Print Page | Close Window

Utenlandske godsvogner på norske spor

Printed From: MJF Forum
Category: FREMO-snakken
Forum Name: FREMO-snakken
Forum Description: Diskutere det meste innen FREMO
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=3161
Printed Date: 24 november 2024 at 23:16
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com


Topic: Utenlandske godsvogner på norske spor
Posted By: eika
Subject: Utenlandske godsvogner på norske spor
Date Posted: 18 desember 2007 at 16:34
Noe som har gått igjen på de fleste treff hittil er at en veldig stor andel av godsvognene er norske. Utenlandske godsvogner synes å høre til sjeldenhetene. I virkeligheten har det jo helt fra gammelt av vært en større andel utenlandske godsvogner som har ankommet norge med produkter fra utlandet, noe som man jo og etter hvert bør forsøke å gjenspeile på FREMO-anlegg.
 
Selv tilhører jeg jo den "gruppen" på østlandet som fokuserer mest på tidsepoken 1980 ->, og man skulle jo da tro at vognutvalget ble vesentlig begrenset etter hvert som CargoNet kom på banen og begynte sin policy om kun å transportere containere (og tømmer).
 
Imidlertid har åpningen av godsmarkedet ført til at andre selskaper har etablert seg, og med dem en del vognlast. det er derfor gode muligheter også for de av oss som ønsker å kjøre "80+" treff til å benytte et variert vognutvalg i våre godstog.. Selv tilbringer jeg arbeidsdagene på Sundland utenfor Drammen, og rett utenfor stuedøra der befinner "Rail terminal Drammen" seg. Jeg tenkte derfor vise noen bilder fra det mangfoldet godsvogner som jevnlig losses her, og da først og fremst vogner som finnes i modell.
 
Vi kan begynne med et par flatvogner:
 
 
 
De to første bildene viser litt av et følge på 4-5 vogner med skurtreskere. Grunnet størrelsen på denne lasten transporteres skjærene på egne vogner, og en del av hjulene på treskerene er tatt av for å klare høyde/bredde krav.
 
En last som dette kan enkelt lages til ved å bruke modeller fra Kibri eller andre, og passende flatvogner fåes bl.a. fra Roco.
 
 
Bildet over viser en flatvogn med last under presenning. Vognen var en av fire som kom i følge. Slike laster fåes kjøpt fra diverse produsenter som spesialiserer seg på å lage vognlast. Vognen er en svensk flatvogn, men den kunne likegjerne vært av utenlandsk opprinnelse, og passende modeller finnes fra flere produsenter. Jeg har selv kjøpt inn tilsvarende modell fra Roco uten nasjonalitetskjennetegn på HobbyTrain i Drammen.
 
Så går vi over til den større gruppen som inneholder lukkede vogner av forskjellige typer:
 
 
 
Begge vognene over kommer fra samme destinasjon, og med samme last: Kaffe. Vognene er lastet i Sveits, hos Nestle, med Nescafe og lasten skal egentlig til Brummundal, men går siste partiet fra Drammen på lastebil. Slike vogner ankommer jevnlig, opp til 2-3 vogner i uken er ikke unormalt så kaffe er tydeligvis noe det går med mye av her hjemmeSmile. Vognene er av litra (modell) Hbbillns og fåes i flere utgaver fra flere produsenter.
 
 
Samme litra som vognene overnfor, men denne gangenb i svensk utgave. Denne modellen har hvertfall tidligere vært i Roco katalogen i nøyaktig dette designet. Lasten i denne vognen er ukjent, men ut fra hva jeg vet om produktene på terminalen vil jeg anta at vognen ved ankomst var lastet med papir fra svensk papirfabrikk til norsk kunde. Det losses papir i drammen fra flere land til kunder som; Peterson, Norpapp Hønefoss, Orkla Trykk, Dagbladet trykk, Se&Hør m.fl.
Flere vogner som ofte benyttes til papir sees på bildene under:
 
 
Denne vognen har litra Hcrrs og består egentlig av to fast sammenkoblede Hbbinns lignende vogner. Tilsvarende modell kunne du få i spesialserie fra Roco for noen år siden. Eneste forskjellen var at Rocomodellen sto det "cargo" på ene vognhalvdelen og "waggon" på andre halvdelen.
 
 
 
De to vognene over er av litra Habbins, og er begge eid av selskapet transwagon. Vognen på nederste bilde står i årets nyhetsbrosjyre fra Roco, som en SBB vogn, og leveres med "SBB CARGO" merket vedlagt trykket på en messingplate. meget lekkert! (Har selv kjøpt den hos HobbyTrain i Drammen)
Her om dagen var jeg ute for en spesiell utgave som hadde SBB Cargo med blå logo på ene siden av vogna, og "transwaggon" logoen fra bildet ovenfor på andre siden av vogna.
 
 
Vognen over har litra Rilns. Dette er en vogn med presenningsvegger/tak som gjør det mulig å laste inn store gjenstander med truck eller kran, og transportere dem tørt. Akkurat denne vogna fra det selskapet som er avbildet her står og i Rocos nyhetskatalog for 2007, og er en vogn som kommer ukentlig til Drammen med større stålplater. Til venstre i billedkanten skimtes enden på en tilsvarende vogn fra svenske Green cargo som og ofte kommer med stål fra Sverige. Forhåpentligvis vil roco etter hvert og lage den svenske utgaven siden de allerede har formen og en mengde andre varianter (det er vel snart noen nyheter som skal annonseres i Nürnberg vel?Wink)
 
 
 
 
Vognene på de tre bildene over er av litra "Shimms" (med noen bokstavvarianter avhengig av utførelse...) Felles for dem alle er at de innvendig har "vugger" hvor det ligger tromler med valset stål eller aluminium. Bedre kjennt som "coil". I Drammen har det blitt losset slike coiler til både Scancoil i Horten, og flere mottagere i Sandnesområdet (disse transporteres av Johs. Lunde vogntog til Sandnes). Hver coil kan veie opp til 17 Tonn, og en slik vogn kan da inneholde 4 stk. coil. Vognene har som regel 6 vugger slik at de kan laste inntil 6 coiler dersom stykkvekten er mindre. Vognen er å få i modell fra flere produsenter. På bildene sees vogner fra både DB og ÖBB i østerike.
 
 
 
De to bildene ovenfor viser og vogner som går under litra "Shimms". Øverste av dem er fra utleieselskapet AAE, mens den nederste (beklager det håpløst uskarpe bildetOuch... var vanskelig å få vogna i bedre posisjon for fotograferingWinkkommer fra Raillion. Tilsvarende vogner bl.a. fra svenske Green Cargo er også ofte på besøk i Drammen. Innvendig ser de tilsvarende ut som de andre Shimms vognene, med vugger til coiler. Forskjellen er kun utvendig i at de bruker presenning i stedet for metalltak som beskyttelse mot vær og vind.
Vognen er å få i forskjellige utgaver fra flere produsenter, deriblandt Piko og Roco.
 
 
Til slutt kommer en tankvogn. Vognen på bildet ovenfor var lastet med amonniakk som brukes av bøndene her i landet. Vognene losses over på tankbiler fra bl.a. Felleskjøpet og transporteres til bøndene. Vognen på bildet er registrert hos DB som en privatvogn og tilhører selskapet ITG. Det har og vært observert tilsvarende vogner fra utleieselskapene VGT og EVA her hjemme.
 
Dette var kun et utvalg av alle de utenlandske vognene som ukentlig er innom Norge. Jeg håper bildene har gitt dere inspirasjon til å øke andelen utenlandske vogner på fremtidige FREMO treff, og at man kanskje og har fått noen ideer til fraktoppdrag som kan benyttes. Husk også at som bildene viser er det mulig å losse en vogn på en stasjon selv om lasten skal til en annen stasjon som ikke nødvendigvis er på anlegget. Det gjelder bare å skrive riktig losseplass i fraktkortetTongue
 
Og til sist: legg merke til fargen på vognene. med unntak av den ene sveitseren er de fleste vognene preget av et langt liv i jernbanestøvet. Litt smussing slår sjelden dårlig ut på godsvogner. Bare pass på at vognnummer fortsatt er lesbareWink
 
Eirik


-------------
Når går toget fra Skråvika?



Replies:
Posted By: jevistad
Date Posted: 18 desember 2007 at 17:13
Interessant tema dette Eirik.
 
Originally posted by eika eika wrote:

 
 
 
..... Øverste av dem er fra utleieselskapet AAE, mens den nederste (beklager det håpløst uskarpe bildetOuch... var vanskelig å få vogna i bedre posisjon for fotograferingWinkkommer fra Raillion. Tilsvarende vogner bl.a. fra svenske Green Cargo er også ofte på besøk i Drammen. Innvendig ser de tilsvarende ut som de andre Shimms vognene, med vugger til coiler. Forskjellen er kun utvendig i at de bruker presenning i stedet for metalltak som beskyttelse mot vær og vind.
Vognen er å få i forskjellige utgaver fra flere produsenter, deriblandt Piko og Roco.
 
 
Og slik ser de ut inni:
 
Denne vogna kom fra Sverige med stålruller fra Surahamars bruk. Disse ble lastet over på lastebil i Stavanger og kjørt til Kverneland plogfabrikk på Klepp.
Det gikk med mer enn ett vogtog for å tømme denne vognaWink.
Bildet er tatt i 2003 mens det ennå gikk vognlast til Stavanger
 


-------------
Hilsen Jon Einar


https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane


Posted By: eika
Date Posted: 18 desember 2007 at 21:22
Originally posted by jevistad jevistad wrote:

Denne vogna kom fra Sverige med stålruller fra Surahamars bruk. Disse ble lastet over på lastebil i Stavanger og kjørt til Kverneland plogfabrikk på Klepp.
Det gikk med mer enn ett vogtog for å tømme denne vognaWink.
Bildet er tatt i 2003 mens det ennå gikk vognlast til Stavanger
 
Kverneland ja... lurer på om ikke det er en av mottagerene som nå losses i Drammen og kjøres på bil til Sandnes av Lunde transport. Syns det var noe kjent med det navnet.
 
Med 17 tonn pr. coil og 4 på vogna går det vel med to semier pr. vogn for den transporten nå vil jeg tro.
 
Eirik


-------------
Når går toget fra Skråvika?


Posted By: J-I Hansen
Date Posted: 18 desember 2007 at 22:01
Originally posted by eika eika wrote:

Kverneland ja... lurer på om ikke det er en av mottagerene som nå losses i Drammen og kjøres på bil til Sandnes av Lunde transport. Syns det var noe kjent med det navnet.  
Med 17 tonn pr. coil og 4 på vogna går det vel med to semier pr. vogn for den transporten nå vil jeg tro.
 
Eirik
 
Det stemmer at Kverneland er en av de som mottar stål fra Drammen.
 
Hvem er førstemann til å lage Kverneland ssp?
Div. metaller inn, og landbruksredskaper ut. Burde funke bra på et treff det.Smile


Posted By: jevistad
Date Posted: 18 desember 2007 at 23:00
Originally posted by J-I Hansen J-I Hansen wrote:

Hvem er førstemann til å lage Kverneland ssp?
Div. metaller inn, og landbruksredskaper ut. Burde funke bra på et treff det.Smile
 
Jeg har 1:1 sporplanen liggende, bare si i fra den som vil byggeWink
 


-------------
Hilsen Jon Einar


https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane


Posted By: KnuT
Date Posted: 18 desember 2007 at 23:01
Tragisk med den parallellkjøringa.

-------------
hilsen KnuT

mvh

KnuT

http://peavineandsf.blogspot.com/" rel="nofollow - The Peavine and Santa Fe i H0

Digitrax DCC


Posted By: Mr Bridger
Date Posted: 19 desember 2007 at 11:28
Morsomt å høre hva som blir fraktet inn med utenlandske vogner! Men hvorfor går ikke vognlaster til Stavanger videre med tog? Er det slik til alle andre store byer også?

-------------
Tore Hjellset, Tønsberg

http://grimstadline.blogspot.com" rel="nofollow - Grimstadbanen     



Posted By: Dag Cato
Date Posted: 19 desember 2007 at 11:33
Det går ikke vognlasttog til Stavanger i dag. Green Cargo, som kjører vognene til Drammen har vel ikke volum nok til å fortsette til Stavanger.

Det samme gjelder resten av landet.

-------------
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?


Posted By: KnuT
Date Posted: 19 desember 2007 at 12:13
Dag Cato,
Hadde det vært mulig for biltogene å tatt med noen vogner?
Har ikke de utgangspunkt i Drammen?
Joda, jeg er klar over manglende kryssningspor og lengder på Sørlandsbanen, men undres likevel om hva som er mulig å få til.
I USA kaller man det vel for "interchange". - utveksling av vogner mellom forskjellige jernbaneselskaper.


-------------
hilsen KnuT

mvh

KnuT

http://peavineandsf.blogspot.com/" rel="nofollow - The Peavine and Santa Fe i H0

Digitrax DCC


Posted By: jevistad
Date Posted: 19 desember 2007 at 12:58
Her er en observasjon jeg tilfeldigvis gjorde i 2001
Disponerte dessverre ikke digitalkamera den gang, og man sløste jo ikke bort film på "smussede" godsvogner må vite, de var der jo støttCry
 

Togsammensetninger godstog til og fra Stavanger.

 

Gt 5806 (Vognlast) den 4/7-01 besto av El-14 + Sins(DB) + Hbbis-tt (NSB) + Hbbis-tt (NSB) + Hccrrs (NSB lukket biltransport) + Rs (SJ; ofte lastet med ploger fra Kverneland) + Hbins-v (SJ Green Cargo) + Os (SJ) + Kils (SJ) + Rs (SJ) + Hbbis-tt (jumbo)(NSB) + Hbikks-tt (NSB) + Zags (Flytende kullsyre Hydro Borgestad)

 

Gt 5807 kommer fra Oslo/Kristiansand og består gjerne av noen liknende vogner

 

Også observert denne dagen på godsområdet i Sandnes (Brueland)

Hbbilns (FS)

Kbis (SJ) presseningsvogn

Hbbillns (SJ blå/rød) Kommer ofte med trelast til Sørbø trelast.

Kbps (SJ) Trelast fra Moelven

Hbbins (DB)

 
Fisketog fra Stavanger til Bulgaria:


-------------
Hilsen Jon Einar


https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane


Posted By: Dag Cato
Date Posted: 19 desember 2007 at 15:56
Originally posted by KnuT KnuT wrote:

Dag Cato,Hadde det vært mulig for biltogene å tatt med noen vogner?Har ikke de utgangspunkt i Drammen?Joda, jeg er klar over manglende kryssningspor og lengder på Sørlandsbanen, men undres likevel om hva som er mulig å få til.I USA kaller man det vel for "interchange". - utveksling av vogner mellom forskjellige jernbaneselskaper.


Ikkeno er umulig.
Først må vi jo begynne å kjøre fast til Stavanger. Så må det være vilje hos speditøren til det osv. osv.

Men umulig er det ikke.

-------------
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?


Posted By: Mr Bridger
Date Posted: 19 desember 2007 at 15:59
Originally posted by jevistad jevistad wrote:

 
Fisketog fra Stavanger til Bulgaria:


Heltog til Bulgaria med fisk? Du store allverden...


-------------
Tore Hjellset, Tønsberg

http://grimstadline.blogspot.com" rel="nofollow - Grimstadbanen     



Posted By: J-I Hansen
Date Posted: 19 desember 2007 at 18:14
Originally posted by Mr Bridger Mr Bridger wrote:

Morsomt å høre hva som blir fraktet inn med utenlandske vogner! Men hvorfor går ikke vognlaster til Stavanger videre med tog? Er det slik til alle andre store byer også?
 
Bl.a. kaffe, stål i forskjellige fasonger, papir, bildeler og landbruksmaskiner. Samtidig går det også tømmer ut av landet med Green Cargos tog.


Posted By: KnuT
Date Posted: 19 desember 2007 at 23:05
Originally posted by Dag Cato Dag Cato wrote:


Ikkeno er umulig.
Først må vi jo begynne å kjøre fast til Stavanger. Så må det være vilje hos speditøren til det osv. osv.

Men umulig er det ikke.


Godt å lese det. Da kan man kanskje håpe at frislippet på jernbanenettet etterhvert vil funke?

Sorry, Eika, men her har samtalen sporet litt av, men ikke langt med tanke på Fremokjøring en gang i framtiden fra det som nå er nåtiden. Wink


-------------
hilsen KnuT

mvh

KnuT

http://peavineandsf.blogspot.com/" rel="nofollow - The Peavine and Santa Fe i H0

Digitrax DCC


Posted By: Dag Cato
Date Posted: 19 desember 2007 at 23:59
På den annen side: Det som ikke går i virkeligheten går i modell . . . .

-------------
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?


Posted By: Jonas
Date Posted: 20 desember 2007 at 07:12
bildene tatt i drammen eller?
syns det virka litt kjent.
 


Posted By: ses
Date Posted: 20 desember 2007 at 10:45
Originally posted by Jonas Jonas wrote:

bildene tatt i drammen eller?
syns det virka litt kjent.
 
 
Sitat fra startinnlegget:
"Selv tilbringer jeg arbeidsdagene på Sundland utenfor Drammen, og rett utenfor stuedøra der befinner "Rail terminal Drammen" seg. Jeg tenkte derfor vise noen bilder fra det mangfoldet godsvogner som jevnlig losses her, og da først og fremst vogner som finnes i modell."


-------------
Svein S


Posted By: jevistad
Date Posted: 21 desember 2007 at 14:05
Originally posted by eika eika wrote:

Kverneland ja... lurer på om ikke det er en av mottagerene som nå losses i Drammen og kjøres på bil til Sandnes av Lunde transport. Syns det var noe kjent med det navnet.
 
Eirik
 
Ser ut som Johs. Lunde Transport tar over en del av transporten til Ganns Potteri ogsåTongue
Skifting på Ganns Potteri ssp. - Sandnes treffet 2006


-------------
Hilsen Jon Einar


https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane


Posted By: jevistad
Date Posted: 21 desember 2007 at 14:21
Originally posted by Mr Bridger Mr Bridger wrote:

Originally posted by jevistad jevistad wrote:

 
Fisketog fra Stavanger til Bulgaria:


Heltog til Bulgaria med fisk? Du store allverden...
 
Jada, og ikke nok med dét, som man kanskje kan se så består toget av en aggregatvogn og en mannskapsvogn, og mannskapet ble visstnok supplert med væpnede vakter når de nærmet seg destinasjonsstedet.
Høres ikke det ut som et artig konsept på et internasjonalt FREMO-treff?


-------------
Hilsen Jon Einar


https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane


Posted By: Mr Bridger
Date Posted: 21 desember 2007 at 14:52
Jo, det hadde vært artig! Gikk dette med vogner fra Bulgaria?

-------------
Tore Hjellset, Tønsberg

http://grimstadline.blogspot.com" rel="nofollow - Grimstadbanen     



Posted By: eika
Date Posted: 05 april 2008 at 14:58

Vært stille her en stund, så jeg tenkte slenge inn noen flere bilder av nye "oppdagelser" som har vært på besøk i Drammen.

Dagens første kandidat har litra Roos-t og er en tysk boggie flatvogn med endevegger og staker. 2 av disse vognene dukket opp i Drammen for en tid tilbake, lastet med nye tresviller til Jernbaneverket, region Øst:

 
Roos får du som modell fra f.eks. Trix/Märklin og Piko.
 
Neste vogn kom noen uker etter, men hadde tydeligvis med resten av svillene. Dette er en tysk 2-akslet flatvogn litra Kbs som bl.a. finnes igjen i Roco katalogen.
 
 
Eaos er vel en litra som burde være kjent for alle som kjører norsk, eller Limas tidligere utgave av den såkallte "skrapjernsvogna". Nøyaktig hva disse vognene skulle lastes med fant jeg aldri ut, men det kom hele 4 stk. i følge, hvorav 2 med og 2 uten bremseplatform. Vogntypen er vel standard hos de fleste modellprodusenter.
 
 
Coilevogner av typene Ril(n)s og Shimms har vi sett før, men vi tar en gjenntagelse for å se hvor mye slike vogner egentlig kan smusses i modell for å virke ekte. Vognen under har tydeligvis ikke sett vaskemaskinen på lange tider hvertfall:
 
 
Et litt uklart bilde til slutt bare for å vise hvordan det lastes. I den svenske Hbbillns vogna under ser man (u)tydelig at det er stablet to paller i høyden, med enten toalettpapir eller tørkepapir:
 
 
Det var alt for denne gang, men jakten på flere nye vogner fortsetter neste skift jeg har på jobbWink
 
Eirik


-------------
Når går toget fra Skråvika?


Posted By: jevistad
Date Posted: 05 april 2008 at 19:27
Kjekt at du viser bilde av "eksotiske" vogner, her i vest er det like spennende som i en Rema-butikkDead

-------------
Hilsen Jon Einar


https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane


Posted By: eika
Date Posted: 05 april 2008 at 20:00
Originally posted by jevistad jevistad wrote:

Kjekt at du viser bilde av "eksotiske" vogner, her i vest er det like spennende som i en Rema-butikkDead
Målet er naturligvis å få litt mer "eksotisk" trafikk på høstens moderne FREMO-treff i KristiansandWink
 
Eirik
 


-------------
Når går toget fra Skråvika?


Posted By: jevistad
Date Posted: 14 februar 2010 at 16:57
Løfter denne tråden da jeg har scannet noen flere bilder fra Einar Undals samling.
Hvis det noen som vet at vognene som det etterhvert legges ut bilder av her, finnes i modell, så kan de jo legge ut en link f.eks.Smile
 
Den første vogna her er jo grei, i det hele tatt så ser det ut som Hobbytrade kommer med mye kjekt etterhvert.
SJ His vogn i Stavanger.  Foto Einar Undal
 
Denne er vel ikke utenlandsk, men jeg tar den med allikevel.
Ucs type 2 i Stavanger.  Foto Einar Undal
 
Denne vogna leverte støpeformsand til Serigstad på Bryne, denne gikk helt frem til det ble slutt på vognlast.
Tankvogn i Sandnes 1998. Foto Einar Undal
 
Mer kommer...


-------------
Hilsen Jon Einar


https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane


Posted By: jevistad
Date Posted: 01 april 2010 at 22:30
Hbins-v observert i Sandnes 18. mars 2001.
Jeg var ikke klar over at denne desigvarianten rakk og besøke Stavangerdistriktet før vognlasttrafikken ble nedlagt.
Og som man ser er den nesten helt nymalt, ikke mye smuss på denne!
GC Hbins-v på containersporene i Sandnes. Foto Petter Ramsdal


-------------
Hilsen Jon Einar


https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane


Posted By: traiNman
Date Posted: 02 april 2010 at 11:25
Under leting etter bildene av Green Cargo-vognen kom jeg over noen andre bilder av utenlandske vogner i Stavanger:
 
Disse italienske vognene var ganske vanlige for ca 10 år siden (Roco hadde dem i modell):
 
1. mai 2000
 
Denne svenske vognen ble fotografert i Stavanger en gang på 80-tallet (trolig -88):
 
 
Petter
 
Redigert skrivefeil
 
 


Posted By: jevistad
Date Posted: 02 april 2010 at 13:33
Originally posted by traiNman traiNman wrote:

Disse italienske vognene var ganske vanlige for ca 10 år siden (Roco hadde dem i modell):
 
1. mai 2000
 
 
 
Petter
 
 
 
Roco har den fortsatt i sitt sortiment: http://roco.co.at/index.php?id=104&Anfangsposition=9&artikelnummer=0&bezeichnung=&bahnverwaltung=FS%20-%20Neu%20%28Schräglogo%29&epoche=Epoche%20V&stromsystem=&spur=H0&merkmale=0&detail_artikelnummer=66579 - FS-Hbbillns
En skal vel ikke se bort fra at Green Cargo vogna dukker opp igjen fra Roco heller.
TetraPak vogna var ny for meg, og jeg kan heller ikke huske å sett den i modell?


-------------
Hilsen Jon Einar


https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane


Posted By: eika
Date Posted: 21 juni 2011 at 01:48
Det har vært stille i denne tråden en stund nå. Selv er jeg håpløst på etterskudd med en mengde ting nå, men jeg har brukt noen timer i helgen på å rydde og sortere litt i godsvognbildene mine. For å få litt system i galskapen er de nå lagt ut her: http://www.vmji.no/Default.aspx?tabid=144 - http://www.vmji.no/Default.aspx?tabid=144  med en side for hver hovedlitra på vogntypene jeg har bilder av.
 
Eirik


-------------
Når går toget fra Skråvika?


Posted By: jevistad
Date Posted: 21 juni 2011 at 17:15
FlottClap

-------------
Hilsen Jon Einar


https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane


Posted By: Claes Lislerud
Date Posted: 21 juni 2011 at 22:09

Takk, Eirik, for en fin sammenstillelse. Bra med forklaringer om de ulike benevnelsene på vognene. 
Vi skulle hatt en like bra side om norske vogner også. Jernbane.net er vel den beste som er til nå, men ikke på samme måte som din Eirik.



-------------
Modellhilsen

Claes


Posted By: MY1201
Date Posted: 22 juni 2011 at 00:31
En oversikt slik som danske http://www.jernbanen.dk - www.jernbanen.dk hadde vært ypperlig!

-------------
Magne H.L.

Norsk, dansk og det som er artig.


Posted By: akselstog
Date Posted: 20 juni 2020 at 22:52
Denne tråden var veldig interessant og like mye aktuelt i dag!  I dag kjører jo både GC og Grenland vognlast i Norge. Det går for det meste i de samme vognene i dag som i 2007.

-------------
https://www.facebook.com/togrommetside/



Print Page | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net