MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Koblinger i Alsfeld
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Koblinger i Alsfeld

 Post Reply Post Reply
Author
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Koblinger i Alsfeld
    Posted: 21 februar 2006 at 23:38
Det er mulig jeg er den eneste i hele verden som ikke kan fordra overgangsvogner i trafikkspill, men jeg synes egentlig de er en uting og de har en tendens til alltid å havne på feil plass når man skal rangere. Er det en mulighet eller er lysten tilstede for å stable på plass en god nok mengde med norske godsvogner med tyskervennlige koblinger til Alsfeld-treffet? Ellers kan vi jo sette trådkobbel på alle de tyske vognene...

Edited by Mr Bridger - 21 februar 2006 at 23:39
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 februar 2006 at 07:05

Tyskervennlige koblinger må vi nok ha på de vogner som skal ut av Kongeriket.  Jeg ser ikke at vi kan unngå overgangsvognene, vi har vel knapt nok noen lokomotiv med slike klumpete tyskervennlige koblinger.

Ellers kan vi jo selvfølgelig forlange trådkoblinger som standard også på de andre lands vogner og lok.  Et par tusen mann i arbeid i et par timer bør vel gjøre susen, tenker jeg

Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 februar 2006 at 11:13

Trekkraften ville nok blitt et problem ja. Men da bør vi iallefall satse på å få med oss en god del vogner med klumpekobling som kan kjøres ut i "den store verden".

Finnes det noen oversikt eller planer over hvilke moduler fra Norge som skal nedover?

Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 februar 2006 at 11:17

Oversikt over moduler som skal brukes er nok for tidlig. Det har også litt å gjøre med hva vi bestemmer oss for mht. transport.

Men vi bør helt klart forberede oss på å ha med både overgangsvogner og ikke minst en del norske vogner med NEM-kobbel (og vognkort til disse). Det er ikke aktuelt å sende vogner med trådkobbel ut av "Norge", selv med overgangsvogner.

Hilsen Halvor

Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 februar 2006 at 12:47

Og jeg som trodde dere fulgte fremo standaren

Noen spesiel grunn til at det brukes tråkobling?



Edited by Wickerman - 22 februar 2006 at 12:48
A matter of life and death
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 februar 2006 at 13:00

Originally posted by Wickerman Wickerman wrote:

Og jeg som trodde dere fulgte fremo standaren

Ja, den norske.

Quote Noen spesiel grunn til at det brukes tråkobling?

Det er vel lett å se (akkurat nettopp det det ikke er...)

Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
Oar"n View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 09 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 188
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Oar Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 februar 2006 at 13:54
Originally posted by halvors halvors wrote:


Men vi bør helt klart forberede oss på å ha med både overgangsvogner og ikke minst en del norske vogner med NEM-kobbel (og vognkort til disse). Det er ikke aktuelt � sende vogner med tr�dkobbel ut av "Norge", selv med overgangsvogner.


Hilsen Halvor


En måe å begrense styret med overgangsvogner kan være å bestemme at kun deler av det norske systemet skal motta/sende internasjonal trafikk. Altså melde ut til alle at kun de og de stasjoner/bedrifter mottar og sender internasjonsjonalt.
Hvem som da skal stå for omlastingen er en annen sak..
Hilsen

Roar Børte
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 februar 2006 at 14:10

En annen ting som gjør at vi må se nærmere på vogner for internasjonal trafikk er at det vil bli krevd RP25 hjul på alle vogner som skal "ut av landet". Det kan bety at noen av oss må bytte hjul på de vognene vi kjører med NEM-kobbel.

Når det gjelder overgangsvogner så vil vi som før måtte tillate en del manuell håndtering av disse, slik at vi ikke skaper unødvendige problemer i rangeringen. De fleste godstog vil vel bli satt opp med en eller to slike vogner, og da bør det kunne fungere over hele det norske anlegget.

Hilsen Halvor

Back to Top
Oar"n View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 09 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 188
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Oar Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 februar 2006 at 14:39
Antall overgangsvogner blir sikkert ikke problemet. Jeg har i alle fall 5-6 stykker som passer med epoken. Men det må kjøpes inn hjul med småskala flenser ja....

En viktig ting er at man som første stasjon (eller del av stasjon) på skandinavisk del har utskilling av dansk trafikk uten innblanding av intern norsk. Så vil kanskje tog til/fra Danmark kunne holde ruta...
Hilsen

Roar Børte
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 februar 2006 at 15:43

Foreløpig, med alle mulige forbehold, så er planen at linjen fra Tyskland inn i Danmark vil ende opp i en dansk oppstillingstasjon. Derfra vil trafikk videre til Norge bli rutet gjennom hele Danmark (3 stasjoner) og derfra direkte til Norge, sannsynligvis Nelaug.

Hvordan den norske banen videre vil se ut gjenstår å se, vi må snakke om dette i mars. Noe av poenget er at den norske banen, som de andre landene, skal ha sin egen kjøreplan koordinert med de andre landene, men på en slik måte at vi "lever vårt eget liv" og ikke blir hengt opp i forsinkelser og problemer i andre land.

Hilsen Halvor

Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 februar 2006 at 15:52

Originally posted by halvors halvors wrote:

Noe av poenget er at den norske banen, som de andre landene, skal ha sin egen kjøreplan koordinert med de andre landene, men på en slik måte at vi "lever vårt eget liv" og ikke blir hengt opp i forsinkelser og problemer i andre land.

Hilsen Halvor

Lite forbilledlig, eller .... ?

Bjørn Egil
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 februar 2006 at 16:03
Originally posted by halvors halvors wrote:

En annen ting som gjør at vi må se nærmere på vogner for internasjonal trafikk er at det vil bli krevd RP25 hjul på alle vogner som skal "ut av landet". Det kan bety at noen av oss må bytte hjul på de vognene vi kjører med NEM-kobbel.

Jeg har sikkert sovet i timen, men hvorfor kreves det RP25 hjul?

Skal de trafikkere moduler som har code55 spor eller lavere?

Hvor får man i såfall tak i RP25 hjul (i Norge) som passer til Roco vogner f.eks.?

Back to Top
greffern View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 172
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote greffern Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 februar 2006 at 17:42
Roco har RP25 hjul... husker ikke varenummer. 
Back to Top
Oar"n View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 09 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 188
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Oar Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 februar 2006 at 18:05
Hobbytrain har RP25, nr 40264
Hilsen

Roar Børte
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 februar 2006 at 19:54

Det er to grunner for kravet om RP25 på vogner som skal gå i internasjonale tog:

  • FREMO ønsker generelt en heving av standarden på spor og rullende materiell, og ønsker å bruke dette treffet til å markere dette. Det er etterhvert flere "fraksjoner" innen FREMO som jobber etter standarder for mer forbilderiktig spor.
  • Siden flere av de større stasjonene er laget for bruk med RP25, og vil ha problemer med å takle NEM-hjul på en sikker måte, så er dette en naturlig konsekvens.

For vogner med trådkobbel som da per definisjon ikke skal ut av Norge er dette ikke noe krav. men utviklingen i FREMO generelt går altså i retning av RP25.

Hilsen Halvor

Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.