Print Page | Close Window

Byggeblogg BM 92 messingbyggesett

Printed From: MJF Forum
Category: MJ-Weblogger
Forum Name: Weblogger
Forum Description: Personlige dagbøker for bygging av kvart- halv eller trekvartferdige prosjekter. Her gjelder spesielle regler som du kan lese om i øverste innlegg inne på dette delforumet.
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=7380
Printed Date: 22 november 2024 at 06:06
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com


Topic: Byggeblogg BM 92 messingbyggesett
Posted By: Messingmodeller
Subject: Byggeblogg BM 92 messingbyggesett
Date Posted: 21 desember 2012 at 12:44
Denne tråden er ment til tips og diskursjoner om byggingen av messingmodellen av type 92.

Til å starte med legger vi ut et par linker som kan være nyttige:
  1. http://www.messingmodeller.no/byggetips-type-92/" rel="nofollow - Byggeveiledninger
  2. http://forsk.njk.no/mdb/mdb.php?allefoto=1&hid=162&jernb=&art=&aut=&eng=" rel="nofollow - Forbildet - NJKs materielldatabase
  3. http://jernbane.net/bo/subpage.php?s=3&t=83" rel="nofollow - Forbildet - Jernbane.net









-------------
Scandinavian Miniatures - messingbyggesett av norske modeller. http://www.messingmodeller.no" rel="nofollow - http://www.messingmodeller.no



Replies:
Posted By: Småen
Date Posted: 21 desember 2012 at 12:50
Slettet


Posted By: Morten Jacobsen
Date Posted: 21 desember 2012 at 15:06
For en flott tråd! Ingenting er bedre enn byggeveilledninger på video. Takk

-------------
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO


Posted By: icefighter35
Date Posted: 22 desember 2012 at 00:23
håper noen snart legger ut noen bra bilder, ser ut som en flott modell.Star


Posted By: Messingmodeller
Date Posted: 26 desember 2012 at 14:22
B7-understellet er litt tynt og mykt, så man må være litt forsiktig med tilpasningen.
Begynn med å løsne alle understellsdetaljer. Tanken, den store firkantede boksen, en av de små tankene og to kasser kan gjenbrukes til understellet på styrevogna, men de øvrige er bare i veien. Understellsdetaljene er kun festes med et par tapper og løsnes dermed lett med en liten flat skrutrekker.

Deretter skrus boggiene av med en liten stjernetrekker. Husk å passe godt på fjærene da de lett spretter ut når boggien fjernes.

Motorboggien kan emd fordel settes foran da man allikevel må kutte ned en del på understellet og lage nye fester til boggien foran. Motorboggien er høyere så man må fjerne en del av plasten på B7-understellet for at den skal komme i korrekt høyde. Kanskje en ide å skjære et stort hull og heller lime en ny plate av f.eks 1mm tykk plastplate på oversiden av understellet?

Et annet tips er å flytte skilleveggen nærmest førerrommet på motorvogna noe mer mot førerrommet når man benytter B7-understell. Skilleveggen er plassert for langt inn i kupeen av hensyn til motoren på Pendolinoen.

Bildet viser en hybrid hvor motorboggien er plassert på styrevogna, men prinsippet bør fremkomme her. Motorboggien må plasseres høyere opp enn det bidlet viser.


Motorboggien er relativt enkel å digitalisere. Vær imidlertid litt forsiktig med demonteringen av delene da de er litt skjøre. Vi har ikke klart å ødelegge noen av boggiene jeg har digitalisert så de tåler nok litt.. Løsne skruen og fjern det underste dekslet for å få ut blikket som gir motoren strøm fra hjulene. Husk å bore hull til ledningene i understellet også!

Til slutt bøyes rammen til motorboggien og festes til hjulene. Skjær av boggisidene til den ene B7-boggien eller benytt de støpte som er vedlagt byggesettet og lim disse rett på rammen. De skal passe. Motorboggien på BM 92 er egentlig litt lengre i virkeligheten, men vi har gjort dette som et kompromiss for å få tak i "hyllevare" og kunne gjenbruke deler fra B7-vognene.



-------------
Scandinavian Miniatures - messingbyggesett av norske modeller. http://www.messingmodeller.no" rel="nofollow - http://www.messingmodeller.no


Posted By: Messingmodeller
Date Posted: 26 desember 2012 at 14:30
Pendolinounderstellet er lettest å tilpasse. Boggisidene er derimot ikke korrekt for de som er opptatt av detaljene, men understellet er ellers "klar til bruk". NEM-koblingene er derimot plassert litt langt ut på Fleischmanns modell så vi har tilpasset skilleveggene slik at koblingen kommer litt lengre inn. Da passer det fremre skruehullet i understellet mot vognkassen slik at man kun trenger å bore hull til den midtre skilleveggen.

Man trenger ellers kun å kutte 5mm av chassiet i fronten og fjerne "hylsen" til skruehullet foran med en baufil.

På styrevogna kommer den fremre skilleveggen over lyspærene, så disse må flyttes eller erstattes med lysdioder. Nye lysledere må uansett lages.



Understellsdetaljene skal passe rett på understellet. Denne kan brukes som mal på plassering av understellsdetaljer for de som bruker B7 også.



-------------
Scandinavian Miniatures - messingbyggesett av norske modeller. http://www.messingmodeller.no" rel="nofollow - http://www.messingmodeller.no


Posted By: Messingmodeller
Date Posted: 26 desember 2012 at 14:53
Originally posted by Messingmodeller Messingmodeller wrote:

B7-understellet er litt tynt og mykt, så man må være litt forsiktig med tilpasningen.
Begynn med å løsne alle understellsdetaljer. Tanken, den store firkantede boksen, en av de små tankene og to kasser kan gjenbrukes til understellet på styrevogna, men de øvrige er bare i veien. Understellsdetaljene er kun festes med et par tapper og løsnes dermed lett med en liten flat skrutrekker.

Bufferter må også fjernes. Disse er fjærede på B7 og kan med fordel brukes i fronten på BM 92. Prøv derfor å ta vare på disse til gjenbruk.


-------------
Scandinavian Miniatures - messingbyggesett av norske modeller. http://www.messingmodeller.no" rel="nofollow - http://www.messingmodeller.no


Posted By: ArneGH
Date Posted: 07 januar 2013 at 15:10
Hvor lange bør rørene til lyktene være?

-------------
Arne Heggeseth

Hellbanen,HO, DCC
www.heggeset.no


Posted By: ArneGH
Date Posted: 08 januar 2013 at 17:19
Tok rørene til lyktene 5 mm lange, og det så ut til å bli bra. Er ferdig med styrevognen, men det er litt uklart hvordan karosseriet festes til understellet. Jeg bruker Pendolino-understell fra Fleischmann.Borremalen stemmer ikke med skilleveggene. Og så blir vognkassen for lav, må ha noe mellomlegg. Forslag mottas med takk.


-------------
Arne Heggeseth

Hellbanen,HO, DCC
www.heggeset.no


Posted By: Messingmodeller
Date Posted: 08 januar 2013 at 19:48
Skissene skal stemme, men det er viktig at man bruker veiledningen som fulgte med byggesettet eller skriver ut PDF fra hjemmesidene UTEN skalering. Vi har noen skruter med mutter som snart sendes ut til de som har kjøpt.Man skal bore 2mm hul i understellet for disse skruene.

Det står kanskje ikke så tydelig av bruksanvisningen, men man må vende hullet mot fronten og ikke innover mot kupeen på styrevognen hvis man bruker Pendolino som understell pga boggien.

Motorvogn


Skruer




-------------
Scandinavian Miniatures - messingbyggesett av norske modeller. http://www.messingmodeller.no" rel="nofollow - http://www.messingmodeller.no


Posted By: ArneGH
Date Posted: 08 januar 2013 at 21:56
Så langt er jeg kommet med styrevognen. Prøving av understellet i morgen.

Noen flere som har begynt?



-------------
Arne Heggeseth

Hellbanen,HO, DCC
www.heggeset.no


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 04 februar 2013 at 15:11
Har så vidt begynt byggingen!
 
Jeg ser av bildene ovenfor at mellomveggene på bildene og de som følger med i byggesettet ikke er identiske?
MV1 har en del som blir L-formet tvers over når endeveggen settes inn. Den er derfor mye stivere enn MV2 som bare har et lite feste i midten.
Etter byggeanvisningen skal MV2 stå i midten - men jeg lurer på om dette er feil?
MV1 synes å være en mye bedre del her - med større stivhet og stabiltet.
 
Dessuten lurer jeg på om det ikke skal være messingskruer og muttere som skal loddes på MV1 og MV2?
Det synes å være plass til slike? De fulgte ikke med og står heller ikke beskrevet i byggeanvisningen men avbildet over. (Jeg har slike 2 mm. skruer og muttere fra før.)
 
Dessuten et spørsmål som gjelder Pendolino. - Dette settet er utstyrt med krenging - mens BM92 ikke har dette. Bør man frese ut et horisontalt spor i kulissen som styrer krenging for å unngå at modellen gjør dette?


Posted By: Håvard H
Date Posted: 04 februar 2013 at 15:20
Originally posted by ArneGH ArneGH wrote:


Så langt er jeg kommet med styrevognen. Prøving av understellet i morgen.


Får vi se denne på Show & Tell på TMJK førstkommende Torsdag? Ser ut som har god kontroll på loddebolten!

(Og ta gjerne med Hell Stasjon!)

-------------
Mvh Håvard H



http://trainspast.wordpress.com" rel="nofollow - Modelljernbaneforeningen På Sporet Av Den Tapte Tid


Posted By: ArneGH
Date Posted: 04 februar 2013 at 18:24
Til Kjell H. Jeg har også vurdert disse mellomveggene og får det ikke helt til å stemme. Dessuten "mangler" det en bit for å få det sammen. Jeg fikk ettersendt i posten 4 messingskruer.

Til Håvard, jeg skal prøve å få til en tur på torsdag. Tar med Type 92 og Hell stasjon. Kan også ta med skd 224, som nå er ferdig.


-------------
Arne Heggeseth

Hellbanen,HO, DCC
www.heggeset.no


Posted By: Håvard H
Date Posted: 04 februar 2013 at 19:47
Originally posted by ArneGH ArneGH wrote:

Til Kjell H. Jeg har også vurdert disse mellomveggene og får det ikke helt til å stemme. Dessuten "mangler" det en bit for å få det sammen. Jeg fikk ettersendt i posten 4 messingskruer.

Til Håvard, jeg skal prøve å få til en tur på torsdag. Tar med Type 92 og Hell stasjon. Kan også ta med skd 224, som nå er ferdig.



Høres bra ut!
Om det er flere MJ-interesserte i Trondheim som kan tenke seg en kikk på denne modellen så er altså "Show & Tell" et åpent arrangement torsdag 7. februar kl 1900 i TMJK sine lokaler på Nidarvoll skole. Opplegge er at alle deltagerne tar med seg et MJ-prosjekt som grunnlag for diskusjon og utveksling av tips og ideer.





-------------
Mvh Håvard H



http://trainspast.wordpress.com" rel="nofollow - Modelljernbaneforeningen På Sporet Av Den Tapte Tid


Posted By: Messingmodeller
Date Posted: 04 februar 2013 at 22:38
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Har så vidt begynt byggingen!
 
Jeg ser av bildene ovenfor at mellomveggene på bildene og de som følger med i byggesettet ikke er identiske?
MV1 har en del som blir L-formet tvers over når endeveggen settes inn. Den er derfor mye stivere enn MV2 som bare har et lite feste i midten.
Etter byggeanvisningen skal MV2 stå i midten - men jeg lurer på om dette er feil?
MV1 synes å være en mye bedre del her - med større stivhet og stabiltet.
 
Dessuten lurer jeg på om det ikke skal være messingskruer og muttere som skal loddes på MV1 og MV2?
Det synes å være plass til slike? De fulgte ikke med og står heller ikke beskrevet i byggeanvisningen men avbildet over. (Jeg har slike 2 mm. skruer og muttere fra før.)
 
Dessuten et spørsmål som gjelder Pendolino. - Dette settet er utstyrt med krenging - mens BM92 ikke har dette. Bør man frese ut et horisontalt spor i kulissen som styrer krenging for å unngå at modellen gjør dette?

Det stemmer at bildene viser mellomvegger av en prototype. Det tar tid å lage byggeveiledning og dermed ta passende bilder. Det er jo valgfritt hvor man plasserer mellomveggene. Hvis du føler at det er best å bytte om på disse noterer vi oss dette til evt. en senere anledning. Det er en utfordring når man lager et byggesett basert på flere typer understell. I fremtiden kommer vi nok til å kun velge en løsning.

Vi beklager hvis du ikke fikk skruer. Kan ettersende disse i posten til deg.

Vedr. krenging så kan du avstive dette ved å frese / file innhakket rett og sparkle igjen nedhakket med kjemisk metall (kan skaffes på bl. a Clas Ohlson med http://www.clasohlson.com/no/Kjemisk-metall,-Plastic-Padding/Pr340038000" rel="nofollow - artikkelnummer 34-38 )




-------------
Scandinavian Miniatures - messingbyggesett av norske modeller. http://www.messingmodeller.no" rel="nofollow - http://www.messingmodeller.no


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 05 februar 2013 at 01:11
Da velger jeg å ha den stiveste mellomveggen i midten!
Synes det ga et mer stabilt resultat.
Forslag til utfresing av kulisse for å unngå krenging, var slik jeg tenkte å gjøre det!
 
Har kommet litt videre.....
Det jeg lurer på nå, er om endeveggen må files noe av for å passe inni skroget? Det ser ut som den må files av tykkelsen på platen for å passe inn? - Virker som den er ca. 0,5 mm. for stor på alle mål.


Posted By: ArneGH
Date Posted: 05 februar 2013 at 10:49
Jeg har også filt av endeveggene litt. Rundet av hjørnene og litt til. Da gigg det bra.

-------------
Arne Heggeseth

Hellbanen,HO, DCC
www.heggeset.no


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 05 februar 2013 at 10:53

Ja, jeg mener dette er nødvendig for å få god tilpassning av endeveggen!

Det virker for meg som den har utvendige mål til vognkasseprofilen i stedet for innvendige mål?


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 05 februar 2013 at 13:57
Jeg tenker å bygge en helt moderne utgave (da jeg fra før har 2 i nydesign og én rød/sølv med "gamle" lykter).
De mest moderne lyktene ser ut til å være av LED-type på forbildet?
Er den midterste topplampen kun markeringslys?
De nedre lampene ser ytterst ut til å være nærlys og innvendig kanskje en kombinasjon av markeringslys og sluttlys i samme lykt? - Stemmer dette? - (Dette for å få 3 like markeringslys i triangelform - Dersom nærlysene også er markeringslys, blir de vel ulike?)
 
Hvor langt bør "rørstubbene" stikke ut for slike moderne lys? De ser lengre ut enn de opprinnelige.


Posted By: Wickerman
Date Posted: 10 februar 2013 at 18:13
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Jeg tenker å bygge en helt moderne utgave (da jeg fra før har 2 i nydesign og én rød/sølv med "gamle" lykter).
De mest moderne lyktene ser ut til å være av LED-type på forbildet?
Er den midterste topplampen kun markeringslys?
De nedre lampene ser ytterst ut til å være nærlys og innvendig kanskje en kombinasjon av markeringslys og sluttlys i samme lykt? - Stemmer dette? - (Dette for å få 3 like markeringslys i triangelform - Dersom nærlysene også er markeringslys, blir de vel ulike?)
 
Hvor langt bør "rørstubbene" stikke ut for slike moderne lys? De ser lengre ut enn de opprinnelige.
Både på Di4 og 92, sitter de mye lengere ut enn på de orginale. Og har nok de samme lyktene.
Bilde viser Di4.651 på Grong st. Venter på kryssing med Ole Tobias(til Mo i Rana) 
Di4.651 på Grong st med tog 472


-------------
A matter of life and death


Posted By: ArneGH
Date Posted: 10 februar 2013 at 18:27
Her er fronten på 92.55. Bildet er tatt 14 september på Hell. Som du ser, stikker de øverste lyktene langt ut.






-------------
Arne Heggeseth

Hellbanen,HO, DCC
www.heggeset.no


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 10 februar 2013 at 20:02
Hva med lysene?
Er det nå 3 hvite diodelanper i trekantform, bestående av de innerste nedre lamper og den midterste topplampen?
Er de nedre, inneste diodelamper tofargede (rødt/hvitt)? 
Det ser ut til at de øvre topplamper nå er av mindre Ø enn de originale?
 
- Stemmer dette?


Posted By: Pelle
Date Posted: 11 februar 2013 at 00:15
Så vidt jeg kan se på dette bildet Fra jernbane.net er de innerste lysene nede fortsatt røde.



-------------
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.


Posted By: Toko
Date Posted: 11 februar 2013 at 07:15
De innerste lampene har både røde og hvite lysdioder. Kan altså skifte mellom rød eller hvit. Når de hvite er tent er også lampa i midten øverst tent med hvite dioder.

Tore


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 14 februar 2013 at 11:46
Etter å ha satt sammen det meste av de 2 vognkassene så har jeg et spørsmål/eller tips til byggingen.
 
Normalt for messingbyggesett skal alle knekklinjer vende innover (knekkes mot etselinjen slik at den ligger innvendig). Dette er heller ikke beskrevet i anvisningen, så jeg antok derfor at det skulle være slik. Det som får meg til å stusse på dette, er vulsten for overgangsbelgene. Her er det etset ut en lomme til plastfjæren på Fleischmann-belgen som skal gjenbrukes. Da må dette bøyes og monteres motsatt.
Dette kan også være tilfelle for stykket med frontplogen? Jeg synes det passet best når jeg brettet mot etselinjene og lot det etsede partiet på frontplogen vende innover.
 
Videre er det ikke helt god passform mellom endeveggen og denne vulsten mht. lodding. Det gjør ikke så mye, men man bør kanskje bruke en tynn shims i mellom for å få bedre passform? Da passer den tynne stripen på etseplaten, langs takventilene. Selv om den ene kanten ikke er helt bein (mot takventilene) så er det bare å klippe ut og lodde sammen.
 
Ellers ser jeg at chassiset tar  i rørene for nedre frontlys. Da står kåpen direkte på metallchassiset.
Skal kåpen heves - eller må det kuttes mer av i fronten på chassiset/eventuelt freses plass til disse rørene (event.også til LEDs på endene av rørene)?


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 15 februar 2013 at 09:53
Det skrider sakte videre!
Denne gang har jeg noen kommentarer til takoppbygget på motorvognen.
 
Dette består av en stor messingdel som skal brettes og en profil som skal loddes fast inni.
Den som skal loddes fast inni skal vel stå vertikalt på takplaten - eller?
Det som forbauser meg, er at de to andre endeprofilene som skal brettes har nøyaktig samme dimensjon som endeprofilene - til tross for at de skrå i endene. De skulle således vært større/bredere!
Når man bretter og lodder sammen takprofilen "mangler" ca. 1-2 mm. på bredden for at lengden langs toppen av takoppbygget skal være like langt som toppen av endeprofilen.
Hvordan er dette tenkt å løses?
 
Jeg tenkte å lodde en bit tykk messingplate der enden møter sideveggen for å fylle ut den "manglende biten".
 
- Lite kommentarer forresten? - Er det ikke flere som bygger denne?
- Kanskje jeg er noe kritisk - men jeg trodde hensikten med denne bloggen var nettopp erfaringsutveksling?


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 17 februar 2013 at 12:19
Løsningen på endevenggene til takoppbygget ble å brekke det løs fra brettekanten for å bedre få sentrert det. Da slissene i taket bestemmer bredden, måtte kortenden files litt av i nederkant. Derved slapp jeg å legge inn et ekstra stykke og kunne fylle åpningen i overkant med tinn.
Når man ser nøye på delen - og forbildet, så har den karmen rundt kjølerene en åpning mot taket. Den kan derfor ikke loddes fast i dette.
Tror at beste løsning er å bore et par hull i taket på hver side der denne karmen er oppdelt og montere 0,5 mm. trådstøtter på innsiden. Da får man også nok styrke i karmen.
Denne detaljen synes jeg hittil har vært mest krevende.
 
- Ser at vognkassene er noe tynne og lett deformerbare i underkant. NMJ bruker på sine vognkasser å ha en L-profil i nederkant som stiver av modellen og som vognkassen kan festes i understellet med.
Da det er nok klaring til en slik forsterkning på BM92, mener jeg dette bør gjøres.
Kanskje en firkant eller L-profil 1 x 2 eller 2 x 2 mm. er egnet?
En slik forsterkning kan loddes på hver side i overkant av utsparingene til boggiene i hele vognens lengde på begge sider.
 
Håper at fremtidige modeller har en slik forsterkning medlevert?


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 20 februar 2013 at 11:57
Da var jeg omtrent ferdig med loddejobben!
- Lurer på om tyfon, bremseslanger og UHF-antenner er inkludert? - Eller må dette kjøpes separat?
 
Videre er det en slisse i taket på begge vognkasser like i forkant av A/C-enheten.
Hva er denne tiltenkt?


Posted By: Pelle
Date Posted: 21 februar 2013 at 07:38
Tyfoner og antenner følger ikke med, men det jobbes med å få tak i dette til andre byggeprosjekter så det vil nok bli tilbudt for salg senere. Kan virke som at mjhobby.se har noe tilsvarende de til bm92 i sitt sortiment for dere som vil skaffe dette nå.

-------------
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.


Posted By: Wickerman
Date Posted: 24 februar 2013 at 23:13



-------------
A matter of life and death


Posted By: Wickerman
Date Posted: 24 februar 2013 at 23:16
Legger til at jeg ikke bygger Type 92. Men legger ut bilder hvis noen skulle, ha glede av det. Lysbruken på de forige bildene av type 92 og mine er forskjellige. Så det kan se ut som det er opp til lokfører hvilken som brukes, så lengen man har trekanten. Legger ut et bilde som viser nok en variasjon av lysbruk i fronten.


-------------
A matter of life and death


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 27 februar 2013 at 15:57
Takker for bildene av forbildet!
Jeg velger å lime diodene på små stubber av messingrør som jeg kan tre over de mindre som er loddet i fronten. Derved blir dette demonterbart.
ved å vinkle monteringen av en rød og hvit lysdiode, ser jeg heller ikke problem med dette lysskiftet.
 
Da er jeg "messingferdig".
Litt flikking gjenstår - før det værste kommer, nemlig maling!!
 
- Litt dårlige bilder:
 


Posted By: Pelle
Date Posted: 02 mars 2013 at 15:19
Spennende! Ser forresten at du har satt festet til belgene feil vei. De skal peke innover!

-------------
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 02 mars 2013 at 18:58

Takk for info!

Det er kjapt å korrigere!
Hadde ikke foto av sammenkoblingen mellom motorvogn og styrevogn.


Posted By: ArneGH
Date Posted: 02 mars 2013 at 22:26
Slik ble enden på mine:




-------------
Arne Heggeseth

Hellbanen,HO, DCC
www.heggeset.no


Posted By: Pelle
Date Posted: 03 mars 2013 at 10:03
Det var bra det gikk greit å korrigere dette! Boksene skal også stikke ut, med den største delen ned. Fant dette bildet på jernbane.net:

-------------
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 06 mars 2013 at 17:14
Da skulle endepartiet være korrekt?
 
- Forresten, Arne  - Har du snudd kabelboksene 180 grader?
 
- Om man ser på plastdelen med kjølere fra Penolino, så har denne også skrå endekarmer av plast. Disse skal/bør vel fjernes da nye endekarmer nå er av messing - ellers er det vel "smør på flesk"?
På bildet ser man dem like bak messingkarmen.
 


Posted By: ArneGH
Date Posted: 06 mars 2013 at 18:42
Ja, jeg så det nå jeg også. Tror de blir slik, ikke mange som kommer til å se det.

-------------
Arne Heggeseth

Hellbanen,HO, DCC
www.heggeset.no


Posted By: ArneGH
Date Posted: 19 mars 2013 at 18:08
Men hvordan er eksosrørene på type 92. Noen som har et bilde?

-------------
Arne Heggeseth

Hellbanen,HO, DCC
www.heggeset.no


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 20 mars 2013 at 10:03
Jeg mener at det er de små firkantene som det ligger 2+2 av i settet?
De små brettes sammen og loddes i utetsingen i taket. De større loddes også sammen og leggges oppå.
Det blir da 4 slike firkantete skiver for hvert exhaustrør. Bruk en kon metallgjenstang for å sentrere gjennom hullet og lodd med gass.


Posted By: Pelle
Date Posted: 20 mars 2013 at 11:47
Ja, eksosrørene er firkantede og merket som på TK4 og TK5 etseplaten til motorvogna.

Du må også kutte "skjørtene" på takoppbygget slik at kun klossene er igjen. Hullene i vognkassen skal passe il tappene på takoppbygget.


-------------
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.


Posted By: ArneGH
Date Posted: 20 mars 2013 at 21:50
Da er alt loddet ferdig og klart for grunding i morgen og lakkering i påska. Blir en fil model som går bra. Kan trygt anbefales.

-------------
Arne Heggeseth

Hellbanen,HO, DCC
www.heggeset.no


Posted By: Pelle
Date Posted: 22 mars 2013 at 23:11
Tok kjøkkenet i bruk i dag for å teste bøying av etseplaten til vognkassen. Alt jeg brukte var et kjøkkenbord, litt tape, en kjevle og en brødfjøl. Synes resultatet ble tilfredsstillende, så denne teknikken anbefales for de som ennå ikke har kommet så langt.

Først tapet jeg platen til bordkanten


Deretter kjevlet jeg i 5 minutter. Det fine med denne teknikken er at hvis plten får en knekk ved f.eks vinduene, kan en bare kjevle flatt på bordflaten og bøyen rettes ut igjen!


Den andre siden var litt verre ettersom jeg nå ikke lenger hadde en plan etseplate. Dette kan løses ved å legge en plankebit under platen, men jeg brukte brødfjøla til å sikre at bøyen ikke ble en knekk. Litt mer tålmodighet her, kjevlet ca. 10 minutter. Fant ut at det var lurt å bytte vikel på hvor jeg kjevlet.


Til slutt bøyde jeg resten av vognkassen med fingrene og justerte med håndflaten


-------------
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 23 mars 2013 at 10:48
Det er noe vanskelig å se hvor denne knekken skal være.
 
Jeg målte ut fra endepartiet for å få dette korrekt. Da skal knekken være i samme avstand under vindene langs hele vognsiden. - Gjør man dette, så stemmer ikke fronten da denne ikke har en tilsvarende "knekk"langs siden men er like tykk langs hele siden. Således "forventer" fronten at knekken i vognsiden ender noen mm. lenger ned i underkant for å passe 100%.
Jeg løste dette ved å la knekken være i "rett avstand", målt etter endepartiet og innervegger frem til forreste vindu, for så å skrå noe ned mot underkant av fronten. Dette ga best tilpassing til frontpartiet.
Dette er knapt merkbart men kan sees på bildet under.
 
Venter nå bare på tyfoner og UHF-antenner før grunning og lakk.
Har sett hos Weinert og ikke funnet noe passende der. De tyfoner de har, har for tykk "stamme" der tyfonene sitter. Derfor må jeg kanskje  lage tyfoner og UHF-antenner selv?
 


Posted By: Pelle
Date Posted: 24 mars 2013 at 18:54
Scandinavian Miniatures har fått inn et parti med både antenner og tyfoner. Du kan bestille derfra.

-------------
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.


Posted By: ArneGH
Date Posted: 24 mars 2013 at 21:33


Første strøk er lagt, med kost. Skal prøve med air-brush på andre strøket.


-------------
Arne Heggeseth

Hellbanen,HO, DCC
www.heggeset.no


Posted By: Håvard H
Date Posted: 24 mars 2013 at 22:53
Originally posted by ArneGH ArneGH wrote:


Første strøk er lagt, med kost. Skal prøve med air-brush på andre strøket.


Men hvorfor kost på første strøk?
Sliper du før andrestrøket?

-H

-------------
Mvh Håvard H



http://trainspast.wordpress.com" rel="nofollow - Modelljernbaneforeningen På Sporet Av Den Tapte Tid


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 25 mars 2013 at 10:32
- Finner ingen tyfoner og UHF-antenner til BM92 på hjemmesiden.
- Kanskje jeg kan få tak i disse på Krogstadmessen?


Posted By: ArneGH
Date Posted: 25 mars 2013 at 11:38
Til Håvard, det bare ble sånn. Begynte uten å tenke over det. Var ivrig!!

Til Kjell H., jeg fant heller ikke delene, sendte en mail. Har ikke fått svar ennå, kommer vel etter hvert.


-------------
Arne Heggeseth

Hellbanen,HO, DCC
www.heggeset.no


Posted By: Håvard H
Date Posted: 25 mars 2013 at 13:06
Originally posted by ArneGH ArneGH wrote:

Til Håvard, det bare ble sånn. Begynte uten å tenke over det. Var ivrig!!



Ha, ha! Kjenner til den. Har akkurat vært i kjelleren og støpt 8 fine bygningsfundament med skrånende sider som skulle være 1:12. Men brukte ved en feiltagelse noen lister med 1:6 skrå. Så der kastet jeg bort en halv dags arbeid...

-------------
Mvh Håvard H



http://trainspast.wordpress.com" rel="nofollow - Modelljernbaneforeningen På Sporet Av Den Tapte Tid


Posted By: jhv
Date Posted: 25 mars 2013 at 13:27
Reprise på et gammelt uklart foto som muligens kan hjelpe :



Dekaler kommer vel, men kan jo nevne at 92.10/60 settet hadde enkel påskrift Nabotåget på 92.10 og Nabotoget på 92.60.
Begge med relativt små bokstaver bak høyre fordør i kjøreretnigen,
og før den mer omfattende dekoren kom.



Posted By: Kjell H.
Date Posted: 25 mars 2013 at 15:35
Fint bilde!
 
Her ser man tydelig at karmen som er rundt kjølerne på taket har et mellomrom mellom taket og selve karmen. Det var slik jeg antok!
For å få skikkelig stabilitet i denne karmen, laget jeg 4 støtter på innsiden med 0,5 mm. messingtråd, boret gjennom taket og loddet på baksiden og innvendig bak karmen.


Posted By: Jacob
Date Posted: 26 mars 2013 at 11:30


Posted By: Jacob
Date Posted: 26 mars 2013 at 11:33



Posted By: ArneGH
Date Posted: 30 mars 2013 at 00:40
Da er lakkeringa i gang.




-------------
Arne Heggeseth

Hellbanen,HO, DCC
www.heggeset.no


Posted By: Pelle
Date Posted: 01 april 2013 at 22:29
Originally posted by jhv jhv wrote:

Reprise på et gammelt uklart foto som muligens kan hjelpe :



Dekaler kommer vel, men kan jo nevne at 92.10/60 settet hadde enkel påskrift Nabotåget på 92.10 og Nabotoget på 92.60.
Begge med relativt små bokstaver bak høyre fordør i kjøreretnigen,
og før den mer omfattende dekoren kom.


Det var ukjent for meg at 92.10 også hadde dette designet. Av alle data jeg har er det 92.13 og 92.15 som hadde disse merkene.

Dekaler til "nabotåget" foreligger. Se http://www.messingmodeller.no/sortimentliste/" rel="nofollow - http://www.messingmodeller.no/sortimentliste/


-------------
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.


Posted By: Pelle
Date Posted: 01 april 2013 at 22:38
Jeg har også bygget et slikt sett i påsken. Brukte totalt 4 timer i dag på å bøye vognkassen til BDFS etter "kjøkken-metoden", og loddet alt unnattt takdetaljene.




Jeg baserer mitt sett på B7-vogner og understellsplater som boggiene fra B7-vognene kan skrus på. Mutterne vr litt større enn bøyen på mellomveggene, så jeg måtte bore opp hullene og gjøre en liten vri, men det gikk greit.


Jeg måtte også bore opp hullene til de nedre lyktene for at røret skulle få plass, og brukte en ståltråd til å holde rørene mens jeg loddet. Smurte inn rørene med loddefett før jeg loddet dem fast.


-------------
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.


Posted By: Pelle
Date Posted: 01 april 2013 at 22:41
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

- Finner ingen tyfoner og UHF-antenner til BM92 på hjemmesiden.
- Kanskje jeg kan få tak i disse på Krogstadmessen?

http://www.messingmodeller.no/vi-har-tyfoner-og-antenner-til-type-70-og-92-pa-lager/" rel="nofollow - http://www.messingmodeller.no/vi-har-tyfoner-og-antenner-til-type-70-og-92-pa-lager/

-------------
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.


Posted By: Pelle
Date Posted: 01 april 2013 at 22:58
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Det er noe vanskelig å se hvor denne knekken skal være.
 

Jeg målte ut fra endepartiet for å få dette korrekt. Da skal knekken være i samme avstand under vindene langs hele vognsiden. - Gjør man dette, så stemmer ikke fronten da denne ikke har en tilsvarende "knekk"langs siden men er like tykk langs hele siden...


Slik løste jeg dette.


-------------
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.


Posted By: jhv
Date Posted: 01 april 2013 at 22:59
92.10/60 hadde ikke dette designet, kun bokstavene Nabotåget/Nabotoget i hvitt. Og kun kort tid, før 13/15 kom.


Posted By: Pelle
Date Posted: 01 april 2013 at 23:03
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Venter nå bare på tyfoner og UHF-antenner før grunning og lakk.

Tyfonene er sorte og UHF-antennene grå, så de kan man montere etterpå! Blir spennende å se resultatet!

-------------
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.


Posted By: Pelle
Date Posted: 03 april 2013 at 00:31
I kveld fikk jeg loddet på plass alle takdetaljene på begge vognkassene. Penslet på en del loddefett før jeg loddet disse slik at det satt godt.



Selve takoppbygget på motorvogna festet jeg en og en "flik" og presset det mot vognkassen for at det skulle komme nærmest mulig vognkassen.


Blir nok en del sparkling i tillegg..

-------------
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.


Posted By: Pelle
Date Posted: 04 april 2013 at 23:47
Da er understellet også klart. Måtte bore opp hullene til boggiskruene og hullene til rammen for motorboggien, men ellers var dette en grei sak. I tillegg til delene på bildet følger det med ballast slik at understellet veier litt mer.

Innredningen fra B7-vogna skal også tilpasses.




-------------
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.


Posted By: Pelle
Date Posted: 10 april 2013 at 15:44
Takk til Trygve Krogsæter for hjelp til lakkering!
Det røde er lakkert med sprayboks blandet etter NSBs fargekoder, og finnishen er upåklagelig!





-------------
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.


Posted By: SveinR
Date Posted: 10 april 2013 at 15:57
Den var flott Pelle,

Blir jammen litt sugen på å bygge selv..


-------------
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt



Posted By: ArneGH
Date Posted: 11 april 2013 at 08:05
Flotte saker ja.

-------------
Arne Heggeseth

Hellbanen,HO, DCC
www.heggeset.no


Posted By: Pelle
Date Posted: 14 april 2013 at 01:30
Rakk akkurat å digitalisere til messa på Jevnaker. Satt inn en dekoder med diesellyd og begynte monteringen av dekalene. Oppdaget først nå at vingehjulet er satt på feil sted..


-------------
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.


Posted By: ArneGH
Date Posted: 14 april 2013 at 14:44
Da begynner det meste å komme på plass. Mangler detaljene under ennå.



Nete motorvogn blir nok litt bedre enn denne. Er veldig godt fornøyd med den.




-------------
Arne Heggeseth

Hellbanen,HO, DCC
www.heggeset.no


Posted By: Håvard H
Date Posted: 14 april 2013 at 15:06
Originally posted by ArneGH ArneGH wrote:



Neste motorvogn blir nok litt bedre enn denne. Er veldig godt fornøyd med den.



Den ser veldig fin ut!
Gleder meg til å se den på neste "Show & Tell" på TMJK. Forhåpentligvis blir det muligheter for å teste kjøreegenskapene også!


-------------
Mvh Håvard H



http://trainspast.wordpress.com" rel="nofollow - Modelljernbaneforeningen På Sporet Av Den Tapte Tid


Posted By: Pelle
Date Posted: 15 april 2013 at 11:41
Denne ser jo kjempefin ut!!!
Det gjorde seg jo veldig med reisende inne i vogna også!

Jeg er fryktelig lei for å si det nå som du har gjort en så flott jobb, men vingehjulet skal stå bak og ikke foran... Jeg bommet som sagt selv på dette (plasserte den bak der den skal står foran..)



-------------
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.


Posted By: ses
Date Posted: 15 april 2013 at 12:33

På de 1:1-bildene du viser, virker det som dere har plassert vingehjulene feil begge to. Samtidig er det variasjon mellom de to avbildede settene. På det ene settet er vingehjulet plassert forrest på begge vognene, dersom vi regner at motorvogna går først i kjøreretningen, men på det andre settet er det plassert bakerst ut fra samme kjøreretning.

Forøvrig artig å se hvordan dere gjør om et stykke flatt messing til en ferdig modell. Men er ikke vinduene litt for høye?



-------------
Svein S


Posted By: Asgeir
Date Posted: 15 april 2013 at 13:07
Originally posted by ses ses wrote:

På de 1:1-bildene du viser, virker det som dere har plassert vingehjulene feil begge to. Samtidig er det variasjon mellom de to avbildede settene. På det ene settet er vingehjulet plassert forrest på begge vognene, dersom vi regner at motorvogna går først i kjøreretningen, men på det andre settet er det plassert bakerst ut fra samme kjøreretning.

 
Ut fra bildene, og øvrige, er det enkelt å se at vinghjulet alltid står til høyre for den midtstilte litra- og tekniske påskriften på hver enhet.
Ergo vil vinghjulet på en enhet alltid komme bak på vogna på den ene siden og foran på den andre siden. I tillegg vil vingehjulene på 2 sammenkobblede enheter alltid ha vognlengdens avstand mellom hverandre (håper det er en grei forklaring).


-------------
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet


Posted By: ArneGH
Date Posted: 15 april 2013 at 13:17
Ja, det ble en glipp med vingehjulene. Oppdaget det først etter at klarlakken var lagt på. Så det blir nok sånn på denne. Må sjekke bedre neste gang, for det blir det. Jeg har masse bilder, så det er ikke mangel på det. Bare man husker å se etter.


-------------
Arne Heggeseth

Hellbanen,HO, DCC
www.heggeset.no


Posted By: ses
Date Posted: 15 april 2013 at 13:35
 
Originally posted by Asgeir Asgeir wrote:

   
 
Ut fra bildene, og øvrige, er det enkelt å se at vinghjulet alltid står til høyre for den midtstilte litra- og tekniske påskriften på hver enhet.

Faktisk! Da var det et system i NSB-galskapen (unnskyld!) likevel. Thumbs Up  



-------------
Svein S


Posted By: Bhal
Date Posted: 15 april 2013 at 14:05
Så langt jeg kan huske var det bare 14-lokene som fikk vingehjulet plassert i feil ende. Midt over boggien "til høyre" var det nemlig sjalusier for kjølelufta, så på disse ble vingehjulet plassert midt over venstre boggie.

-------------
mvh
Bjørn


Posted By: Messingmodeller
Date Posted: 16 april 2013 at 22:10
Til info: Vi har fått inn et par helt ubrukte Pendolino-understell på lager. Disse er egnet som understell til BM 92. Sjekk http://www.messingmodeller.no" rel="nofollow - www.messingmodeller.no for detaljer

-------------
Scandinavian Miniatures - messingbyggesett av norske modeller. http://www.messingmodeller.no" rel="nofollow - http://www.messingmodeller.no


Posted By: ArneGH
Date Posted: 19 november 2014 at 20:06
Da blir det flere 92-sett.


2-sett denne gangen.

Sølvfarge pålagt etter grunning.

Sett forfra.

Her har det kommet på rødt i tillegg. Holder på med svart nå. Kommer mer senere.



-------------
Arne Heggeseth

Hellbanen,HO, DCC
www.heggeset.no


Posted By: RuneH
Date Posted: 19 november 2014 at 21:03
Tøft og imponerende! Skulle ønske jeg kunne traktere loddebolten på denne måten .

-------------
Mvh

Rune H


Posted By: Håvard H
Date Posted: 19 november 2014 at 21:29
Originally posted by ArneGH ArneGH wrote:

Da blir det flere 92-sett.



For en innsats!
Tror vi må ha "Show & Tell" snart!

-------------
Mvh Håvard H



http://trainspast.wordpress.com" rel="nofollow - Modelljernbaneforeningen På Sporet Av Den Tapte Tid


Posted By: Pelle
Date Posted: 26 desember 2014 at 01:23
Det er lettere å lodde slikt enn du skulle tro! Det kommer en artikkel i neste MJ-bladet om lodding.

-------------
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.



Print Page | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net