Militære jernbaner |
Post Reply |
Author | |
Roger
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 21 februar 2005 at 23:22 |
Hei! Blandt Rocos 2005-nyheter finner man #33233 EDW HF 110C. -Ett grått smalsporlokomotiv med tender (H0e) fra epoke II (1925-1945). EDW står for Einmahlige Deutsche Whermacht, som var den tyske vernemakt under den andre verdenskrig, og som derfor passer ganske godt med epoken lokomotivet har fått. Problemet er bare at jeg trodde militære smalsporbaner, og spesielt tyske Heeresfeldtbahn, var noe som egentlig hørte første verdenskrig til. Under "Den store krigen" var slike smalsporede baner viktige for fremsending av forsyninger til skyttergravene på begge sider. Den andre verdenskrig var jo på mange måter en mye mer mobil krig, og således var kanskje ikke behovet for slike smalsporede jernbaner like stor som i den forrige verdenskrigen. Transporter til fronten foregikk kanskje i ennå større grad med den ordinære normalsporede jernbanen. Jeg undres derfor litt på Rocos nyhet: -Skulle den egentlig vært epoke I og derved fra første verdenskrig, eller er den riktig og at det fantes slike baner også under den andre verdenskrig? Jeg håper noen kan bidra med litt nærmere informasjon om dette. |
|
Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt” |
|
greffern
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 172 |
Post Options
Thanks(0)
|
De ble også brukt under andre verdenskrig om enn i litt andre roller da den ikke var så stillestående. Som for eksempel transport av ammunisjon på fort, forsyninger til skip på marinebaser + +.
|
|
Små irriterende bokstaver betyr bare en ting:
MVH Jon Oskar Grefsrud [http://www.norskmjforum.no/video/data/jog-logo.jpg"> |
|
thomas snare
Viderekommen Joined: 02 november 2004 Status: Offline Points: 46 |
Post Options
Thanks(0)
|
Norge hadde da 600mm jernbane runt Tirpiz når den lå i Trondheim. Hva slags matriell og slikt aner jeg ikke men kansje det var noen tyske diesel lok? verd og sjekke... |
|
Roger
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei!
Jeg tror jernbanen du sikter til her, Thomas, er den som lå ifm. Steinvik fort. Om jeg ikke tar helt feil ligger Steinvik fort i området der Tirpitz lå oppankret utenfor Trondheim. Denne jernbanen hadde sporforbindelse fra fortet til Langstein stasjon, og var i bruk av Forsvaret noen år etter krigen. I Norge forøvrig var det flere ex-tyske militære smalsporbaner som overlevde krigen, og fortsatte i Forsvarets regi. Jeg tenker da ikke på de mange forskjellige anleggsbanene, men på banene på Møvik fort og Øst- og Mellomøya i Horten. |
|
Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt” |
|
JanT
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 260 |
Post Options
Thanks(0)
|
I filmen "Die Reichsbahn im Kriegseinsatz" (Polar-Film, Tyskland) vises flere filminnslag med 600 og 750 mm baner i Polen og Russland. Disse banene ble bygget av spesielle tyske miltære jernbaneavdelinger (ofte med hjelp av krigsfanger). Banene hadde både person- og materielltransport. Mange av dem var flere kilometer lange og var bygget som en vanlig jernbane med stasjonsbygninger, lokstaller, verksted etc. Det ble benyttet både damplok og diesellok. JanT |
|
Roger
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei!
det er kanskje fra en slik jernbane at Roco har hentet inspirasjon til sitt nye militære H0e-lokomotiv. Vet du om andre kilder man kan finne ut mer om disse banene; bøker eller sider på internett eller tilsvarende? |
|
Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt” |
|
JanT
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 260 |
Post Options
Thanks(0)
|
Se her: Trykk på "Dampfloks" til venstre, og du vil finne HF110C der. Hilsen JanT |
|
Roger
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei! Jeg takker for god og informativ link, Jan. På den fant jeg begge de nye H0e-lokomotivene fra Roco; både den med tender, og tank-varianten. Siden begge disse lokomotivene har sin opprinnelse som Heeresfeldbahn-lokomotiv, kan de teoretisk sett ha gått i Norge (selv om jeg ikke tror denne typen ble benyttet i Norge under krigen). Av "vernemaktens" over 400 festningsanlegg i "Festung Norwegen", var noen driftet i regi av marinen (MKB=Marinen-Küsten-Batterie) mens andre var drevet i regi av hæren (HKB=Heeres-Küsten-Batterie). Således kan man jo med en porsjon modeller"s licence bruke disse som tyske etterlatenskaper/krigsbytte, og gi dem ett liv som norske smalsporlokomotiv. Det eneste jeg fremdeles savner er mer informasjon om disse tyske smalsporbanene du nevner i Polen og Sovjetunionen, Jan. Den videoen du nevnte, kan den kjøpes noe sted? |
|
Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt” |
|
JanT
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 260 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei Roger, |
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
Mht. smalsporbaner i Norge "laget" av Wehrmacht så var de aller fleste av disse reine annleggsbaner med 600 mm. sporvidde. Jeg velger å sette "laget" i hermetegn da disse banene som oftest ikke hadde noen strategisk betydning bortsett fra noen mindre ammunisjonsbaner tilknyttet kystfort og marinebaser. Det overveiende flertall slike baner ble brukt ifm. entrepenørvirksomhet og var eid av (tyske) entrepenører som hadde utbyggingsoppdrag for Wehrmacht. Det var vesentlig disse anleggsbanene som hadde dampdrift, mens ammunisjonsbanene hadde motor-/diesellok. Årsaken er innlysende da slike baner måtte være klar til innsats på kort tid og damplok inne i bunkers-/fjellanlegg ikke er egnet. Damplok bruke ofte brunkullbriketter for å spare på strategisk brenstoff som steinkull og diesel/bensin. Felles for alle anleggsbanene var at de ble flyttet rundt og ombygd til stadighet. Tyskerne brydde seg ikke med å tegne dem inn på sine kart da de var uten forsvarsmessig betydning, mens engelskmennene nidtidig oppdaterte sine kart over Norge med slike anleggsbaner. Roco sin HF110C er også mye for stor og tung for slike anleggsbaner. Da er det bedre å bruke Roco sitt lille anleggslok (både diesel og damp) om du ønsker å lage en modell av noe slikt med norsk forbilde. |
|
Roger
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei! Det er riktig at de fleste tyske anleggsbanene her til lands under krigen hadde 600mm sporvidde. Anleggsjernbanen lagt i forbindelse med byggingen av flyplassen på Ørlandet hadde dog to forskjellige sporvidder. Én bane med 600mm og en annen med 800mm sporvidde. Dette var en ganske stor anleggsbane som strakk seg fra Brekstad, Uthaug, Lørbern og dagens flyplass. En bane med såpass bred sporvidde, kan også ha blitt trafikkert av tilsvarende større lokomotiv. De tyske smalsporlokomotivene som er kartlagt brukt her til lands under krigen, er stort sett de som ble igjen ved kapitulasjonen (som ganske riktig stort sett var små lokomotiver med 600mm sporvidde). Det finnes dog ingen komplett oversikt over de lokomotiver som eventuellt ble brukt i Norge, men som ble sendt tilbake til Tyskland før freden. Utfra de informasjoner jeg har, ble det brukt smalsporede damplokomotiver i Norge, som var bygget etter krigsutbruddet i 39". At Roco også har tenkt på anleggstrafikk med sine militære H0e-nyheter kan man vel tolke utifra 2005-nyheten #34514, som er militære smalsporede tippvogner. Til informasjon er også smalspornyheten #34513 militær. |
|
Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt” |
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
Kanskje jeg ikke klarte å få poenget klart nok frem i mitt siste innlegg: Mht. Tyske anleggsbaner i Norge og materiell, var dette materiell som stort sett var eiet av tyske entrepenørfirma og ikke av Wehrmacht. Materiellet var derfor "blandet drops" mht. fabrikat og årgang. Etter som de fleste større anleggskontrakter ble avsluttet ut på høsten 1944, ble også slikt materiell returnert til Tyskland dersom det var i god forfatning og ellers ikke bruk for det i Norge for videre utbygginger. Rommel besøkte Norge på en befaring etter invasjonen i Normandie i juni 1944 og mente at samtlige tyske forsvarsanlegg i Norge var for svake til å motstå en event. alliert gjenerobring av Norge - dersom dette var planen. Han mente derfor at en videre utbygging av befestningsanlegg i Norge var nyttesløst og derfor ble kontraktene fortløpende avsluttet høsten 1944 og våren 1945. dessuten var behovet for å demme opp for den alierte invasjon gjennom Frankrike viktigere mht. prioritering og ressursbruk. Derfor var nok det aller meste av anleggsmateriell som vi "arvet" etter krigen egentlig skrap og ble også solgt som dette etter krigen. Edited by Kjell H. |
|
Roger
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei! Har forøvrig fått tak i en meget informativ bok om emnet, som inneholder bilder, kart, sporplaner og mye mer. Anbefales for de av dere som er interessert i emnet. "Heeresfeldbahnen" Alfred B. Gottwald, Motorbuch Verlag , Stuttgart 1986 (1. Auflage), Edited by Roger |
|
Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt” |
|
Roger
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei! Jeg skrev noe tidligere i denne tråden:
Jeg mottok min HF110C fra Roco i Posten i dag, og den er allerede prøvekjørt. -Den gikk helt nydelig og har tydlig en helt annen kvalitet hva der engår gangegenskaper og detaljering enn det H0e-materiellet Roco har levert tidligere (selv om de også går fint). Det ville derfor være svært synd om modellene som ble fremstilt i Rocos nysattsing på H0e, også går med i dragsuget av konkursen. La oss håpe at disse modellene blir med i "arvtakerens" modellprogram. Edited by Roger |
|
Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt” |
|
Roger
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei!
Men på Orkhavnbanen er det ett tyskt militær smalsporlokomotiv i drift på en "norsk" bane; Bemo sin modell av HF130C. Se under Mai og Juli. |
|
Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt” |
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
Tja... Hvor ligger Orkhavn da, annet enn i det utrolige landet som heter Fantasien som ikke har noen grenser :-) Kanskje dette er en "forvanskning" av Thamshavn? - Mulig at dette stedet hadde et slikt navn før en viss industriherre hadde satt sitt preg på stedet med jernbanespor og slikt? Banen der var nok ikke noen Heeresfeldbahn selv om tyskerene tok med seg de 2 største smalsporlokomotivene de hadde dit. |
|
Roger
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei Kjell! Orkhavnbanen er nok bare ett ordentelig gla"bygge med en god porsjon modeller"s license (nesten) helt uten rot i virkeligheten. -Jeg har sans for "fantasibaner" eller baner uten egentlig forbilde, som er bygget opp rundt ett tema som er såpass troverdig at det "kunne ha vært". |
|
Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt” |
|
NiM
Viderekommen Joined: 06 april 2005 Status: Offline Points: 38 |
Post Options
Thanks(0)
|
Da mener du vel særlig baner og anlegg som aldri blir bygget ... |
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |