Styring av signaler på anlegget.. |
Post Reply | Page 123> |
Author | ||
a[c]e
Medlem i MJF Joined: 12 april 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 178 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 27 januar 2010 at 18:02 |
|
Jeg holder på med et lite anlegg og vil med tiden installere ca. 10 signaler totalt. Hvilke brytere/andre metoder anbefaler dere meg å benytte?
Trenger noe som fungerer enkelt og greit, ikke med behov for de store mulighetene eller finessene. Er nok et vanskelig spørsmål å svare på, men all hjelp verdsettes høyt :) |
||
ace@samlerforumet.net
|
||
perflo
Medlem i MJF Joined: 25 juli 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 70 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hei,
Hvis du kjører digitalt, kan digital styringen sikkert fobles direkte til signaler, eller er det enkleste å kjøpe noen vende releer (Roco, Maerklin el. l.) og koble disse til signalene. Så styrer du releene med trykkbrytere slik du gjør med pensene. Skal togene styre signalene, kan du legge feste magneter under lok eller siste vogn og legge magnetbrytere i skinnegangen. Selv legger jeg styrestrøm i en av skinnestrengene og klipper et lite brudd som kobles til releet. Når hjulene treffer bruddet, blir det kontakt mellom brudd og resten av skinnestrengen og releet slår over. Kjører du Maerklin, er dette standardmåten å gjøre det på. Lykke til
Mvh
Per
|
||
perflo
|
||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Så vidt jeg husker var dette standardmåten til Märklin fram til midt på 1960-tallet. Da kom kontaktskinnene med en retningsavhengig bryter inne i skinna utløst av slepeskoen. Men dette gjelder (delvis) styring av evt. dobbeltspolereleer som styrer signalet. Før det må signalet kobles til et eller annet som gir diodene spenning. Nå sies det ikke hva slags signaler det er snakk om, men sett at det er signaler med rødt eller grønt (evt. to grønne), så må de styres enten med en vippebryter eller et relé som Per nevner. Det sies heller ikke noe om det skal være en avhengighet mellom signalet og strøm til sporet, slik at stopp-signal for eksempel legger strekningen foran signalet strømløst. I siste tilfellet kan det ordnes med at vippebryteren eller releet er to-polet. |
||
Svein S
|
||
a[c]e
Medlem i MJF Joined: 12 april 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 178 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hei!
Jeg tenker ikke å ha signaler som stopper tog, men om det er enkelt å gjennomføre er det OK med signlaer som eventuelt kan skifte når toget passerer. Jeg kjører digitalt (Roco), men kan godt styre signalene analogt via stillverk. Når det snakkes om brytere er det flott om dere har et bilde eller lignende, så jeg ser hvilken bryter det refereres til (da jeg er litt grønn på området).. Takk for hjelp! |
||
ace@samlerforumet.net
|
||
a[c]e
Medlem i MJF Joined: 12 april 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 178 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Når det kommer til hvilke signaler som skal styres vet jeg ikke helt enda, men det blir norsk signaler, men da trolig uten de særnorske blinkende lysene etc.
Jeg driver med en sporplan nå for å se hvilke signaler som behøves. |
||
ace@samlerforumet.net
|
||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Stjal denne fra Elfa-katalogen: Dette er brytertyper som mange av oss anvender til MJ. Det er to-polede i bakerste rad. |
||
Svein S
|
||
a[c]e
Medlem i MJF Joined: 12 april 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 178 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Takk for hjelp ses! Har selv benyttet disse til montering av pensemotorene på anlegget, så er litt kjent med de :-)
Finnes det andre brytere hvor man får en slags tilbakemelding på hva som er aktivert eller ikke? |
||
ace@samlerforumet.net
|
||
a[c]e
Medlem i MJF Joined: 12 april 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 178 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Her er en prinsippskisse over ene siden av stasjonen jeg bygger.
Kan noen hjelpe meg med hvilke signaler jeg trenger å plassere? Har lest det jeg har funnet på nettet, men blir ikke helt klok ettersom de fleste skisser kun inneholder ett spor "ut av stasjonen".. Dette viser "venstre" del av stasjonen, og det er den jeg ønsker hjelp til å finne riktige signaler for inn- og utkjøring! Takk for hjelpen! |
||
ace@samlerforumet.net
|
||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Det kommer an på hva slags signalpraksis du vil følge, men hvis de er NSBs som er aktuelt, så kan vi vel hjelpe deg. Men først må du angi hva slags spor dette er. Hva av dette er togspor? Dvs. hvilke spor skal tog som går gjennom stasjonen benytte? Hvis jeg skal gjette, så virker det som om det er en dobbeltsporet strekning der det ene sporet forgrener seg i to togspor gjennom stasjonen, og de to som stikker "opp" er sidespor (buttspor)?
|
||
Svein S
|
||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hvis det er bryteren som skal styre signalet direkte, så trenger du vel ikke tilbakemelding? Da vil jo bryterposisjonen være tilbakemelding i seg selv. |
||
Svein S
|
||
a[c]e
Medlem i MJF Joined: 12 april 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 178 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Angående bryter: Ja det er sant, må vel bare lage meg en oversikt ved siden av bryterne slik at jeg enkelt kan se hvilken farge signalet har!
Det er NSB"s standard jeg ønsker å følge ja. Du har helt rett i din antakning. Det er to spor som kommer inn til stasjonen. Selve stasjonsområdet har tre spor, men to som er gjennomgående på hver side. De to sporene som går opp er buttspor for lokstall etc. |
||
ace@samlerforumet.net
|
||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Skal man da forstå det midtre sporet som et spor de to andre kan bruke, slik at det skal fungere like godt for begge kjøreretninger? Kolbotn har/hadde det slik.
|
||
Svein S
|
||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Egentlig kunne jeg tenkt med å se høyre ende av stasjonen også før jeg kommer med forslag til signalplassering.
|
||
Svein S
|
||
a[c]e
Medlem i MJF Joined: 12 april 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 178 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Ja, det skal fungere like godt for begge retninger :)
Skal legge opp høyre side straks! |
||
ace@samlerforumet.net
|
||
a[c]e
Medlem i MJF Joined: 12 april 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 178 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Høyre del av stasjonen:
Edited by a[c]e - 28 januar 2010 at 22:32 |
||
ace@samlerforumet.net
|
||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Jeg har sett på to forskjellige "forståelser" av sporplanen, enten ved at spor II er det som kan brukes av begge kjøreretningene (da gjerne for person som skal stoppe og forbikjøres eller snu), eller ved at spor III er dette sporet, og med de to sidesporene gående ut herfra, er det kanskje naturlig å tenke seg som et spor for godstog som skal skifte vogner på sidesporene:
Blå farge er hovedsporene på dobbeltsporstrekningen, mens det sorte går mellom de og er dette ekstrasporet. Jeg har tegnet inn fullt sett med signaler, dvs. for stasjoner/bane med full fjernstyring i begge kjørretninger. Det krevet 10 signaler som man ser. Nå kan man gjøre dette litt enklere, nemlig ved å si at venstre spor er såkalt uriktig spor, og at det er begrenset med signaler der. Disse signalene som enten kan sløyfes eller erstattes av en enklere type, er vist med lysere farge. Da reduseres antallet signaler fra 10 til 6. Når det gjelder signaler med 1 eller 2 grønne lamper, så brukes de slik at to grønne vises ved klart over sporveksel uten hastighetsreduksjon. 1 grønn betyr klart, men med hastighetssreduksjon til man er gjennom avvikssporvekslene. Sporplanen er imidlertid ikke optimal. Godstog må sakse fram og tilbake hvis de kommer den ene veien, og ved spor II som fellesspor, så ser man at man ved visse togveier blokkerer for begge kjøreretningene. Jeg har derfor omkonstruert stasjonen slik at den er meste mulig optimal, også med tanke på hva som går i avvik og rett. Det var ordningen med spor II som felles som krevde mest endring, mens ved spor III som dette, holdt det med å bytte litt om på rekkefølgen med sporveksler i venstre ende: |
||
Svein S
|
||
perflo
Medlem i MJF Joined: 25 juli 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 70 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hei,
Jeg skal ikke blande meg opp i sporplanen, for der er det mange som er mye bedre enn meg. Jeg skal bare nevne at bruker du bryterne vist ovenfor, trenger du jo ingen releer. Bruker du flerpolede brytere for å styre signalene manuelt, kan du styre både signalene og legge inn brudd i sporene for stopp, når signalene viser rødt - men dette behøver du kanskje ikke når du kjører digitalt! Ønsker du tilbakemelding på kontroll panelet (stillverket) kan du jo koble en rød og grønn 3mm diode parallelet med signalene, pass da på legge inn en 600 - 1000 ohms motstand slik at du ikke kjører 12V over diodene. De norske signalene har vel også lysdioder med formotstand, så hvis du kobler kontrollbord diodene sammen med signalene etter motstanden(e) slipper du ekstra motstand.
|
||
perflo
|
||
a[c]e
Medlem i MJF Joined: 12 april 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 178 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Fantastisk hjelp ses! Dette setter jeg utrolig pris på! Tror jeg forstår prinsippene dine rimelig bra og skal se om jeg får gjort noe med sporplanen for å bedre trafikkflyten. Om ikke får jeg bare tilpasse etter de skissene du har laget :)
perflo: Takker for tips. Skal se på dette når jeg begynner med elektronikken :) |
||
ace@samlerforumet.net
|
||
a[c]e
Medlem i MJF Joined: 12 april 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 178 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Har funnet ut mesteparten, men er litt usikker på denne delen av sporet.
Dette er en hovedlinje som kommer fra venstre og går opp mot høyre (øverst). Fra hovedlinjen går det et sidespor til godsterminal som igjen forgreiner seg til to spor. Hvordan setter jeg opp signal på både hovedlinje og sidelinjer for å få dette mest mulig korrekt? |
||
ace@samlerforumet.net
|
||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hovedlinjen skal ikke ha signal i det hele tatt, for betjeningen av sidesporene skjer ved at hele banestrekningen mellom de to stasjonene sidesporet ligger på sperres for andre tog når det skal tog/skift til sidesporet. Sidesporet skal sikres med sporsperre, men slikt er det meg kjent bare dr. Jevistad som har klart å lage så langt. Jeg snakker her om norsk sikkerhetspraksis. En liten presisering: Du sier sidespor til godsterminal et sted, og sidelinje et annet sted. Det er to forskjellige ting. En sidebane er en ordinær banestrekning, mens et sidespor er en lokal kort avgrening fra en banestrekning til en fabrikk, et grustak, osv, eller som her: en liten godsterminal. Edited by ses - 29 januar 2010 at 11:20 |
||
Svein S
|
||
a[c]e
Medlem i MJF Joined: 12 april 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 178 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Ah, beklager forskjellig bruk av linje og spor. Det var sidespor jeg mente ja :)
Hvilke signaler vil være riktig å sette opp for tog som kommer ut fra godsterminalen? |
||
ace@samlerforumet.net
|
||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Det finnes egentlig ikke signaler for slikt utover sporsperra: Siden hele strekningen mellom de to stasjonene sidesporet ligger på reserveres for skiftet eller kippen som betjener sidesporet, trengs ikke signaler innenfor strekningen. Men det hender at skiftet bare rekker ut til sidesporet før neste tog kommer. Da sperres skiftet inne på sidesporet ved at vekselen legges tilbake til hovedsporet og sporsperra legges over som en liten teknisk hindring mot at vogner skal rulle ut på hovedlinjen. Skiftet kan kjøre ut på hovedsporet igjen når banestrekningen mellom de to stasjonene igjen er fri, og strekningen "gis" til skiftet. Et "skift" er et (lite) godstog som kjøres mellom en stasjon og et sidespor underlagt stasjonen. Skiftet returnerer til utgangsstasjonen. Skiftet kjører når det er behov for det. En "kipp" er et godstog som kjøres mellom en stasjon og en eller flere sidespor eller andre stasjoner (i rimelig nærhet) og som så returnerer til utgangsstasjonen igjen. En kipp har ofte en fastlagt rute, dvs. det er en viss regelmessighet og forutsigbarhet ved en kipp. Et "godstog" er et tog som kjører mellom to stasjoner og som normalt har en fastlagt rute i ruteboka. Et såkalt arbeidende godstog kan betjene sidespor underveis og kan låses inne på sidesporet hvis nødvendig for å avvikle toggangen. |
||
Svein S
|
||
a[c]e
Medlem i MJF Joined: 12 april 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 178 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Her var det mye matnyttig og flott info! Takker så meget igjen Svein!
|
||
ace@samlerforumet.net
|
||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Dersom sidesporet har mange avgreninger og trafikken er stor, kan man la den være en stasjon i seg selv. Det er vel gjort ved Ganddal-terminalen ved Stavanger. I slike tilfeller settes det opp signaler som ved en vanlig stasjon, dvs. at man på fjernstyrt strekning bekytter både innkjøring og utkjøring. Dersom stasjonen bare har én veksel mot hovedlinjen, dvs. at det ikke kan foretas kryssinger på vanlig måte, blir signalplasseringen tilsvarende enkel: et innkjørhovedsignal i hver retning inn mot vekselen og utkjørhovedsignal kun fra sporet som grener av, tilsammen tre signaler. For hovedlinjen kan man si at innkjørhovedsignal og utkjørhovedsignal slås sammen til ett signal.
|
||
Svein S
|
||
a[c]e
Medlem i MJF Joined: 12 april 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 178 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Jeg skjønner! Kommer nok tilbake med flere spørsmål etter hvert som monteringen begynner. Men nå føler jeg at jeg har fått god oversikt over hvilke signaler jeg trenger og plasseringen av disse.
Takker så mye igjen til dere begge! |
||
ace@samlerforumet.net
|
||
a[c]e
Medlem i MJF Joined: 12 april 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 178 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Spørsmål 1: Ved "avvik", menes da avvik fra vanlig kjørerute eller avvik fra sporet via en pens? Jeg tenker da på ett kontra to grønne lys i hovedsignalet. Regner med at det er avvik fra sporet som menes, ettersom dette har noe med hastigheten å gjøre.
Spørsmål 2: Hvordan kan jeg praktisk koble et hovedsignal med nevnte brytere for å fungere med et hovedsignal, hvor det ene grønne lyset avhenger av om pensemotoren står rett frem eller med avvik (bruker Tortoise motorer). Noen som på en relativt enkel måte kan forklare det? |
||
ace@samlerforumet.net
|
||
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Spm.2 Her en mulighet:
|
||
a[c]e
Medlem i MJF Joined: 12 april 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 178 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hjertelig takk for svar jevistad!
På skissen, trekanten med strek under tilsvarer? enveis relé eller lignende? Hvilken type kan jeg bruke til dette? Jeg tenker å benytte meg av skala designs norske signaler, og de er vel likestrøms? Fungerer dette med likestrøm? |
||
ace@samlerforumet.net
|
||
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Det er symbolet for en diode (den leder bare strøm i en retning, derfor pilsymbolet) Fåes på ELFA.
Kretsen passer til Skaladesigns signaler ja.
|
||
a[c]e
Medlem i MJF Joined: 12 april 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 178 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Topp info igjen.. Har du et produktnummer i ELFA-katalogen til diode som fungerer? Er helt grønn innen elektronikk, så vet ikke helt hva jeg leter etter
|
||
ace@samlerforumet.net
|
||
Post Reply | Page 123> |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |