Noe som har gått igjen på de fleste treff hittil er at en veldig stor andel av godsvognene er norske. Utenlandske godsvogner synes å høre til sjeldenhetene. I virkeligheten har det jo helt fra gammelt av vært en større andel utenlandske godsvogner som har ankommet norge med produkter fra utlandet, noe som man jo og etter hvert bør forsøke å gjenspeile på FREMO-anlegg.
Selv tilhører jeg jo den "gruppen" på østlandet som fokuserer mest på tidsepoken 1980 ->, og man skulle jo da tro at vognutvalget ble vesentlig begrenset etter hvert som CargoNet kom på banen og begynte sin policy om kun å transportere containere (og tømmer).
Imidlertid har åpningen av godsmarkedet ført til at andre selskaper har etablert seg, og med dem en del vognlast. det er derfor gode muligheter også for de av oss som ønsker å kjøre "80+" treff til å benytte et variert vognutvalg i våre godstog.. Selv tilbringer jeg arbeidsdagene på Sundland utenfor Drammen, og rett utenfor stuedøra der befinner "Rail terminal Drammen" seg. Jeg tenkte derfor vise noen bilder fra det mangfoldet godsvogner som jevnlig losses her, og da først og fremst vogner som finnes i modell.
Vi kan begynne med et par flatvogner:
De to første bildene viser litt av et følge på 4-5 vogner med skurtreskere. Grunnet størrelsen på denne lasten transporteres skjærene på egne vogner, og en del av hjulene på treskerene er tatt av for å klare høyde/bredde krav.
En last som dette kan enkelt lages til ved å bruke modeller fra Kibri eller andre, og passende flatvogner fåes bl.a. fra Roco.
Bildet over viser en flatvogn med last under presenning. Vognen var en av fire som kom i følge. Slike laster fåes kjøpt fra diverse produsenter som spesialiserer seg på å lage vognlast. Vognen er en svensk flatvogn, men den kunne likegjerne vært av utenlandsk opprinnelse, og passende modeller finnes fra flere produsenter. Jeg har selv kjøpt inn tilsvarende modell fra Roco uten nasjonalitetskjennetegn på HobbyTrain i Drammen.
Så går vi over til den større gruppen som inneholder lukkede vogner av forskjellige typer:
Begge vognene over kommer fra samme destinasjon, og med samme last: Kaffe. Vognene er lastet i Sveits, hos Nestle, med Nescafe og lasten skal egentlig til Brummundal, men går siste partiet fra Drammen på lastebil. Slike vogner ankommer jevnlig, opp til 2-3 vogner i uken er ikke unormalt så kaffe er tydeligvis noe det går med mye av her hjemme . Vognene er av litra (modell) Hbbillns og fåes i flere utgaver fra flere produsenter.
Samme litra som vognene overnfor, men denne gangenb i svensk utgave. Denne modellen har hvertfall tidligere vært i Roco katalogen i nøyaktig dette designet. Lasten i denne vognen er ukjent, men ut fra hva jeg vet om produktene på terminalen vil jeg anta at vognen ved ankomst var lastet med papir fra svensk papirfabrikk til norsk kunde. Det losses papir i drammen fra flere land til kunder som; Peterson, Norpapp Hønefoss, Orkla Trykk, Dagbladet trykk, Se&Hør m.fl.
Flere vogner som ofte benyttes til papir sees på bildene under:
Denne vognen har litra Hcrrs og består egentlig av to fast sammenkoblede Hbbinns lignende vogner. Tilsvarende modell kunne du få i spesialserie fra Roco for noen år siden. Eneste forskjellen var at Rocomodellen sto det "cargo" på ene vognhalvdelen og "waggon" på andre halvdelen.
De to vognene over er av litra Habbins, og er begge eid av selskapet transwagon. Vognen på nederste bilde står i årets nyhetsbrosjyre fra Roco, som en SBB vogn, og leveres med "SBB CARGO" merket vedlagt trykket på en messingplate. meget lekkert! (Har selv kjøpt den hos HobbyTrain i Drammen)
Her om dagen var jeg ute for en spesiell utgave som hadde SBB Cargo med blå logo på ene siden av vogna, og "transwaggon" logoen fra bildet ovenfor på andre siden av vogna.
Vognen over har litra Rilns. Dette er en vogn med presenningsvegger/tak som gjør det mulig å laste inn store gjenstander med truck eller kran, og transportere dem tørt. Akkurat denne vogna fra det selskapet som er avbildet her står og i Rocos nyhetskatalog for 2007, og er en vogn som kommer ukentlig til Drammen med større stålplater. Til venstre i billedkanten skimtes enden på en tilsvarende vogn fra svenske Green cargo som og ofte kommer med stål fra Sverige. Forhåpentligvis vil roco etter hvert og lage den svenske utgaven siden de allerede har formen og en mengde andre varianter (det er vel snart noen nyheter som skal annonseres i Nürnberg vel? )
Vognene på de tre bildene over er av litra "Shimms" (med noen bokstavvarianter avhengig av utførelse...) Felles for dem alle er at de innvendig har "vugger" hvor det ligger tromler med valset stål eller aluminium. Bedre kjennt som "coil". I Drammen har det blitt losset slike coiler til både Scancoil i Horten, og flere mottagere i Sandnesområdet (disse transporteres av Johs. Lunde vogntog til Sandnes). Hver coil kan veie opp til 17 Tonn, og en slik vogn kan da inneholde 4 stk. coil. Vognene har som regel 6 vugger slik at de kan laste inntil 6 coiler dersom stykkvekten er mindre. Vognen er å få i modell fra flere produsenter. På bildene sees vogner fra både DB og ÖBB i østerike.
De to bildene ovenfor viser og vogner som går under litra "Shimms". Øverste av dem er fra utleieselskapet AAE, mens den nederste (beklager det håpløst uskarpe bildet ... var vanskelig å få vogna i bedre posisjon for fotografering kommer fra Raillion. Tilsvarende vogner bl.a. fra svenske Green Cargo er også ofte på besøk i Drammen. Innvendig ser de tilsvarende ut som de andre Shimms vognene, med vugger til coiler. Forskjellen er kun utvendig i at de bruker presenning i stedet for metalltak som beskyttelse mot vær og vind.
Vognen er å få i forskjellige utgaver fra flere produsenter, deriblandt Piko og Roco.
Til slutt kommer en tankvogn. Vognen på bildet ovenfor var lastet med amonniakk som brukes av bøndene her i landet. Vognene losses over på tankbiler fra bl.a. Felleskjøpet og transporteres til bøndene. Vognen på bildet er registrert hos DB som en privatvogn og tilhører selskapet ITG. Det har og vært observert tilsvarende vogner fra utleieselskapene VGT og EVA her hjemme.
Dette var kun et utvalg av alle de utenlandske vognene som ukentlig er innom Norge. Jeg håper bildene har gitt dere inspirasjon til å øke andelen utenlandske vogner på fremtidige FREMO treff, og at man kanskje og har fått noen ideer til fraktoppdrag som kan benyttes. Husk også at som bildene viser er det mulig å losse en vogn på en stasjon selv om lasten skal til en annen stasjon som ikke nødvendigvis er på anlegget. Det gjelder bare å skrive riktig losseplass i fraktkortet
Og til sist: legg merke til fargen på vognene. med unntak av den ene sveitseren er de fleste vognene preget av et langt liv i jernbanestøvet. Litt smussing slår sjelden dårlig ut på godsvogner. Bare pass på at vognnummer fortsatt er lesbare
Eirik
------------- Når går toget fra Skråvika?
|