. Husk å passe godt på fjærene da de lett spretter ut når boggien fjernes. Motorboggien kan emd fordel settes foran da man allikevel må kutte ned en del på understellet og lage nye fester til boggien foran. Motorboggien er høyere så man må fjerne en del av plasten på B7-understellet for at den skal komme i korrekt høyde. Kanskje en ide å skjære et stort hull og heller lime en ny plate av f.eks 1mm tykk plastplate på oversiden av understellet? Et annet tips er å flytte skilleveggen nærmest førerrommet på motorvogna noe mer mot førerrommet når man benytter B7-understell. Skilleveggen er plassert for langt inn i kupeen av hensyn til motoren på Pendolinoen. Bildet viser en hybrid hvor motorboggien er plassert på styrevogna, men prinsippet bør fremkomme her. Motorboggien må plasseres høyere opp enn det bidlet viser. Motorboggien er relativt enkel å digitalisere. Vær imidlertid litt forsiktig med demonteringen av delene da de er litt skjøre. Vi har ikke klart å ødelegge noen av boggiene jeg har digitalisert så de tåler nok litt.. Løsne skruen og fjern det underste dekslet for å få ut blikket som gir motoren strøm fra hjulene. Husk å bore hull til ledningene i understellet også! Til slutt bøyes rammen til motorboggien og festes til hjulene. Skjær av boggisidene til den ene B7-boggien eller benytt de støpte som er vedlagt byggesettet og lim disse rett på rammen. De skal passe. Motorboggien på BM 92 er egentlig litt lengre i virkeligheten, men vi har gjort dette som et kompromiss for å få tak i "hyllevare" og kunne gjenbruke deler fra B7-vognene. Edited by Messingmodeller - 26 desember 2012 at 14:50 |
|
Scandinavian Miniatures - messingbyggesett av norske modeller. http://www.messingmodeller.no
|
|
Messingmodeller
Viderekommen Joined: 02 april 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 79 |
Post Options
Thanks(0)
|
Pendolinounderstellet er lettest å tilpasse. Boggisidene er derimot ikke korrekt for de som er opptatt av detaljene, men understellet er ellers "klar til bruk". NEM-koblingene er derimot plassert litt langt ut på Fleischmanns modell så vi har tilpasset skilleveggene slik at koblingen kommer litt lengre inn. Da passer det fremre skruehullet i understellet mot vognkassen slik at man kun trenger å bore hull til den midtre skilleveggen.
Man trenger ellers kun å kutte 5mm av chassiet i fronten og fjerne "hylsen" til skruehullet foran med en baufil. På styrevogna kommer den fremre skilleveggen over lyspærene, så disse må flyttes eller erstattes med lysdioder. Nye lysledere må uansett lages. Understellsdetaljene skal passe rett på understellet. Denne kan brukes som mal på plassering av understellsdetaljer for de som bruker B7 også. Edited by Messingmodeller - 26 desember 2012 at 14:36 |
|
Scandinavian Miniatures - messingbyggesett av norske modeller. http://www.messingmodeller.no
|
|
Messingmodeller
Viderekommen Joined: 02 april 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 79 |
Post Options
Thanks(0)
|
Bufferter må også fjernes. Disse er fjærede på B7 og kan med fordel brukes i fronten på BM 92. Prøv derfor å ta vare på disse til gjenbruk. |
|
Scandinavian Miniatures - messingbyggesett av norske modeller. http://www.messingmodeller.no
|
|
ArneGH
Medlem i MJF Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 242 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hvor lange bør rørene til lyktene være?
|
|
Arne Heggeseth
Hellbanen,HO, DCC www.heggeset.no |
|
ArneGH
Medlem i MJF Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 242 |
Post Options
Thanks(0)
|
Tok rørene til lyktene 5 mm lange, og det så ut til å bli bra. Er ferdig med styrevognen, men det er litt uklart hvordan karosseriet festes til understellet. Jeg bruker Pendolino-understell fra Fleischmann.Borremalen stemmer ikke med skilleveggene. Og så blir vognkassen for lav, må ha noe mellomlegg. Forslag mottas med takk.
|
|
Arne Heggeseth
Hellbanen,HO, DCC www.heggeset.no |
|
Messingmodeller
Viderekommen Joined: 02 april 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 79 |
Post Options
Thanks(0)
|
Skissene skal stemme, men det er viktig at man bruker veiledningen som fulgte med byggesettet eller skriver ut PDF fra hjemmesidene UTEN skalering. Vi har noen skruter med mutter som snart sendes ut til de som har kjøpt.Man skal bore 2mm hul i understellet for disse skruene.
Det står kanskje ikke så tydelig av bruksanvisningen, men man må vende hullet mot fronten og ikke innover mot kupeen på styrevognen hvis man bruker Pendolino som understell pga boggien. Motorvogn Skruer Edited by Messingmodeller - 08 januar 2013 at 19:49 |
|
Scandinavian Miniatures - messingbyggesett av norske modeller. http://www.messingmodeller.no
|
|
ArneGH
Medlem i MJF Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 242 |
Post Options
Thanks(0)
|
Så langt er jeg kommet med styrevognen. Prøving av understellet i morgen.
Noen flere som har begynt? |
|
Arne Heggeseth
Hellbanen,HO, DCC www.heggeset.no |
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
Har så vidt begynt byggingen!
Jeg ser av bildene ovenfor at mellomveggene på bildene og de som følger med i byggesettet ikke er identiske?
MV1 har en del som blir L-formet tvers over når endeveggen settes inn. Den er derfor mye stivere enn MV2 som bare har et lite feste i midten.
Etter byggeanvisningen skal MV2 stå i midten - men jeg lurer på om dette er feil?
MV1 synes å være en mye bedre del her - med større stivhet og stabiltet.
Dessuten lurer jeg på om det ikke skal være messingskruer og muttere som skal loddes på MV1 og MV2?
Det synes å være plass til slike? De fulgte ikke med og står heller ikke beskrevet i byggeanvisningen men avbildet over. (Jeg har slike 2 mm. skruer og muttere fra før.)
Dessuten et spørsmål som gjelder Pendolino. - Dette settet er utstyrt med krenging - mens BM92 ikke har dette. Bør man frese ut et horisontalt spor i kulissen som styrer krenging for å unngå at modellen gjør dette? Edited by Kjell H. - 04 februar 2013 at 15:16 |
|
Håvard H
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2016 |
Post Options
Thanks(0)
|
Får vi se denne på Show & Tell på TMJK førstkommende Torsdag? Ser ut som har god kontroll på loddebolten! (Og ta gjerne med Hell Stasjon!) |
|
ArneGH
Medlem i MJF Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 242 |
Post Options
Thanks(0)
|
Til Kjell H. Jeg har også vurdert disse mellomveggene og får det ikke helt til å stemme. Dessuten "mangler" det en bit for å få det sammen. Jeg fikk ettersendt i posten 4 messingskruer.
Til Håvard, jeg skal prøve å få til en tur på torsdag. Tar med Type 92 og Hell stasjon. Kan også ta med skd 224, som nå er ferdig. |
|
Arne Heggeseth
Hellbanen,HO, DCC www.heggeset.no |
|
Håvard H
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2016 |
Post Options
Thanks(0)
|
Høres bra ut! Om det er flere MJ-interesserte i Trondheim som kan tenke seg en kikk på denne modellen så er altså "Show & Tell" et åpent arrangement torsdag 7. februar kl 1900 i TMJK sine lokaler på Nidarvoll skole. Opplegge er at alle deltagerne tar med seg et MJ-prosjekt som grunnlag for diskusjon og utveksling av tips og ideer. |
|
Messingmodeller
Viderekommen Joined: 02 april 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 79 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det stemmer at bildene viser mellomvegger av en prototype. Det tar tid å lage byggeveiledning og dermed ta passende bilder. Det er jo valgfritt hvor man plasserer mellomveggene. Hvis du føler at det er best å bytte om på disse noterer vi oss dette til evt. en senere anledning. Det er en utfordring når man lager et byggesett basert på flere typer understell. I fremtiden kommer vi nok til å kun velge en løsning. Vi beklager hvis du ikke fikk skruer. Kan ettersende disse i posten til deg. Vedr. krenging så kan du avstive dette ved å frese / file innhakket rett og sparkle igjen nedhakket med kjemisk metall (kan skaffes på bl. a Clas Ohlson med artikkelnummer 34-38) Edited by Messingmodeller - 04 februar 2013 at 22:39 |
|
Scandinavian Miniatures - messingbyggesett av norske modeller. http://www.messingmodeller.no
|
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
Da velger jeg å ha den stiveste mellomveggen i midten!
Synes det ga et mer stabilt resultat.
Forslag til utfresing av kulisse for å unngå krenging, var slik jeg tenkte å gjøre det!
Har kommet litt videre.....
Det jeg lurer på nå, er om endeveggen må files noe av for å passe inni skroget? Det ser ut som den må files av tykkelsen på platen for å passe inn? - Virker som den er ca. 0,5 mm. for stor på alle mål.
|
|
ArneGH
Medlem i MJF Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 242 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg har også filt av endeveggene litt. Rundet av hjørnene og litt til. Da gigg det bra.
|
|
Arne Heggeseth
Hellbanen,HO, DCC www.heggeset.no |
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ja, jeg mener dette er nødvendig for å få god tilpassning av endeveggen! Det virker for meg som den har utvendige mål til vognkasseprofilen i stedet for innvendige mål?Edited by Kjell H. - 05 februar 2013 at 10:54 |
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg tenker å bygge en helt moderne utgave (da jeg fra før har 2 i nydesign og én rød/sølv med "gamle" lykter).
De mest moderne lyktene ser ut til å være av LED-type på forbildet?
Er den midterste topplampen kun markeringslys?
De nedre lampene ser ytterst ut til å være nærlys og innvendig kanskje en kombinasjon av markeringslys og sluttlys i samme lykt? - Stemmer dette? - (Dette for å få 3 like markeringslys i triangelform - Dersom nærlysene også er markeringslys, blir de vel ulike?)
Hvor langt bør "rørstubbene" stikke ut for slike moderne lys? De ser lengre ut enn de opprinnelige.
|
|
Wickerman
Veteran Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1211 |
Post Options
Thanks(0)
|
Bilde viser Di4.651 på Grong st. Venter på kryssing med Ole Tobias(til Mo i Rana)
Edited by Wickerman - 10 februar 2013 at 18:14 |
|
A matter of life and death
|
|
ArneGH
Medlem i MJF Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 242 |
Post Options
Thanks(0)
|
Her er fronten på 92.55. Bildet er tatt 14 september på Hell. Som du ser, stikker de øverste lyktene langt ut.
|
|
Arne Heggeseth
Hellbanen,HO, DCC www.heggeset.no |
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hva med lysene?
Er det nå 3 hvite diodelanper i trekantform, bestående av de innerste nedre lamper og den midterste topplampen?
Er de nedre, inneste diodelamper tofargede (rødt/hvitt)?
Det ser ut til at de øvre topplamper nå er av mindre Ø enn de originale?
- Stemmer dette?
|
|
Pelle
Nettgruppen Joined: 08 april 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 2136 |
Post Options
Thanks(0)
|
Så vidt jeg kan se på dette bildet Fra jernbane.net er de innerste lysene nede fortsatt røde.
|
|
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
|
|
Toko
Viderekommen Joined: 02 april 2005 Status: Offline Points: 32 |
Post Options
Thanks(0)
|
De innerste lampene har både røde og hvite lysdioder. Kan altså skifte mellom rød eller hvit. Når de hvite er tent er også lampa i midten øverst tent med hvite dioder.
Tore
|
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
Etter å ha satt sammen det meste av de 2 vognkassene så har jeg et spørsmål/eller tips til byggingen.
Normalt for messingbyggesett skal alle knekklinjer vende innover (knekkes mot etselinjen slik at den ligger innvendig). Dette er heller ikke beskrevet i anvisningen, så jeg antok derfor at det skulle være slik. Det som får meg til å stusse på dette, er vulsten for overgangsbelgene. Her er det etset ut en lomme til plastfjæren på Fleischmann-belgen som skal gjenbrukes. Da må dette bøyes og monteres motsatt.
Dette kan også være tilfelle for stykket med frontplogen? Jeg synes det passet best når jeg brettet mot etselinjene og lot det etsede partiet på frontplogen vende innover.
Videre er det ikke helt god passform mellom endeveggen og denne vulsten mht. lodding. Det gjør ikke så mye, men man bør kanskje bruke en tynn shims i mellom for å få bedre passform? Da passer den tynne stripen på etseplaten, langs takventilene. Selv om den ene kanten ikke er helt bein (mot takventilene) så er det bare å klippe ut og lodde sammen.
Ellers ser jeg at chassiset tar i rørene for nedre frontlys. Da står kåpen direkte på metallchassiset.
Skal kåpen heves - eller må det kuttes mer av i fronten på chassiset/eventuelt freses plass til disse rørene (event.også til LEDs på endene av rørene)? Edited by Kjell H. - 14 februar 2013 at 12:01 |
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det skrider sakte videre!
Denne gang har jeg noen kommentarer til takoppbygget på motorvognen.
Dette består av en stor messingdel som skal brettes og en profil som skal loddes fast inni.
Den som skal loddes fast inni skal vel stå vertikalt på takplaten - eller?
Det som forbauser meg, er at de to andre endeprofilene som skal brettes har nøyaktig samme dimensjon som endeprofilene - til tross for at de skrå i endene. De skulle således vært større/bredere!
Når man bretter og lodder sammen takprofilen "mangler" ca. 1-2 mm. på bredden for at lengden langs toppen av takoppbygget skal være like langt som toppen av endeprofilen.
Hvordan er dette tenkt å løses?
Jeg tenkte å lodde en bit tykk messingplate der enden møter sideveggen for å fylle ut den "manglende biten".
- Lite kommentarer forresten? - Er det ikke flere som bygger denne?
- Kanskje jeg er noe kritisk - men jeg trodde hensikten med denne bloggen var nettopp erfaringsutveksling? Edited by Kjell H. - 15 februar 2013 at 10:53 |
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
Løsningen på endevenggene til takoppbygget ble å brekke det løs fra brettekanten for å bedre få sentrert det. Da slissene i taket bestemmer bredden, måtte kortenden files litt av i nederkant. Derved slapp jeg å legge inn et ekstra stykke og kunne fylle åpningen i overkant med tinn.
Når man ser nøye på delen - og forbildet, så har den karmen rundt kjølerene en åpning mot taket. Den kan derfor ikke loddes fast i dette.
Tror at beste løsning er å bore et par hull i taket på hver side der denne karmen er oppdelt og montere 0,5 mm. trådstøtter på innsiden. Da får man også nok styrke i karmen.
Denne detaljen synes jeg hittil har vært mest krevende.
- Ser at vognkassene er noe tynne og lett deformerbare i underkant. NMJ bruker på sine vognkasser å ha en L-profil i nederkant som stiver av modellen og som vognkassen kan festes i understellet med.
Da det er nok klaring til en slik forsterkning på BM92, mener jeg dette bør gjøres.
Kanskje en firkant eller L-profil 1 x 2 eller 2 x 2 mm. er egnet?
En slik forsterkning kan loddes på hver side i overkant av utsparingene til boggiene i hele vognens lengde på begge sider.
Håper at fremtidige modeller har en slik forsterkning medlevert?
|
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
Da var jeg omtrent ferdig med loddejobben!
- Lurer på om tyfon, bremseslanger og UHF-antenner er inkludert? - Eller må dette kjøpes separat?
Videre er det en slisse i taket på begge vognkasser like i forkant av A/C-enheten.
Hva er denne tiltenkt? Edited by Kjell H. - 20 februar 2013 at 13:04 |
|
Pelle
Nettgruppen Joined: 08 april 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 2136 |
Post Options
Thanks(0)
|
Tyfoner og antenner følger ikke med, men det jobbes med å få tak i dette til andre byggeprosjekter så det vil nok bli tilbudt for salg senere. Kan virke som at mjhobby.se har noe tilsvarende de til bm92 i sitt sortiment for dere som vil skaffe dette nå.
|
|
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
|
|
Post Reply | Page 123> |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |