Hvordan lage doserte kurver på anlegg |
Post Reply |
Author | |
Andreas
Veteran Joined: 07 mai 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1169 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 29 november 2006 at 21:43 |
Lurer litt på hvordan får man til å lage gode doserte kruver slik som det er på virklige jernbaner? Har hørt et forslag om å bruke en liten ledning å legge under skinnene på den ene siden, er det noen som har andre erfaringer med hvordan dette kan gjøres?
|
|
Hilsen Andreas.
|
|
AT
Medlem i MJF Joined: 21 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 121 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei Er ytterskinne i dosert kurve høgare enn skinnene før/etter kurva? Eller er inner skinna i kurva lågare enn skinnene før/etter kurva?
|
|
AT
|
|
Henning L
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1112 |
Post Options
Thanks(0)
|
Bruk styrenstrips, 2-3 mm brede.
Marker ytterside sviller på skinneunderlaget. Lim styrenstrips ned med superlim, f.eks. Øk overhøyden (doseringen) gradvis, med tykkelser fra 0,2 til 0,8 mm. Bruk ca 20 cm mellom hver 0,2 mm økning. Legg sporet slik at ytterside sville ligger på utterkant styrenstrips. Bruker du store radier kan du bruke hele lengder, ved små radier bør du kutte dem opp i mindre biter. Forsiktig hvis du bruker spiker gjennom senter spor, unngå nedbøyning. Overhøyden bestemmes av radius og fart hos forbildet. Jernbaneverket har maks overhøyde = 150 mm. I en kurve med radius 500 m gir det en likevektsfart på 80 km/t, der kreftene ut av kurven kompenseres av overhøyden, slik at passasjerene ikke dras sidelengs. Den oppbyggingen av en overhøyderampe jeg beskrev over er viktig. Den må skje gradvis, ellers risikerer du at vogna bare har tre hjul på sporet samtidig, og da blir det avsporing... Forbildet bygger opp overhøyden ut fra radius, jo mindre radius, jo mindre overhøyde - siden liten radius betyr liten fart. Overhøyderampa begynner du der overgangskurven begynner. Forbildet har litt mer romslige mål, og lar gjerne rampa være like lang som overgangskurven. Dette kan bli litt knapp lengde med våre små radier, og oppbyggingen må gå inn i sirkelbuen. |
|
Henning L
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1112 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ytterskinne er høyere, slik jeg beskriver i innlegget mitt over. |
|
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ytterskinna er høyere. Sitat fra "Lærebok for linjepersonalet" (1962) kap. 5 pkt.a: Hva man forstår med overhøyde. ...Sporet legges i overhøyde i kurver, og ved NSB anordner man overhøyden ved å løfte den den ytre skinnestreng. Det står også også at det skal brukes overhøyde i kurver i togspor når R=5000m. og mindre. Overhøydens størrelse er avhengig av kurveradiusen, men skal aldri overstige 150mm. |
|
Andreas
Veteran Joined: 07 mai 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1169 |
Post Options
Thanks(0)
|
Takk for detaljert forklaring Henning |
|
Hilsen Andreas.
|
|
Håvard H
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2016 |
Post Options
Thanks(0)
|
Her er et bilde til glede for hardcore-nagletellere: Bildet viser svillene på en bro i kurve på Kragerøbanen. Skinnene er fjernet, men legg merke til oppbyggingen som ligger til venstre. Ut i fra dette må man slutte at selve broen ligger i vater, og at overhøyden klosses opp under den ytre skinnestrengen. |
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |