Fremo modul spørsmål |
Post Reply | Page 12> |
Author | ||
SveinR
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1215 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 22 november 2005 at 13:09 |
|
Er det veldig FY FY å snu endeplaten 180grader i den ene enden, slik at "publikumssiden" blir på den andre siden? Og er det mange på disse Fremotreffene som har sidespor ut av sine stasjoner som ikke brukes? Grunnen til at jeg spør er at jeg tenker litt på lage meg en fremomodul, der jeg kan slenge oppi Flikkeiddioramaet mitt, men da må jeg lage noe bak tunnelen og landskapet er har fjellet på andre siden. Ulempen med den er at tunnelen er så vannvittig lav http://www.student.uib.no/~sra092/anlegg/index.htm |
||
Mvh
-SveinR Det finnes en skiftetraktor til alt |
||
Roger
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hei! Nå er det jo egentlig ingen "publikumsside" på FREMOduler. Dersom jeg forstår deg riktig, så lurer du på om det gjør noe at modulkassen ikke har de høye sidene på samme side? -I såfall snakker vi jo om en "endevender", og det er jo greit. |
||
Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt” |
||
Heine Pedersen
Veteran Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 506 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Her er et eksempel på moduler med "endevending":
|
||
NiM
Viderekommen Joined: 06 april 2005 Status: Offline Points: 38 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Vi i NiM håper det er helt greitå endevende, ettersom vi lenge har hatt minst to endevendere under prosjektering! ...og går ikke det, skal vi nok endevende både det ene og det andre, slik at enden blir god - ellers ser vi ingen mulighet til å få endene til å møtes. Da gjør vi nemlig ende på det hele...
The end |
||
SveinR
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1215 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Snakk om endevending Får vel kjøpe noen endevegger, fordi et byggesett lar seg ikke endevende så lett! Oj dette kan bli gøy, får vel ta noen bilder i juleferien og kanskje bygge en tunnelportal. så i år 2023 er vel jeg ferdig med en modul
|
||
Mvh
-SveinR Det finnes en skiftetraktor til alt |
||
Roger
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hei! Jeg tror jammen at "endevendere" også kan kjøpes som byggesett.... |
||
Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt” |
||
SveinR
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1215 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
kult! men.... Må vel egentlig bytte ut de side veggene med vegger som følger landskapet. Fjellet stopper liksom ikke der! Kan en kanskje sette på noen tynne finèr plater uten på sideveggne til "endevenderen" Er det togbutikken som har byggesettene? |
||
Mvh
-SveinR Det finnes en skiftetraktor til alt |
||
SveinR
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1215 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
En joker modul heter det vist, og byggesettet leveres med høye sidevegger så en kan skjære fjellformasjonen i de. http://www.eisenbahn-modulbau.de/catalog/product_info.php?cP ath=98_23&products_id=377 |
||
Mvh
-SveinR Det finnes en skiftetraktor til alt |
||
Oar"n
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 188 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Som man kan ane på dette bildet har jeg skåret ut sidene både opp og ned for å få til et skikkelig kupert landskap. Og jeg har skjøtt på i høyden med mer finer der jeg etter hvert fikk lyst til å lage en kolle. Jeg synes det er greit å holde seg til standard modulbredde, med hensyn til transport, så jeg la ikke fineren utenpå. Denne dobbeltmodulen er forøvrig laget slik at under transport, når den ene halvdelen er montert opp-ned på den andre, er kollen høy der tjernet er lavt. Så målene er innenfor rimelighetens grenser når den reiser rundt på treff. |
||
Hilsen
Roar Børte |
||
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hei Svein Hvor høy er tunnelen din da? NEM-profilet viser at det ikke skal være lavere enn 59mm i en bredde av 32mm på ikke elektrifiserte baner. (over skinnetopp) Da skal man kunne kjøre med alt NEM-godkjent Europeisk materiell untatt E-lok med bøylen oppe Uansett så kan du jo bruke tunnelen på en sidebane med høydebegrensing (som Flekkefjordbanen) på treff, det tilfører jo bare et ekstra moment i trafikkspillet. Tunneler er det forøvrig lite av på FREMO-treff, men det har noen tenkt å gjøre noe med Edited by jevistad |
||
-TUR-
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 278 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Ekstramomenter i trafikkspillet er gøy... Ikke minst blir en slik lav tunnell ekstra morro på et 80-tallstreff. Omlasting på Sira
Det bor en grevling i noen og enhver her i vest |
||
-TUR-
Tore Urvik |
||
terje-o
FREMO-forummedlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 260 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Tunneler er kjekt, spesiellt når de er basert på en som folk kan kjenne igjen fra 1:1. I går kveld ble vi ferdige med trearbeidet på et par seksjoner. De utgjør en modul med forbilde fra Jærbanen, og inkluderer bl.a. en tunnell. Tør noen av dere da gjette på hvor forbildet er henne (det er ikke veldig mange steder å velge i .. ) ? Helsing Terje O
|
||
SveinR
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1215 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Jeg husker ikke i farten, men skal ta å måle den når jeg kommer hjem i juleferien, Men husker at en gammel G vogn fra Lima med høy flensføring såvidt klrer å åle seg inn..
Ja 80-tallet er best, men Sira finnes ikke som Fremo ennå |
||
Mvh
-SveinR Det finnes en skiftetraktor til alt |
||
terje-o
FREMO-forummedlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 260 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hadde ikke du en tegning av Sira i 1:1? Du kan eventuellt ha med deg en tegning av Fremo utgaven en til Arendal i mars? Det kan ikke koste deg mange dagene med din arbeidskapasitet .... MVH
|
||
SveinR
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1215 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
En tegning av Sira i 1:1!!! jøss den tegningen får jeg ikke plass til i skuffen min Nei har desverre ikke noe tegning av Sira, men vist det er noen som har så sier jeg ikke nei takk til en kopi, men da gjerne i mindre målestokk. Er et vist plassproblem som gjør at jeg ikke kan bygge noe fremostasjon. Men Flikkeid dioramaet står i Flekkefjord, og kan ikke se at noen skal bli lei seg vist den får fremoendestykker. Spørs om jeg stiller i Arendal i mars, er rett ved en kjedelig innlevering av hovedoppgave. Men et Sør-Vestlands treff i april hadde gjort seg |
||
Mvh
-SveinR Det finnes en skiftetraktor til alt |
||
terje-o
FREMO-forummedlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 260 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Ooooooops, beklager, mente 1:1000, trur det er det vi har funnet på andre deler av bl.a Jærbanen og videre sørover. Jeg skal mase på dem som har slikt. Det er ikke så enkelt å håndtere slike store modulprosjekter aleine, du kan finne noen med ca samme målsetninger og ambisjonsnivå, og lage Sira som fellesprosjekt ? Helsing |
||
SveinR
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1215 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Finner du en slik tegning blir jeg glad Men å finne noen som vil bygge Sira med meg her jeg befinner meg nå, er vel å sikte litt høyt. Må jo innrømme at den ene enden av stasjonen tiltaler meg mer enn den andre, så kanskje en kan begynne i den enden engang? Her har vi både omformer og soveplass til lm2, avkjøring til Flekkefjordsbanen og hovedspor. Det hadde vært noe Men tror først og fremst at en får lage noe som kan være i andre enden av Flikkeidtunnelen, og da er jo dette ett naturlig valg Lavold, på andre siden av Flikkeid Edited by SveinR |
||
Mvh
-SveinR Det finnes en skiftetraktor til alt |
||
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hei Svein! Jeg var en tur på Flekkefjord Kommune like etter nedleggelsen og før rivearbeidene og Spor 2 ble bygget for å få kopi av kartskissene på oppmålingsavdelingen. Jeg mener å ha disse kopier ett eller annet sted hjemme. Husker ikke helt om jeg også fikk kopi av Sira? I så fall var det i en annen målestokk en Flekkefjord. Tror at både Flikkeid og Sira ikke finnes med samme oppløsning som tettbebyggelsen i sentrum. Tror ikke at kommunen oppbevarer tidligere kartskisser tilgjengelig enn siste revisjon - og da kan det være vanskelig å skaffe en skikkelig kartskisse med god nok oppløsning? Fordelen med å benytte kommunens digitale kart, er at øvrige hus og tropografi vises klart. Ellers er det sporskisse av Sira stasjon i "Minneverket for Sørlandsbanen" etter det jeg kan huske. Dersom Sira skulle være aktuelt, så må epoken frem til før 1955 være en gullalder. Sira var da endestasjon for dampdrift på Jærbanen og Flekkefjordsbanen hadde ennå et Type 20 i daglig drift. Husker som guttunge å ha reist med dette (til langt inn på 60-tallet). Man kjørte da Type 20 med ex. tysk donnerbusche og godsvogner i minst et togpar alle hverdager. Her jeg sitter nå kan jeg dessverre ikke få sjekket det nærmere. |
||
terje-o
FREMO-forummedlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 260 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Siste: "En kjenning" har funnet tegning (fra 1946). Jeg skal få skannet og sendt til Svein.
MVH |
||
Per Einar Orebe
FREMO-forummedlem Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 333 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Jeg tror jeg har sluttrapporten fra banebygginga her et sted!
|
||
SveinR
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1215 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
PÅ Flekkefjord Kommune??? det heter I Flekkefjord Kommune Tar jeg ikke helt feil så har jeg tegninger over sporplanen til Flekkefjordstasjon. Tegning over lokstallen og vognstallen har jeg, men ikke over hovedbygningen. Var/er ikke så interessert i den, da den ble revet før jeg kom til verden. Men om et par år vist jeg ikke blir lurt bort til en anne del av norge, så kan vi i Fremo verden knytte sammen Ålgårdsbanen med Helleland og kjøre "expresstog"(bm89) Ålgård-Flekkefjord Edited by SveinR |
||
Mvh
-SveinR Det finnes en skiftetraktor til alt |
||
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Morsomt å kunne provosere med preposisjoner .-) Reguleringskart ligger vel ikke å "slenger rundt" i hele kommunen (selv om man av og til skulle tro det mht. utbyggingsløsninger som blir valgt der)? På Flekkefjord Kommune - er for meg selve Kommunehuset i Elvegaten (tidl. Alfr. Sands Møbelfabrikk). Vel er "huset" blandt de største i byen, men jeg velger fortsatt preposisjonen "på" fremfor "i" når jeg en skjelden gang besøker Kommunehuset. - Det blir det samme som "på" stasjonen og "på" jobben osv. Det som gjør reguleringskart spesielt attraktive (særlig de nye digitalkartene) er at de er meget detaljerte og har liten ekvidistanse slik at muligheten for å gjenskape området blir tilsvarende bra! Jeg hentet således kart fra partiet Drangeid - Loga som jeg synes er spesielt fasinerende om det kunne gjenskapes i modell? Reguleringskartet over Flekkefjord Stasjon er faktisk så detaljert at begge skinnestrenger er avmerket på sporet. Ellers må jeg bare slutte meg til beklagelsene over at selve stasjonsbygget ble revet på slutten av 60-tallet. Jeg har lest at det faktisk verserer planer om en gjennoppførelse, men jeg tror først man bygger en 2.etasje på kjøpesenteret før dette blir realisert? Lokalpolitisk har det alltid vært svak støtte for å beholde jernbanedrift på Flekkefjordsbanen. Mange lokalpolitikere oppfattet nok innstillingen om at banen var bevaringsverdig av 1. kl.som en utidig overstyring fra sentralt hold? |
||
Wickerman
Veteran Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1211 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Her kunne man ha forlenget lokaltoget fra Egersund( går 1 pr time til stavanger) til Flekkefjord og kjørt flere avganger om dagen, underforutsetning at de hadde diesel, eller satte opp kjøreledning.
|
||
A matter of life and death
|
||
terje-o
FREMO-forummedlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 260 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Det er vel neppe høyde nok til å montere kontaktledning?
MVH |
||
SveinR
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1215 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
At den gamlestajonsbygningen blir satt opp igjen tror jeg aldri kommer til å skje desverre. Folk PÅ Flekkefjord kommune ser vel helst at alt med jernbane forsvinner. Og tror kjørestrømmen må ha sånn T-bane strømopptak langs bakken, fordi luftledning er det dårlig med plass til. Men hva kan en ikke få til i Fremo verden? |
||
Mvh
-SveinR Det finnes en skiftetraktor til alt |
||
SveinR
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1215 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Noen som har noen gode bilde av disse? har egentlig alltid lurt på hva slags personvogner det gikk her, fordi de vanlige teakboggievognen kunne vel ikke gå her eller? |
||
Mvh
-SveinR Det finnes en skiftetraktor til alt |
||
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Har aldri sett passasjervogner av tre i Flekkefjord i "min tid".-) Husker imidlertid godt turene med "donnerbusche" da det av og til var problemer med lyset og det ble ganske mørkt i alle tunnellene. Dette var en temmelig nifs opplevelse for en liten gutt! Dersom du er på jakt etter gode bilder fra drift på banen, så må du kanskje oppsøke etterkommere av en del jernbanepersonell i Flekkefjord? Her er noen navn som jeg kommer på i farten: Mener at en av stasjonsmesterene fra den tiden het Djuphagen og banevokteren på Flikkeid - het det samme som stasjonen (der han forøvrig bodde). Lykke til med fotojakten - og om du finner noen gode bilder så hadde det vært hyggelig om du ville dele med oss andre? |
||
SveinR
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1215 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Ousdal og Johannessen er æresmedlemer i FBV (Flekkefjordsbanens venner), og sitter nok på mye informasjon, levert avis til Johannessen i si tid og han var en naturlig kilde den gang jeg skrev særemne på ungdomsskolen (bombe). Men en har lært litt mer og ser klart at en burde hatt en ny omgang med innput. Dessuten så står det veldig mye bra og mange artige bilder i boka om Flekkefjordbanen som kom ut for 1 års tid sia, kan anbefales.
Edited by SveinR |
||
Mvh
-SveinR Det finnes en skiftetraktor til alt |
||
Wickerman
Veteran Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1211 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Eller prøve muset på Hamar. De har et flott bibilotek som anbefalles et besøkt.
|
||
A matter of life and death
|
||
terje-o
FREMO-forummedlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 260 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Nå ble det mye Flekkefjord... Tegninger av Sira fra 1946 er oversendt Svein. Du kan kanskje legge dem ut (vet ikke hvordan det er med copyright ....).. MVH
|
||
Post Reply | Page 12> |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |