Print Page | Close Window

Militære jernbaner

Printed From: MJF Forum
Category: Modelljernbane i alminnelighet
Forum Name: Andre tema
Forum Description: Her kan du poste og lese innlegg som ikke passer inn i de andre kategorier. Også uhøytidelige ytringer passer fint her
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=537
Printed Date: 24 november 2024 at 18:27
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com


Topic: Militære jernbaner
Posted By: Roger
Subject: Militære jernbaner
Date Posted: 21 februar 2005 at 23:22

Hei!

Blandt Rocos 2005-nyheter finner man #33233 EDW HF 110C. -Ett grått smalsporlokomotiv med tender (H0e) fra epoke II (1925-1945). EDW står for Einmahlige Deutsche Whermacht, som var den tyske vernemakt under den andre verdenskrig, og som derfor passer ganske godt med epoken lokomotivet har fått.

Problemet er bare at jeg trodde militære smalsporbaner, og spesielt tyske Heeresfeldtbahn, var noe som egentlig hørte første verdenskrig til. Under "Den store krigen" var slike smalsporede baner viktige for fremsending av forsyninger til skyttergravene på begge sider. Den andre verdenskrig var jo på mange måter en mye mer mobil krig, og således var kanskje ikke behovet for slike smalsporede jernbaner like stor som i den forrige verdenskrigen. Transporter til fronten foregikk kanskje i ennå større grad med den ordinære normalsporede jernbanen.

Jeg undres derfor litt på Rocos nyhet: -Skulle den egentlig vært epoke I og derved fra første verdenskrig, eller er den riktig og at det fantes slike baner også under den andre verdenskrig? Jeg håper noen kan bidra med litt nærmere informasjon om dette.



-------------
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”



Replies:
Posted By: greffern
Date Posted: 22 februar 2005 at 17:32
De ble også brukt under andre verdenskrig om enn i litt andre roller da den ikke var så stillestående. Som for eksempel transport av ammunisjon på fort, forsyninger til skip på marinebaser + +.

-------------
Små irriterende bokstaver betyr bare en ting:
MVH
Jon Oskar Grefsrud
- [http://www.norskmjforum.no/video/data/jog-logo.jpg -


Posted By: thomas snare
Date Posted: 23 februar 2005 at 01:14

Norge hadde da 600mm jernbane runt Tirpiz når den lå i Trondheim. Hva slags matriell og slikt aner jeg ikke men kansje det var noen tyske diesel lok? verd og sjekke...



Posted By: Roger
Date Posted: 23 februar 2005 at 02:37

Hei!

Originally posted by thomas snare thomas snare wrote:

Norge hadde da 600mm jernbane runt Tirpiz når den lå i Trondheim. Hva slags matriell og slikt aner jeg ikke men kansje det var noen tyske diesel lok? verd og sjekke...

Jeg tror jernbanen du sikter til her, Thomas, er den som lå ifm. Steinvik fort. Om jeg ikke tar helt feil ligger Steinvik fort i området der Tirpitz lå oppankret utenfor Trondheim. Denne jernbanen hadde sporforbindelse fra fortet til Langstein stasjon, og var i bruk av Forsvaret noen år etter krigen.

I Norge forøvrig var det flere ex-tyske militære smalsporbaner som overlevde krigen, og fortsatte i  Forsvarets regi. Jeg tenker da ikke på de mange forskjellige anleggsbanene, men på banene på Møvik fort og Øst- og Mellomøya i Horten.



-------------
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”


Posted By: JanT
Date Posted: 23 februar 2005 at 10:45

I filmen "Die Reichsbahn im Kriegseinsatz" (Polar-Film, Tyskland) vises flere filminnslag med 600 og 750 mm baner i Polen og Russland. Disse banene ble bygget av spesielle tyske miltære jernbaneavdelinger (ofte med hjelp av krigsfanger). Banene hadde både person- og materielltransport. Mange av dem var flere kilometer lange og var bygget som en vanlig jernbane med stasjonsbygninger, lokstaller, verksted etc. Det ble benyttet både damplok og diesellok.

JanT



Posted By: Roger
Date Posted: 23 februar 2005 at 22:27

Hei!

Originally posted by JanT JanT wrote:

I filmen "Die Reichsbahn im Kriegseinsatz" (Polar-Film, Tyskland) vises flere filminnslag med 600 og 750 mm baner i Polen og Russland. Disse banene ble bygget av spesielle tyske miltære jernbaneavdelinger (ofte med hjelp av krigsfanger). Banene hadde både person- og materielltransport. Mange av dem var flere kilometer lange og var bygget som en vanlig jernbane med stasjonsbygninger, lokstaller, verksted etc. Det ble benyttet både damplok og diesellok.

JanT

det er kanskje fra en slik jernbane at Roco har hentet inspirasjon til sitt nye militære H0e-lokomotiv. Vet du om andre kilder man kan finne ut mer om disse banene; bøker eller sider på internett eller tilsvarende?



-------------
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”


Posted By: JanT
Date Posted: 24 februar 2005 at 15:01

Se her:
http://www.heeresfeldbahn.de/ - http://www.heeresfeldbahn.de/

Trykk på "Dampfloks" til venstre, og du vil finne HF110C der.

Hilsen

JanT



Posted By: Roger
Date Posted: 04 mars 2005 at 21:12

Hei!

Jeg takker for god og informativ link, Jan. På den fant jeg begge de nye H0e-lokomotivene fra Roco; både den med tender, og tank-varianten. Siden begge disse lokomotivene har sin opprinnelse som Heeresfeldbahn-lokomotiv, kan de teoretisk sett ha gått i Norge (selv om jeg ikke tror denne typen ble benyttet i Norge under krigen). Av "vernemaktens" over 400 festningsanlegg i "Festung Norwegen", var noen driftet i regi av marinen (MKB=Marinen-Küsten-Batterie) mens andre var drevet i regi av hæren (HKB=Heeres-Küsten-Batterie). Således kan man jo med en porsjon modeller"s licence bruke disse som tyske etterlatenskaper/krigsbytte, og gi dem ett liv som norske smalsporlokomotiv.

Det eneste jeg fremdeles savner er mer informasjon om disse tyske smalsporbanene du nevner i Polen og Sovjetunionen, Jan. Den videoen du nevnte, kan den kjøpes noe sted?



-------------
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”


Posted By: JanT
Date Posted: 05 mars 2005 at 16:02

Hei Roger,
ta en titt her: http://www.polarfilm.de - http://www.polarfilm.de
Hilsen JanT



Posted By: Kjell H.
Date Posted: 07 mars 2005 at 11:38

Mht. smalsporbaner i Norge "laget" av Wehrmacht så var de aller fleste av disse reine annleggsbaner med 600 mm. sporvidde.

Jeg velger å sette "laget" i hermetegn da disse banene som oftest ikke hadde noen strategisk betydning bortsett fra noen mindre ammunisjonsbaner tilknyttet kystfort og marinebaser. Det overveiende flertall slike baner ble brukt ifm. entrepenørvirksomhet og var eid av (tyske) entrepenører som hadde utbyggingsoppdrag for Wehrmacht.

Det var vesentlig disse anleggsbanene som hadde dampdrift, mens ammunisjonsbanene hadde motor-/diesellok. Årsaken er innlysende da slike baner måtte være klar til innsats på kort tid og damplok inne i bunkers-/fjellanlegg ikke er egnet. Damplok bruke ofte brunkullbriketter for å spare på strategisk brenstoff som steinkull og diesel/bensin.

Felles for alle anleggsbanene var at de ble flyttet rundt og ombygd til stadighet. Tyskerne brydde seg ikke med å tegne dem inn på sine kart da de var uten forsvarsmessig betydning, mens engelskmennene nidtidig oppdaterte sine kart over Norge med slike anleggsbaner.

Roco sin HF110C er også mye for stor og tung for slike anleggsbaner. Da er det bedre å bruke Roco sitt lille anleggslok (både diesel og damp) om du ønsker å lage en modell av noe slikt med norsk forbilde.



Posted By: Roger
Date Posted: 08 mars 2005 at 15:13

Hei!

Det er riktig at de fleste tyske anleggsbanene her til lands under krigen hadde 600mm sporvidde. Anleggsjernbanen lagt i forbindelse med byggingen av flyplassen på Ørlandet hadde dog to forskjellige sporvidder. Én bane med 600mm og en annen med 800mm sporvidde. Dette var en ganske stor anleggsbane som strakk seg fra Brekstad, Uthaug, Lørbern og dagens flyplass. En bane med såpass bred sporvidde, kan også ha blitt trafikkert av tilsvarende større lokomotiv.

De tyske smalsporlokomotivene som er kartlagt brukt her til lands under krigen, er stort sett de som ble igjen ved kapitulasjonen (som ganske riktig stort sett var små lokomotiver med 600mm sporvidde). Det finnes dog ingen komplett oversikt over de lokomotiver som eventuellt ble brukt i Norge, men som ble sendt tilbake til Tyskland før freden. Utfra de informasjoner jeg har, ble det brukt smalsporede damplokomotiver i Norge, som var bygget etter krigsutbruddet i 39".

At Roco også har tenkt på anleggstrafikk med sine militære H0e-nyheter kan man vel tolke utifra 2005-nyheten #34514, som er militære smalsporede tippvogner. Til informasjon er også smalspornyheten #34513 militær.



-------------
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 10 mars 2005 at 21:11

Kanskje jeg ikke klarte å få poenget klart nok frem i mitt siste innlegg:

Mht. Tyske anleggsbaner i Norge og materiell, var dette materiell som stort sett var eiet av tyske entrepenørfirma og ikke av Wehrmacht. Materiellet var derfor "blandet drops" mht. fabrikat og årgang. Etter som de fleste større anleggskontrakter ble avsluttet ut på høsten 1944, ble også slikt materiell returnert til Tyskland dersom det var i god forfatning og ellers ikke bruk for det i Norge for videre utbygginger.

Rommel besøkte Norge på en befaring etter invasjonen i Normandie i juni 1944 og mente at samtlige tyske forsvarsanlegg i Norge var for svake til å motstå en event. alliert gjenerobring av Norge - dersom dette var planen. Han mente derfor at en videre utbygging av befestningsanlegg i Norge var nyttesløst og derfor ble kontraktene fortløpende avsluttet høsten 1944 og våren 1945. dessuten var behovet for å demme opp for den alierte invasjon gjennom Frankrike viktigere mht. prioritering og ressursbruk.

Derfor var nok det aller meste av anleggsmateriell som vi "arvet" etter krigen egentlig skrap og ble også solgt som dette etter krigen. 



Posted By: Roger
Date Posted: 22 mars 2005 at 15:24

Hei!

Har forøvrig fått tak i en meget informativ bok om emnet, som inneholder bilder, kart, sporplaner og mye mer. Anbefales for de av dere som er interessert i emnet.

http://www.werkbahn.de/literatur_inhalt.htm" target=_blank onmouseout="window.status=""" onmouseover="window.status="Literatur zum Thema Werkbahnen"; return true - "Heeresfeldbahnen"
Bau und Einsatz der militärischen Schmalspurbahnen in zwei Weltkriegen

Alfred B. Gottwald, Motorbuch Verlag , Stuttgart 1986 (1. Auflage), ISBN 3-613-01080-1



-------------
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”


Posted By: Roger
Date Posted: 28 juli 2005 at 00:23

Hei!

Jeg skrev noe tidligere i denne tråden:

Quote

Blandt Rocos 2005-nyheter finner man #33233 EDW HF 110C. -Ett grått smalsporlokomotiv med tender (H0e) fra epoke II (1925-1945).

Jeg mottok min HF110C fra Roco i Posten i dag, og den er allerede prøvekjørt. -Den gikk helt nydelig og har tydlig en helt annen kvalitet hva der engår gangegenskaper og detaljering enn det H0e-materiellet Roco har levert tidligere (selv om de også går fint).

Det ville derfor være svært synd om modellene som ble fremstilt i Rocos nysattsing på H0e, også går med i dragsuget av konkursen.

La oss håpe at disse modellene blir med i "arvtakerens" modellprogram.



-------------
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”


Posted By: Roger
Date Posted: 09 januar 2006 at 17:59

Hei!

Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Roco sin HF110C er også mye for stor og tung for slike anleggsbaner. Da er det bedre å bruke Roco sitt lille anleggslok (både diesel og damp) om du ønsker å lage en modell av noe slikt med norsk forbilde.

Men på http://www.scholtze.demon.nl/orkhavn_2005.html - Orkhavnbanen er det ett tyskt militær smalsporlokomotiv i drift på en "norsk" bane; Bemo sin modell av HF130C. Se under Mai og Juli.



-------------
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 09 januar 2006 at 21:44

Tja... Hvor ligger Orkhavn da, annet enn i det utrolige landet som heter Fantasien  som ikke har noen grenser :-)

Kanskje dette er en "forvanskning" av Thamshavn? - Mulig at dette stedet hadde et slikt navn før en viss industriherre hadde satt sitt preg på stedet med jernbanespor og slikt? Banen der var nok ikke noen Heeresfeldbahn selv om tyskerene tok med seg de 2 største smalsporlokomotivene de hadde dit.



Posted By: Roger
Date Posted: 10 januar 2006 at 13:41

Hei Kjell!

Orkhavnbanen er nok bare ett ordentelig gla"bygge med en god porsjon modeller"s license (nesten) helt uten rot i virkeligheten. -Jeg har sans for "fantasibaner" eller baner uten egentlig forbilde, som er bygget opp rundt ett tema som er såpass troverdig at det "kunne ha vært".



-------------
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”


Posted By: NiM
Date Posted: 10 januar 2006 at 16:23
Originally posted by Roger Roger wrote:

... Jeg har sans for "fantasibaner" ...

Da mener du vel særlig baner og anlegg som aldri blir bygget ...  




Print Page | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net