Hobbytrade Di4 |
Post Reply | Page 123> |
Author | ||
Dag Cato
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 874 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 21 juni 2005 at 15:16 |
|
Da har jeg fått hendene på en Di4 fra Hobbytrade. Kun hjemlån for å plugge en dekoder i da.
Førsteinntrykket er bra, svært bra. Det er så desidert en Di4 jeg har foran meg. Kanskje er den blanke vinduskarmen rundt frontrutene litt for bred. Gangegenskapene synes også å være fullt på høyde med de aller beste i utlandet. En liten knurring fra motor/drivverk ved kjøring høres. Om det skyldes defaultinnstillingene til dekoderen gjenstår å undersøke. Det kan også hende at BEMF-innstillingene til dekoderen ikke passer motoren og drivverket. Dette gjenstår også å teste ut. Frontlampene tror jeg er hvite lysdioder. Skarpe er de ihvertfall. Røde og klare baklamper finnes også. Når jeg får anledning skal jeg legge ut noen bilder. Første midlertidige konklusjon er ihvertfall at dette er en modell jeg SKAL kjøpe meg. |
||
MVH
DC Steinsnes? Hvilken Steinsnes? |
||
PIO
Medlem i MJF Joined: 21 desember 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 150 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hviken pris blir / er det på herligheten ?? Gleder meg til bilder Edited by PIO |
||
Med hilsen Svein Erik.
En Hedmarking som har blitt guttunge igjen og trives med det !! <a href="http://home.broadpark.no/~sesahli/">Sjekk gjer |
||
Tåge
Veteran Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 342 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Her står det litt om priser og info om Di 4. http://www.bergen-modelljernbane.no/
Mvh Åge J Edited by Tåge |
||
Dag Cato
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 874 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Prisen er 1995,- på de steder jeg har sjekket.
Edited by Dag Cato |
||
MVH
DC Steinsnes? Hvilken Steinsnes? |
||
Wickerman
Veteran Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1211 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Har sett modellen, 100% korekt i forhold til forbilde er den ikke. Det er noen feil på den. Men modellen er likevell såpass bra at den er vert sine kroner.
|
||
A matter of life and death
|
||
Wickerman
Veteran Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1211 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Kan legge til at epoken for Di4 651 og 653 fra Hobbytrade er 1980 til ca 1993. Føre de bygget om lokkene. |
||
A matter of life and death
|
||
Dag Cato
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 874 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
653 dukker opp rundt svingen med fulle lys. Dessverre ville ikke lokfører Henschel fra Bodin blende ned for meg.
|
||
MVH
DC Steinsnes? Hvilken Steinsnes? |
||
eika
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1617 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Siden du drar inn det Lars ... kan du nevne en modell som du vet med sikkerhet er 100% korrekt i forhold til forbilde? Spør du meg er det neppe mange modellene som er det, og en Di4 med det utseende denne modellen har, og til den prisen syns nå jeg høres ut som en særdeles god deal for de som kjører norskt Eirik |
||
Wickerman
Veteran Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1211 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Tror du ikke finner modeller som er 100%. Noen ganger er dokumentasjonen for dårlig. andre ganger kan det være kompremisser med støpeformer, økonomi, osv..... Dette gjelder alle produsenter. Som jeg også skreiv er DI4(fra Hobbytrade) vert sine kroner. Er et fint lok. Noe ikke Deak modellen var. Forøverig er det test av Di3 modellene i komende På Sporet fra Njk. Edited by Wickerman |
||
A matter of life and death
|
||
steinbp
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 146 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hei Dag Cato!! Du som har sett innmaten på loket må kunne svare på følgende: er det separat diode for topplyset så det er mulig å dimme? Jeg venter på min modell med dekoder og lyd, men jeg er ikke sikker på om de har tatt hensyn til denne muligheten, så jeg må vel fram med loddebolten hvis det er mulig. På mine andre lok har jeg som regel gjort det slik at F0(gul og hvit kabel)veksler på lyst nede mens F1 og F2 styrer topplanterna i henholdsvis lokende 1 og 2. Da kan jeg "dimme" som du ønsket. Jeg vet ikke om jeg kan gjøre dette på den dekoderen jeg får, jeg må i alle fall bruke ESU sin nyeste programmeringsenhet for å endre på instillingene med hvilke knapper som styrer hva. |
||
Stein Johannessen
NJK Kråkstad |
||
Dag Cato
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 874 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Det var noe jeg ikke har tenkt på. Skal undersøke saken og ber om å få komme tilbake i natt alternativt i morgen.
I ettermiddag og kveld har noen satt griller i hodet på meg Jeg ville vel ha løst det litt annerledes. Jeg ville lagt de nedre lampene foran og bak, som vi kaller front- og baklamper, på F1 og hovedlyskasteren på F0. Begge retningsavhengig. Jeg ville også ha lagt inn dimmefunksjon på hovedlyskasteren på F2. (Jeg har satt inn en Zimo Mx63) |
||
MVH
DC Steinsnes? Hvilken Steinsnes? |
||
Wickerman
Veteran Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1211 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Husker jeg rett er det en diode for den nederste lyset og en for den øverste. I etter samme kontruksjon som på Heljan lokene. Det samme for strømopptakk med driv på 4 hjul og koblinger. Loket er også klart gjort for 2 høytalere akkurat som på Rocos Nohaber. Veldig enkelt å montere inn. Det er noe mere arbeid å sette inn lydekoder på Me utagaven.
Edited by Wickerman |
||
A matter of life and death
|
||
steinbp
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 146 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Takk for flotte svar. Det må i alle fall omprogrammering til, da lyddekoderen vanligvis har F1 som motorlyd, og de andre som fløyte, så her trenger man controllere som kan styre mange utganger. Jeg gleder meg enda mer til den kommer i posten!!! God St.Hans med mye grilling, vi skal ha vårt vanlige grillparty på Kråkstad stasjon i kveld, og da blir det vel foring av lokførere som i fjor |
||
Stein Johannessen
NJK Kråkstad |
||
Wickerman
Veteran Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1211 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
http://webhotell.domeneshop.no/www.amundsenhobby.no/webshop/ bilder/4690.jpg Det ser ut til at Amundens har fått begge utgavene. Di4.651 design er fra Perioden 84 da den fikk "ørene" på taket (som sitter over lukene på taket i ende 2) fra til 1990 da de fikk gule ploger på 651 Føre 84 hadde den ikke ørene på taket og man får da en modell som dekker 80-84. For de som smuser lokene så kjørte nsb i begynelsen lokene fra begge endene. Og smusen(eksosen) legger seg da utover begge endene. Di4.653 er fra 93 til 2000, men da må stengene rundt bufferene lakkeres svarte for at den skal bli korekt og tyfonen flyttes bakover som på DI3. En annen mulighet er å bare flytte tyfonen bakover på taket da får man en modell som er fra 2000-2003 da de fjernet stigen på utsiden i ende 2 og satte den på innsiden(i maskinrommet?) Da får du en modell slik loket er i dag. Hadde man beholdt rødfargen på håndtakene til dørene vill loket vert korekt og da hadde man fått en modell 89-93. For 653 har aldri eksistert med typonen foran og den guleramme rundt bufferene. Her er det enten mangel på dokumentasjon (som på Ofotbanens 623 fra Heljan) eller kopremiss med støpeformer. Hade modellen fått røde håndtak ved dørene og fått rammene rundt bufferene svarte vill modellen vært korekt og vill da ha vert slik den så ut 1989(da den fikk gulplog) til 93 da den ble fikk flyttet tyfonen og fikk gulehåndtak ved dørene. For de som liker å smusse: Nsb begynte også å kjøre lokene fra ende 2( på grunn av støyen, Di3 ble kjørt fra ende 1 av samme grunn) og eksosen legger seg da rundt ende 1 på Di4 lokene. Lokene har fått hvite dekaler som er verd å vite for de som kjører seint 90 tall eller nyere. I Forholde til de mere gulaktige som de hadde ved levering.
Edited by Wickerman |
||
A matter of life and death
|
||
Dag Cato
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 874 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Da har jeg fått tatt noen bilder av innmaten.
Lysene i hver ende er delt i tre:
Styringen er delt i to grupper: Frontlamper/hovedlys og baklamper. Fontlamper og hovedlys er koblet i serie for å få dette til. Dette kan skimtes i bildet. Inn på kretskortet går da fire ledere i hver ende. To til hver gruppe foran og tilsvarende bak. På selve kretskortet synes det som om det er bygd opp noe slags spenningeregulering for å levere riktig spenning til diodene. Konklusjonen er at her finnes mulighet til å styre lysene til den store gullmedalje ved å bytte ut kretskortet og sikre rett spenning til diodene på annen måte. |
||
MVH
DC Steinsnes? Hvilken Steinsnes? |
||
Wickerman
Veteran Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1211 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Ser ut til at de øverige versjonene av Di4 har kommet.
|
||
A matter of life and death
|
||
Bjørn R Larsen
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 864 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Jeg er i ferd med å bygge om min 4.651 til rundt 1980-tid. "Ørene" på taket er fjernet, men så lurer jeg litt på disse bøylene som sitter på rangerhåndtakene (er det ikke det håndtakene under bufferene kalles?) Disse bøylene ble vel ikke montert med en gang? Jeg har gransket flere bilder av 4.651, og det ser ut som om den ved levering hadde kun rangerhåndtak (ikke bøyler) og at håndtakene var gul/sorte. Noen som vet? Jeg har ikke montert bremseslangene ennå, i tilfelle bøylene skal fjernes. Ellers har jeg fått fjernet koblinger og kortkoblingskulisser, og trådkoblingen er på plass Enda finere blir loket når hele ploger kommer
Edited by Bjørn R Larsen |
||
Dag Cato
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 874 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Men du har da fått fylt plogene bra her? Da trenger du vel ikke nye?
|
||
MVH
DC Steinsnes? Hvilken Steinsnes? |
||
Bjørn R Larsen
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 864 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Kanskje fotovinkelen var flatterende? Her ser du loket fra en litt annen vinkel, hullet etter den orginale koblings-"klumpen" er temmelig stort... Det er flott at Hobbytrade skal lage ordentlige ploger til et ellers flott lok |
||
Dag Cato
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 874 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Det var noe annet ja. Rett forfra skjulte buffertene kantene på hullet.
Men lyden er bra. Testet mitt lydlok i Horten i dag. Eirik "filmet" litt: http://www.mjf.no/forum_mjf/forum_posts.asp?TID=794 |
||
MVH
DC Steinsnes? Hvilken Steinsnes? |
||
Bjørn R Larsen
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 864 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Vi multippelkjørte to lydlok i klubben i Drammen på torsdag. Mye lyd...
|
||
Dag Cato
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 874 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Vil jeg tro. Volumet er en tanke for høyt til å være behagelig.
Skulle ha justert det litt på ned. Men mangler dessverre dokumentasjon. Der tror jeg Hobbytrade har forglemt seg litt. |
||
MVH
DC Steinsnes? Hvilken Steinsnes? |
||
Bjørn R Larsen
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 864 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Det var ikke mye dokumentasjon som fulgte med, nei... Nå har jeg hørt fra andre at det er vanskelig å få justert ned lyden på Loksound 3 dekodere, at det bare er deler av lyden som blir dempet. |
||
Dag Cato
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 874 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Mener å ha lest et sted om å plassere en motstand i serie med høytaleren. Sånn i verste fall.
|
||
MVH
DC Steinsnes? Hvilken Steinsnes? |
||
HaZach
Medlem i MJF Joined: 24 juli 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 7 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Som dere ser er ikke antall innlegg fra meg så veldig høyt . Men jeg kunne ikke dy meg da det ble snakk om volumet på Di4"en. Hentet mitt eksemplar (651) fredag som ble prøvekjørt samme dag. Går pent, men det er noe "ekstra lyd" fra motoren når en kjører uten lyd. Setter en på lydmodulen overdøver den det meste. Er enig i at volumet er satt for høyt. Følger spent med om noen av spesialistene ut i den digital mj-verden kan finne en løsning på problemene. Skal ikke skiltene nede til høyre for dørene ha sort bakgrunnsfarge ikke grå ? Men tatt i betraktning prisen er det en fin modell |
||
Mvh. Hans Zach.
Ha en god MJ-dag |
||
Knut Moe
Nykommer Joined: 02 november 2004 Status: Offline Points: 21 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hvis man går inn i cv #63, så står denne til 55 eller 50. Dette er volumet, justerer man denne ned til 35-25, får man et passe volum, synes jeg. Men her kan man selv prøve seg frem. Cv #63 er felles for alle Esu decodere når det gjelder lydvolum. Derimot har jeg hatt problemer med Roco sin grønne nohab. Når man justerer ned volumet på denne med samme CV, gjelder dette bare når lokomotivet står på "tomgang". Så fort man setter lok"et i fart, eskalerer lyden noe voldsomt. Så noen induviduelle forskjeller er det på disse decoderne. Di4 holder konstant lydnivå når man justerer denne ned, så langt jeg har testet. Edited by Knut Moe |
||
Knut Moe
Privat brukernavn (Ansatt i NMJ AS) |
||
thomas snare
Viderekommen Joined: 02 november 2004 Status: Offline Points: 46 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Det Knut nevner gjelder nok desverre alle eldre loksound 3 decodere. Virker nesten som om de har gjort noe med programeringen nå for min siste lyddecoder, helt fersk fra ESU har ikke slike bugs.
Thomas |
||
Nils Gullhav
Veteran Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 253 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Dette er greit å justere i Sound schedule. Motorlyden har en tendens til å stå til fullt volum. i hvertfall på eldre lydfiler Ved å justere denne ned vil det bli ett bedre lydbilde. Regner med at de fleste seriøse forhandlere av har programerer tilgjengelig. Så da er det en smal sak å lage en redigert fil som en kan lastes inn i dekoderen raskt. Dette kan ikke gjøres via CV verdier. Har du egen lyd en ønsker lagt inn er dette også mulig. F.eks. neste stopp Andeby, og avstgning på venstre side. I de fleste tillfeller har en plass til 3 - 4 destinasjoner. Hilsen Nils Edited by Nils Gullhav |
||
aha
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 254 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Me fekk testa Di4"en imyddla Foss-Eikeland åg Ganddal i heljå. Me kjørte analogt, åg då va lyden heilt suverene, jekk så på silke.... Foss-Eikeland Ganddal-Sandnes |
||
Wickerman
Veteran Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1211 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Det som du sier stemmer.... DI4 går med motoren på trinn 4(ved togvarmen innkoblet) og bråker selvfølgelig mere enn Di3. Greit å tenke på når man justerer lyden på dekoderen. |
||
A matter of life and death
|
||
Post Reply | Page 123> |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |