MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Se hvordan jeg bygde EL16 i Márklin.
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Se hvordan jeg bygde EL16 i Márklin.

 Post Reply Post Reply
Author
Helge Myhre View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 01 juni 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 72
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helge Myhre Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Se hvordan jeg bygde EL16 i Márklin.
    Posted: 07 juni 2008 at 10:23
Jeg har bygget en EL16 på et Márklin RC4 chassie. Det er et tyngre lok enn Roco sitt med mye bedre kjøreegenskaper i tillegg til at det er plass til en stor høtaler for MFX-lyd. På noen RC4 er MFX lyd standard. Se hvordan det gjøres på denne websiden: www.togwebsiden.com Det står under knappen "EL16 i Márklin" på hovedsiden. Flere bilder fra byggingen. Også bilder fra bygging av Di8 i Márklin og EL13 i Márklin samt mitt private vinteranlegg.
Mvh.
Helge Myhre
www.togwebsiden.com
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 juni 2008 at 13:43
Har selv  kjøpt de 3 Rc4-lokene som Märklin har kommet med siste år.
 
De har gangmessige egenskaper som er akseptable (for Märklinister, altså) men lyden må da være langt unna det man kan forvente med dagens teknologi?
Lydgeneratoren er ikke en ESU LokSound-dekoder som for de mer påkostede Märklin-lok men noen "hjemmelagede" greier som er kun viftestøy og en enkel fløytelyd. Den typiske likeretterlyden og motorlyden er totalt fraværende. Lydene er heller ikke polyfoniske (kan spilles av samtidig) slik at om man skulle fløyte i fart, så stopper viftelyden og viftene starter igjen etter fløytingen er ferdig. Dette er for dårlig i dag!
Det samme har også vært hevdet på svenske fora, der de siste utgaver av Märklins Rc har vært heller kjølig mottatt.
 
Ellers lurer jeg på om rundingen i fronten samsvarer på Märklins utgave av Rc og Rocos El16? - På en underdel fra Fleischmann er det i hvert fall forskjeller.
Jeg ser at det synes også å være andre forskjeller på sandluker og bufferter som ikke samsvarer mellom El16 og Rc.
 
Totalt vil dette si at jeg heller foretrekker et AC-lok fra Roco. Der vil jeg heller ofre en førerstand for å få plass til en LokSounddekoder med skikkelig høyttaler.
Back to Top
Helge Myhre View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 01 juni 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 72
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helge Myhre Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 juni 2008 at 00:25
Har du hørt at det går an å bytte dekoder i et lok? Jeg bare lurer om det har gått deg forbi? Det skal nemlig jeg gjøre. Jeg aksepterer heller ike den lyden. Jeg skal sette inn en MFX-Ae4/4 dekoder i lokene.
Mvh.
Helge Myhre
www.togwebsiden.com
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 juni 2008 at 08:56
Hei Helge!
 
Jo, når du nevner det, så har jeg kanskje hørt om at det går an å bytte dekoder ;-)
 
Da forstår jeg stadig mindre av hensikten med å bruke et Märklin Rc-lok som koster så mye med dekoder som skal kastes + et EL16 fra Roco for å lage et lok som for det første blir veldig kostbart og for det andre ha marginalt (om noen?) bedre kjøreegenskaper?
 
Om man i tillegg må kjøpe ny LokSound-dekoder (MFX) blir det hele veldig kostbart uten at jeg helt klarer å se gevinster som forsvarer dette?
Da foretrekker jeg personlig å installere en LS MFX i en Roco AC-utgave av El 16. Både den og høyttaleren får plass i en førerstand om man ikke har freseutstyr til å lage plass i chassiset.
 
Lyden til en SBB Ae 4/4 er nok også totalt forskjellig fra et El16. El16 er et thyristorlok mens Ae 4/4 er et konvensjonelt el.lok med kontakt(or)styring som ble utviklet på 30-tallet. Det ligger 30 - 40 års utvikling mellom disse typene.
 
Du har etter det jeg forstår, glede av å bygge om og forbedre modeller? Det har jeg også, men dette prosjektet forstår jeg rett og slett ikke hensikten med ;-)
 
Back to Top
Helge Myhre View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 01 juni 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 72
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helge Myhre Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 juni 2008 at 10:08
Hensikten med det jeg gjør er bare hobby, og jeg må ha noe å fordrive med da jeg har veldig mye fritid. Og alt er jo en prioriteringssak, og jeg prioriterer tog. Dessuten elsker jeg Márklin og jeg slipper å fjerne kabinen for å få plass til skikkelig høytaler. Takk for tipset om lyden i dekoderen. Jeg ble bare anbefalt denne dekoderen av Hobbytrain. Har du noen forslag til en passende dekoder?
Mvh.
Helge Myhre
www.togwebsiden.com
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 juni 2008 at 11:30
Hei Helge!
 
Jeg tror jeg ville ha valgt lyden til ÖBB 1044 til El 16. Det er vel den standardlyd som kommer nærmest?
Dette er en videreutvikling av 1043 som er den "østerikske versjonen" av El16.
I MFX-utgave, har den nummer 62475 hos ESU.
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 juni 2008 at 21:59
hvor fikk du den el 16 i nye cn designen?
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
Helge Myhre View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 01 juni 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 72
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helge Myhre Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 juni 2008 at 19:48

CargoNet loket er omlakkert fra gammeldesign til sølv CargoNet. Dekaler til det kan man kjøpe på Electrade.no.

Mvh.
Helge Myhre
www.togwebsiden.com
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 juni 2008 at 20:07
umm du vet at roco kommer med el 16 i den designen sant?
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
Helge Myhre View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 01 juni 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 72
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helge Myhre Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 juni 2008 at 20:13
Ja jeg vet det. Men jeg ELSKER å bygge, i tillegg til at jeg er Márklinist. Dessuten stoler jeg ikke på tidsfristene de kommer med. De slår ofte feil og utsettes.
Mvh.
Helge Myhre
www.togwebsiden.com
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 juni 2008 at 17:19
Hei, Helge.
 
Alltid gøy og se andres byggeprosjekter og løsninger.Smile 
 
Sitter bare med en tanke i hodet, hvorfor ikke la Roco kåpa være hel og heller frese understellet slik at Roco kåpen går på? Da vil man slippe lakkjobben. Er det ikke slik at Marklin Rc"en er litt lenger enn Roco Rc/El 16? Problemet med denne lengdeforskjellen vil også forsvinne.
 
 


Edited by Andreas - 12 juni 2008 at 17:21
Hilsen Andreas.   
Back to Top
Helge Myhre View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 01 juni 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 72
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helge Myhre Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 juni 2008 at 23:37
Lakkjobben er en brøkdel i arbeid i forhold til fresing. Dessuten må man også tilpasse Roco sine boogiekasser til Márklin sine boogiekasser og få montert dem på der. Det er litt spesiell konstruksjon med hensyn til chasie og boogiekasser. Så man kan si at det er en god og en dårlig løsning mener jeg, og den gode er etter min mening å kappe Rocokåpen.
Mvh.
Helge Myhre
www.togwebsiden.com
Back to Top
Helge Myhre View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 01 juni 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 72
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helge Myhre Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 juni 2008 at 00:01
Jeg vil også legge til at i motsetning til Roco sin versjon får denne El16 i Márklin også separate fjernlys noe som er umulig på Roco sin.
Mvh.
Helge Myhre
www.togwebsiden.com
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 juni 2008 at 00:04
Originally posted by Helge Myhre Helge Myhre wrote:

Jeg vil også legge til at i motsetning til Roco sin versjon får denne El16 i Márklin også separate fjernlys noe som er umulig på Roco sin.
 Hvorfor er det umulig? Er ikke det bare å kappe lyslederene på rette plassen og sette inn en lysdiode eller to ekstra da??
 
Eirik
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
Helge Myhre View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 01 juni 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 72
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helge Myhre Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 juni 2008 at 16:23
Ja, mulig. Men jeg ville foretrekke at lyslederene for nær og fjernlys ikke var så nærme hverandre, for min teori er at en diode så nær den andre lyslederen som går til nærlys ikke ville være å anbefale. Jeg ville tro det vil spre seg også til feil lysleder. På Márklin sin blir det meget stor avstand.
Mvh.
Helge Myhre
www.togwebsiden.com
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 juni 2008 at 22:35
Originally posted by Helge Myhre Helge Myhre wrote:

Ja, mulig. Men jeg ville foretrekke at lyslederene for nær og fjernlys ikke var så nærme hverandre, for min teori er at en diode så nær den andre lyslederen som går til nærlys ikke ville være å anbefale. Jeg ville tro det vil spre seg også til feil lysleder. På Márklin sin blir det meget stor avstand.
 
Da er det vel bare å kappe hele lyslederskiten da, og sette dioder rett i hulleneWink
 
Poenget var mest at det ikke er så umulig som du hevdet...
 
Jeg regner forøvrig med at du med "fjernlys" mener øvre lyskaster? Skal du få det helt riktig må du ikke glemme at den må kobles slik at den kan gi både hel og halvlys daWink
 
 
Eirik
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
Helge Myhre View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 01 juni 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 72
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helge Myhre Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 juni 2008 at 06:58
Jeg har aldri hørt om en slik løsning men jeg er jo ikke "verdensmester" så da er du over mitt nivå.
Mvh.
Helge Myhre
www.togwebsiden.com
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 juni 2008 at 07:28
Originally posted by Helge Myhre Helge Myhre wrote:

Jeg har aldri hørt om en slik løsning men jeg er jo ikke "verdensmester" så da er du over mitt nivå.
 
Tja, det skal jeg ikke påberope meg siden jeg selv ikke har prøvd i praksis. Men skal man følge din definisjon så har vi tydeligvis andre "verdensmestere" som er "over ditt nivå" her på forumet, for det finnes andre brukere som tydeligvis har brukt den løsningen. Se bare her hva Svein R skriver:
 
 
 
Eirik
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 juni 2008 at 19:39
Nei og nei, må snart se å fjerne den sia der...  Gamle syndere.
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.