Grimstadbanen - en norsk sidebane i H0 |
Post Reply | Page 123 15> |
Author | |
Mr Bridger
Fremo og MjF medlem Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1185 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 30 desember 2005 at 00:44 |
07.06.07 Et steg tilbake og to steg frem
Store ting skjer! Styrofoamunderlaget som ble brukt til å lage sporunderlag er revet bort og har blitt erstattet av en god og gammeldags tre-løsning. Flere bilder på hjemmesidene mine på www.autoclassic.no/amjk/grimstad 21.04.07 Ingenting skjer De som følger med på mine hjemmesider kan se at det har skjedd litt, men ikke mye den seneste tiden. Mens man venter på tid og inspirasjon kan det være fint å dra på fisketur eller kanskje bare sitte i båten og skue utover havet. (noen må forresten tørke støv av dette havet ser jeg... ) 18.01.07 Og det snekres videre II
Jan Petter og Halvor hjelper til med det lille stykket som skal koble mine eksisterende Grimstad-moduler til den nye halvøya. 06.01.07 Og det snekres videre Det er befriende og deilig å endelig være godt igang med hjemmeanlegget jeg har drømt om siden jeg var liten guttunge. L-girder konstruksjonen er supersterk (jeg kan fint gå på toppen), og går svært fort å lage. Dette er overraskende moro! 03.01.07 Snekringen har begynt!
På grunn av alvorlig lokomotivmangel på Grimstadbanen, har man gått til det steg å leie inn en tankmaskin av type 20b fra SjB (Sjuskogbanen). Her er maskinen nettopp ankommet Grimstad med Gt5675.
31.07.06 Ny svingskive i Grimstad Jeg har nettopp begynt å rasere det meste av spor og landskap på den ytterste Grimstad-seksjonen. Nå er det ny svingskive som står på programmet, og den gamle manuelle skiva er utrangert. Fleischmann har en flott modell av en 16-meter skive som jeg tenkte ville være fin til mitt bruk. Flere bilder av det påbegynte prosjektet finner du på hjemmesiden min.
14.04.06 Noen stemningsbider fra Grimstad 17.03.06 Test av nytt kamera Mitt gamle kamera gikk i gulvet for noen uker siden, og i dag fikk jeg endelig nytt - så det måtte jo testes. Her sees også noe av den vegetasjonen jeg jobber med på Grimstad stasjon om dagen. Hjemmesiden min oppdateres forresten oftere enn denne loggen... 19.02.06 Eksperimentering med bakgrunn Bakgrunn - take one: Ikke helt fornøyd med testen... Bakgrunnen fra Vollmer er litt for voldsomt blå etter min smak. Dessuten er skyene alt for langt ned på horisonten. Men det ble iallefall mye mere realistisk enn malt strietapet i fargen Café Latte Hjemmesiden er oppdatert! 07.01.06 Sporplan Jeg har lekt meg litt med Wintrack og har kommet opp med en foreløpig sporplan. Dette 3D bildet ser veldig "Faller" ut (som en i klubben vår pleier å si når det ser litt kunstig og litt for fargerikt ut) og gjenspeiler sånn sett ikke den norske, søvnige sidebaneidyllen jeg skal forsøke å få til. Men det har hjulpet meg litt å finne ut av diverse stigninger og slikt, så det er et bra verktøy. Opprinnelig var planen og ha en superenkel sporplan med bare et enkelt spor ute på halvøya, men jeg har komplifisert det hele en smule ved å la sporet gå to runder rundt halvøya på sin vei opp eller ned mellom de to hovedstasjonene for å få litt lenger kjørestrekning. Mer info og en 2D plan finnes på hjemmesidene mine.
"I have a dream" sa en kjent mann en gang. Klokt sagt egentlig. Jeg har også en drøm, kanskje ikke fullt så nobel som den det kjente utsagnet refererer til, men dog. Det er min drøm - mitt eget hjemmeanlegg etter norsk forbilde. Planene formes og rommet som skal huse drømmen er på det nærmeste klart for innflytting. Før byggingen tar til har jeg brukt litt tid på å rote litt rundt i historien til banestrekningen jeg har valgt å modellere - Grimstadbanen rundt 1960. Resultatet av dette og litt til ligger nå ute for allmen beskuelse på mine nye web-sider http://www.autoclassic.no/amjk/grimstad Det er da en begynnelse
Edited by Mr Bridger - 08 juni 2007 at 10:23 |
|
Morten Jacobsen
Fremo og MjF medlem Joined: 05 november 2004 Location: Bergen, Norge Status: Offline Points: 1113 |
Post Options
Thanks(0)
|
Flotte bilder av fantastiske modeller - og en inspirerende hjemmeside. Håper at du fra tid til annen også "tar kopi" og legger ut bilder og kanskje også byggeartikler i MJ-bladet. Jeg er spesielt imponert over den naturtro naturen på modulene dine, og jeg har ønsker om å lære litt mer om teknikkene. Med ønske om et fredlig nytt år |
|
Morten Jacobsen (MJ)
H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO |
|
Mr Bridger
Fremo og MjF medlem Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1185 |
Post Options
Thanks(0)
|
Tusen takk for hyggelige ord! Jeg vil legge ut bilder her på forumet fra tid til annen, og det blir nok et par artikler til MJ-bladet også etterhvert.
Nå må bare den hersens elektrikeren komme seg på plass slik at jeg kan få noe strøm i rommet. Da skal Grimstad-modulene settes på plass og jeg kan gyve løs på noen nye seksjoner slik at det blir litt kjørestrekning. |
|
Espen
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 255 |
Post Options
Thanks(0)
|
Veldig bra, og ikke minst flotte bilder.
Har vært inne på et par av linkene dine, og må si at Blood Sweat and Tears anlegget er det nærmeste jeg kommer toppen av kaka MVH Espen |
|
Hans-Ingve
Medlem i MJF Joined: 28 august 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 47 |
Post Options
Thanks(0)
|
veldig bra laget.
inponerende natur. |
|
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
|
Delikate nettsider Tore! Vegetasjonen på Grimstad er det virkelig blitt klasse over. Går ut i fra at du skal bruke FREMOdulen av Grimstad i det faste anlegget? |
|
Mr Bridger
Post Options
Thanks(0)
|
Det var planen ja |
|
Dag Cato
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 874 |
Post Options
Thanks(0)
|
Har du fått fikset transportskadene etter Bergensmessa?
Med Skamfull Hilsen DC |
|
MVH
DC Steinsnes? Hvilken Steinsnes? |
|
Mr Bridger
Post Options
Thanks(0)
|
Hehe. Nei, modulene står fremdeles demontert i påvente av at rommet de skal inn i skal bli ferdig. Jeg er dessuten den første til å innrømme at jeg har tenkt mer estetkikk enn transportvennlige løsninger, så litt brekkasje må jeg vel regne med. Alt kan heldigvis ordnes med litt lim vet du
|
|
Bjørn R Larsen
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 864 |
Post Options
Thanks(0)
|
Litt lim er tingen, Tore.... (kanskje litt intern for enkelte denne her.... Flott hjemmeside du har forresten, med noen nydelige bilder! |
|
Mr Bridger
Post Options
Thanks(0)
|
Det hadde jeg helt glemt Bjørn Runar! Good-times
|
|
Mr Bridger
Post Options
Thanks(0)
|
Oppdatert.
|
|
einjen
Veteran Joined: 17 september 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 1335 |
Post Options
Thanks(0)
|
Flotte saker! Den nye sporplanen din har inspirert meg til å endre min egen.
(virtuell MJ er vist det eneste jeg får tid til nå om dagen) |
|
--
Einar Næss Jensen Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk http://einarblog.homemade.no/einarblog |
|
Mr Bridger
Post Options
Thanks(0)
|
Webloggen min var visst fjernet av overivrige hackere, men her er den iallefall tilbake med noen nye bilder |
|
peter
Nykommer Joined: 30 desember 2005 Location: Denmark Status: Offline Points: 24 |
Post Options
Thanks(0)
|
virkelige flotte billeder, de giver mange ideer til brug på mit eget anlæg
|
|
Mr Bridger
Post Options
Thanks(0)
|
Nå er gjesteboken på plass. Hvem blir førstemann til å legge ut en hilsen? |
|
Mr Bridger
Post Options
Thanks(0)
|
Oppdatert
|
|
Mr Bridger
Post Options
Thanks(0)
|
Oppdatert
|
|
Mr Bridger
Post Options
Thanks(0)
|
Oppdatert
|
|
Yngve
Veteran Joined: 21 oktober 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 305 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det loket var utrolig flott. Syns anlegget ditt ser meget bra ut. Det
er kanskje lov å håpe på litt oftere oppdateringer nå som vintermørket
senker seg...??
|
|
Se mine togvideoer (og en del annet) på http://www.youtube.com/user/MrYoung86
Yngve Forumet Smalspor avd. Bergen |
|
Nordlandsbanen
Viderekommen Joined: 19 august 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 72 |
Post Options
Thanks(0)
|
Du har så flott et landskap synes nå eg!
|
|
mvh Nordlandsbanen, bedre kjent som Lars R.
Norsk materiell fra 1960 til 2007. Vekselstrøm. HO |
|
Mr Bridger
Post Options
Thanks(0)
|
Det blir nok flere oppdateringer i vinter ja. Håper jeg da
|
|
Mr Bridger
Post Options
Thanks(0)
|
Oppdatert
|
|
Mr Bridger
Post Options
Thanks(0)
|
Hu hei hvor det går. Første post er altså oppdatert.
|
|
Morten Jacobsen
Fremo og MjF medlem Joined: 05 november 2004 Location: Bergen, Norge Status: Offline Points: 1113 |
Post Options
Thanks(0)
|
Tore
Jeg har funnet frem 3rd PlanIt etter et år eller to uten "lenestolsmodellering". Jeg er fasinert av konseptet ditt og tror at denne type anlegg også kan passe i et av våre soverom (som nok er fullt av en ungdom i noen år fremover - men drømmen kan vel starte). Før jeg beynner å drodle kunne jeg tenke meg svar på et par spørsmål til din planlegging: - Minste radius |
|
Morten Jacobsen (MJ)
H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO |
|
Mr Bridger
Post Options
Thanks(0)
|
Så hyggelig at du synes mitt enkle konsept er interessant Under planleggingen har jeg satt minste svingradius til 50cm, men det ser ut til at de fleste blir 55-60cm. Stigningen blir ganske stor på grunn av den litt spesielle linjeføringen på halvøya, men jeg tror jeg skal klare meg med ca. 3 eller kanskje 3,5 grader. Det bør uansett ikke bli noe problem da banen kun kjørte med ganske korte vognstammer.
|
|
Mr Bridger
Post Options
Thanks(0)
|
Et bilde lagt til.
|
|
Mr Bridger
Post Options
Thanks(0)
|
Oppdatert :) |
|
Mr Bridger
Post Options
Thanks(0)
|
Istedetfor å skrive "oppdatert" hele tiden, kommer jeg i fremtiden til å skrive nye poster på slutten av innleggene...
12.06.2007 Sporlegging!
Jeg ble inspirert av torsdagens vellykkede snekrerier, og nå er sporleggingen godt i gang. Sporet nærmer seg nå Rygene stasjon hvor det skal være et industriområde med flere spor. På bildet ser vi SjB nr. 9 like før den tar fatt på den tunge 3 prosent stigningen opp mot Rygene. |
|
Andreas
Veteran Joined: 07 mai 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1169 |
Post Options
Thanks(0)
|
Spennende å følge med på byggingen din Tore
|
|
Hilsen Andreas.
|
|
Post Reply | Page 123 15> |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |