Utenlandske godsvogner på norske spor |
Post Reply | Page 12> |
Author | ||
eika
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1617 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 18 desember 2007 at 16:34 |
|
Noe som har gått igjen på de fleste treff hittil er at en veldig stor andel av godsvognene er norske. Utenlandske godsvogner synes å høre til sjeldenhetene. I virkeligheten har det jo helt fra gammelt av vært en større andel utenlandske godsvogner som har ankommet norge med produkter fra utlandet, noe som man jo og etter hvert bør forsøke å gjenspeile på FREMO-anlegg.
Selv tilhører jeg jo den "gruppen" på østlandet som fokuserer mest på tidsepoken 1980 ->, og man skulle jo da tro at vognutvalget ble vesentlig begrenset etter hvert som CargoNet kom på banen og begynte sin policy om kun å transportere containere (og tømmer).
Imidlertid har åpningen av godsmarkedet ført til at andre selskaper har etablert seg, og med dem en del vognlast. det er derfor gode muligheter også for de av oss som ønsker å kjøre "80+" treff til å benytte et variert vognutvalg i våre godstog.. Selv tilbringer jeg arbeidsdagene på Sundland utenfor Drammen, og rett utenfor stuedøra der befinner "Rail terminal Drammen" seg. Jeg tenkte derfor vise noen bilder fra det mangfoldet godsvogner som jevnlig losses her, og da først og fremst vogner som finnes i modell.
Vi kan begynne med et par flatvogner:
De to første bildene viser litt av et følge på 4-5 vogner med skurtreskere. Grunnet størrelsen på denne lasten transporteres skjærene på egne vogner, og en del av hjulene på treskerene er tatt av for å klare høyde/bredde krav.
En last som dette kan enkelt lages til ved å bruke modeller fra Kibri eller andre, og passende flatvogner fåes bl.a. fra Roco.
Bildet over viser en flatvogn med last under presenning. Vognen var en av fire som kom i følge. Slike laster fåes kjøpt fra diverse produsenter som spesialiserer seg på å lage vognlast. Vognen er en svensk flatvogn, men den kunne likegjerne vært av utenlandsk opprinnelse, og passende modeller finnes fra flere produsenter. Jeg har selv kjøpt inn tilsvarende modell fra Roco uten nasjonalitetskjennetegn på HobbyTrain i Drammen.
Så går vi over til den større gruppen som inneholder lukkede vogner av forskjellige typer:
Begge vognene over kommer fra samme destinasjon, og med samme last: Kaffe. Vognene er lastet i Sveits, hos Nestle, med Nescafe og lasten skal egentlig til Brummundal, men går siste partiet fra Drammen på lastebil. Slike vogner ankommer jevnlig, opp til 2-3 vogner i uken er ikke unormalt så kaffe er tydeligvis noe det går med mye av her hjemme. Vognene er av litra (modell) Hbbillns og fåes i flere utgaver fra flere produsenter.
Samme litra som vognene overnfor, men denne gangenb i svensk utgave. Denne modellen har hvertfall tidligere vært i Roco katalogen i nøyaktig dette designet. Lasten i denne vognen er ukjent, men ut fra hva jeg vet om produktene på terminalen vil jeg anta at vognen ved ankomst var lastet med papir fra svensk papirfabrikk til norsk kunde. Det losses papir i drammen fra flere land til kunder som; Peterson, Norpapp Hønefoss, Orkla Trykk, Dagbladet trykk, Se&Hør m.fl.
Flere vogner som ofte benyttes til papir sees på bildene under:
Denne vognen har litra Hcrrs og består egentlig av to fast sammenkoblede Hbbinns lignende vogner. Tilsvarende modell kunne du få i spesialserie fra Roco for noen år siden. Eneste forskjellen var at Rocomodellen sto det "cargo" på ene vognhalvdelen og "waggon" på andre halvdelen.
De to vognene over er av litra Habbins, og er begge eid av selskapet transwagon. Vognen på nederste bilde står i årets nyhetsbrosjyre fra Roco, som en SBB vogn, og leveres med "SBB CARGO" merket vedlagt trykket på en messingplate. meget lekkert! (Har selv kjøpt den hos HobbyTrain i Drammen)
Her om dagen var jeg ute for en spesiell utgave som hadde SBB Cargo med blå logo på ene siden av vogna, og "transwaggon" logoen fra bildet ovenfor på andre siden av vogna.
Vognen over har litra Rilns. Dette er en vogn med presenningsvegger/tak som gjør det mulig å laste inn store gjenstander med truck eller kran, og transportere dem tørt. Akkurat denne vogna fra det selskapet som er avbildet her står og i Rocos nyhetskatalog for 2007, og er en vogn som kommer ukentlig til Drammen med større stålplater. Til venstre i billedkanten skimtes enden på en tilsvarende vogn fra svenske Green cargo som og ofte kommer med stål fra Sverige. Forhåpentligvis vil roco etter hvert og lage den svenske utgaven siden de allerede har formen og en mengde andre varianter (det er vel snart noen nyheter som skal annonseres i Nürnberg vel?)
Vognene på de tre bildene over er av litra "Shimms" (med noen bokstavvarianter avhengig av utførelse...) Felles for dem alle er at de innvendig har "vugger" hvor det ligger tromler med valset stål eller aluminium. Bedre kjennt som "coil". I Drammen har det blitt losset slike coiler til både Scancoil i Horten, og flere mottagere i Sandnesområdet (disse transporteres av Johs. Lunde vogntog til Sandnes). Hver coil kan veie opp til 17 Tonn, og en slik vogn kan da inneholde 4 stk. coil. Vognene har som regel 6 vugger slik at de kan laste inntil 6 coiler dersom stykkvekten er mindre. Vognen er å få i modell fra flere produsenter. På bildene sees vogner fra både DB og ÖBB i østerike.
De to bildene ovenfor viser og vogner som går under litra "Shimms". Øverste av dem er fra utleieselskapet AAE, mens den nederste (beklager det håpløst uskarpe bildet... var vanskelig å få vogna i bedre posisjon for fotograferingkommer fra Raillion. Tilsvarende vogner bl.a. fra svenske Green Cargo er også ofte på besøk i Drammen. Innvendig ser de tilsvarende ut som de andre Shimms vognene, med vugger til coiler. Forskjellen er kun utvendig i at de bruker presenning i stedet for metalltak som beskyttelse mot vær og vind.
Vognen er å få i forskjellige utgaver fra flere produsenter, deriblandt Piko og Roco.
Til slutt kommer en tankvogn. Vognen på bildet ovenfor var lastet med amonniakk som brukes av bøndene her i landet. Vognene losses over på tankbiler fra bl.a. Felleskjøpet og transporteres til bøndene. Vognen på bildet er registrert hos DB som en privatvogn og tilhører selskapet ITG. Det har og vært observert tilsvarende vogner fra utleieselskapene VGT og EVA her hjemme.
Dette var kun et utvalg av alle de utenlandske vognene som ukentlig er innom Norge. Jeg håper bildene har gitt dere inspirasjon til å øke andelen utenlandske vogner på fremtidige FREMO treff, og at man kanskje og har fått noen ideer til fraktoppdrag som kan benyttes. Husk også at som bildene viser er det mulig å losse en vogn på en stasjon selv om lasten skal til en annen stasjon som ikke nødvendigvis er på anlegget. Det gjelder bare å skrive riktig losseplass i fraktkortet
Og til sist: legg merke til fargen på vognene. med unntak av den ene sveitseren er de fleste vognene preget av et langt liv i jernbanestøvet. Litt smussing slår sjelden dårlig ut på godsvogner. Bare pass på at vognnummer fortsatt er lesbare
Eirik
|
||
Når går toget fra Skråvika?
|
||
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Interessant tema dette Eirik.
Og slik ser de ut inni:
Denne vogna kom fra Sverige med stålruller fra Surahamars bruk. Disse ble lastet over på lastebil i Stavanger og kjørt til Kverneland plogfabrikk på Klepp.
Det gikk med mer enn ett vogtog for å tømme denne vogna.
Bildet er tatt i 2003 mens det ennå gikk vognlast til Stavanger
Edited by jevistad - 21 november 2009 at 23:46 |
||
eika
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1617 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Kverneland ja... lurer på om ikke det er en av mottagerene som nå losses i Drammen og kjøres på bil til Sandnes av Lunde transport. Syns det var noe kjent med det navnet.
Med 17 tonn pr. coil og 4 på vogna går det vel med to semier pr. vogn for den transporten nå vil jeg tro.
Eirik
|
||
Når går toget fra Skråvika?
|
||
J-I Hansen
FREMO-forummedlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 675 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Det stemmer at Kverneland er en av de som mottar stål fra Drammen.
Hvem er førstemann til å lage Kverneland ssp?
Div. metaller inn, og landbruksredskaper ut. Burde funke bra på et treff det.
|
||
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Jeg har 1:1 sporplanen liggende, bare si i fra den som vil bygge
Edited by jevistad - 18 desember 2007 at 23:22 |
||
KnuT
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 364 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Tragisk med den parallellkjøringa.
|
||
Mr Bridger
Fremo og MjF medlem Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1185 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Morsomt å høre hva som blir fraktet inn med utenlandske vogner! Men hvorfor går ikke vognlaster til Stavanger videre med tog? Er det slik til alle andre store byer også?
|
||
Dag Cato
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 874 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Det går ikke vognlasttog til Stavanger i dag. Green Cargo, som kjører vognene til Drammen har vel ikke volum nok til å fortsette til Stavanger.
Det samme gjelder resten av landet. |
||
MVH
DC Steinsnes? Hvilken Steinsnes? |
||
KnuT
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 364 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Dag Cato,
Hadde det vært mulig for biltogene å tatt med noen vogner? Har ikke de utgangspunkt i Drammen? Joda, jeg er klar over manglende kryssningspor og lengder på Sørlandsbanen, men undres likevel om hva som er mulig å få til. I USA kaller man det vel for "interchange". - utveksling av vogner mellom forskjellige jernbaneselskaper. |
||
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Her er en observasjon jeg tilfeldigvis gjorde i 2001
Disponerte dessverre ikke digitalkamera den gang, og man sløste jo ikke bort film på "smussede" godsvogner må vite, de var der jo støtt
Togsammensetninger godstog til og fra Stavanger. Gt 5806 (Vognlast) den 4/7-01 besto av El-14 + Sins(DB) + Hbbis-tt (NSB) + Hbbis-tt (NSB) + Hccrrs (NSB lukket biltransport) + Rs (SJ; ofte lastet med ploger fra Kverneland) + Hbins-v (SJ Green Cargo) + Os (SJ) + Kils (SJ) + Rs (SJ) + Hbbis-tt (jumbo)(NSB) + Hbikks-tt (NSB) + Zags (Flytende kullsyre Hydro Borgestad) Gt 5807 kommer fra Oslo/Kristiansand og består gjerne av noen liknende vogner Også observert denne dagen på godsområdet i Sandnes (Brueland) Hbbilns (FS) Kbis (SJ) presseningsvogn Hbbillns (SJ blå/rød) Kommer ofte med trelast til Sørbø trelast. Kbps (SJ) Trelast fra Moelven Hbbins (DB) Fisketog fra Stavanger til Bulgaria:
Edited by jevistad - 19 desember 2007 at 13:02 |
||
Dag Cato
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 874 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Ikkeno er umulig. Først må vi jo begynne å kjøre fast til Stavanger. Så må det være vilje hos speditøren til det osv. osv. Men umulig er det ikke. |
||
MVH
DC Steinsnes? Hvilken Steinsnes? |
||
Mr Bridger
Fremo og MjF medlem Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1185 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Heltog til Bulgaria med fisk? Du store allverden... |
||
J-I Hansen
FREMO-forummedlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 675 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Bl.a. kaffe, stål i forskjellige fasonger, papir, bildeler og landbruksmaskiner. Samtidig går det også tømmer ut av landet med Green Cargos tog.
|
||
KnuT
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 364 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Godt å lese det. Da kan man kanskje håpe at frislippet på jernbanenettet etterhvert vil funke? Sorry, Eika, men her har samtalen sporet litt av, men ikke langt med tanke på Fremokjøring en gang i framtiden fra det som nå er nåtiden. |
||
Dag Cato
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 874 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
På den annen side: Det som ikke går i virkeligheten går i modell . . . .
|
||
MVH
DC Steinsnes? Hvilken Steinsnes? |
||
Jonas
Veteran Joined: 16 november 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 416 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
bildene tatt i drammen eller?
syns det virka litt kjent.
|
||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Sitat fra startinnlegget:
"Selv tilbringer jeg arbeidsdagene på Sundland utenfor Drammen, og rett utenfor stuedøra der befinner "Rail terminal Drammen" seg. Jeg tenkte derfor vise noen bilder fra det mangfoldet godsvogner som jevnlig losses her, og da først og fremst vogner som finnes i modell."
|
||
Svein S
|
||
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Ser ut som Johs. Lunde Transport tar over en del av transporten til Ganns Potteri også
Skifting på Ganns Potteri ssp. - Sandnes treffet 2006
|
||
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Jada, og ikke nok med dét, som man kanskje kan se så består toget av en aggregatvogn og en mannskapsvogn, og mannskapet ble visstnok supplert med væpnede vakter når de nærmet seg destinasjonsstedet.
Høres ikke det ut som et artig konsept på et internasjonalt FREMO-treff?
|
||
Mr Bridger
Fremo og MjF medlem Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1185 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Jo, det hadde vært artig! Gikk dette med vogner fra Bulgaria?
|
||
eika
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1617 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Vært stille her en stund, så jeg tenkte slenge inn noen flere bilder av nye "oppdagelser" som har vært på besøk i Drammen. Dagens første kandidat har litra Roos-t og er en tysk boggie flatvogn med endevegger og staker. 2 av disse vognene dukket opp i Drammen for en tid tilbake, lastet med nye tresviller til Jernbaneverket, region Øst: Roos får du som modell fra f.eks. Trix/Märklin og Piko.
Neste vogn kom noen uker etter, men hadde tydeligvis med resten av svillene. Dette er en tysk 2-akslet flatvogn litra Kbs som bl.a. finnes igjen i Roco katalogen.
Eaos er vel en litra som burde være kjent for alle som kjører norsk, eller Limas tidligere utgave av den såkallte "skrapjernsvogna". Nøyaktig hva disse vognene skulle lastes med fant jeg aldri ut, men det kom hele 4 stk. i følge, hvorav 2 med og 2 uten bremseplatform. Vogntypen er vel standard hos de fleste modellprodusenter.
Coilevogner av typene Ril(n)s og Shimms har vi sett før, men vi tar en gjenntagelse for å se hvor mye slike vogner egentlig kan smusses i modell for å virke ekte. Vognen under har tydeligvis ikke sett vaskemaskinen på lange tider hvertfall:
Et litt uklart bilde til slutt bare for å vise hvordan det lastes. I den svenske Hbbillns vogna under ser man (u)tydelig at det er stablet to paller i høyden, med enten toalettpapir eller tørkepapir:
Det var alt for denne gang, men jakten på flere nye vogner fortsetter neste skift jeg har på jobb
Eirik Edited by eika - 05 april 2008 at 14:59 |
||
Når går toget fra Skråvika?
|
||
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Kjekt at du viser bilde av "eksotiske" vogner, her i vest er det like spennende som i en Rema-butikk
|
||
eika
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1617 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Målet er naturligvis å få litt mer "eksotisk" trafikk på høstens moderne FREMO-treff i Kristiansand
Eirik
|
||
Når går toget fra Skråvika?
|
||
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Løfter denne tråden da jeg har scannet noen flere bilder fra Einar Undals samling.
Hvis det noen som vet at vognene som det etterhvert legges ut bilder av her, finnes i modell, så kan de jo legge ut en link f.eks.
Den første vogna her er jo grei, i det hele tatt så ser det ut som Hobbytrade kommer med mye kjekt etterhvert.
SJ His vogn i Stavanger. Foto Einar Undal
Denne er vel ikke utenlandsk, men jeg tar den med allikevel.
Ucs type 2 i Stavanger. Foto Einar Undal
Denne vogna leverte støpeformsand til Serigstad på Bryne, denne gikk helt frem til det ble slutt på vognlast.
Tankvogn i Sandnes 1998. Foto Einar Undal
Mer kommer... Edited by jevistad - 14 februar 2010 at 17:00 |
||
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hbins-v observert i Sandnes 18. mars 2001.
Jeg var ikke klar over at denne desigvarianten rakk og besøke Stavangerdistriktet før vognlasttrafikken ble nedlagt.
Og som man ser er den nesten helt nymalt, ikke mye smuss på denne!
GC Hbins-v på containersporene i Sandnes. Foto Petter Ramsdal
|
||
traiNman
Veteran Joined: 07 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 500 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Under leting etter bildene av Green Cargo-vognen kom jeg over noen andre bilder av utenlandske vogner i Stavanger:
Disse italienske vognene var ganske vanlige for ca 10 år siden (Roco hadde dem i modell):
1. mai 2000
Denne svenske vognen ble fotografert i Stavanger en gang på 80-tallet (trolig -88):
Petter
Redigert skrivefeil
Edited by traiNman - 02 april 2010 at 11:27 |
||
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Roco har den fortsatt i sitt sortiment: FS-Hbbillns
En skal vel ikke se bort fra at Green Cargo vogna dukker opp igjen fra Roco heller.
TetraPak vogna var ny for meg, og jeg kan heller ikke huske å sett den i modell? Edited by jevistad - 02 april 2010 at 13:34 |
||
eika
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1617 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Det har vært stille i denne tråden en stund nå. Selv er jeg håpløst på etterskudd med en mengde ting nå, men jeg har brukt noen timer i helgen på å rydde og sortere litt i godsvognbildene mine. For å få litt system i galskapen er de nå lagt ut her: http://www.vmji.no/Default.aspx?tabid=144 med en side for hver hovedlitra på vogntypene jeg har bilder av.
Eirik
|
||
Når går toget fra Skråvika?
|
||
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Flott
|
||
Claes Lislerud
Redaksjon MJ-bladet Joined: 08 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 786 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Takk, Eirik, for en fin sammenstillelse. Bra med forklaringer om de ulike benevnelsene på vognene. |
||
Modellhilsen
Claes |
||
Post Reply | Page 12> |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |