Print Page | Close Window

Togskapet

Printed From: MJF Forum
Category: MJ-Weblogger
Forum Name: Weblogger
Forum Description: Personlige dagbøker for bygging av kvart- halv eller trekvartferdige prosjekter. Her gjelder spesielle regler som du kan lese om i øverste innlegg inne på dette delforumet.
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=7496
Printed Date: 22 november 2024 at 06:40
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com


Topic: Togskapet
Posted By: _marius
Subject: Togskapet
Date Posted: 20 januar 2013 at 10:17


Hobbyrommet har blitt degradert til mindre og mindre rom. Nå har jeg endt opp i et walk-in-closet, men der ser det statbilt ut slik at jeg kan bygge min første bane. Det må også være plass og tilgang til verktøy. Banen går 125 cm over gulvet.

Så langt vet jeg ikke hvordan anlegget skal se ut annet enn at det skal være en rundbane, at fasongen blir som et "hundebein" og omgivelsene blir norske. Jeg er fascinert av fjell, vann og broer, men ser ikke helt hvordan jeg skal få til høydeforskjeller. Retursporet tenkte jeg skulle gå skjult bak stasjonen og med høydeforskjeller blir det flere returspor. Det må jo bli rimelig kaotisk bak stasjonen.I tillegg trenger jeg noen industrispor.

Så langt har jeg ryddet hobbyskapet og montert rammeverk. Jeg må tenke ut hvordan banen skal bli før jeg bygger videre og er takknemlig for ideèr.

Skinnevalget er Peco 75 finescale.
 
(Jeg trodde størrelsen på bildene ble tilpasset automatisk, men ser de ble litt for store)

 

 

 
 
 
 
 
 
 
 



Replies:
Posted By: ses
Date Posted: 20 januar 2013 at 10:35
Høyde 125 over gulvet synes jeg egentlig er ganske lavt tatt i betraktning at du har arbeidsbenker under. http://sando.co/index.php?vis=281&nid=3" rel="nofollow - Selv har jeg gjort noe lignende , men med 0-planet for skinneoverkant på 147 cm over gulvet. Fremo-standarden er 130 cm over gulvet. Uansett betyr det at du faktisk har en del å gå på i høyden, så da burde det ikke være noe prblem å få til høydeforskjeller, som du spør etter.

En mulighet kan være å lage en rundbane som dogbone slik du antyder på skissen, men la en sidebane gå ut et sted og stige i høyden til en endestasjon. Slik kan du bl.a. få utnyttet et av hjørnene mot skyvedøra bedre enn det en rundbane gir deg mulighet for.


-------------
Svein S


Posted By: _marius
Date Posted: 20 januar 2013 at 10:48
Jeg har tenkt fram og tilbake på høyden. Hva som er praktisk høyde for å jobbe på anlegget, men samtidig ha tilgang under. Kanskje jeg skal løfte det opp 20 cm. Burde gå raskt.


Posted By: Heine Pedersen
Date Posted: 20 januar 2013 at 11:09
En annen ting du bør vurdere er å bygge anlegget i seksjoner som kan løftes ut når du skal bygge på det. Det sparer deg for utrolig mye plunder og vond rygg...

-------------
http://www.heinepedersen.com" rel="nofollow - hjemmeside

http://www.facebook.com/pages/heinepedersencom/106266812899779" rel="nofollow - facebook



Posted By: Mr Bridger
Date Posted: 20 januar 2013 at 11:11
Rise stasjon på mitt anlegg er på 138cm. Noe rundt der synes jeg er perfekt høyde. 

-------------
Tore Hjellset, Tønsberg

http://grimstadline.blogspot.com" rel="nofollow - Grimstadbanen     



Posted By: ses
Date Posted: 20 januar 2013 at 11:32
Originally posted by _marius _marius wrote:

Jeg har tenkt fram og tilbake på høyden. Hva som er praktisk høyde for å jobbe på anlegget, men samtidig ha tilgang under. Kanskje jeg skal løfte det opp 20 cm. Burde gå raskt.

Vurder hvor mye du vil heve det i forhold til om du skal bygge deg oppover i høyden hvis du vil ha litt fjell og daler. For ved å starte lavt har du mer å gå på i høyden.

En annen (jeg har teflonhukommelse) ser jeg skriver at du bør vurdere å bygge anlegget i seksjoner. Det har sine fordeler, men også ulemper fordi skjøtene krever ekstra oppmerksomhet. Jeg drøfter det litt på min byggeblogg på anlegget jeg lenker til i innlegget mitt lenger opp her. Selv har jeg valgt å la noen deler av anlegget være i seksjoner.


-------------
Svein S


Posted By: Roger
Date Posted: 20 januar 2013 at 21:31
Hei!
 
Sånn plass-messig kunne det jo ligne litt på anlegget innledningsvis i http://www.nexusboard.net/sitemap/2408/achtung-baustelle-muhlbach-reloaded-t319917/" rel="nofollow - denne diskusjonstråden her .
Hvordan det anlegget utvikles gjennom tråden, kan jo også være ett aktuellt alternativ for deg.


-------------
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”


Posted By: _marius
Date Posted: 20 januar 2013 at 22:03
Takk, skal se på den tråden. Har googlet og gjennomgått gamle blader for inspirasjon. Det går fra å ha lyst på mest mulig på minst mulig plass til å holde det mer enkelt - og anlegget skal ikke se helt fjernt ut.
 
Nå har jeg løftet rammeverket slik at sporet blir liggende på 140 cm. Det føles som å skru sammen et Ikea skap - når en nesten er ferdig, oppdager man noe som skulle stå andre vei slik at alt må skrues opp og gjøres på nytt.


Posted By: Roger
Date Posted: 21 januar 2013 at 03:34
Hei!
 
Det ser ikke ut at du vil få tilgang til anlegget ditt fra mer enn én side, og i såfall så burde du vurdere å konstruere ett par "luker" på hver side. Slik sikrer du deg nødvendig tilgang til alle spor for rengjøring og ved eventuell avsporing. Murphys lov tilsier at man vil få avsporinger på det mest utilgjengelige stedet.
 
Det er nok mye man ønsker å fylle anlegsplassen sin med, men oftest ser anlegg større ut om man inkuderer litt mer 'space' i stedet.  Ett annet triks kan være å bruke kortere lokomotiv og vogner.
- Less i more!
 
Her er ett annet forslag jeg fikk hjelp til å tegne på ca. same areal som du har til rådighet. Kun de blå sporene skulle være synlig i landskapet:
 
 
 


-------------
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”


Posted By: LP Flåm
Date Posted: 24 januar 2013 at 20:39
Med din plass og tilgjengelighet, ville jeg heller gått for en U-bane fremfor en rundbane. Da kan du legge inn flere spor og stasjonsanlegg på samme plassen, og mer hektisk gøy. Lykke til!
LP Flåm


Posted By: _marius
Date Posted: 25 januar 2013 at 09:13
Takk for innspill. Det blir en rundbane fordi jeg liker å se på tog som kjører rundt. I tillegg skal det være noen ekstra spor for skiftemuligheter. Jeg sliter litt med sporprogrammene og forsøker å lære med 3rd Planit. Hvis jeg får det til i løpet av kort tid så legger jeg ut utkast til en sporplan.
I utgangspunktet har jeg tenkt hovedstasjon med ekstra spor i midten i første etasje. I tillegg blir det plass til et kort sidespor i den ene kortenden på utsiden av svingen. I begge retursvingene blir det noe form for kupert landskap. Retursporet på baksiden av stasjonen blir skjult. I tillegg blir det et klatrespor i overkant av dette sporet som går rundt svingen i kortenden og deretter åpent bak stasjonen. Dette sporet går opp til en platting på motsatt kortende. Her blir det plass til en retursving, noen ekstra spor og skogindustri. Langs veggen på langsiden er det plass til et sidespor på rundt 50 cm mot skyvedøren. Det er viktig å bygge en bro på anlegget.
 
Ellers skulle jeg gjerne vært noe mer teoretisk anlagt. Jeg må se ting i praksis for å vite hvordan det fungerer. Jeg har nå forstått at R3 radius som medfølger startsettet - og var mitt utgangspunkt for planlegging av bane - er alt for liten. Jeg har lest en del om radius i forumet, men så det ikke før i går. Jeg har strukket ut anlegget til 50cm radius i kortendene. Det medfører at jeg ikke klarer å strekke meg over for å bygge, men jeg har laget en åpning i midten som jeg kan stikke hodet opp av. Får se hvordan denne løsningen blir etterhvert. Det har vært mye opp og ned med rammeverk og tilpasninger, men nå tror jeg det er klart til å legge finèr og ikke mdf i første etasje.
 
Sporplanen er fortsatt ikke klar så det blir noen flere søvnløse netter.


Posted By: ses
Date Posted: 25 januar 2013 at 09:17

 

Originally posted by _marius _marius wrote:

 Det medfører at jeg ikke klarer å strekke meg over for å bygge, men jeg har laget en åpning i midten som jeg kan stikke hodet opp av.

Å ha noe å stå på slik at man kommer høyere kan kanskje være tilstrekkelig til å nå helt inn. Når du har hevet banen til 140 over gulv, er det i seg selv en begrensing i hvor langt inn på anlegget man når.



-------------
Svein S


Posted By: LP Flåm
Date Posted: 25 januar 2013 at 09:55
Livet ditt, og nattesøvnen, hadde blitt lettere med en U-plan løsning.
Beste hilsen,
LP Flåm


Posted By: Svein_H
Date Posted: 25 januar 2013 at 11:39
En tanke som slår meg når jeg ser på plassen du har til rådighet... Hva med å bygge en rundbane som går rundt operatøren, akkurat som i en cockpit? M.a.o la rundbanen følge ytterkant av hele plassen, og selv sitte i midten? Mot skyvedøra kan det være nok med en smal bruseksjon som du kan dukke under, da får du plass til et ganske bredt anlegg inn mot bakveggen uten at du får problemer med å rekke inn over alt. Iain Rice har en slikt forslag i den ene boka si ("Small, smart & practical track plans" tror jeg den het, uten at jeg har noen link til den akkurat nå.
 
Svein


-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: ses
Date Posted: 25 januar 2013 at 11:50

Høres lurt ut. Når anlegget nå også er hevet til 140 over gulv, er det enda enklere å dukke under på vei inn. Men det kan nok være lurt at en sporet foran åpningen er uttagbart ved særskilte høve for å få tilgang rett inn. 

Kjøreopplevelsen ved et anlegg rundt en selv har i hvert fall jeg erfart er langt bedre enn å være konstant plassert på den ene siden hele tiden. Anlegget blir opplevelsesmessig mye større selv om forskjellen i kvadratmetre er minimal.



-------------
Svein S


Posted By: Espen
Date Posted: 25 januar 2013 at 13:39
Er enig i at en rundbane gir et annet inntrykk en anlegg "kun" på en side.
Har selv en oval rundbane og opplever til stadighet å bli mobbet for denne Wink

Edit : sporene går på hylle langs alle veggene med meg i midten.

Akkurat, så nå skal du opp å sentrifugere togene dine Smile

Ser den, men har stor glede av å ha et par tog kjørende mens jeg sitter å putler med litt skifting eller drikker kaffi eller hva det nå måtte være i koppen Big smile


-------------
Mvh Espen
Oversjefsnestleder Fladjæren mj klubb avd 3 etage og MJBV Hovedkontor. Marklin Digital.


Posted By: _marius
Date Posted: 25 januar 2013 at 17:15
Hmm...skyvedøren er 90 cm og det gir et spenn på 180 cm i friluft med skyvedøren som bakgrunn. Nå blir det noe nytt å tenke på. Må si fra til arbeidsgiver at jeg ikke har tid til å være på jobb...Er det noen som er raske på sportegning?


Posted By: Svein_H
Date Posted: 25 januar 2013 at 17:35
Tror nok det kan være greit med et støttebein eller to, 180cm blir ganske langt uten støtte. Evt om du bruker en U-profil i aluminium eller noe da, og legger sporet oppi den, det bør vel kanskje bli stivt nok om du har skikkelig støtte i begge endene..?

Svein


-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: hsa77
Date Posted: 25 januar 2013 at 19:59
Hei, jeg ble inspirert av "cockpit" ideen og slang sammen et forslag til sporplan i Anyrail.


Jeg hadde først tenkt til å lage en oppstillingsstasjon under hovedstasjonen, men jeg klarte ikke å få plass til det på en måte jeg ble fornøyd med (er det noen som er litt flinkere enn meg som klarer det???) Jeg lagde derfor en delvis skjult kryssingsstasjon i steden - nå har togene et sted å dra og komme fra. I og med at kryssingsstasjonen er delvis i dagen har du mulighet til å modellere et stasjonsmiljø til (selv om det ikke er plass til stort mer enn en liten plattform og et par signaler). Cockpiten er på ca 240 * 75 cm så det skulle være rikelig med plass - den uttagbare seksjonen er 1m - slik får du litt armslag når du sitter ved arbeidspulten. Stasjonene har plass til et tog på ca 180cm og et litt kortere på ca 160cm - nok til lok og 4-5 vogner.  Banen er helt uten stigning/fall. 


Dette er bare et lite innspill fra meg - lykke til med planleggingen!


-------------
Håkon

N-skala, 32mm hagejernbane, Roco Multizentrale Pro


Posted By: _marius
Date Posted: 25 januar 2013 at 20:10

Veldig bra, takk! Jeg må tenke videre på denne i natt. Kanskje jeg kan ha en fremomodul som uttagbar seksjon .



Posted By: Svein_H
Date Posted: 25 januar 2013 at 20:45
Husk at FREMOdulene bygger 25cm ut på hver side av skinnegangen, da kan det fort bli litt trangt på innsiden der om anlegget er litt bredt langs veggen.

For å bygge litt videre på tankene til Håkon og sporplanen hans... Det bør være fullt mulig å få til en skyggestasjon rett under stasjonen han har tegnet inn, med plass til flere relativt lange tog. Med drøyt 4 meter til rådighet kan du skape et veldig fint stasjonsmiljø på øvre nivå uten at ting vil virke sammenklemt og komprimert; "less is more" er det noe som heterSmile

Da vil i prinsippet hele anlegget bestå av en enkelt stasjon med omgivelser, men med hjelp av skyggestasjonen kan du da gjenskape flere togmøter og skifting på stasjonen med flere ulike tog, nærmest gjenskape trafikken gjennom en hel dag på samme sted. Vet ikke om det er noe for deg..?

Svein


-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: Stian
Date Posted: 25 januar 2013 at 21:18
Du får smalere fremoduler, "dansk sidebane standard" ble jeg fortalt at det var. de er veldig smale, liker tanken på å lage noen slike selv...



-------------
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian


Posted By: GETEL57
Date Posted: 25 januar 2013 at 21:19
Du har satt høyden på anlegget til 125cm ser jeg fra innledningen i loggen din. For å få litt bedre plass til jobbing på arbeidsbenken kunne du kanskje vurdere å øke høyden til 150-155cm. Da blir det litt enklere å la den uttagbare biten sitte og heller dukke under. Du får også togene letter i øyehøyde.
 
Håkon sit forslag kan feks inneholde en Time saver variant på stasjonsområdet hvis du vil skifte litt og bruke litt lyssignalføring etc. http://www.carendt.com/scrapbook/page42/" rel="nofollow - http://www.carendt.com/scrapbook/page42/


-------------
Terje


Posted By: _marius
Date Posted: 25 januar 2013 at 21:38
Veldig bra med inspirasjon. Takk for engasjement.
Jeg økte høyden til 140cm og tror ikke jeg vil gå mye høyere. Uten at jeg har erfaring så virker det tungvint å jobbe i høyden. Det virker også som man mister oversikten over anlegget siden det blir mindre overblikk.
Så i skapet nå at fremomodul ikke vil passe. Det må bli en lang tynn stripe langs skyvedøren. Det er lite med støtte siden det ikke er veggfeste der hvor skyvedøren går. Kanskje en 5x10cm bjelke på høykant vil fungere.
 
Skulle gjerne hatt noe mer enn bare ett stasjonsområde. Gjerne separat stasjon og industriområde. Togene må komme og gå fra noe også, men det løses vel med noen fjell og så lenge togene går rundt rommet blir det mer kjørefølelse.
 
Denne gangen er det vel best å vente med rammeverket til sporplanen er sikrere. Føler jeg har skrudd dette opp og ned noen ganger. Jeg tar gjerne imot flere sporplan tips. Så "realistisk" som mulig, men det må være en del spor og veksler. Tunneler og broer er også viktig. Enig i at less is more. Jeg har en tendens til å gjøre det så komplisert som mulig.
 
Altså;
* Stasjon
* Skifting
* Oppstillingsplass for vogner og tog
* Kjørelengde
* Industri
* Tunnel
* Bro


Posted By: Espen
Date Posted: 25 januar 2013 at 22:46
Hei

Vet ikke hva du mener med norsk landskap, men her er ihvertfall en link om hvordan
få til høye fjell og dype daler på smale hyller, fra Junaiten Smile

http://www.youtube.com/watch?v=TiDUKXAMHA4


-------------
Mvh Espen
Oversjefsnestleder Fladjæren mj klubb avd 3 etage og MJBV Hovedkontor. Marklin Digital.


Posted By: _marius
Date Posted: 26 januar 2013 at 08:51
Tøft. Jeg trenger èn sånn bro. Hmm...men da mister jeg plass til industrispor


Posted By: Svein_H
Date Posted: 26 januar 2013 at 12:06
Her er en skisse som viser litt mer hva jeg tenkte på:



Langs øvre vegg har du en stasjon med diverse industrispor, og god plass til fjell og landskap på begge sider. Dessverre ingen høy bro, men på nullplanet under stasjonen har jeg fått plass til en skyggestasjon (vises ikke på tegningen) med 6 gjennomgående spor på 190-250cm lengde. Minsteradius ca 460mm og stigning ca 2%, hele stasjonsområdet er flatt mellom høydeangivelsene ytterst til høyre og venstre.

Svein


-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: _marius
Date Posted: 26 januar 2013 at 16:46
Takk for at du tar deg tid Svein! Dette er noe jeg bygger videre på. Det enkleste er kanskje å gi slipp på broen. Eventuelt kan jeg senke nivået langs langveggen eller en av svingene for å lage en bro der.


Posted By: Svein_H
Date Posted: 26 januar 2013 at 17:23
Skissen min tillater ikke særlig senking av landskapet uten at de skjulte sporene til skyggestasjonen kommer til syne, det er kun 12cm fra skinnetopp til skinnetopp på det meste.

Jeg hadde imidlertid en annen tanke i hodet, som jeg ikke har tegnet ennå. Skjønner at en bro er viktig for deg, så jeg tenkte å kutte ut skyggestasjonen og ha bare ett spor nederst (enkel rundbane uten stigninger). I begge de nedre hjørnene kan du ha et spor som grener ut og til en liten skyggestasjon bak selve stasjonsområdet, denne kan skjules bak bygninger og evt en lav backdrop. Du får plass til 2 (muligens 3) gjennomgående spor der uten at bredden på den synlige stasjonen vil minke vesentlig, og samtidig vil du få en lang rettstrekke nederst på tegningen (forbi skyvedørsåpningen) hvor du kan lage et skikkelig juv med en imponerende bro over.

Vet ikke om dette høres bedre ut? Med så liten plass til rådighet vil det alltid være kompromisser, og i dette tilfellet er det skyggestasjon og anleggsbredde som må lide litt, men hvis du vil kan jeg godt lage en ny skisse for deg. Bruker forøvrig XtrkCad, hvis du ønsker å få tilsendt filene for å jobbe med de selv.

Svein


-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: hsa77
Date Posted: 26 januar 2013 at 19:01
Jeg har lekt litt mer med sporplanen min, og laget et nytt forslag. Ved å ta ut svingskive og lokstall  og flytte skifteområdet - fikk jeg plass til et sidespor ute på linja. Den uttagbare seksjonen kan bygges som en bro. Hovedstasjonen ligger plant, så faller det jevnt (minst 2%, gjerne 2.5%) helt ned til sporvekselen som grener av til banen ned til oppstillingsstasjonen. Hovedlinja stiger så opp igjen til hovedstasjonen. Oppstillingsstasjonen blir utformet som buttspor. Det blir dårlig "takhøyde" på oppstillingsstasjonen så jeg vil ikke anbefale å lage så veldig mange spor her.



Lykke til med prosjektet!


-------------
Håkon

N-skala, 32mm hagejernbane, Roco Multizentrale Pro


Posted By: hsa77
Date Posted: 26 januar 2013 at 19:57
Fikk nettopp en ny tanke. Rommet utenfor skapet - er det helt off-limits eller er det mulig å bruke litt av det mens du kjører togene? Har du mulighet til å "låne" litt plass utenfor kan du jo lage en modul som du kobler til når du skal kjøre, modulen kan lagres på en hylle over anlegget inne i skapet når den ikke er i bruk.

-------------
Håkon

N-skala, 32mm hagejernbane, Roco Multizentrale Pro


Posted By: _marius
Date Posted: 27 januar 2013 at 10:06
Flott Håkon!
Jeg jobber i helgen og har ikke hatt noe kvalitetstid i skapet, men deres skisser har satt igang tankevirksomheten. Det blir noen kompromisser med fjell og broer, men det er kanskje like greit. Med rammer å forholde seg til blir prosjektet mer konkret.  Ellers skal jeg se nærmere på å senke et av hjørnene slik at det kan bli et juv der.
 
Det må bli et spenn på 180cm forbi skyvedøren og døråpningen da det ikke er noe festmuligheter langs veggen her. Et bordben vil gjøre konstruksjonen veldig ustabil. Et framtidig prosjekt kan være å lage en gigantbro. Denne broen fra Hack-Brücken er 100cm. Jeg trenger 1 spor på 180 cm. På tide å lære seriøs lodding!
 
 
 
Som nybegynner har jeg nok byggeplass med skapet og jeg tenker at utsiden får stå i ro inntil videre. Mulighet for en fremomodul eller to på utsiden er likvel en god idè som jeg kan ta høyde for.


Posted By: b e pedersen
Date Posted: 27 januar 2013 at 11:36
Å spenne 1,8 m for en jerbanetracé (og enventuelt en smal stripe 'lett' landskap er i seg selv ingen stor sak.
2 stk 1"x4" på høykant under finérplate (i snitt TT) bør være greit.


-------------
Bjørn Egil


Posted By: Roger
Date Posted: 28 januar 2013 at 12:05
Hei!

Dersom du skal ha anlegget rundt alle skapets sider med en "cocpit" i midten, er jo det britiske konseptet med 'Deanes Fiddleyard' å vurdere. Det er kort sagt en rundbane med én endestasjon, hvor skyggestasjonen som ligger skjult bak endestasjonen er det som bidrar til rundbanen. En endestasjon genererer en del skifting, siden ingen tog "bare kan kjøre igjennom". På denne linken  http://www.rmweb.co.uk/community/index.php?/blog/309/entry-3870-whatever-happened-to-the-deane-fiddleyard/" rel="nofollow - her er en beskrivelse med drøfting av konseptet samt en (svært) enkel konseptskisse. Skal se om jeg kan finne noen bilder av den senere.


-------------
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”


Posted By: Roger
Date Posted: 28 januar 2013 at 12:08
Hei!

http://www.rmweb.co.uk/community/index.php?/topic/66114-the-lakeside-railway/" rel="nofollow - denne link finnes noen bilder av ett slikt anlegg i N-skala.

-------------
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”


Posted By: Håkon
Date Posted: 28 januar 2013 at 14:53
Noen tanker fra en som har flyttet noen ganger.  Jeg lager mitt anlegg i seksjoner.  Deler av dagens anlegg er rundt 15 år gammelt og har vært med på 3 flyttinger.   Underveis har det kommet på mye fine detaljer som jeg ville ha med meg.  Jeg har også omdisponert rekkefølgen og bygd nye seksjoner.  Det er ikke et anlegg for å ta med på utstilling som Fremo.  Jeg angrer på at jeg ikke laget det enda mer flyttbart, jeg må jobbe litt med telehiv i overgangene.  Jeg prøver nå å lage etter samme prinsipp som Fremo med finervegger som kan boltes sammen.  Med rammeverk i nedkanten av finerkassen kan jeg ha spor på fylling om jeg vil,  dermed unngår jeg at det ikke finnes terreng som er lavere enn sporet (altså ikke spor på hel plate). 
 
Videre har jeg flyttet det opp i høyden slik at jeg ser inn i landskapet og ikke bare takene i fugleperspektiv.  Det gir en helt annen opplevelse.  Det å ha problemer med å rekke helt inn er mest prekært i hjørnene.  Der bruker jeg et løst hjørne dersom jeg ikke skal ha spor dit.  På denne har jeg slik som en bondegård eller skog/fjell.  Alternativt bruker jeg en solid benk å stå på under arbeid.  Bortsett fra i hjørner har jeg ingen steder som er bredere enn ca 70-80 cm. 
 
Jeg er så heldig å ha ca 20 m2 til disposisjon.  Jeg har laget et 8-tall og har også en slik "cockpit" løsning og må bevege meg under et par steder.  Med høyde på 140-1600 cm går det greit.  Det kan ble et problem med alderen, men då får jeg lage meg en knestående rullator kanskje :-) for å komme under.
 
Håkon (som har bygget i minst 40 år)


Posted By: _marius
Date Posted: 28 januar 2013 at 18:36
Tja...en slik skjult stasjon vil jo spise plass av synlig kjørebane. Tenker jeg legger et spor som går i tunnel bak stasjonen. Det er morsomt med tog som forsvinner og plutselig dukker opp et sted. Jeg måler for å sjekke hvor mye stigninger jeg kan ha for å få noe høydeforskjeller og denne broen jeg jakter på. Ser ut til å være ca 810 cm kjørebane i ytterkant rundt hele anlegget. Med 3% stigning gir det mulighet for ca 12 cm høydeforskjell og det er ikke mye. Kanskje jeg skal heve stasjonsområdet så vinner jeg noen cm.
 
Jeg har også tenkt på å bygge seksjoner for å redde noe om det blir gravd ut et digert hobbyrom i kjelleren. Stasjonsområdet kan være aktuelt, men som nybegynner vet jeg ikke om anlegget blir bevaringsverdig.


-------------
Marius


Posted By: Håkon
Date Posted: 29 januar 2013 at 10:15
Det behøver ikke være stasjonsområdet du en gang i fremtiden vil bevare.  Det kan være et stykke landskap som du over tid lager og blir fornøyd med.  Den minste seksjonen jeg har tatt vare på er på 35 x 15 cm.  Det er et buttspor med en liten bro over en vei.  Brokarene er laget som hugget stein.  Jeg har ikke funnet noen anvendelse for den enda, kan hende jeg forlenger sporet og bruker den i en strekning.


Posted By: hsa77
Date Posted: 30 januar 2013 at 18:01
Hvordan går det med planleggingen? Ut ifra bildene av rommet/skapet kan de se ut som det er en døråpning til venstre - stemmer det? Hvor stor er den, og kan det være tenkelig med en FREMO-tilkobling her? Isåfall kan jo oppstillingsstasjonen bygges som en modul - da slipper du å ha oppstillingsstasjonen bak eller under hovedstasjonen. Sporplanen blir da ikke låst i forhold til fall/stigning - da er det mye lettere å få til landskap, og ikke minst kanskje et sidespor til.

-------------
Håkon

N-skala, 32mm hagejernbane, Roco Multizentrale Pro


Posted By: _marius
Date Posted: 31 januar 2013 at 21:18

Rammeverk og finèr er vel spennende å følge med på. Jeg har lagt på 10mm finèr og det gjør planleggingen enklere. Det var ganske klønete å balansere så store plater på egenhånd.

Klatresporet på 3% bak stasjonen skal gå skjult i fjell og kommer ut av tunnel ved enden av stasjonen. En ren rundbane for å sentrifugere togene (LOL...leste det i et av innleggene et sted)  Deretter en form for bro over sporet som går ut av stasjonen. Jeg er ikke helt i mål på denne løsningen. Det må bli et naturlig skille fra stasjonsområdet. Inngangen til industriområdet på denne kortenden, blir fra motsatt side i forhold til stasjonen

På den lille plattingen hvor plankebroen på 180 cm starter er jeg også litt usikker på løsning. Der kunne det vært en gammel og liten nedlagt perrong og endespor parallellt med hovedsporet. Eller så trenger det ikke være noe.

Det er to skyvedørsåpninger i klesskapet. Et til meg på kortenden på 40 cm og et på langsiden til kona på 90 cm. Foreløpig legger jeg fremomodulen på is til skapet er ferdig bygget, men jeg kan jo legge ut en ekstra pens i tilfelle. Jeg må en tur til butikken for å kjøpe noen penser for videre oppmålinger.

 


-------------
Marius


Posted By: Roger
Date Posted: 31 januar 2013 at 22:04
Hei!
 
Originally posted by Svein_A Svein_A wrote:

Iain Rice har en slikt forslag i den ene boka si ("Small, smart & practical track plans" tror jeg den het, uten at jeg har noen link til den akkurat nå.
 
Mer om dette anlegget kan man lese i kapittel 4 på http://books.google.no/books?id=dMhE18XH5PYC&lpg=PP1&hl=no&pg=PA17#v=onepage&q&f=false" rel="nofollow - denne link .
 
 


-------------
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”


Posted By: b e pedersen
Date Posted: 01 februar 2013 at 16:02
Godt jobba! Smile

Bare en liten sak (det kan hende bildet lyver litt, men i tilfelle ...)
Det kan se ut som om du får en markant knekk i overgang mellom stigende og horisontal trasé.
Dette kan lett fungere som en avkopler ... Wink


-------------
Bjørn Egil


Posted By: _marius
Date Posted: 01 februar 2013 at 16:25
Takk for tips. Foreløpig la jeg bare ut finèr for å vise hvordan tanken er, men jeg skal passe på i overgangen. Nå forsøker jeg med prøve og feile metoden på å få en sving til å stige jevnt 3%. Støtteklossene er kuttet 3 grader i overkant. I mitt hode er det bare på plassere de ut, men i svingen har jeg ikke helt klart å finne ut hvordam de skal plasseres.  Når jeg har skjønt det så kommer det noen fler finèr bilder.
 
Fikk ikke lest så mye om anlegget i kapittel 4 før man må kjøpe boka!


-------------
Marius


Posted By: Svein_H
Date Posted: 01 februar 2013 at 16:49
Originally posted by _marius _marius wrote:

[...]Fikk ikke lest så mye om anlegget i kapittel 4 før man må kjøpe boka!


Gratisvisningen inneholder hele artikkelen om sporplanen jeg mente; The Hollow Run Railroad går fra side 18-21.

Svein


-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: hsa77
Date Posted: 01 februar 2013 at 18:26
Fint å se at du er i gang! Smile

Originally posted by _marius _marius wrote:

Det er to skyvedørsåpninger i klesskapet. Et til meg på kortenden på 40 cm og et på langsiden til kona på 90 cm. Foreløpig legger jeg fremomodulen på is til skapet er ferdig bygget, men jeg kan jo legge ut en ekstra pens i tilfelle. Jeg må en tur til butikken for å kjøpe noen penser for videre oppmålinger.


Jeg vil anbefale deg å lage tilkoblingen til fremomodulen nå, da slipper du å måtte rive en masse spor senere for å få til en fornuftig tilkobling. Mye lettere å justere sporplanen før du setter igang med landskapsbygging.


-------------
Håkon

N-skala, 32mm hagejernbane, Roco Multizentrale Pro


Posted By: Roger
Date Posted: 04 februar 2013 at 23:47
Hei!
 
Ian Wright designet ett anlegg kalt Cheviotdale, som var en oval med cockpit, hvor den ene langsiden utgjorde skyggestasjon på travers. Anlegget er senere tegnet igjen av C. J. Freezer og kalt Wrightdale, og det kan du se på http://www.modelrailforum.com/forums/index.php?showtopic=21875" rel="nofollow - denne link . I ditt sted kunne du jo laget skyggestasjonen på siden mot skapdørene, og laget den helt eller delvis avtakbar.
 


-------------
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”


Posted By: Roger
Date Posted: 08 februar 2013 at 20:32
Hei!
 
Dette er ikke ett spesiellt 'skap-anlegg', men ett snlegg som illustrerer noe bedre konseptet bak 'Cheviotdale'/'Wrightdale':
  • http://www.bmrg.org.uk/layouts/wartime/index.htm" rel="nofollow - Wartime

Konseptet kan nok tilpasses den plass du har i skapet.



-------------
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”


Posted By: _marius
Date Posted: 11 februar 2013 at 10:58
Takk for innspill Roger. Kjenner jeg kunne jobbet mye med planlegging og det dukker stadig opp nye ideer.
 
Her er en oversikt så langt. Ikke mye nytt. Industriområdet er hevet 5 cm og jeg har montert finer-sporet til klatresporet. Jeg har testet ut noen varianter på spennet på 180 cm forbi den store skapdøra, men har ikke funnet en løsning som er effektiv nok. Blant annet bjelkesko i hver ende som bommen kan legges i og festing med magneter Bommen må raskt kunne fjernes og monteres.
 
Nærmest skapdøren har jeg lagt ut et spor for nærmere vurdering.  Etterhvert skal det kjøre en motorvogn på anlegget som trenger en ekstra holdeplass. Det er plass på kortenden. Sporet som går nedover mot industriområdet kan legges delvis i tunnel. Alternativet er å bruke plassen til landskap.
 
Jeg sliter litt med "less is more" så jeg trenger noen innspill. Blir det for mye med et spor her?
 
 
 


-------------
Marius


Posted By: Roger
Date Posted: 23 februar 2013 at 21:40
Hei!
 
Jeg regner med at du skal bygge i H0, men arealmessig kan dette tyske, norske N-skala anlegget kanskje være til inspirasjon med tanke på anleggskonsept:
 
  • http://www.eisenbahnfreunde-kahlgrund.de/index.php?option=com_content&view=article&id=30&Itemid=16" rel="nofollow - Stjørdal

 



-------------
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”


Posted By: _marius
Date Posted: 23 februar 2013 at 23:32

Ja, det blir H0. Begynte å tenke på n-skala for en tid tilbake, men det finnes så mye mer fint til H0. Størrelsen er også enklere å jobbe med. 

Nå er jeg nesten tilbake til scratch og planen til Svein, men kommer ikke til å ha skyggestasjon i underetasjen. Har fjernet klatresporet og for en litt mer virkelighetstro bane. Venter på penser som kommer i posten for mer planlegging. Det blir mye prøving og feiling med ett skritt fram og to tilbake. Jeg leste nettopp om havneanlegg og det virker spennende.



-------------
Marius


Posted By: _marius
Date Posted: 08 mars 2013 at 21:35



Skinnene er snart på plass og det fungerer nesten! Lokomotivet lugger veldig og stanser til tider enkelte steder så strømmen er ikke optimal. Trodde ikke man måtte være elektriker og jeg forstår ikke helt hva jeg skal gjøre med kortslutninger når jeg penser om.

Leste noe om isolerlasker. Det har jeg ikke, men kuttet sporet med dremel slik at "halvdelene" av banen ikke er i kontakt med hverandre. De fungerte delvis, men når toget kjører over blir det kortslutning. Er det noen raske tips med bilder uten bruksanvisning? Jeg er ikke helt motivert for studier i elektro.


Her ble det plass til en elv. Sidespor til industri av foreløpig ukjent type.


Stasjonsområdet. Sporet langs veggen skal gå i tunnel.

Her kommer Lysaker eller Kylling bro. Har planer om å bygge opp av gips. Broen kan  løftes rett opp og holdes i stilling av magneter og en tapp i hver ende under sporet.


Strømopptaket til banen går foreløpig via disse skruene. Hovedsporet er loddet fast. Broen hviler på skruene slik at sporet får strøm. Broen er provisorisk, men fungerer foreløpig.  






-------------
Marius


Posted By: Strømmen
Date Posted: 08 mars 2013 at 22:46
Du skriver ikke hvilke penser du bruker. Men hvis det er Peco electrofrog så må du bruke isolerlasker inn mot hjertestykket, ellers så får du kortslutning. Samt strømmating på de seksjonene som da blir strømløse. Det følger med bruksanvisning  med Peco sine penser. Du kan også se på denne siden.
 
http://www.wiringfordcc.com/switches.htm" rel="nofollow - http://www.wiringfordcc.com/switches.htm


-------------
Steinar


Posted By: Svein_H
Date Posted: 09 mars 2013 at 07:59
Dette begynner å se veldig bra ut!Smile

Det med at toget lugger mye kan rett og slett ha med skitt på skinnene å gjøre. Peco-skinner er langt fra rene rett ut av esken, så det er viktig at du går over skinnetoppene og rengjør de godt etter at du har lagt skinnene.

Litt usikker på hva du mener med "halvdelene av banen", hvor er det du har kuttet skinnene? Lurer også på hvor mange matningspunkter for strøm du har, og hvor de er plassert. Har du en sporplan du kan legge ut, hvor du markerer både skinnekutt og matningspunkter? Kan godt være en enkel håndtegnet skisse, bare den er tydelig og korrekt.

Du trenger ingen dyptgående studier i elektro, men det er noen enkle prinsipper som bør følges for at ting skal funkeWink

Svein


-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: _marius
Date Posted: 09 mars 2013 at 10:03

Det er bra redningen er her! Her er en rask skisse av sporplanen. Etter gjennomgang av noen videoer på  youtube  begynte jeg med et prøveprosjekt på å kutte skinnene hvor jeg har markert to parallelle streker. Jeg kan da pense om stort sett uten kortslutning (tror jeg), men straks toget krysser punktet blir det kortslutning. Vet ikke om dette er riktig framgangsmåte så jeg tar gledelig i mot korrigeringer.

Det er bare ett matningspunkt for strøm. Det ligger nederst til høyre på skissen ved overgangen mellom bro og sving. 






-------------
Marius


Posted By: Svein_H
Date Posted: 09 mars 2013 at 10:15
OK, da tror jeg at jeg forstår problemet. Du har kun ett matningspunkt for strømmen, nede til høyre på sporplanen? Og du bruker Peco Electrofrog veksler?


-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: _marius
Date Posted: 09 mars 2013 at 10:24
Du er rask! Oppdaterte akkurat innlegget. Riktig at det kun er ett matningspunkt og at det er peco electrofrog veksler

-------------
Marius


Posted By: ses
Date Posted: 09 mars 2013 at 11:29
Hvis du bruker Pecos Electrofrog betyr det at froggen, dvs. skinnekrysset, er elektrisk ledende. Ettersom vekselen ligger til det ene eller andre sporet, må krysset kobles elektrisk til tilsvarende. Det betyr at du MÅ isolere BEGGE skinnene som går inn i krysset fra utsiden av sporvekselen (det finnes unntak fra dette, men glem det her). HVOR du isolerer har du en viss frihet til, men det enkleste er å gjøre det der sporvekselen slutter. Sett inn isolerlasker i stedet for metallasker på de to skinnene som kommer fra krysset. Utover det skal du IKKE lage sporisoleringer på banen (såfremst du ikke har sporsløyfer ++ diverse avanserte unntak). Dessuten bør du ha FLERE matepunkter på banen, jevnt fordelt, for å sikre at alle sporene har DCC-strøm. Husk at sporvekslene nå utgjør elektrisk brudd for den ene skinnen.

Så til selve vekselen. Skinnekrysset (hjertestykket, froggen) må få strøm avhengig av vekselstillingen. Den enkleste, men ikke helt anbefalte, måten er å la tungene på vekselen ordne dette. Så vidt jeg husker er Pecos electrofrog-veksler ordnet slik fra fabrikkens siden. Dvs. at vekslene legges rett inn uten noe mer. Det forutsetter imidlertid at skinnene fra tungene og helt inn i sporkrysset er elektrisk ledende. Electrofrog mener jeg har en isolering på disse skinnene som ses godt fra oversiden. Men hvis man ser på undersiden av vekselen, skal det være to ledninger (jumpere) som overkobler de to isoleringene. Når vekselen ligger til den ene siden går strømmen fra skinnen tungen ligger mot, gjennom tungen og fram til skinnekrysset. Siden den andre tungen ikke ligger inntil sin skinne (kalt stokkskinne), får den ikke strøm fra den skinnen. Slik fungerer tungen som en elektrisk vippebryter avhengig av vekselposisjonen.

Mange stoler ikke helt på tungene som brytere, bl.a. fordi de over tid kan være upålitelige som kontakter, særlig etter ballastering, skinnemaling o.l. Dessuten regnes metoden som lite DCC-sikker fordi en avsporing i vekselen lett kan føre til en kortslutning mellom den tungen som ikke ligger inntil og stokkskinnen tett ved, siden de alltid har motsatt polaritet. Mange ønsker derfor å ha mer kontroll med matingen av skinnekrysset og ordner det enten ved vekselmaskinens innebygde elektriske vippebryter (Tortoise har 2 slike per maskin), et eget relé (avansert) eller egen manuell bryter (bør være mekanisk koblet til vekselomleggeren). Da bryter man de to jumperene og mater krysset direkte fra den eksterne vippebryteren.



-------------
Svein S


Posted By: Svein_H
Date Posted: 09 mars 2013 at 12:11
Ser at Svein Sando har kommet med et godt og utfyllende svar mens jeg spiste, så da nøyer jeg meg med å konkretisere det opp mot sporplanen din:



Jeg har markert med svart der du må bruke isolerlasker på vekslene, og hhv rødt og blått der du må ha matepunkter for strømmen. Ideelt sett burde hvert enkelt skinnestykke ha sin egen mating, enten via ledning direkte eller via loddet forbindelse til en annen skinne som har dette. Jeg har imidlertid ikke tegnet inn alle matepunktene i så måte, kun de jeg anser som et minimum.

Det kan se komplisert ut på tegningen, men det viktigste er at du ikke bytter om på rød og blå mating. Hvis du bruker ulik farget ledning på disse punktene kan du ganske enkelt føre ledningene ned på undersiden og koble sammen alle med samme farge.

Tegningen min tar heller ikke hensyn til DCC-sikring av vekslene som Ses nevner, da det vil kreve litt jobb med hver enkelt veksel i tillegg til det jeg har tegnet inn. Det kan i og for seg være en god ide å forberede for dette med en gang, så du slipper å knote med strømproblemer senere.

Her er et bilde av en av vekslene mine, også Peco Electrofrog. Jeg har isolert skinnekrysset ved å fjerne begge forbindelsene på undersiden (ca midt på bildet), og mater dette via den lilla ledningen som går til bryteren på vekselmotoren. Videre har jeg loddet på forbindelser (rød blå og brun ledning) mellom de ytre stokkskinnene og skinnene inn mot krysset slik at de alltid har samme polaritet og ikke er avhengig av forbindelsen mellom stokkskinner og tunger:



Svein


-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: _marius
Date Posted: 09 mars 2013 at 12:19
Takk begge to! Forstår det litt mer nå selv om det må modnes litt i hodet. Blir lodding framover.

-------------
Marius


Posted By: _marius
Date Posted: 20 mars 2013 at 14:41
Etter en del kabling fikk jeg tilfredstillende strøm i hele anlegget og alle veksler fungerte.
Siden har jeg airbrushet skinner og brukt rimelig mye tid på å feie grus. Etter ballasten har det blitt trøbbel med de fleste vekslene og nå står ikke togskapet høyt i kurs...Confused. Kursen fikk jeg forresten testet ut da jeg hvilte underarmen med pulsåren på skinnene mens jeg renset en veksel med pinsett. Etter dette sjekker jeg alltid en ekstra gang at stikkontakten er tatt ut og at jeg ikke "skal bare fikse litt" før jeg gjør noe. Støtet gjorde at jeg slo til meg selv i ansiktet Ouch. Haha... ikke veldig hardt, men det går åpenbart strøm i skinnene.
 
 
Her er en veksel jeg nøtter med. Det er tydelig at kontakten mellom skinnestrengen og dingsen som veksler om ikke er god nok. Jeg har forsøkt å lodde en ledning mellom disse to slik som Svein viste på bildet over. Dette medfører bare kortslutning så noe gjør jeg galt der. Jeg forsøkte provisorisk å legge en metallbit mellom skinnene som er synlig på venstre side hvor vekselen starter slik at skinnene får strøm fra hverandre. Det blir vel det samme som med loddingen og medfører kortslutning.
 
Hva er trikset for å gjenopplive vekslene? Jeg har for øvrig fjernet all ballast som ligger i veien og renset skinnene slik at de teoretisk i mitt hode burde fungert.
 
 
 
 
 


-------------
Marius


Posted By: ses
Date Posted: 20 mars 2013 at 15:22
Bildet viser en electrofrog. Du sier ikke hvordan du vil mate skinnekrysset. Isoleringene virker å være på plass på rett sted. Er problemet at krysset ikke gir strøm? Polariserer du krysset med utvendig bryter eller relé, eller via tungene? Hvis problemene oppstod etter skinnemaling og ballastering vil jeg tippe at du polariserer via vekseltungene og at det har kommet maling eller lim i tungene slik at de ikke slutter godt nok elektrisk til stokkskinnene, som jeg også nevnte i mitt innlegg som en av grunnene til særskilt polarisering. 

-------------
Svein S


Posted By: Svein_H
Date Posted: 20 mars 2013 at 17:44
Er det bildet mitt du sikter til? Den eneste måten du kan få kortslutning ved å lodde på en forbindelse mellom de ytre skinnene der, er om du ikke har fjernet de små forbindelsene som forsyner skinnekrysset med strøm. Det er derfor krysset må mates fra sin egen ledning (som allerede er klargjort fra fabrikk på undersiden av vekselen), når de forbindelsene er borte får ikke krysset strøm via tungene slik vekselen er laget fra fabrikk.

Svein


-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: _marius
Date Posted: 20 mars 2013 at 18:42
Åja...har litt trøbbel med å forstå det elektriske, men det går sakte inn. Jeg har ikke fjernet de små forbindelsene så det forklarer kortslutningene. Da får jeg forsøke å rense tungene.


-------------
Marius


Posted By: Svein_H
Date Posted: 20 mars 2013 at 19:10
OK, så du har ikke fjernet forbindelsene på noen av vekslene dine ennå? Da betyr det at du mater krysset via tungeskinnene, og hvis forbindelsen mellom tungen og den ytre skinnen blir dårlig (f.eks etter maling og/eller ballastering som Svein Sando nevner over her) medfører det at krysset kan bli strømløst og loket stopper på veien over.

Det du må huske på er at når du fjerner de små forbindelsene blir krysset helt isolert, og du er derfor avhengig av egen strømmating til krysset via ledningen som sitter på undersiden der. Krysset må ha mating enten via venstre eller høyre skinne avhengig av hvordan vekselen er stilt, og matingen til krysset må derfor gå via en bryter.

Hvordan har du tenkt å styre vekslene? Blir det manuelt, med originale Peco-motorer eller med saktegående Tortoise? Tortoise har egne kontakter på motoren nettopp til dette formålet, mens Peco-motorene trenger en separat bryter som festes til motoren (du ser en slik på bildet mitt). Men manuell styring finnes det andre muligheter igjen, men alle innebærer vel en form for mekanisk styring av bryteren samtidig som vekselen stilles over.

Svein


-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: _marius
Date Posted: 20 mars 2013 at 19:19
Det blir manuel styring. Vurderte http://www.handlaidtrack.com/BullFrog-Manual-Turnout-Control-s/2087.htm" rel="nofollow - bullfrog , men det er enklere å strekke ut armen for å legge om.
 
Det virker som jeg har utelukket endel løsninger nå som skinnene er montert og jeg ikke har tilgang fra undersiden.


-------------
Marius


Posted By: Svein_H
Date Posted: 20 mars 2013 at 19:51
Vel, du kan jo alltids ta opp igjen vekslene da, men det er jo endel jobb når du allerede har lagt ballasten. Er det overhodet ingen tilgang fra undersiden?

-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: _marius
Date Posted: 20 mars 2013 at 20:09
Må i tilfelle rive opp vekslene. Tror jeg lar det stå. Det får være et prøve- og læreprosjekt til det virkelig store togrommet kommer en gang.

-------------
Marius


Posted By: b e pedersen
Date Posted: 21 mars 2013 at 08:16
Originally posted by _marius _marius wrote:

Må i tilfelle rive opp vekslene. Tror jeg lar det stå. Det får være et prøve- og læreprosjekt til det virkelig store togrommet kommer en gang.

Mitt råd vil være at du biter i det sure eplet og 'river opp' vekslene slik at du har en mulighet til å lære hvordan du gjør det riktig før du setter i gang med det store prosjektet Wink
Start med én, og når den er riktig, kan du gå i gang med de andre ...


-------------
Bjørn Egil


Posted By: Svein_H
Date Posted: 21 mars 2013 at 08:48
Er enig med Bjørn Egil her. Det kan være litt frustrerende å rive opp skinner som er ferdig lagt, men jeg tror nok frustrasjonen over tid vil bli større med en veksel eller flere som stadig vekk lager trøbbelWink

Når det er sagt, så tror jeg ikke Bullfrog er noe dårlig alternativ, og disse har jo også innebygd bryter nettopp for polarisering av skinnekrysset.

Svein



-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: ses
Date Posted: 21 mars 2013 at 09:53

Jeg tror du har erfart noe viktig som er nyttig for alle MJ-ere. Det er at det er viktig å sjekke at sporene er kjørbare, at veksler legger seg over osv. ennå mens ting ikke er festet alt for permanent. Da har man muligheten for å ta opp ting igjen som ikke virker uten alt for mye arbeid og konsekvenser. 

Når det er på plass, kan man forsiktig begynne med skinnemaling (el.l., brunering f.eks.). Særlig ved veksler kan slikt medføre endringer i hvordan det elektriske fungerer. Gå sakte fram og test banen på nytt. Virker det fortsatt kan man gå videre, men ta tester ved jevne mellomrom slik at man ikke plutselig står der med 10 veksler som ikke funker ordentlig.

Det samme gjelder ballastering. Ballast og lim nær vitale vekseldeler kan være helt ødeleggende hvis dette setter seg fast på gale steder. Ta det skritt for skritt med testing i mellom, inntil man er blitt sikker på at man har funnet en teknikk som ikke ødelegger for det man allerede har lagt ned av arbeid i mekanikk og elektrikk.



-------------
Svein S


Posted By: _marius
Date Posted: 21 mars 2013 at 13:32
Har lært litt nå så neste gang skal jeg klare å sette opp et anlegg med strøm som fungerer. Forsøkte å ta opp noen veksler, men de ble ødelagt så nå er spor revet og støvsuget. Klart for nytt forsøk.

-------------
Marius


Posted By: ses
Date Posted: 21 mars 2013 at 14:18
Hva festet du vekslene med siden de ble ødelagt?

-------------
Svein S


Posted By: _marius
Date Posted: 21 mars 2013 at 15:39
Skinnespiker som jeg trakk opp med tang uten problemer. Limet og ballasten satt godt slik at skinnene spratt av svillene, ble bøyd osv når jeg løftet opp vekslene. Kunne sikkert reparert, men...foretrekker blanke ark (finèr)

-------------
Marius


Posted By: EirikS
Date Posted: 21 mars 2013 at 16:38
Om du brukte trelim så dusjer du med vann og lar det stå en god stund, da løsner alt.
Om du skal gjøre endringer så anbefaler jeg deg å kikke litt på hvordan andre bygger rammeverk, slik at du får tilgang fra undersiden.


Posted By: ses
Date Posted: 21 mars 2013 at 17:33

 

Originally posted by _marius _marius wrote:

Limet og ballasten satt godt slik at skinnene spratt av svillene, ble bøyd osv når jeg løftet opp vekslene.

Det var det jeg hadde mistanke om. Nå vet jeg ikke hvordan du limte ballasten, men det er vanlig å bruke et uttynnet vannløselig bindemiddel av noe slag (hvitlim + minst like mye vann, uttynnet acryll matt medium m.fl.). Hvis man gjennomfukter ballasten på nytt og lar det stå og trekke en stund, skal det ikke være noe problem å få fjerne ballasten med en stiv pensel el.l. Dersom man har brukt u-tynnet hvitlim til å lime plastsviller til underlaget skal det også slippe greit dersom man gjennomfukter limet en stund. Plast og snekkerlim binder ikke så godt, men tilstrekkelig til å plassere sporet inntil ballasten forsegler det. Generelt bør man bruke et festemiddel som man kan få opp igjen med tanke på ombruk, dersom man ikke har så godt råd da at det bare er å hive ting og kjøpe nytt.



-------------
Svein S


Posted By: _marius
Date Posted: 21 mars 2013 at 21:25
Skulle ha lest modelltogboken før jeg startet. Jeg brukte vanlig Casco hvitlim og vann, men visste ikke om trikset for å løsne skinnene igjen.

-------------
Marius


Posted By: ses
Date Posted: 21 mars 2013 at 22:30
Det skjer jo ikke noe værre enn at man lærer av slikt.



-------------
Svein S


Posted By: Svein_H
Date Posted: 22 mars 2013 at 07:10
Det er sånt som skjer, jeg har ødelagt noen skinner selvSmile

En annen måte å feste skinnene på er å bruke vanlig akryl fugemasse som smøres ut i et veldig tynt lag før skinnene presses nedpå. Det høres ikke allverdens ut, men skinnene sitter godt samtidig som de er enkle å få løs senere om det skulle være nødvendig. Jeg har forøvrig også brukt slik fugemasse til å feste Woodland Scenics foam skinneunderlag til XPS-plater, og det funka kjempefint.

Det kan også være greit å vente en stund med ballasteringen, slik at du faktisk får kjørt litt og testet ut skinnegangen først, og foretatt eventuelle justeringer.

Svein


-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: Svein_H
Date Posted: 07 august 2013 at 18:38
I forbindelse med en annen tråd fikk jeg lyst til å høre hvordan det går med denne, hva er ståa?Smile

Svein


-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: _marius
Date Posted: 08 august 2013 at 14:18
Jeg klikker innom hver dag selv om togengasjementet er på topp i vinterhalvåret. Smile
Etter at jeg måtte rive opp pensene gikk resten av skinnene med ut også. En demotiverende periode i vinter, men platene ble pusset ned og alt er klart til å starte på nytt. Jeg forventer å starte Togskapet del 2 i høst, tenker sporadisk på layout og om det er mulig å legge til flere spor. For øyeblikket er det skogindustri som er mest spennende selv om jeg gjerne skulle hatt med alt. Jeg kommer til å bygge litt mer modulbasert slik du har planlagt ditt anlegg.
 


-------------
Marius


Posted By: _marius
Date Posted: 05 september 2013 at 12:50
Det er sesong i skapet igjen.
Jeg har lyst til å få på plass broen før jeg legger skinnene på nytt. Her trenger jeg hjelp til en god løsning.
Jeg ønsker et norsk forbilde. Det enkleste jeg har kommet fram til er noe som ligner på Lysaker bro, men det kan jo være hva som helst som er bygget tidligere enn 1950 (jeg er ikke godt nok kjent med hva som eksisterer).
 
Broen må kunne løftes ut ved behov og den bør ikke være for tung. Etter prøve- og feilemetoden, støpte jeg hele broen i gips. Det ble alt for tungt og armeringen er ikke god nok til å holde midtpartiet.
 
Foreløpig har jeg satt opp en isopormal med planke over. Spennet på broen er 95 cm og bredden er  nå 11 cm. Det må være dobbeltspor da det ikke er plass til pens i svingen på andre siden.  Jeg vurderer å dekke isoporen med glassfiber for å styrke konstruksjonen. Deretter å "stable" gipsstein som forblenning 
 
Har noen forslag til brotype og fremgangsmåte?
 
 
(Fra oslobilder.no)
 
 
 
 
 


-------------
Marius


Posted By: Ørjan
Date Posted: 05 september 2013 at 13:05
Spennende!

-------------
Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??


Posted By: EirikS
Date Posted: 05 september 2013 at 14:19
Artig prosjekt du har på gang, og det blir ei bra bru!
Tenkte jeg skulle dele et tips med deg når det kommer til nøyaktig posisjonering av brua.
http://www.ebay.co.uk/itm/150775079470" rel="nofollow - http://www.ebay.co.uk/itm/150775079470
Bruker slike der jeg har utløftbare seksjoner på anlegget. Null avvik i skinneskjøtene!


Posted By: _marius
Date Posted: 05 september 2013 at 14:23
Lurt. En pakke med slike dingser er nettopp bestilt.

-------------
Marius


Posted By: _marius
Date Posted: 20 desember 2013 at 16:41
I ledig tid de siste månedene har jeg forsøkt å koble penser, motorer, bryter og strøm. Etter lange refleksjoner fra denne http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=7996&title=kobling-av-tortoise-slow-motion-switch-machine" rel="nofollow - denne tråden.

Jeg skjønner mindre og mindre. Toget kjører helt fint gjennom denne skjulte stasjonen i alle spor og penser, men problemet oppstår når jeg kobler på pensemotorene. De to ytterste pensene fungerer fint med oppkoblingen.

Når jeg kobler til en av de midterste pensemotorene blir det kortslutning uansett hvordan jeg tilkobler +/-. Da må jeg ofte koble alle pensemotorene fra hverandre igjen fordi banen tror det er kortslutning uansett. De ytterste pensene fungerte jo i utgangspunktet.

Når jeg forsøker å koble til de midterste pensene med kun strøm til bryteren, for i det minste å kunne styre pensene fra panelet, fungerer ingen av pensene. Strømmen kommer fra en mobillader og det virker som den kun takler to motorer, men det er vel rart.

Ingenting virker logisk. Jeg har pillet alt fra hverandre, forsket på +/-, feilsøkt og satt sammen flere ganger. Det er like før jeg begynner med legotog i stedet. Hva skjer a'?










-------------
Marius


Posted By: ses
Date Posted: 20 desember 2013 at 17:23
Jeg tror vi må få litt mer presis informasjon, for å kunne hjelpe deg. En tegning for hvordan ledninger er koblet, ville være det beste. Hvis ikke, må du si hva du mener med at du kobler på pensemotorene? Er det driften av pensemotoren du snakker om? Det gjelder i tilfelle de to ytterste tilkoblingene på Tortoisen. Du sier at "banen kortslutter". Hva er det som kortslutter? iriftsstrømmen til Tortoisen, eller skinnestrømmen som driver lokomotivene? ELler kanskje det er mating av skinnekrysset på vekselen du snakker om, for det kan godt styres av et av kontaktsettene på Tortoisen. Der ligger det i tilfelle flere feller, som mange av oss har tråkket rett i ut i. Det er for eksempel viktig at krysset i tilfellet er helt isolert fra alle andre skinner.


-------------
Svein S


Posted By: ses
Date Posted: 20 desember 2013 at 17:29
En nyttig http://mjwiki.no/wiki/Sporveksel" rel="nofollow - artikkel om sporveksler finner du på MJ-wiki . Kanskje den kan hjelpe. Det er i tilfelle på slutten av artikkelen som er viktig for elektrisk tilkobling.



-------------
Svein S


Posted By: halvors
Date Posted: 20 desember 2013 at 17:31
For øvrig, det fungerer ikke alltid å bruke "ladere" som strømforsyning. Enkelte ladere gir ikke jevn likestrøm, men en pulserende strøm for å kunne lade batteriet til topps. Jeg kjøpte ved en feiltakelse en lader fra Biltema, og denne var helt ubrukelig som strømforsyning.

Hilsen Halvor


Posted By: Espen
Date Posted: 20 desember 2013 at 17:43
Originally posted by halvors halvors wrote:

For øvrig, det fungerer ikke alltid å bruke "ladere" som strømforsyning. Enkelte ladere gir ikke jevn likestrøm, men en pulserende strøm for å kunne lade batteriet til topps. Jeg kjøpte ved en feiltakelse en lader fra Biltema, og denne var helt ubrukelig som strømforsyning.

Hilsen Halvor


Ser den, men har selv 7 - 8 diverse ladere til forsyning av lys, fungerer perfekt Smile


-------------
Mvh Espen
Oversjefsnestleder Fladjæren mj klubb avd 3 etage og MJBV Hovedkontor. Marklin Digital.


Posted By: Thobbe
Date Posted: 20 desember 2013 at 18:50
Jeg har testet Tortoise med diverse mobilladere. Funker helt fint. Tortoise finnes jo ikke kresen.


Posted By: Svein_H
Date Posted: 20 desember 2013 at 19:30
Jeg vil også veldig gjerne se et koblingsskjema hvor alle ledninger er markert, i utgangspunktet høres dette veldig merkelig ut.

Hvis du bruker Peco Electrofrog veksler mistenker jeg sterkt at feilen ligger her et sted, disse kan være litt finurlige å få til om man ikke har alt på stell. Hva er det du evt har gjort med disse før du installerte de? Rett ut av esken er det nemlig kontakt mellom ytre skinner og skinnekryss via tungene, slik at krysset automatisk får korrekt polaritet ut fra vekselens stilling, og da er vi over på neste spørsmål: Har du brukt isolerlasker på begge skinner ut fra krysset? I så fall vil skinnene videre være helt isolert og vil kreve egen mating, derav spørsmål nr 3: Har du sørget for mating av alle sidesporene uavhengig av vekslene, og er denne koblet riktig?

Jeg mistenker at noen av punktene kan være feil, derfor er det veldig greit med en tegning som viser tydelig hva du har koblet og hvorSmile


-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: _marius
Date Posted: 20 desember 2013 at 19:53
Vekslene er jeg helt sikker på at er loddet riktig. Dette var årsaken til at jeg måtte rive forrige forsøk i fjor og starte på nytt. Jeg er også sikker på at jeg har isolert riktig. Jeg fjernet "kortslutningsstrengen" og loddet på +/- ledning samt ledning til hjertestykket. I mitt tilfelle er fargen grønn. Strømmen til banen er også riktig. Det er jeg sikker på fordi toget fungerer helt fint på sporene og gjennom vekslene - også når det veksles. Strømledningene til pensene er koblet direkte til skinnestrømmen. Er det en buss ledning det kalles?

Her er tortoisene på venstre side. Jeg får kun koblet til den ytterste på venstre side og den ytterste på høyre side.



Når jeg kobler til strøm på tortoisen, fungerer ikke lenger bryterpanelet. Akkurat som om mobilladeren ikke klarer å levere strøm. Ingen av pensene vil veksle og jeg må frakoble slik at kun 2 tortoiser er tilkoblet bryterpanelet


Her er skinnestrøm +/- samt forskyning til hjertestykket koblet til den midterste tortoisen på venstre side. Det blir kortslutning. Uansett om jeg kobler til +/- i "kanal" 2 eller 3.

På høyre siden har jeg klart å koble til +/- strøm på den innerste tortoisen, men når jeg kobler til hjertestykket i kanal 3, blir det kortslutning. Deretter må jeg frakoble og starte prøve og feiling. Når denne kortslutningen oppstår må jeg også noen ganger frakoble de to ytterste tortoisene. På en måte "restarte".



Med kortslutning mener jeg dette:


-------------
Marius


Posted By: _marius
Date Posted: 20 desember 2013 at 22:42
Jeg har en teori om at Roco multimausen med den svarte tilbehørsboksen har noe med saken å gjøre. Har denne dårlig kapasitet?

Midterste høyre tortoise har jeg klart å lirke på plass med noen kortslutninger. Etter å ha holdt pusten fungerte denne pensen med +/- strøm. Hjertestykket var ikke tilkoblet. Jeg satt da forsiktig ledningen med hjertestykket på plass i tortoisen og det fungerte. Denne måtte imidlertid skrus fast til tortoisen. Jeg måtta da ta av adapteren jeg bruker til å feste ledningene til og skru fast hjertestykket ledningen. Da jeg satt adapteren på plass igjen ble det kortslutning. Etter å ha tatt adapteren av og på en rekke ganger ble det ikke flere kortslutninger så akkurat nå er 3 av 4 penser i orden. Midterste tortoise til venstre krangler enda, men på denne har i hvert fall strømmen til penseservoen begynt å fungere. Denne kan nå pense, men toget mister strømmen i hvert forsøk på å krysse pensen.

-------------
Marius


Posted By: ses
Date Posted: 20 desember 2013 at 23:50
HAr du isolert hjertestykkets begge skinner "ut" av vekselen mot skinnene der?


-------------
Svein S


Posted By: _marius
Date Posted: 21 desember 2013 at 10:59
Det er ikke så lett å se på bildene, men vekslene er isolert. Jeg har også loddet på ledninger iht artikkelen på wiki som du la ut lenke til.

Min vurdering er at det kan være trøbbel i ledningsnettet. Dårlig lodding, kontakter eller noe som gnisser innpå ledningene. Jeg har sett over flere ganger og finner ikke noe slik feilkilde. Eller så er det Roco multimausen fra startsettet som kanskje bare er designet for å håndtere en oval?



-------------
Marius


Posted By: TorsteinS
Date Posted: 21 desember 2013 at 11:46
Originally posted by ses ses wrote:

HAr du isolert hjertestykkets begge skinner "ut" av vekselen mot skinnene der?

Nå tror jeg noen må ha hacket brukerkontoen til Svein. Den ekte "ses" ville vel aldri finne på å kalle et skinnekryss for "hjertestykke" uten å skrive det enten i anførselstegn eller sammen med det korrekte ordet?  Clown



Posted By: _marius
Date Posted: 21 desember 2013 at 11:49
Nå har jeg lurt systemet. Klarte å lirke inn +/- strøm på den siste tortoisen og deretter hjertestykket uten at det ble kortslutning. Jeg tok av adapteren, skrudde fast ledningene og satt adapteren på plass igjen. Da ble det kortslutning, men etter noen trykk på multimaus stoppknappen ble alt i orden. Nå fungerer alt som det skal. Nå er det bare om å gjøre ikke og røre noen ting.

-------------
Marius


Posted By: ses
Date Posted: 21 desember 2013 at 12:00
Originally posted by TorsteinS TorsteinS wrote:

Originally posted by ses ses wrote:

HAr du isolert hjertestykkets begge skinner "ut" av vekselen mot skinnene der?

Nå tror jeg noen må ha hacket brukerkontoen til Svein. Den ekte "ses" ville vel aldri finne på å kalle et skinnekryss for "hjertestykke" uten å skrive det enten i anførselstegn eller sammen med det korrekte ordet?  Clown



I disse juletider spanderer man på seg litt ekstra romslighet, vet du. Handshake


-------------
Svein S


Posted By: Bhal
Date Posted: 21 desember 2013 at 12:15

I disse juletider spanderer man på seg litt ekstra romslighet, vet du. Handshake
[/QUOTE]

Bak en streng lærerfasade skjuler det seg ofte et romslig sinn.
 
med ønsker om en God jul
Bjørn
Adjunkt Emeritus


Posted By: _marius
Date Posted: 22 desember 2013 at 11:51
For å få julefred må jeg få orden på kontrollpanelet med lys. Hvordan skal dette kobles? Jeg fikk et tips i tortoise tråden, men med denne koblingen oppnår jeg kun grønt lyst og lyset skrus av når jeg penser med bryteren. Jeg må ha to lys som er seriekoblet. Det ene lyset må lyse rødt og det andre grønt. Når jeg penser om må de skifte farge.





-------------
Marius



Print Page | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net