Togskapet |
Post Reply | Page 123 5> |
Author | |
_marius
Veteran Joined: 20 oktober 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 265 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 20 januar 2013 at 10:17 |
Så langt vet jeg ikke hvordan anlegget skal se ut annet enn at det skal være en rundbane, at fasongen blir som et "hundebein" og omgivelsene blir norske. Jeg er fascinert av fjell, vann og broer, men ser ikke helt hvordan jeg skal få til høydeforskjeller. Retursporet tenkte jeg skulle gå skjult bak stasjonen og med høydeforskjeller blir det flere returspor. Det må jo bli rimelig kaotisk bak stasjonen.I tillegg trenger jeg noen industrispor. Så langt har jeg ryddet hobbyskapet og montert rammeverk. Jeg må tenke ut hvordan banen skal bli før jeg bygger videre og er takknemlig for ideèr. Skinnevalget er Peco 75 finescale. (Jeg trodde størrelsen på bildene ble tilpasset automatisk, men ser de ble litt for store)
Edited by _marius - 20 januar 2013 at 10:20 |
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
Høyde 125 over gulvet synes jeg egentlig er ganske lavt tatt i betraktning at du har arbeidsbenker under. Selv har jeg gjort noe lignende, men med 0-planet for skinneoverkant på 147 cm over gulvet. Fremo-standarden er 130 cm over gulvet. Uansett betyr det at du faktisk har en del å gå på i høyden, så da burde det ikke være noe prblem å få til høydeforskjeller, som du spør etter.
En mulighet kan være å lage en rundbane som dogbone slik du antyder på skissen, men la en sidebane gå ut et sted og stige i høyden til en endestasjon. Slik kan du bl.a. få utnyttet et av hjørnene mot skyvedøra bedre enn det en rundbane gir deg mulighet for. |
|
Svein S
|
|
_marius
Veteran Joined: 20 oktober 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 265 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg har tenkt fram og tilbake på høyden. Hva som er praktisk høyde for å jobbe på anlegget, men samtidig ha tilgang under. Kanskje jeg skal løfte det opp 20 cm. Burde gå raskt.
|
|
Heine Pedersen
Veteran Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 506 |
Post Options
Thanks(0)
|
En annen ting du bør vurdere er å bygge anlegget i seksjoner som kan løftes ut når du skal bygge på det. Det sparer deg for utrolig mye plunder og vond rygg...
|
|
Mr Bridger
Fremo og MjF medlem Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1185 |
Post Options
Thanks(0)
|
Rise stasjon på mitt anlegg er på 138cm. Noe rundt der synes jeg er perfekt høyde.
|
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
Vurder hvor mye du vil heve det i forhold til om du skal bygge deg oppover i høyden hvis du vil ha litt fjell og daler. For ved å starte lavt har du mer å gå på i høyden. En annen (jeg har teflonhukommelse) ser jeg skriver at du bør vurdere å bygge anlegget i seksjoner. Det har sine fordeler, men også ulemper fordi skjøtene krever ekstra oppmerksomhet. Jeg drøfter det litt på min byggeblogg på anlegget jeg lenker til i innlegget mitt lenger opp her. Selv har jeg valgt å la noen deler av anlegget være i seksjoner. |
|
Svein S
|
|
Roger
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei!
Sånn plass-messig kunne det jo ligne litt på anlegget innledningsvis i denne diskusjonstråden her.
Hvordan det anlegget utvikles gjennom tråden, kan jo også være ett aktuellt alternativ for deg.
|
|
Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt” |
|
_marius
Veteran Joined: 20 oktober 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 265 |
Post Options
Thanks(0)
|
Takk, skal se på den tråden. Har googlet og gjennomgått gamle blader for inspirasjon. Det går fra å ha lyst på mest mulig på minst mulig plass til å holde det mer enkelt - og anlegget skal ikke se helt fjernt ut.
Nå har jeg løftet rammeverket slik at sporet blir liggende på 140 cm. Det føles som å skru sammen et Ikea skap - når en nesten er ferdig, oppdager man noe som skulle stå andre vei slik at alt må skrues opp og gjøres på nytt.
|
|
Roger
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei!
Det ser ikke ut at du vil få tilgang til anlegget ditt fra mer enn én side, og i såfall så burde du vurdere å konstruere ett par "luker" på hver side. Slik sikrer du deg nødvendig tilgang til alle spor for rengjøring og ved eventuell avsporing. Murphys lov tilsier at man vil få avsporinger på det mest utilgjengelige stedet.
Det er nok mye man ønsker å fylle anlegsplassen sin med, men oftest ser anlegg større ut om man inkuderer litt mer 'space' i stedet. Ett annet triks kan være å bruke kortere lokomotiv og vogner.
- Less i more!
Her er ett annet forslag jeg fikk hjelp til å tegne på ca. same areal som du har til rådighet. Kun de blå sporene skulle være synlig i landskapet:
Edited by Roger - 21 januar 2013 at 03:36 |
|
Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt” |
|
LP Flåm
Nykommer Joined: 16 januar 2013 Location: Norge Status: Offline Points: 76 |
Post Options
Thanks(0)
|
Med din plass og tilgjengelighet, ville jeg heller gått for en U-bane fremfor en rundbane. Da kan du legge inn flere spor og stasjonsanlegg på samme plassen, og mer hektisk gøy. Lykke til!
LP Flåm
|
|
_marius
Veteran Joined: 20 oktober 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 265 |
Post Options
Thanks(0)
|
Takk for innspill. Det blir en rundbane fordi jeg liker å se på tog som kjører rundt. I tillegg skal det være noen ekstra spor for skiftemuligheter. Jeg sliter litt med sporprogrammene og forsøker å lære med 3rd Planit. Hvis jeg får det til i løpet av kort tid så legger jeg ut utkast til en sporplan. I utgangspunktet har jeg tenkt hovedstasjon med ekstra spor i midten i første etasje. I tillegg blir det plass til et kort sidespor i den ene kortenden på utsiden av svingen. I begge retursvingene blir det noe form for kupert landskap. Retursporet på baksiden av stasjonen blir skjult. I tillegg blir det et klatrespor i overkant av dette sporet som går rundt svingen i kortenden og deretter åpent bak stasjonen. Dette sporet går opp til en platting på motsatt kortende. Her blir det plass til en retursving, noen ekstra spor og skogindustri. Langs veggen på langsiden er det plass til et sidespor på rundt 50 cm mot skyvedøren. Det er viktig å bygge en bro på anlegget.
Ellers skulle jeg gjerne vært noe mer teoretisk anlagt. Jeg må se ting i praksis for å vite hvordan det fungerer. Jeg har nå forstått at R3 radius som medfølger startsettet - og var mitt utgangspunkt for planlegging av bane - er alt for liten. Jeg har lest en del om radius i forumet, men så det ikke før i går. Jeg har strukket ut anlegget til 50cm radius i kortendene. Det medfører at jeg ikke klarer å strekke meg over for å bygge, men jeg har laget en åpning i midten som jeg kan stikke hodet opp av. Får se hvordan denne løsningen blir etterhvert. Det har vært mye opp og ned med rammeverk og tilpasninger, men nå tror jeg det er klart til å legge finèr og ikke mdf i første etasje. Sporplanen er fortsatt ikke klar så det blir noen flere søvnløse netter.
|
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
Å ha noe å stå på slik at man kommer høyere kan kanskje være tilstrekkelig til å nå helt inn. Når du har hevet banen til 140 over gulv, er det i seg selv en begrensing i hvor langt inn på anlegget man når. |
|
Svein S
|
|
LP Flåm
Nykommer Joined: 16 januar 2013 Location: Norge Status: Offline Points: 76 |
Post Options
Thanks(0)
|
Livet ditt, og nattesøvnen, hadde blitt lettere med en U-plan løsning.
Beste hilsen, LP Flåm
|
|
Svein_H
Fremo og MjF medlem Joined: 22 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 2110 |
Post Options
Thanks(0)
|
En tanke som slår meg når jeg ser på plassen du har til rådighet... Hva med å bygge en rundbane som går rundt operatøren, akkurat som i en cockpit? M.a.o la rundbanen følge ytterkant av hele plassen, og selv sitte i midten? Mot skyvedøra kan det være nok med en smal bruseksjon som du kan dukke under, da får du plass til et ganske bredt anlegg inn mot bakveggen uten at du får problemer med å rekke inn over alt. Iain Rice har en slikt forslag i den ene boka si ("Small, smart & practical track plans" tror jeg den het, uten at jeg har noen link til den akkurat nå.
Svein
|
|
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside |
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
Høres lurt ut. Når anlegget nå også er hevet til 140 over gulv, er det enda enklere å dukke under på vei inn. Men det kan nok være lurt at en sporet foran åpningen er uttagbart ved særskilte høve for å få tilgang rett inn. Kjøreopplevelsen ved et anlegg rundt en selv har i hvert fall jeg erfart er langt bedre enn å være konstant plassert på den ene siden hele tiden. Anlegget blir opplevelsesmessig mye større selv om forskjellen i kvadratmetre er minimal. |
|
Svein S
|
|
Espen
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 255 |
Post Options
Thanks(0)
|
Er enig i at en rundbane gir et annet inntrykk en anlegg "kun" på en side.
Har selv en oval rundbane og opplever til stadighet å bli mobbet for denne Edit : sporene går på hylle langs alle veggene med meg i midten. Akkurat, så nå skal du opp å sentrifugere togene dine Ser den, men har stor glede av å ha et par tog kjørende mens jeg sitter å putler med litt skifting eller drikker kaffi eller hva det nå måtte være i koppen Edited by Espen - 25 januar 2013 at 16:58 |
|
Mvh Espen
Oversjefsnestleder Fladjæren mj klubb avd 3 etage og MJBV Hovedkontor. Marklin Digital. |
|
_marius
Veteran Joined: 20 oktober 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 265 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hmm...skyvedøren er 90 cm og det gir et spenn på 180 cm i friluft med skyvedøren som bakgrunn. Nå blir det noe nytt å tenke på. Må si fra til arbeidsgiver at jeg ikke har tid til å være på jobb...Er det noen som er raske på sportegning?
|
|
Svein_H
Fremo og MjF medlem Joined: 22 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 2110 |
Post Options
Thanks(0)
|
Tror nok det kan være greit med et støttebein eller to, 180cm blir ganske langt uten støtte. Evt om du bruker en U-profil i aluminium eller noe da, og legger sporet oppi den, det bør vel kanskje bli stivt nok om du har skikkelig støtte i begge endene..?
Svein |
|
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside |
|
hsa77
Medlem i MJF Joined: 15 desember 2012 Location: Norge Status: Offline Points: 162 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei, jeg ble inspirert av "cockpit" ideen og slang sammen et forslag til sporplan i Anyrail.
Jeg hadde først tenkt til å lage en oppstillingsstasjon under hovedstasjonen, men jeg klarte ikke å få plass til det på en måte jeg ble fornøyd med (er det noen som er litt flinkere enn meg som klarer det???) Jeg lagde derfor en delvis skjult kryssingsstasjon i steden - nå har togene et sted å dra og komme fra. I og med at kryssingsstasjonen er delvis i dagen har du mulighet til å modellere et stasjonsmiljø til (selv om det ikke er plass til stort mer enn en liten plattform og et par signaler). Cockpiten er på ca 240 * 75 cm så det skulle være rikelig med plass - den uttagbare seksjonen er 1m - slik får du litt armslag når du sitter ved arbeidspulten. Stasjonene har plass til et tog på ca 180cm og et litt kortere på ca 160cm - nok til lok og 4-5 vogner. Banen er helt uten stigning/fall. Dette er bare et lite innspill fra meg - lykke til med planleggingen!
|
|
Håkon
N-skala, 32mm hagejernbane, Roco Multizentrale Pro |
|
_marius
Veteran Joined: 20 oktober 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 265 |
Post Options
Thanks(0)
|
Veldig bra, takk! Jeg må tenke videre på denne i natt. Kanskje jeg kan ha en fremomodul som uttagbar seksjon . |
|
Svein_H
Fremo og MjF medlem Joined: 22 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 2110 |
Post Options
Thanks(0)
|
Husk at FREMOdulene bygger 25cm ut på hver side av skinnegangen, da kan det fort bli litt trangt på innsiden der om anlegget er litt bredt langs veggen.
For å bygge litt videre på tankene til Håkon og sporplanen hans... Det bør være fullt mulig å få til en skyggestasjon rett under stasjonen han har tegnet inn, med plass til flere relativt lange tog. Med drøyt 4 meter til rådighet kan du skape et veldig fint stasjonsmiljø på øvre nivå uten at ting vil virke sammenklemt og komprimert; "less is more" er det noe som heter Da vil i prinsippet hele anlegget bestå av en enkelt stasjon med omgivelser, men med hjelp av skyggestasjonen kan du da gjenskape flere togmøter og skifting på stasjonen med flere ulike tog, nærmest gjenskape trafikken gjennom en hel dag på samme sted. Vet ikke om det er noe for deg..? Svein |
|
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside |
|
Stian
Medlem i MJF Joined: 04 januar 2007 Location: Bergen Status: Offline Points: 1451 |
Post Options
Thanks(0)
|
Du får smalere fremoduler, "dansk sidebane standard" ble jeg fortalt at det var. de er veldig smale, liker tanken på å lage noen slike selv...
|
|
Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian |
|
GETEL57
Veteran Joined: 29 juli 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 275 |
Post Options
Thanks(0)
|
Du har satt høyden på anlegget til 125cm ser jeg fra innledningen i loggen din. For å få litt bedre plass til jobbing på arbeidsbenken kunne du kanskje vurdere å øke høyden til 150-155cm. Da blir det litt enklere å la den uttagbare biten sitte og heller dukke under. Du får også togene letter i øyehøyde.
Håkon sit forslag kan feks inneholde en Time saver variant på stasjonsområdet hvis du vil skifte litt og bruke litt lyssignalføring etc. http://www.carendt.com/scrapbook/page42/
|
|
Terje
|
|
_marius
Veteran Joined: 20 oktober 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 265 |
Post Options
Thanks(0)
|
Veldig bra med inspirasjon. Takk for engasjement. Jeg økte høyden til 140cm og tror ikke jeg vil gå mye høyere. Uten at jeg har erfaring så virker det tungvint å jobbe i høyden. Det virker også som man mister oversikten over anlegget siden det blir mindre overblikk.Så i skapet nå at fremomodul ikke vil passe. Det må bli en lang tynn stripe langs skyvedøren. Det er lite med støtte siden det ikke er veggfeste der hvor skyvedøren går. Kanskje en 5x10cm bjelke på høykant vil fungere. Skulle gjerne hatt noe mer enn bare ett stasjonsområde. Gjerne separat stasjon og industriområde. Togene må komme og gå fra noe også, men det løses vel med noen fjell og så lenge togene går rundt rommet blir det mer kjørefølelse. Denne gangen er det vel best å vente med rammeverket til sporplanen er sikrere. Føler jeg har skrudd dette opp og ned noen ganger. Jeg tar gjerne imot flere sporplan tips. Så "realistisk" som mulig, men det må være en del spor og veksler. Tunneler og broer er også viktig. Enig i at less is more. Jeg har en tendens til å gjøre det så komplisert som mulig. Altså; * Stasjon * Skifting * Oppstillingsplass for vogner og tog * Kjørelengde * Industri * Tunnel * Bro
|
|
Espen
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 255 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei
Vet ikke hva du mener med norsk landskap, men her er ihvertfall en link om hvordan få til høye fjell og dype daler på smale hyller, fra Junaiten http://www.youtube.com/watch?v=TiDUKXAMHA4 |
|
Mvh Espen
Oversjefsnestleder Fladjæren mj klubb avd 3 etage og MJBV Hovedkontor. Marklin Digital. |
|
_marius
Veteran Joined: 20 oktober 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 265 |
Post Options
Thanks(0)
|
Tøft. Jeg trenger èn sånn bro. Hmm...men da mister jeg plass til industrispor
|
|
Svein_H
Fremo og MjF medlem Joined: 22 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 2110 |
Post Options
Thanks(0)
|
Her er en skisse som viser litt mer hva jeg tenkte på:
Langs øvre vegg har du en stasjon med diverse industrispor, og god plass til fjell og landskap på begge sider. Dessverre ingen høy bro, men på nullplanet under stasjonen har jeg fått plass til en skyggestasjon (vises ikke på tegningen) med 6 gjennomgående spor på 190-250cm lengde. Minsteradius ca 460mm og stigning ca 2%, hele stasjonsområdet er flatt mellom høydeangivelsene ytterst til høyre og venstre. Svein |
|
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside |
|
_marius
Veteran Joined: 20 oktober 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 265 |
Post Options
Thanks(0)
|
Takk for at du tar deg tid Svein! Dette er noe jeg bygger videre på. Det enkleste er kanskje å gi slipp på broen. Eventuelt kan jeg senke nivået langs langveggen eller en av svingene for å lage en bro der.
|
|
Svein_H
Fremo og MjF medlem Joined: 22 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 2110 |
Post Options
Thanks(0)
|
Skissen min tillater ikke særlig senking av landskapet uten at de skjulte sporene til skyggestasjonen kommer til syne, det er kun 12cm fra skinnetopp til skinnetopp på det meste.
Jeg hadde imidlertid en annen tanke i hodet, som jeg ikke har tegnet ennå. Skjønner at en bro er viktig for deg, så jeg tenkte å kutte ut skyggestasjonen og ha bare ett spor nederst (enkel rundbane uten stigninger). I begge de nedre hjørnene kan du ha et spor som grener ut og til en liten skyggestasjon bak selve stasjonsområdet, denne kan skjules bak bygninger og evt en lav backdrop. Du får plass til 2 (muligens 3) gjennomgående spor der uten at bredden på den synlige stasjonen vil minke vesentlig, og samtidig vil du få en lang rettstrekke nederst på tegningen (forbi skyvedørsåpningen) hvor du kan lage et skikkelig juv med en imponerende bro over. Vet ikke om dette høres bedre ut? Med så liten plass til rådighet vil det alltid være kompromisser, og i dette tilfellet er det skyggestasjon og anleggsbredde som må lide litt, men hvis du vil kan jeg godt lage en ny skisse for deg. Bruker forøvrig XtrkCad, hvis du ønsker å få tilsendt filene for å jobbe med de selv. Svein |
|
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside |
|
hsa77
Medlem i MJF Joined: 15 desember 2012 Location: Norge Status: Offline Points: 162 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg har lekt litt mer med sporplanen min, og laget et nytt forslag. Ved å ta ut svingskive og lokstall og flytte skifteområdet - fikk jeg plass til et sidespor ute på linja. Den uttagbare seksjonen kan bygges som en bro. Hovedstasjonen ligger plant, så faller det jevnt (minst 2%, gjerne 2.5%) helt ned til sporvekselen som grener av til banen ned til oppstillingsstasjonen. Hovedlinja stiger så opp igjen til hovedstasjonen. Oppstillingsstasjonen blir utformet som buttspor. Det blir dårlig "takhøyde" på oppstillingsstasjonen så jeg vil ikke anbefale å lage så veldig mange spor her.
Lykke til med prosjektet!
|
|
Håkon
N-skala, 32mm hagejernbane, Roco Multizentrale Pro |
|
Post Reply | Page 123 5> |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |