Lite erfaring og mye utfordringer |
Post Reply | Page 123> |
Author | |
Pål Brovold
Nykommer Joined: 20 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 40 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 29 desember 2011 at 13:32 |
17.07.2012 - Feriemodus Har ikke oppdatert tråden etter kræsj i vinter, men så har det heller ikke skjedd så mye på banen heller. Men når nevøen er på besøk, så er det obligatorisk med en kjøretur om ikke annet 08.02.2012 - Skogens konge Etter litt pause så er det kommet på plass litt mer skog og noen bygg. Er fortsatt på litt "prøve-ut-stadiet" når det gjelder farger og dekorering, så det er godt mulig det blir endel endringer - men øvelse gjør mester....får man håpe.... MEN.....sliter fortsatt med å komme på en god løsning for overgang skog/vinter bak bondegården...så kom gjerne med innspill....! 30.01.2012 - litt senere
Har fått farget og tilrettelagt litt mer i løpet av ettermiddagen, men er ikke helt fornøyd med fargingen av fjell/grus langs vei.... :-(
Men er fornøyd med ny prøveplassering da :-) Bare å vente på "vinterfigurer" som er bestilt....
30.01.2012 Mer skum og prøveutplassering
Til tross for besøk i helgen og behov for litt sosialisering, så er det skjedd litt på banen også. Det er lagt på plate, isopor og mer skum i området tidligere omtalt som Haukeli - men som viser seg å være Ustaoset (slekten fra Vestlandet var ganske så sikker i sin sak - så da er det lite vits for en Oslo-gutt å motargumentere).
Området er tilskjært, gipset og bebyggelse prøveplassert - men er ikke helt fornøyd, så mulig det blir litt endringer i løpet av uken.
Så til ett mer delikat problem - overgang av bakgrunn. På bildet nedenfor ser dere hvrodan "skog" og "fjell" møtes. Ser jo selv at det var lite gjennomtenkt å legge sporet såååå tett på veggen, for det gir meg lite spillerom til å lage en form for overgang mellog de to miljøene. Står igjen med ett par alternativer:
1. la overgangen være markert med ett klart skille i form av en list
2. gyve på med airbrush og gjøre overgangen mindre synlig ved å "smelte" miljøene sammen
3. forslag mottas med takk.... :-D
24.01.2012 - Vinter'n er her :-)
Da er Haukeli avrundet og belagt med gips-rull
Men måtte jo selvfølgelig kline på litt "fjell-gips" og snø, sånn bare for å teste ut hvordan dette skulle løses...
....og med litt "triksing" med innstillingene på mobilkamera, så ble det ikke så verst...
Fikk også jobbet litt i går kveld med noe detaljering av "Skogen"
23.01.2012 - litt senere....fjell i "skogen"
Mens "Haukeli" (nedenfor) tørker, har jeg tilskjært og gipset fjellskrenten ved "skogen". Har på en tur innom Europris funnet ett "glitterlim" som jeg prøver ut som "kråkesølv" eller "våt stein" (litt opp til den som ser å vurdere) - men artig effekt ble det :-)
23.01.2012 - Skumlegging av Haukelifjell
Prøver meg på samme løsning i "vinter-svingen" med selvprintet bakgrunn og overgang til landskap. Har denne gang brukt tynn isoporplate lagt opp mot vegg/bilde får å unngå søl av byggskum, samt forenkle tilskjæring etterherding. Er litt usikker på om det enten var veldig dumt - eller veldig lurt.....
Har prøvd å sette ett merke på isoporen der bildet slutter, så jeg vet hvor jeg skal kutte skummet...
22.01.2012 - Forsøk på å skjule overgang til bakgrunn
Har som nevnt tidligere en ide om å bruke egen-utskrevet-panorama-bilde som bakgrunn på banen. I helgen har jeg prøvd meg litt ut på overgangen mellom landskap og bilde for å se om jeg får de til å flyte i hverandre. Bilder er tatt med mobil, så det blir litt feil skygger osv, samt at jeg har prøvd meg på ett hjørne som muligens blir ganske skjult av annet landskap - greit nok når man skal prøve ut masse nytt man har lest om her på forumet :-)
16.01.2012 - Litt skinner er lagt, men før jeg går videre vil jeg teste ut litt forskjellige bakgrunner...
Har foreløpig laget en "billig-løsning" der jeg har funnet passende panoramabilder og skrevet dem ut på A4 ark som er limt sammen. Trenger litt fikling og justering i skjøter, men gir ett inntrykk likeve....
12.01.2012 - Etter tips om gjengestav med mutter og skiver for justering av høyde, har jeg prøve meg ut litt - og dette funker ganske så godt :-)
Har derimot gitt opp helix (da dette tok for mye plass på begge sider - både opp og ned), så nå blir det bare en "rampe" opp til bru. Foreløpig for bratt - fortsatt - så har satt opp bru bare for å se hvor den starter/ender....så får jeg heller jobbe litt med denne høyden/vinkel på rampa fra "stasjon"...
13.01.2012 - Første meter med skinner lagt....
01.01.2012
Da var gjengejern kjøpt inn - og du verden for en fantastisk måte å feste "overplater" på :-) Så en STOR takk til de som kom med dette...og andre...råd :-D
Da gjennstår det bare å justere til riktig høyde ;-)
29.12.2012: Først forsøk på "løype" klart....
28.12.2011: Har omsider satt tanker ut i handling og kjøpt plank og plater for å starte opp ett nytt byggeprosjekt. Det er kun noen tanker i hodet foreløpig, så første trinn har bare vært å sette opp en ramme slik at jeg vet hvor mye plass jeg har tilgjengelig.
Siden selve landskaps-byggingen er det som er min drivkraft, så blir nok togdelen i de flestes øyne noe "simpel" med minst mulig vendinger og krumspring - men det er selvfølgelig gøy hvis det ender med en fungerende bane :-)
.................................................................
Siden bygge-delen og landskap er viktig, så har jeg bestilt meg litt "norskt" utstyr i form av brannbiler som jeg har utstyrt med litt lys :-)
Link for filmsnutt: http://youtu.be/i4REypAAP5k
MEN....mangler Norske Sykebiler/Ambulanser....(Modellbil Design er tomme på lager)
Så hvis noen har noen liggende - ta gjerne kontakt!!!
-------------
Legger ut noen bilder fra mitt forrige annlegg også (som riktignok aldri ble ferdigstilt grunnet flytting, og hvor jeg selvfølgelig startet i helt feil ende - nemmelig å lage landskap FØR banen ble ferdig)
Edited by Pål Brovold - 17 juli 2012 at 09:04 |
|
Mini
Nykommer Joined: 04 april 2010 Status: Offline Points: 99 |
Post Options
Thanks(0)
|
"Lite erfaring"...? Hva skal da andre si? Du viser oss jo bilder av et drømmeanlegg. Stå på! Og flere bilder etter hvert takk!
|
|
Pål Brovold
Nykommer Joined: 20 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 40 |
Post Options
Thanks(0)
|
"lite erfaring" i og med bildene stammer mitt første forsøk - og husk at bilder lyver :-)
Riktig lys og vinkel med kamera skjuler nemmelig at toget aldri kunne kjøre mer enn 2 meter før det sporet av, at svingene ble for skarpe, at tunneller ikke var egnet for avsporing (da det ikke var noen tilgang til toget annet enn sporets inn/utganger), at penser aldri ble koblet opp, at alt ble bygget på en plate og problemer med strømgjennomføring når jeg bygget i høyden oppå platen, for ikke å snakke om alt som hadde med digitalstyring og programmering av dette - som jeg den dag i dag ikke skjønner en pøkk av.... :-)
|
|
SveinR
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1215 |
Post Options
Thanks(0)
|
Har du lagt i lys selv i disse brannbilene?? Utrolig stilig..
|
|
Mvh
-SveinR Det finnes en skiftetraktor til alt |
|
Pål Brovold
Nykommer Joined: 20 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 40 |
Post Options
Thanks(0)
|
Kjøpt elektronikk fra http://www.schmidt-teknik-hobby.dk/index.html og "Norske" biler fra http://www.mamut.net/modellbildesign/ men måtte montere selv ja. Lysene er små dioder med ferdig loddet ledning som må limes på modellen og loddes til ett printkort (det har forskjellige loddepunkter avhengig om du ønsker at den dioden skal "flashe" eller "blinke rolig"). Blir uansett utrolig effektfult :-)
|
|
SveinR
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1215 |
Post Options
Thanks(0)
|
TøftQ Takk for link.. Har selv laget brannbiler med lys til Faller Car system
|
|
Mvh
-SveinR Det finnes en skiftetraktor til alt |
|
Pål Brovold
Nykommer Joined: 20 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 40 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
|
helleland
Nykommer Joined: 31 mai 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 485 |
Post Options
Thanks(0)
|
Meget bra!!! Utfordringene tar du jo på strak arm, mann!!!
Legger spesielt fort merke til det flotte gardstunet... Gir inspiarasjon! Og at du sier "norskt" Sånn skal det låte og det klinger spesielt godt i mine ører (øyne)!!! Spennende å følge med på "Nye"-anlegget ditt!!! |
|
Mvh
Stein Helleland ~ DIESEL ONLY, PLEASE ~ |
|
Pål Brovold
Nykommer Joined: 20 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 40 |
Post Options
Thanks(0)
|
Må først får takke Mini, SveinR og helleland for veldig hyggelige tilbakemeldinger! Det motiverer :-)
Får håpe jeg får til det nye anlegget like godt - MEN tar GJERNE i mot ALLE former for tilbakemeldinger, tips, råd, forslag osv. Anlegget er foreløpig bare en plan i hodet mitt, så det er fult mulig med innspill :-) I grove trekk så ser jeg for meg følgende: - 2 sløyfer som går gjennom en felles stasjon i bymiljø - 1 av sløyfene går i runde rundt hele rommet via en høy bro foran døra - sløyfe 2 vender under spiralene og går under stasjonen og vender under den andre spiralen - begge sløyfer linkes sammen ett sted, slik at ett tog kan kjøre hele runden (gjør dette såpass enkelt, så slipper jeg mye styr med vendesløyer og annen elektronikk) - 2 spiraler så jeg får ett strekk i "høyden" - sommer i by'n (med en blokk i brann - derav alle brannbilene) - høst i distriktet - vinter på "fjellet" - har ett håp om en liten havn ett sted også, men får se :-) - har Zimo digital styring - som jeg fortsatt har MYE igjen å skjønne av.... Men, får få plank og plater på plass - så får vi se hva resultatet blir etter hvert :-) |
|
b e pedersen
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1081 |
Post Options
Thanks(0)
|
Siden du nevner driftsproblemer på tidligere anlegg, vil jeg spørre om du har testet ut helixen (spiralen) på bildet?
Det kan være at bildet fortegner virkeligheten, men den ser ut til å være relativt bratt og krapp. En utstrekking til en oval vil kunne gi bedre stigningsforhold. |
|
Bjørn Egil
|
|
Pål Brovold
Nykommer Joined: 20 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 40 |
Post Options
Thanks(0)
|
Legger ved noen flere "bondebilder" - men så har jeg ikke flere....
|
|
Pål Brovold
Nykommer Joined: 20 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 40 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei Bjørn E, Den er ALTFOR bratt, men bare en test foreløpig - har ikke funnet ut hvordan "feste" helixen på en fornuftig måte ennå. I tillegg er platen (6mm) for tynn, så den må byttes ut med noe stivere så jeg slippe feste hver 10 cm.Hva anbefaler du av max stigning? Store deler av denne helix skal være skjult, så jeg trenger bare tenke på hva som er hensiktsmessige - og ikke hva som "ser riktig" ut....
|
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
Sporunderlag i kryssfinér bør minst være 9 mm, helst 12 mm. Stigningen i helixen bør være så slak som mulig. Stigningen gir seg dermed av radien og minste høyde mellom lagene, som igjen er avhengig av høyden på materiellet pluss sporet. Her er et bilde fra helixen til TMJK. Radius på innerste spor tror jeg er 55 cm, som gir en stigning på under 25 promille. |
|
Svein S
|
|
Pål Brovold
Nykommer Joined: 20 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 40 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei Svein, Takk for svar :-D Har selv tenkt tanken med gjengestenger og muttere siden de gjør systeme fleksibelt å justere - så godt å se ett eksempelt på hvordan! Mye lettere med "bilder" enn tekst for å forklare sånne praktiske løsninger - så takk igjen! Min radie kan max være 55-60 i YTTERKANT, men har som sagt tenkt å "skjule" deler av sporet - så den muligens oval med den skarpeste svingen skjult. Vel, mer og tykkere plater må uansett kjøpes inn - så får jeg prøve igjen. Det er det som er det herlige ved å gjøre feil - man lærer :-D
|
|
Pål Brovold
Nykommer Joined: 20 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 40 |
Post Options
Thanks(0)
|
SPØRSMÅL: har en bro med "åpent" rammeverk der sporet skal gå, altså ikke ett tett underlag for sviller - hvordan løser man dette?
Utfordringen slik jeg ser det er at svillene da ikke har noe å "ligge på" enkelte steder, og derfor ser ut som om de bare henger fast i skinnen. Legger man på en underlagsplate der sporet går, eller løses dette på annen måte???
|
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
I 1:1 var stålbroene tidligere laget "åpne". Sporet bæres av slike med 2-4 langsgående bærere som svillene legges rett oppå, men med svært tett svilleavstand. Med kjøpespor i MJ kan dette gjenskapes med å skyte inn sviller mellom de som allerede ligger der. Hvis broa di ikke har noe som svillene kan "ligge på", så virker det som om hele konstruksjonen er komplett feil. Men troverdige langsgående bærere kan kanskje selvbygges for å fikse på. |
|
Svein S
|
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
Mer om stålbroere og bæresystemet. Bildet nedenfor viser en modell av en klassisk 25 meters bro som er oppført flere steder i Norge. Denne er etter modell fra bro over Leirelva ved Selsbakk. Her er det to langsgående bærere som er plassert rett under skinnene. Bildet viser også et kort brospenn med tvillingbærere, dvs. to I-profiler satt sammen som bærere under hver av skinnene. Forbildet: Edited by ses - 30 desember 2011 at 12:00 |
|
Svein S
|
|
Pål Brovold
Nykommer Joined: 20 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 40 |
Post Options
Thanks(0)
|
Takk for svar Svein - tror dette vil løse utfordringen min :-)
|
|
Snikkaren
Medlem i MJF Joined: 11 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 716 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ove
No problem is so big or so complicated that it can't be run away from! - Charles M. Schulz |
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det var helt nytt for meg at JBV har egen Wiki og at den er offentlig tilgjengelig. Takk for den lenka!
|
|
Svein S
|
|
Snikkaren
Medlem i MJF Joined: 11 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 716 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hvis det er noe jeg savner er det info ang. gangbaner på stålbroer.
Er det ekstra lange sviller for hver tredje sville, gangbanen trenger jo færre bærere. Gangbanen ligger jo dog litt lavere enn selve skinnegangen. |
|
Ove
No problem is so big or so complicated that it can't be run away from! - Charles M. Schulz |
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
På bildene av bro over Leirelva vil du se at gangbanen ikke ligger lavere enn svillene, men er nok som du sier, lagt oppå brosviller med ekstra lengde. Det enkleste er jo å forlenge noen av brosvillene for å bære gangbanen. Ligger gangbanen lavere enn svillene, må den ha eget bæresystem.
Edited by ses - 30 desember 2011 at 12:56 |
|
Svein S
|
|
Snikkaren
Medlem i MJF Joined: 11 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 716 |
Post Options
Thanks(0)
|
Stemmer det Svein. På jernbane.origo.no fant jeg flere bilder med gangbanen jevnt med skinnegangen.
Bla Mæland jernbanebru på Rjukanbanen. Drammen jernbanebru har 2 nivåer.... Edited by Snikkaren - 30 desember 2011 at 13:18 |
|
Ove
No problem is so big or so complicated that it can't be run away from! - Charles M. Schulz |
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det kan virke som men forlenger brosvillene når hovedbærerene er utvendige, fordi det da er enkelt å montere rekkverk i selve bærekonstruksjonen, mens man lager et eget noe senket system for gangbane og rekkverk når hovedbærerne er underliggende.
|
|
Svein S
|
|
b e pedersen
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1081 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ang. underlagsfinér i helix'n, kan en 'spare' tverrliggerne til TMJK ved bruk av 12 mm dersom det kniper med høyden.
|
|
Bjørn Egil
|
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg tror ikke jeg helt skjønner hva du mener.
|
|
Svein S
|
|
øystein lb
Veteran Joined: 02 august 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 378 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det er 12mm Tverrliggere.
Hvis ¨tverrliggere´n¨ Er de bitene som er festet i mellom gjengestengene? Hilsen en som har krypt for mye opp og ned i midten av helixsen.....
|
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
Men jeg skjønner ikke hvordan man spare de tverrliggerne ved å bruke 12 mm finér, særlig siden det allerede er brukt 12 mm finér i understeste sporunderlag. Noen av de er breiere og fungerer som lasker der underlaget må skjøtes. Siden laskene allerede bygget 12 mm ekstra, var det enklest å lage de mellomliggende bærerne på den måten. Derimot kan man sikkert godt sløyfe den ekstra 12 mm porøse plata og enten erstatte den med kork (som mange bruker likevel), eller bare feste sporet rett på finér. Da må man påregne noe mer kjørestøy.
|
|
Svein S
|
|
KnuT
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 364 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det er mange måter å bygge en helix på.
I denne artikkelen fra juli 2011 nummeret av MRH, kan du kanskje få noen ideer. Forfatteren bruker to lag 6 mm (1/4") kryssfiner som overlapper hverandre. Dersom du søker på "helix" på dette nettstedet, kan du finne en del diskusjoner og meninger om dette. Så selv om du har fokus på landskap osv - og er dyktig på det - synes jeg du bør gjøre det du kan for å få et godt sporunderlag som et grunnlag for et stabilt spor. Lykke til og godt nytt mj-år |
|
Pål Brovold
Nykommer Joined: 20 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 40 |
Post Options
Thanks(0)
|
Takk for alle innspill - de tas imot alle som en :-) Blir litt å lære mens man går dette her for min del, så regner med å måtte gjøre enkelte ting opptil flere ganger. Skal kjøpe noen 12mm plater og gjøre nytt forsøk. Enig i at det bør være en viss standard på banen, selv om "alt det andre" også frister mye. Er vel det som er største utfordringen nå - å være tålmodig nok til å gjøre godt grunnarbeid...får vel mye igjen for det siden. Nå er det nyttårshelg, så blir ikke mye gjort disse dagene - men alle tipsene kverner nå godt i hodet... :-D Godt nytt år til alle - så håper jeg alle får ett godt 2012...med eller uten bygging! |
|
Post Reply | Page 123> |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |