en gang i neste årtusen kanskje |
Post Reply |
Author | |
einjen
Veteran Joined: 17 september 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 1335 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 13 november 2006 at 14:19 |
--
Einar Næss Jensen Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk http://einarblog.homemade.no/einarblog |
|
Heine Pedersen
Veteran Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 506 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det står at alle partier er enige om at dette bør gjøres... Da er det vel egentlig bare å sette i gang. Spørsmålet er hvor mange år det skal ta med planlegging og byråkrati for å få til dette.
Heine |
|
Henning L
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1112 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hrmf... Midt-Norge, da? Jeg vil også ha "supertog"!
|
|
carlf
Medlem i MJF Joined: 27 januar 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 692 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
|
Hilsen Carl-Frederic
(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog) |
|
Christian
Medlem i MJF Joined: 09 januar 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 255 |
Post Options
Thanks(0)
|
http://e24.no/makro-og-politikk/article1533863.ece BRA,men....ja,det er et men. Det virker på meg at trase allerede er bestemt. I tilleg står det 2 1/2 time Oslo-Bergen. KLan det utkonkurere fly? Jeg spør meg om det når je ser på bildeserien og det virker litt halvhjeretet ut(typisk norsk) . Trasee inn og ut av byene virker litt upassende og er det egentlig konkuranse med 2 4/2 time mot ca. 1/2 med fly? Jeg får ikke akurat følelsen Paris-Lyon som er prakteksempelt på at tog kan danke ut fly på strekninger. |
|
Tut, tut.
|
|
Heine Pedersen
Veteran Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 506 |
Post Options
Thanks(0)
|
En halvtime med fly? kan du gå på flyet på Oslo S og være i Bergen etter en halvtime? Det flyselskapet har jeg aldri hørt om.
Heine |
|
Andreas
Veteran Joined: 07 mai 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1169 |
Post Options
Thanks(0)
|
Tror at prisen kan konkurere bra med fly. |
|
Hilsen Andreas.
|
|
Christian
Medlem i MJF Joined: 09 januar 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 255 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg er ikke sikker. Vi har en skummel kultur ved å overgå budsjetter og inenn samferdsel er det som regel den reisende som må betale hvis det er noe. Jeg er litt usikker på om jeg vil sitte i sneilefart vil tippe rundt 40 minutters tidinn/ut av byene . Prisen vil avhengi om dette går etter budsjettene er jeg redd. Å bygge en slik bane blir IKKE billig. |
|
Tut, tut.
|
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
Du kan ikke sammenligne effektiv flytid mot effektiv togtid, for til flytiden må du legge terminaltid (som neppe synker med alle de sikkerhetssjekker osv. man skal gjennom) og reisetid til og far flyplassene som ofte ligger godt unna bysentra, samt ekstrakostnader (men da er vi egl. over på en annen vudering) av nettopp disse tilbringertransportene. Det jeg har sett av beregninger/eksempler på slikt, for eksempel fra Göteborg-Stockholm som har lignende avstander som Oslo-Bergen, er at kommer togets reisetid under tre timer, begynner det å konkurrere bra med fly. |
|
Christian
Medlem i MJF Joined: 09 januar 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 255 |
Post Options
Thanks(0)
|
Nei det kan man ikke. Dog ser på på helhetene. For jeg som bor i Ski er det ikke vanskelig å komme til hovedstasjoner elelr flyplass. Dog skal man ikke ye utenfor Oslo området før tiden går fort for å si det sånn. Hvis jeg skulle valgt å sitte på et tregt tog til Oslo eller komme meg på raske veger til Gardermoen for å ta flyet til Bergen ville jeg desvere tatt flyet. For å ta et eksempel: jeg jobber innemellom som kurer (nei, ikke narko som mange tror. Lovlige saker). Bedriften har hatt som policy å reise billigst mulig, noe som har resultert i at jeg har måtte ta tog Oslo-Trondheim. Dette gjordet av naturlige årsaker at ting tok mye lengere tid enn nødvendig. For en tid tilbake ble det sjefsbytte og vips ble jeg satt på flyet selvom reisen kostet mer. Tidsregnskap er det som teller i næringslivet. Ved å sende megpå lyet sparte selskapet mange timer i lønninger. Sånt er det desverre. Det er derfor jeg trekker paraellen mellom Paris-Lyon der toget tok rundt 5 timer (minnes jeg-rett meg gjerne) oget klarte ikke å konkurere intill TGV ble utfviklet og politikerne spyttet penger inn. Det som dog er forsjellen her er at lansdskapet er ganske flatt og de tar seg råd til å bygge egen traseer. Egen trasse fra Oslo ut mot Sandvika? desverre tror jeg ikke det. For all del: bra at vi endelig kommer igang med dette her i landet, men jeg frykter at detetr blir typisk norsk med halvbillige løsninger som må oppgraderes inenn få år og vips så koster saken mye mer. |
|
Tut, tut.
|
|
einjen
Veteran Joined: 17 september 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 1335 |
Post Options
Thanks(0)
|
--
Einar Næss Jensen Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk http://einarblog.homemade.no/einarblog |
|
Lars Gjertsen
FREMO-forummedlem Joined: 30 oktober 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 744 |
Post Options
Thanks(0)
|
Slik som "terminaltiden" etterhvert er blitt (Også for meg, som ikke bor skrekkelig langt unna Ski), har toget absolutt blitt et gunstig alternativ. Ses" betraktninger om tid er absolutt relevante, i tillegg til at reisekvaliteten går ned på bekostning av økt sikkerhet ved innsjekk flyplass. I dagsærender i Trondheim og Bergen gjør nattoget meg i stand til å møte kl. 8, uthvilt og utsovet. Alternativet er å stå opp kl 4 samme dag. Hjemturen kan tas med ettermiddagstoget, der dagen kan summeres opp på pc"en sittende på en plass som er langt bedre enn på fly. Tiden er min, jeg skal ikke møte opp ved noen skranker for å vente på neste "scanning". Det er slett ikke bare entusiaster som mener dette tilbudet konkurrerer med flyet. E24 mener det kan danke ut SAS: http://e24.no/makro-og-politikk/article1533863.ece Med kortere reisetid per tog forbindes langt mer enn bare BRG/OSL/TRH. Se billedserien på samme side på E24 som viser økningen av regionsarealene som vil ligge en time unna de største byene. Edit: Rettet feil i lenke
Edited by Lars Gjertsen - 16 november 2006 at 00:01 |
|
Christian
Medlem i MJF Joined: 09 januar 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 255 |
Post Options
Thanks(0)
|
Lars: Mulig tog kan lønne seg for deg ved dagsærende, men har du lønn inn i bilde? Det er det som avgjør i næringslivet. Når det gjelder tidsregnskap med sikkerhetsjekk er det nok tidsspørsmål før bombehunder komemr på togperongene.Så de i Tyskland i sommer og måjammen meg si at det var bra. Mange syke mennesker her i verden.
|
|
Tut, tut.
|
|
Lars Gjertsen
FREMO-forummedlem Joined: 30 oktober 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 744 |
Post Options
Thanks(0)
|
Selvfølgelig er lønn og effektiv tidsbruk en del av bildet for min del (og sannsynligvis for de fleste andre med jobb) også. Jeg kan fint produsere mens jeg reiser, og forholdene for produksjon ligger langt bedre til rette på tog enn på fly. Selvsagt er det ikke slik for alle - i kurérvirksomhet antar jeg at det mest interessante er nå frem til målet så raskt som mulig, og dermed blir forholdene annerledes. Jeg forsøker ikke tegne et bilde av hva som er "best", men jeg går ikke uten videre med på at fly vil være overlegen reisemåte uansett, basert på et ensidig argument på at "tid er penger i næringlivet". Jeg har akkurat illustrert at reisetiden kan utnyttes til fordel for nettopp næring. PS: Jeg har faktisk reist med fly de gangene det er essensielt å være tilbake/fremme innen et gitt tidspunkt. |
|
Christian
Medlem i MJF Joined: 09 januar 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 255 |
Post Options
Thanks(0)
|
Definitivt kan man produsere på et tog. Dog har det jo endret seg litt med at laptopper osv. etter hvert har fått brukes på fly. http://www.oslo4d.no/hoyhastighetsringen/ Jeg stusser litt på trasevalget. Fra Arendal går den innlands over Drangedal. Hadde det ikke værten ide å heller koble den mot Skien/Porsgrunn Vestfold? Ser ikke for meg det store næringsgrunnlaget innlands Telemark. i tilleg lurer jeg på hvorfor i h...det ikke er tenkt en høyhastighetsbane mot Gøteborg igjennom Østfold? Dette har jo vært diskutert i hytt og pine, men hvorfor går ikke det inn i denne satsingen? |
|
Tut, tut.
|
|
eika
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1618 |
Post Options
Thanks(0)
|
Er du sikker på det var bombehunder og ikke "vanlige" politihunder??? Tysk politi er veldig ofte tilstede på større tyske jernbanestasjoner, særlig i forbindelse med arrangementer som fotballkamper etc. og hund er et av deres vanlige "arbeidsredskap" Eirik |
|
Christian
Medlem i MJF Joined: 09 januar 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 255 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ja jeg er sikker på at det var bombehunder av den grunn at de ikke haddebeskyttelsesmaskene på. Detet var i forbindelse med VM så naturlig nok var oppmøtet av "de grønne" gansek stort. Jeg vet at politihund er ganske vanlig i Tyskland...fikk en etter meg i Hamburg en gang Menneskets beste venn?..ikke i Hamburg. |
|
Tut, tut.
|
|
traiNman
Veteran Joined: 07 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 500 |
Post Options
Thanks(0)
|
Christian, ditt eksempel med kurerreise Oslo - Trondheim er vel ikke helt relevant i denne diskusjonen da det ikke er bygget noen høyhastighetsbane på denne strekningen enda. Den dagen toget bruker under tre timer fra Oslo til Trondheim (og nå mener jeg byene og ikke flyplassene) tror jeg nok dine sjefer også vil vurdere dette anderledes. Forutsetter selvfølgelig at billettprisen er konkurransedyktig. Petter |
|
Magne
Medlem i MJF Joined: 30 desember 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 81 |
Post Options
Thanks(0)
|
Trasévalget virker noe snodig. Hvordan skal dette bli konkurransedyktig mot fly på strekningen Oslo-Stavanger f.eks. Da har jeg mer sansen for traséen til www.norskbane.no Og det er utvilsomt viktig at dersom man går for et slikt prosjekt må det gjøres skikkelig. Det er viktigere at det blir skikkelig bra, enn at man holder budsjettene. Resultatet dersom man holder budsjettet blir trolig en dyr togreise som tar litt for lang tid. Da vil trolig markedet ha mer sansen for en litt vel dyr togreise som går så det suser. Og tillater man seg å se på dette som en langsiktig investering er jeg overbevist om at det er fornuftig. Alt man gjør her i verden trenger ikke gi avkastning etter 5 år. |
|
Magne
|
|
Christian
Medlem i MJF Joined: 09 januar 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 255 |
Post Options
Thanks(0)
|
Selvfølgelig trainman. Får håpe at det tenkes på hurtigtog mot Trondheim også. Her er Norsk banes sitt ønskelige nett: http://www.norskbane.no/reistid_b.htm Er det en ide og byge en strekning først? F.eks Oslo-Bergen og se om i det hele tatt er marked for det? Jeg er redd at traseevalget faktisk kan skyve vekk kunder. Togene må jo gå der folk bor. |
|
Tut, tut.
|
|
traiNman
Veteran Joined: 07 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 500 |
Post Options
Thanks(0)
|
Tja, flyene går jo ikke akkurat der folk bor (ikke de nålevende i hvert fall ). Petter
|
|
einjen
Veteran Joined: 17 september 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 1335 |
Post Options
Thanks(0)
|
Si ikke det. Mellomveien i Trondheim lå rett under det som kan virke som det er innflygningstraseen til Værnes. Bråk døgnet rundt. Og her snakker vi tre mil unna flyplassen.
|
|
--
Einar Næss Jensen Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk http://einarblog.homemade.no/einarblog |
|
Christian
Medlem i MJF Joined: 09 januar 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 255 |
Post Options
Thanks(0)
|
Fly går over der menensker bor jo. Her i Ski merker man ofte en del kveldsfly rundt 20-21 tiden, Har sett det selv fra lufta at man har flydd over huset mitt. Utrolig irriterende, men endres muligens når Rygge åpner. Traseene må jo tydelig atskilles.
|
|
Tut, tut.
|
|
Heine Pedersen
Veteran Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 506 |
Post Options
Thanks(0)
|
Men flyet har kanskje ikke holdeplass i gata di...
Heine |
|
Yngve
Veteran Joined: 21 oktober 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 305 |
Post Options
Thanks(0)
|
Se mine togvideoer (og en del annet) på http://www.youtube.com/user/MrYoung86
Yngve Forumet Smalspor avd. Bergen |
|
traiNman
Veteran Joined: 07 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 500 |
Post Options
Thanks(0)
|
Vi har tydeligvis dårlig råd i dette landet vårt for tiden: http://www.nrk.no/nyheter/innenriks/1.1368954 Petter Edited by traiNman - 23 november 2006 at 12:33 |
|
carlf
Medlem i MJF Joined: 27 januar 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 692 |
Post Options
Thanks(0)
|
Kankskje det nå er på tide å minne verden om at Røros Härjedals linja fra Røros til Funäsdalen i Sverige (og sikkert videre innover) ble vedtatt i Stortinget for en stund siden. Banen skulle bygges "når rikets økonomi tillater det". Med et par miliarder oljepenger på bok er det vel på tide nå
Back to topic: Artikkel om saken i Aftenposten i dag... |
|
Hilsen Carl-Frederic
(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog) |
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |