Doogledee bygger Lady Anne |
Post Reply | Page 123 4> |
Author | |
Doogledee
Veteran Joined: 04 juni 2012 Location: Norge Status: Offline Points: 134 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 05 juni 2012 at 08:36 |
Da har jeg blitt bitt av basillen og etter ett veldig hyggelig treff i helgen reiste jeg hjem med ett komplett byggesett av Lady Anne og ett par vogner til. Jeg har en vogn som jeg har bygget tidligere.
Jeg tenkte jeg skulle dokumentere byggingen underveis her på forumet, bare for dere som kan dette å komme med innspill underveis :) Søndag kveld åpnet jeg den første esken og begynte å lese brukermanual, monteringsannvisning og Haynes manual. Tok ikke lang til før ramma var sammen, men jeg har jo tenkt å lakkere den, og lakk hadde jeg ikke. Mandag førte til en tur på biltema og lakk ble kjøpt inn. Så ble alt skrudd fra hverandre, vasket grundig, alle messing deler tapet og "proppet" før turen gikk ut i hagen til lakk boksene. En kjapp runde primer for metall og matt svart lakk senere så begynner det å ligne på noe. En ny runde med skrutrekkeren og vips så stod det ett svar chassis med messing detaljer foran meg :) Edited by Doogledee - 14 juni 2012 at 11:51 |
|
mvh,
Leif |
|
Doogledee
Veteran Joined: 04 juni 2012 Location: Norge Status: Offline Points: 134 |
Post Options
Thanks(0)
|
Neste del av prosessen er å få på plass akslinger og hjul.
Dette førte til tider til litt sterk ordbruk da ikke alt er like greit. spesielt ikke å få krankene på plass på akslingene. Ved test tilpassing av akslingene oppdaget jeg at kun den midterste gikk lett. den foran og bak gikk ikke rundt i det hele tatt. Låsnet alle skruene på ramma for å se om den var blitt veldig skeiv under montering men det var heller ikke problemet. Litt inspeksjon av messing lagerene i ramma så fant jeg til slutt litt maskinerings spon og grums i de. En rask runde med fint sandpapir og alt gikk mye bedre. litt fram og tilbake med krankene igjen men tilslutt hadde jeg da alle akslingene på plass og hjul på rett sted :) Medfølgende spacer guide ble brukt for å få riktig hjulavstand og videre justering med lokket på ett skinne stykke som jeg har liggende så så alt veldig bra ut. En siste sjekk av sideveis slark på akslingene og mere språkbruk :( Det var for mye sideveis slark på to av akslingene, så de he*****s krankene måtte av på ene siden og på med skiver (som følger med i settet, nettop til dette formålet), og så til slutt på igjen med alt sammen. Nå ruller chassiset lett og fint med veldig lite sideveis slark. Edited by Doogledee - 05 juni 2012 at 09:02 |
|
mvh,
Leif |
|
Doogledee
Veteran Joined: 04 juni 2012 Location: Norge Status: Offline Points: 134 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det var alt jeg rakk igår. Fortsetter med bygging ikveld så flere bilder kommer :)
|
|
mvh,
Leif |
|
TinyD
Veteran Joined: 21 april 2012 Location: Norge Status: Offline Points: 174 |
Post Options
Thanks(0)
|
Godt du kom i gang med en tråd her... :)
Kjenner jeg deg rett, så er det ikke lenge til vi kan kjøre sammen! ;)
|
|
Overkonduktøren
Veteran Joined: 24 desember 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 168 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ser bra ut så langt! Gleder meg til å se fortsettelsen.
|
|
Modelljernbanebloggen:http://runekleven.blogspot.no/
|
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei Leif!
Hyggelig treff!!
Kjekt å se du alt er kommet i gang med byggingen. Skal bli spennende å følge med!
Tror du med fordel kan vente litt med lakkering til du har montert det meste i komplette undergrupper? Det er ellers lett å skrape opp malingen. Det er min erfaring.
Dette gjør at du i prinsippet bygger loket 2 ganger - en med tilpassing av deler - og en etter du har demontert og lakkert loket. Når du da lakkerer er loket delvis montert.
Jeg vil anbefale deg å bruke etsprimer på alt metall før du lakkerer. La primeren tørke noen dager til den er gjennomtørr. Hvis ikke kan lakken krakkelere/sprekke på varme partier. Har litt blandet erfaring med billakk. Bruk gjerne motorlakk som er beregnet for olje og litt høyere temperaturer.
|
|
Doogledee
Veteran Joined: 04 juni 2012 Location: Norge Status: Offline Points: 134 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei,
ja glemte å si det... det er motor lakk jeg bruker. Ser problemet med å skrape lakkken ja. Får bare være veldig forsiktig. Etsprimer, hvor får jeg tak i det? Kom litt videre igår med byggingen. Fikk ettervert tilpasset armene som kobler hjulene etter ett par timer med prøving, filing mer prøving etc.... Er ikke helt fornøyd med dette, ble ikke helt 100% smooth enda, men ble lei, og fortsatte litt på stempler og ventiler for å se hvordan det blir.Superheater røret er også test montert. Fult klar over at jeg må demontere igjen for få tilpasset ferdig, men det blir til helgen. Bildene viser hvertfall progresjon før demontering og videre tilpassing. Dette skal gå helt smooth før jeg begynner med timing av ventiler etc. Chuff pipen blir sendt idag håper jeg så med litt flaks dukker den opp akkurat til riktig tid for montering :) Er det forresten noen som vet hvor man får tak i en fløyte som passer til Lady Anne? |
|
mvh,
Leif |
|
TinyD
Veteran Joined: 21 april 2012 Location: Norge Status: Offline Points: 174 |
Post Options
Thanks(0)
|
Chuffpipe'n burde du vel egentlig måle til etter at smokebox'en er montert, så den kommer i riktig høyde, men etter hva jeg har sett på Lady Anne, sitter smokebox'en med skruer, så det ikke er noe problem å vente til slutt med å montere den :)
Denne videoen viser enkelt hvordan man gjør det på Katie, men står at det samme gjelder for Lady Anne... :)
|
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
Etsprimer får du hos en velutstyrt bilrekvisitaforhandler som har godt utvalg i billakk. Jeg har kjøpt en gul etsprimer på sprayboks der. Den brukes på biler også (f.eks. LandRover som er delvis laget av aluminium). Vær obs på at denne primer er meget tynntflytende,slik at det lett begynner å renne. Et tynnt lag holder!
Ellers bør du ha et sett med små koniske brotsjer når du bygger loket og monterer chuffer.
Jeg er ikke helt overbevist at det er full åpning der rør er kuttet og/eller loddet sammen med fittings. Derfor bruker jeg å brotsje opp rørene i etterkant for å forsikre meg om at de er fullt åpne. En liten grad fra kutting eller tinnrest fra lodding kan ødelegge mye for ytelsen.
Mistenker Roundhouse for å bruke rørkutter? Den klemmer sammen myke kobberrør under kuttingen.
Problemet med fløyter og LS er at de tar stor plass om de skal låte bra!
Det blir ofte trangt å montere en slik. På en Lady Anne skulle det være plass.
Det er ikke bare fløyten som skal plasseres men også ventilen + en servo. Da kan det fort bli dårlig plass. Servoen skal også monteres beskyttet for vann og uten varmepåvirkning fra kjelen.
Selve fløyteventilen er et svakt punkt. Dette er oftest sleideventiler som trenger smøring. Da steamuttaket oftest er rett fra kjele, får dampen ikke med seg olje fra displacement-oiler og blir da tørr. Dette gjør at slike ventiler ofte henger eller blir trege. De krever derfor ekstra vedlikehold for å fungere.
Det er sikkert mange småserieprodusenter i England som lager fløyter?
Jeg har sett LS-fløyter "Made in China" fra Accucraft til salgs på Ebay.
Lykke til videre med byggingen!
|
|
Doogledee
Veteran Joined: 04 juni 2012 Location: Norge Status: Offline Points: 134 |
Post Options
Thanks(0)
|
Takk for tipsene Kjell. Skal sjekke ut etsprimer asap. Konisk brotsj har jeg ikke tenkt på engang. Har bare antatt at Roundhouse har gjort det riktigjeg, men der er en rask sak å demontere superheater rørenenå. Brotsj har jeg fra før :)
Skal kikke litt mer på fløyter, men kan tenkes jeg venter litt med det, med tanke på de punktene du nevner.
|
|
mvh,
Leif |
|
Doogledee
Veteran Joined: 04 juni 2012 Location: Norge Status: Offline Points: 134 |
Post Options
Thanks(0)
|
igår kveld ble det mer framgang.
fikk pelt alt fra hverandre igjen, og pusset og filt på linker og hull til alt gikk het glatt og fint. Tok ett par timer med tilpassing men resultatet er hvert det :) S att en liten halvtime og kjørte chassiet fram og tilbake på en skinne bit og det lugger ikke og går rett og slett veldig fint. Peguin brakets og ekspansjons linker ble så montert før jeg til slutt la meg. Har insett at jeg må bygge ferdig chassiet, og så demontere for å lakke på nytt ja. blir fort riper i lakken underveis i monteringa. |
|
mvh,
Leif |
|
Doogledee
Veteran Joined: 04 juni 2012 Location: Norge Status: Offline Points: 134 |
Post Options
Thanks(0)
|
Helgen har bydd på mye rart, men har også kommet så langt at chassiet nå et klart. Så da er det bare å begynne å pelle alt fra hverandre igjen for å sette igang med lakkering på nytt. Tenker jeg skal bruke en bedre primer da den jeg har brukt ikke biter bra nok på stålet. Etsprimer som tidligere annbefalt er nok greia, så må ut å finne det.
Som noen ser så er ikke M2 skruen i dette bildet orginal, de orginale skruene gikk ikke ann å stramme slik at delen satt ordentlig fast på akslingen uten at gjengene på skruen røyk, men heldigvis hadde jeg en del m2 fra ett tidligere prosjekt liggende som var i vesentlig bedre kvalitet og da gikk det greit å få festet alt. Alt klart og beveger seg fint. På tide å ta alt fra hverandre igjen for ordentlig grunning og lakkering før jeg får ordnet med timing og borring av aksler for feste pinner.
|
|
mvh,
Leif |
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det er ikke mye kraft som skal til, før hjulet sitter tilstrekkelig fast på akselen.
Gjenepartiet her er plassert på en isolasjonsbøssing, slik at det skal være mulig å kombinere LS med elektrisk drift. Dessuten hjelper isolerte hjul mot "glitching" også på 27 og 40 MHz-radioene som noen fortsatt bruker.
Jeg har også sett at disse gjengene har vært noe trange, så det har vært nødvendig "å friske opp" gjengene med en gjengetapp.
|
|
Doogledee
Veteran Joined: 04 juni 2012 Location: Norge Status: Offline Points: 134 |
Post Options
Thanks(0)
|
problemet mitt med m2 skruene er at gjengene på skruen som går igjennom mutteren gir seg lenge før delen sitter på akslingen, men som sagt med litt ordentlig skruer fra RS-Components gikk det fint.
Det er ikke set skruene i hjulene som er problemet, men skruene som går igjennom den dingsen som sitter på bakerste aksling og er innvolvert i timing av ventilene. Edited by Doogledee - 13 juni 2012 at 11:20 |
|
mvh,
Leif |
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei Leif!
Da misforstod jeg deg!
De skruene du nevner skal bare klemme "sånn passe" rundt veivbolten.
Det skal bores et hull gjennom denne eksenteren og veivpinnen og forbindelsen sikres/låses med en C-formet låsesplint slik at klemforbindelsen som lages av skruen du har problem med, ikke blir belastet. Dette er kanskje den mest kritiske operasjon under byggingen?
Om du ikke treffer midt i veivpinnen, er dette ikke så kritisk, bare orienteringen på eksenteren og pinnen er låst fast under hele boringen. Foreslår at du borer først med et tynnt bor. Da er det mulig å justere noe i etterkant om delene skulle bevege seg litt under boringen.
Det er nøyaktighet her og med innjustering av sleidene som avgjør i stor grad om loket skal gå bra eller ikke.
Før du borer og monterer låsesplinten, bør du prøvekjøre drivverket på trykkluft for å se at alt er OK.
|
|
Doogledee
Veteran Joined: 04 juni 2012 Location: Norge Status: Offline Points: 134 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jepp, det er neste del av prosessen, å få timiet ventiler, sjekket med trykkluft og så borret og festet :) Tenkte jeg skulle få lakket ordentlig, (etsprimer får jeg tak i til helgen) og montert igjen, så forhåpentligvis reist til noen som kan hjelpe meg med timingen før jeg tester på trykkluft :)
|
|
mvh,
Leif |
|
KjellAn
Veteran Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1011 |
Post Options
Thanks(0)
|
Denne delen av selvbygging av livesteam-lok er det mest kritiske for at resultatet skal bli perfekt. Selv om sledestyringen av sylinderne går bra med trykkluft og styringen den ene veien, så er det ikke sikkert at den går like bra den andre veien. Her må det mye fininnstilling til. Jeg har ennå ikke bygget noe selv, og ville nok selv søkt hjelp hos noen som har gjort denne operasjonen noen ganger før. Vær også forsiktig med å kjøre sylinderne med trykkluft for mye uten tilstrekkelig smøring. Trykkluft fra en kompressor er uansett mye tørrere enn når loket kjører med ordentlig damp og dampolje fra lubrikator. Vil være synd om sylinderne tar skade før du får montert loket ferdig. |
|
hilsen KjellAn
Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers |
|
Doogledee
Veteran Joined: 04 juni 2012 Location: Norge Status: Offline Points: 134 |
Post Options
Thanks(0)
|
har tenkt på det med smøring ja. Før jeg satte lokket på ventilene har jeg dryppet nedi litt steam olje og kjørt lokket fram og tilbake på en skinnebit for å få spredd det i alle delene, det ble merkbart :) Har tenkt å være veldig forsiktig med smøring mens innkjøring på trykkluft skjer, ser vel for meg at jeg stopper vert f 5 minutt eller så for å smøre.
Edited by Doogledee - 14 juni 2012 at 11:50 |
|
mvh,
Leif |
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det er rett som KjellAn sier at det kan være en utfordring å få justert sentreringen av bueslaget slik at loket kjører like bra forover som bakover. Som regel er det lett å få til en god justering forover - men desto værre å få dette kombinert med en like god justering for bakover.
Da bueslaget er fast opphengt, må selve opphenget til bueslaget justeres/bøyes.
Dette er en operasjon som krever innsikt. Det er ofte snakk om 1/10 mm.
Denne justering kan også siden bli "forstyrret" dersom loket håndteres uforsiktig - eller kolliderer/sporer av med slag mot styringen.
Ellers trenger man ikke være så bekymret for smøring av sylindre og sleider ved bruk av trykkluft.
En liten dråpe steamolje hvert 30. min. holder i massevis. Selv om luften er tørr, river den ikke med seg så mye olje i exhausten. det er kun denne oljen som trenger erstattes. Anderledes er det ved steam der oljen får annen viskositet og blir "vasket ut".
Ser at folk er veldig spandable med olje ellers. Det er nesten så det drypper olje av lokene!
Dette er ikke mer enn vanlige metalledd som kan smøres. Da er det nærliggende å tenke på hvor lenge et dørhengsel (eller sykkelkjede) kan gå uten ny olje.
(Men for all del kjøp mye olje - helst fra det største selskapet i Norge! Det sikrer pensjonen min! :-) Edited by Kjell H. - 14 juni 2012 at 14:17 |
|
EirikS
Veteran Joined: 23 februar 2010 Status: Offline Points: 449 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det er både interessant og spennende for en som driver med mj i helt andre enden av skalaen og lese om meccanobyggingen deres, og se de flotte resultatene.
Spesielt ettersom jeg har en plan om hagebane, selvom det er noen år frem i tid. Men jeg lurer på: Hvorfor kommer ikke alt ferdig forborret og tilpasset fra fabrikken? Med toleranser på 1/10mm så leser jeg det som at det ikke er mye som skal til før man får et lok man skjemmes over. |
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
Vel, dette er på en måte som kostbare, håndbygde messingmodeller i H0. Det er forskjell på individer.
Når man kjøper et ferdig lok, skal dette være tatt hånd om på fabrikken. Det er stor forskjell her.
Noen fabrikker som Roundhouse, tester hvert lok oppfyrt på steam for å se at alt er som det skal være. På samme måte, blir drivverket kjørt inn i benk (på damp) i en del timer - og justert etterpå.
Dette er selvfølgelig ikke gratis men allikevel vel verd å bruke penger på, dersom du ikke har spesiell interesse av å bygge selv.
Kjøper du Accucraft som er noe rimeligere, er denne tilpassing og testkjøring minimal - og resultatet deretter. - På mange måter, får du det du betaler for. Det er min erfaring. - Selv fra fabrikk, er det forskjell på 2 lok i samme serie - som det er på f.eks. NMJ SuperLine.
Byggesettene er ferdig tilpasset - men den siste finish må man altså gjøre selv. Da er det ofte snakk om små tolleranser og fintilpasninger. Edited by Kjell H. - 14 juni 2012 at 19:26 |
|
Doogledee
Veteran Joined: 04 juni 2012 Location: Norge Status: Offline Points: 134 |
Post Options
Thanks(0)
|
For min del er byggingen en stor del av moroa rundt dette.
Jeg har full forståelse for at ting må tilpasses til nettop mitt lok. Jeg får også en mye bedre forståelse for hvordan mekanismene fungerer og hvordan de henger sammen i forhold til om jeg hadde kjøpt det ferdig. En annen tanke for meg er at om jeg i fremtiden kjøper meg ett ferdig bygd lok så setter jeg mye mer pris på arbeidet som har blitt lagt ned i å tilpasse deler og kjøre det in, justere og pusle med det før det blir levert til meg. Sånt setter jeg pris på. Jeg får også velge de fargene og finishen jeg vil ha på lokmotivet som igjen gir det mer særpreg, spesielt for meg :) Nå har jeg hvertfall etsprimer i hus så det blir en ny runde med skruing for å få alt fra hverandre igjen før jeg lakkerer chassiet på nytt, og jeg gleder meg :) spesielt nå som jeg har fått inn teknikken på å sette krankene på akslinkene uten for mye mas :) |
|
mvh,
Leif |
|
EirikS
Veteran Joined: 23 februar 2010 Status: Offline Points: 449 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ja, gleden av å skru selv og montere er mer enn halve moroa med hobbyen.
Ser dere har gitt meg litt mer påfyll av argumenter for å gjøre det samme selv når jeg en gang skal til med større skala :) At det også skrives endel om byggeprosessen er verdifull info, får bare håpe slikt ikke forsvinner med nytt serverkræsj. |
|
Doogledee
Veteran Joined: 04 juni 2012 Location: Norge Status: Offline Points: 134 |
Post Options
Thanks(0)
|
Da fikk jeg endelig tak i primer igår kveld. Da jeg omsider kom meg hjem bestemte jeg meg for å teste primer og lakk på en aluminiums bit jeg hade liggende.
Mannen i butikken mente at den eneste lakken som gikk ann å bruke over primeren var en han solgte, men tenkte jeg skulle teste det jeg har hjemme først. Primeren er enkel å spraye på uten at den renner. etter ca ett kvarter sprayet jeg på med tre raske lag med biltema sin blanke, svarte motor lakk og lot det hele tørke til imorges. Resultatet ble meget bra, ikke noen tegn til problemer med lakk og primer. Alt ble selfølgelig gjort ute da både lakk og primer lukter ganske heftig. Ett bilde av test biten (fryktelig dårlig bilde, men ingen bobler eller problemer som jeg kan se på lakken hvertfall). |
|
mvh,
Leif |
|
Overkonduktøren
Veteran Joined: 24 desember 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 168 |
Post Options
Thanks(0)
|
Blir motorlakken herdet uten varme? Med andre ord; når du stryker fingeren over det lakkerte -blir du svart eller ikke?
|
|
Modelljernbanebloggen:http://runekleven.blogspot.no/
|
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
Motorlakk er ganske oljebestandig og tåler gjerne 150€C. Den skal ikke sværte av eller ha noe behov for innbrenning.
Lakkerte for mange år siden et Wilesco-lok med høytemperatur-lakk som kanskje er noe det Rune mener? Den skulle tåle 600€C og har dårlig heft når den ikke blir herdet.
HT-lakk er nok langt mindre holdbar og dårlig egnet for LS-modeller? De blir skjeldent > 120€C, så en oljebestandig lakktype som tåler denne temperatur, er nok det beste valget.
Bruker selv motorlakk fra Biltema på kjele og røykskap. Fant også en sjokoladebrun billakk som jeg brukte på understellet på min Billy da dette ikke blir så varmt. Den likner på den fargen NSB brukte på damplokene sine her.
Biltema har også 2 sorte motorlakker med forskjellig glans. Jeg kjøpte begge og brukte den halvblanke på røykskapet for å få noe variasjon på et ellers sort lok. Edited by Kjell H. - 15 juni 2012 at 15:04 |
|
Doogledee
Veteran Joined: 04 juni 2012 Location: Norge Status: Offline Points: 134 |
Post Options
Thanks(0)
|
det er Biltema sin blanke motorlakk jeg har valgt å bruke nå. Tror resultatet blir fint jeg :)
Den trenger ikke varmeherdes etter lakkering. Det finnes en rekke lakker som må varmeherdes, men de tåler som nevnt over 600 grader. det er mer en jeg trenge føler jeg :) Edited by Doogledee - 15 juni 2012 at 12:22 |
|
mvh,
Leif |
|
Doogledee
Veteran Joined: 04 juni 2012 Location: Norge Status: Offline Points: 134 |
Post Options
Thanks(0)
|
I helgen ble alt skrudd forsiktig fra hverandre og alle delene holdt hver for seg slik at når jeg setter det sammen igjen så får jeg ikke problem med deler tilpasset en side som havner på den andre siden etc.
Chassis rammene ble så vasket i aceton for å fjerne den gamle lakken som ikke satt så godt, og for å avfette etc før primer. Chassis delene ble så maskert og proppet med do papir slik at messing lager holder seg i messing finish og så primet med etsprimer. Desverre så fikk jeg ett problem med lakk boksen, da jeg skulle ta av lokket så klarte jeg å brekke av dysa i samme slengen, så da blir det ny tur til lakk forhandleren for å kjøpe ny boks med motor lakk. Etter litt prøving har jeg bestemt meg for å lakkere chassis og vannkoker i blank svart og sidetanker og smokebox og evt andre deler i matt svart. De kan bli en fin kombinasjon med alle messing detaljene tror jeg.
|
|
mvh,
Leif |
|
krsven
Veteran Joined: 13 juli 2010 Location: N Status: Offline Points: 286 |
Post Options
Thanks(0)
|
Dette ser rimelig bra ut - det er vel ikke usannsynlig at lokomotivet er ute og ruller om ikke så altfor lenge på nylagt skinnegang?? Fargevalget virker fornuftig - jeg tror nesten alle byggesett har blitt lakkert slik. Gleder meg til å se!
|
|
krsven
|
|
Doogledee
Veteran Joined: 04 juni 2012 Location: Norge Status: Offline Points: 134 |
Post Options
Thanks(0)
|
heh heh ja, det neste spørsmålet er som sagt å få litt hjelp til å få timingen perfekt, og så kjørt inn på trykkluft før montering fortsetter, men aller først må jeg få det hele lakkert og satt sammen igjen.
Er jo mulig å fortsette på overbygget, er en del som skal gjøres der også, før det settes sammen til ett ferdig lokk.
|
|
mvh,
Leif |
|
Post Reply | Page 123 4> |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |