Diverse 2017-nyheter |
Post Reply ![]() |
Page 123 4> |
Author | |
Roger ![]() Fremo og MjF medlem ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Posted: 29 desember 2016 at 02:50 |
Med vennlig hilsen
R ![]() “Det finnes ett forbilde for alt” |
|
![]() |
|
Lars-Erik K ![]() FREMO-forummedlem ![]() ![]() Joined: 19 mars 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 111 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ingen norske nyheter fra Hornby. Ingen El 14 eller norske vogner?
|
|
![]() |
|
Kjell H. ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det spørs hva du mener med "norske nyheter"?
Jeco og Liliput (Bachmann) kommer med et SJ Litt.E-lok i 3. kvartal 2017. http://www.mjhobby.se/prodlist3.asp?c=1884 . Bachmann eier også Hornby. Dette koster omtrent 1/3 av hva en tilsvarende Superline koster. Et av lokene de har planlagt, var utleid til NSB under krigen (antakeligvis til Type 61/63a overtok?). Det var lok E 1189 som var innleid til Trondheim Distrikt? http://www.jvmv2.se/forum/index.php?mode=thread&id=68866 Det kan vel ha en viss interesse for oss? |
|
![]() |
|
Snikkaren ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 11 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 716 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ove
No problem is so big or so complicated that it can't be run away from! - Charles M. Schulz |
|
![]() |
|
rosenblad ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 294 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Her må jeg nok korrigere litt. Bachmann eier ikke Hornby. Ellers er det Hornby som eier Rivarossi, Lima, Jouef, Arnold, Airfix og Humbrol.
|
|
---------------------------------
Roco Z21, British OO |
|
![]() |
|
Kjell H. ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg trodde i farten at Sandra Kan hadde kjøpt "alt av småmerker i Europa" men Hornby har de ikke kjøpt. - Beklager!
|
|
![]() |
|
Roger ![]() Fremo og MjF medlem ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Hei!
Her er 2017-nyhetene til Piko.
|
|
Med vennlig hilsen
R ![]() “Det finnes ett forbilde for alt” |
|
![]() |
|
Roger ![]() Fremo og MjF medlem ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Hei!
Heljan sine 2017-nyheter, og foruten dansk er det mye britisk. -Og bare rullende materiell i år, ingen 'hus'. |
|
Med vennlig hilsen
R ![]() “Det finnes ett forbilde for alt” |
|
![]() |
|
Roger ![]() Fremo og MjF medlem ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Hei!
Hornby har presentert ytterligere noen 2017-nyheter i dag. De er bare britiske, da de utenlandske modellene utgis under produktnavnet Hornby International (Lima, Jouef, Rivarossi, Arnold og Electrotren) og de offentliggjøres vanligvis ikke før nærmere messa i Nürnberg. Horby har også offentlig gjort sine andre produktnyheter: Edit: La til Airfix (link)
Edited by Roger - 04 januar 2017 at 19:36 |
|
Med vennlig hilsen
R ![]() “Det finnes ett forbilde for alt” |
|
![]() |
|
Roger ![]() Fremo og MjF medlem ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Hei!
Egentlig ikke jernbane, men kan vær anvenelig på tilbehørssiden for diverse 'mj-skalaer', og foreløpig kun tekst; Revell 2017-nyheter. |
|
Med vennlig hilsen
R ![]() “Det finnes ett forbilde for alt” |
|
![]() |
|
Snikkaren ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 11 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 716 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ove
No problem is so big or so complicated that it can't be run away from! - Charles M. Schulz |
|
![]() |
|
Claes Lislerud ![]() Redaksjon MJ-bladet ![]() Joined: 08 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 786 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
4 dørs Volvo Amazon også.
Ut fra bildene ser det ut til at Wiking fortsetter med sin "retro-serie" ved å lage denne F88:en i skala 1:90 slik at den passer med gamle Wiking lastebiler.
|
|
Modellhilsen
Claes |
|
![]() |
|
thmark ![]() Viderekommen ![]() Joined: 20 desember 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 55 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Håper Roco kommer med El 18 i grå/svart med bildemotiv.
|
|
mvh.
Thomas Markovic |
|
![]() |
|
hakhe ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 30 desember 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 86 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Roco har annonsert sine nyheter, ser ut til at EL18 med grå front og bildedekor blir tilgjengellig gjennom et sett med NMJ Flåmsbana vogner.
https://www.flipgorilla.com/p/24850976372425964/show |
|
Alt går ann, det bare tar litt lenger tid og koster litt mere penger.
|
|
![]() |
|
Claes Lislerud ![]() Redaksjon MJ-bladet ![]() Joined: 08 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 786 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Biltransport fra Skandiatransport, men er denne norsk? Trudde disse gule vognene kun gikk i Sverige å at de var når de ble grønne som de ble mer vanlige i Norge.
Motsatt er det presentert en containervogn med bokser fra Posten (Norge) men vognen er svensk.
![]() |
|
Modellhilsen
Claes |
|
![]() |
|
Tåge ![]() Veteran ![]() ![]() Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 342 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ser ut som om at Roco kommer til bake med den gamle spor systemet "Roco Line" også ![]() Side 94 til 100 |
|
Mvh
Åge Det er bedre med ti tommeltotter en med ingen ![]() ![]() |
|
![]() |
|
thmark ![]() Viderekommen ![]() Joined: 20 desember 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 55 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Roco har endret websidene sine ift bilvogna og gjort den svensk.
|
|
mvh.
Thomas Markovic |
|
![]() |
|
bjornp ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 30 desember 2015 Location: Norge Status: Offline Points: 33 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Märklin kommer med CargoLink-Traxx og containervogn-sett:
Traxx'en blir sikkert fin, men skuffende at alle tre container-vognene kommer med containere fra samme speditør :-( IMHO hadde det vært bedre med f.eks. en vogn med Posten/Bring, en med PostNord og en med DB/Schenker.
|
|
![]() |
|
TorsteinS ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1180 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Om det der er ment å være modeller av Lgs-vogner fra NSB, så har Märklin nok en gang bare tatt en modell de har av en tysk vogn og gitt den norske påskrifter. NSB hadde meg bekjent to typer Lgs-vogner:
Märklins modell har akselavstand tilsvarende 8 m i 1:1, men er ca. 17 cm lang, tilsv. ca. 14,8 m i 1:1, altså lenger enn Lgs 442 5 og mye kortere enn Lgs 442 9. Sprengverk og skilt passer ikke med noen av typene. Bilde av Lgs 442 5: http://jernbane.net/bo/subpage.php?s=0&id=107704&u=64029 Bilde av Lgs 442 9: http://jernbane.net/bo/subpage.php?s=0&id=107847&u=63842 Et bedre inntrykk av hvordan sistnevnte ser ut gir dette, av en Lgjs-vogn: (Større bilder vises for innloggede brukere på jernbane.net.)
Edited by TorsteinS - 19 januar 2017 at 00:22 |
|
![]() |
|
Roger ![]() Fremo og MjF medlem ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Hei!
Her er messe-nyhetene til Brekina.
|
|
Med vennlig hilsen
R ![]() “Det finnes ett forbilde for alt” |
|
![]() |
|
Roger ![]() Fremo og MjF medlem ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Hei!
2017-nyhetene til Arnold (Hornby).
|
|
Med vennlig hilsen
R ![]() “Det finnes ett forbilde for alt” |
|
![]() |
|
Roger ![]() Fremo og MjF medlem ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Hei!
Her er resten av Rivarossi/ Arnold/ Hornby International - nyhetene.
|
|
Med vennlig hilsen
R ![]() “Det finnes ett forbilde for alt” |
|
![]() |
|
Roger ![]() Fremo og MjF medlem ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Med vennlig hilsen
R ![]() “Det finnes ett forbilde for alt” |
|
![]() |
|
MY1201 ![]() FREMO-forummedlem ![]() ![]() Joined: 08 september 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 815 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Magne H.L.
Norsk, dansk og det som er artig. |
|
![]() |
|
Asgeir ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 12 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 755 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
[QUOTE=MY1201]Brawa 2017 https://www.brawa.de/fileadmin/Kundendaten/Downloads/Broschueren/BRAWA_Neuheitenprospekt_2017_DE.pdf[/QUOTE]
Med bl.a NSB Type 61 som nyhet!
|
|
Asgeir
Bygger NSB og litt SJ 50-tallet |
|
![]() |
|
MY1201 ![]() FREMO-forummedlem ![]() ![]() Joined: 08 september 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 815 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Men, skal den ha røde kobbelstenger?
|
|
Magne H.L.
Norsk, dansk og det som er artig. |
|
![]() |
|
H. Lindholm ![]() Veteran ![]() Joined: 17 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1096 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg vet ikke hvem som har tatt initiativ til denne modellen, om det er noen fra Norge som eventuelt har sendt spesifikasjoner eller om det er Brawa som har gjort dette på eget initiativ. Røde veiv- og koblestenger er imidlertid kjent fra mange norske damplok.
Farger på norske damplok etter krigen er nokså tåkete tema. Så fort man kom seg opp av det verste uføret etter at de ubudne gjestene hadde reist, så var det diesel som var i fokus selv om det tok enda nesten 10 år før det kom store diesellok som viste seg driftssikre. Selv om damplokene var i bruk enda i 25 år og selvfølgelig også måtte vedlikeholdes, så er det åpenbart at de bestemmelsene for farger som gjaldt før krigen ble fulgt i mindre og mindre grad. Mitt inntrykk er at det i de seneste årene hovedsakelig var ved fullstendige hovedrevisjoner at lokene stort sett ble malt opp i de fastsatte fargene, men ikke alltid da heller. Eksempelvis var det bestemt at utsparingene i veiv- og koblestenger skulle ha samme farge som rammen, og den skulle være sjokoladebrun. Som vi vet ble det etter hvert innført lokal praksis mange steder, hvor de enkelte verkstedene (og kanskje også i lokstallene) malte utsparingene i "sin" farge. Det mest kjente er at det i Trondheim ble malt blått, vanligvis i en relativt lys tone. Andre steder ble det malt rødt eller brunt, eller ikke i det hele tatt. Det finnes bilder av type 49 (Dovregubber) med blå stenger, dette må følgelig ha oppstått i hvert fall på midten av 50-tallet. Også type 63 er avbildet med blå stenger. Røde stenger ser ut til å ha vært brukt flere steder, og i hvert fall i Drammen. Mange av 61-lokene fikk aldri noen ordentlig hovedrevisjon i Norge, de ble utrangert i 1949 og en del av dem var sannsynligvis ikke i bruk etter krigsslutt. De resterende fikk revisjoner, men gikk bare til litt utpå 50-tallet. De tre siste lokene av type 61 ble utrangert i 1955 (57.1052, 57.2397 og 57.2695). Brawas modell skal være 57.3431, det ble utrangert i mars 1953. Jeg har aldri sett noe fargebilde av type 61 i Norge, det ville vært interessant å se. Hvis man ikke har noe bilde eller øyevitneskildring må det bli gjetting. Min personlige gjetting er at få 61-maskiner fikk røde hjulringer og røde veiv- og koblestenger, og at de som eventuelt fikk det etter kort tid ble så møkkete at det ikke var synlig (disse lokene var mildt sagt lite populære blant både lokpersonale og alt annet personale, og ble neppe pusset spesielt godt....). At det kan ha forekommet lok av enne typen med røde stenger anser jeg imidlertid for troverdig, om enn ikke veldig typisk. En annen uinteressant sak er at modellen helt forbildetro har beholdt betegnelsen "57" foran løpenummeret, noe mange lok hadde lenge etter krigen. Etterhvert ble imidlertid dette ofte overmalt slik at bare det firesifrede løpenummeret stod igjen. Det er nokså uvanlig at lok som havnet i et annet land enn opprinnelseslandet fikk ny typebetegnelse, men allikevel beholdt den gamle betegnelsen påmalt i det nye landet.
|
|
![]() |
|
TorsteinS ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1180 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det har forekommet lok med røde fyllinger ved NSB: Om det er riktig for den aktuelle modellen, er en annen sak. Praksisen med at verkstedene malte kobbelstengene med sin egen farge, stammer visstnok fra de siste årene med dampdrift, jfr. forrige lenke og Da de siste type 61 ble utrangert i 1955, og det sikkert hadde vært en stund siden de var revidert, virker det tvilsomt om noen av disse lokene fikk noen slik fyllfarge ved revisjon i Norge. Men de kan jo ha beholdt fargen fra Tyskland. Av andre nyheter en bør merke seg fra Brawa, er TRAXX i både CargoNet- og Green Cargo-utgave.
|
|
![]() |
|
H. Lindholm ![]() Veteran ![]() Joined: 17 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1096 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
57.3431 ble imidlertid levert direkte til DRG så sent som i 1924, så den hadde helt sikkert helrødt understell fra den var ny til den kom hit.
|
|
![]() |
|
TorsteinS ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1180 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Kan det da være korrekt med sort ramme? Om jeg tolker det som har vært skrevet her og i lenkene rett, skulle rammen enten vært rød (før hovedrevisjon i Norge) eller brun (etter hovedrevisjon i Norge). Om ramma hadde vært så møkkete at den så sort ut, burde det ikke hjulringene og fyllingene i kobbelstengene vært skinnende røde.
|
|
![]() |
Post Reply ![]() |
Page 123 4> |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions ![]() You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |