Norsk i Zm? |
Post Reply ![]() |
Author | |
Roger ![]() Fremo og MjF medlem ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Posted: 26 oktober 2006 at 18:37 |
Hei! Å bygge etter norsk forbilde i Zm er nå mulig. "Thamshavnsbanens Stortysker" finnes nå tilgjengelig i denne skala og sporvidde fra Bahls Modelleisenbahnen. |
|
Med vennlig hilsen
R ![]() “Det finnes ett forbilde for alt” |
|
![]() |
|
Heine Pedersen ![]() Veteran ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 507 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Kanskje Håvard kan krympe loket sitt?
![]() Heine |
|
![]() |
|
Håvard H ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2016 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Har jo komplette digitale tegninger og etseunderlag, så om noen er seriøst interessert i Thamshavnbanens Westinghouselok i en annen skala enn 0 er det bare å ta kontakt! |
|
![]() |
|
Roger ![]() Fremo og MjF medlem ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Hei!
For å gjøre ett slikt byggeprosjekt litt enklere, hadde det kanskje gått an å bruke eksisterende chassis i enten Z, N eller TT skala, for Nm, TTm eller H0m respektive. Er det noen som vet om chassis-typer som likner det til Thamshavnsbanens Westinghouselok i de forskjellige skalaer? |
|
Med vennlig hilsen
R ![]() “Det finnes ett forbilde for alt” |
|
![]() |
|
Håvard H ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2016 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Her er jeg blank, men samtidig som man leter etter chassis burde man prøve å finne en pantograf. H0 er ikke noe problem, her finnes det en Halling-boggi som har helt riktig akselavstand, hjuldiameter og korrekte antall eiker i hjulet! Eneste modifikasjon som må gjøres er at et svinghjul må fjernes. Pantografer finnes her: HRF Disse folka har ogsså hjul som passer til TB vogner i H0 Ellers er kanskje Nm veien å gå, Z spor gir jo 1047mm spor i denne skalaen. Close enough, spør du meg! Edited by Håvard H - 28 oktober 2006 at 10:54 |
|
![]() |
|
Heine Pedersen ![]() Veteran ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 507 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Hva skal akselavstanden være?
Heine |
|
![]() |
|
Håvard H ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2016 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Proto: 1980mm O skala: 44mm H0: 23mm N: 12,5mm Z: 9mm |
|
![]() |
|
Heine Pedersen ![]() Veteran ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 507 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
De første Z-utgavene av BR 216 (art nr 8874 og 8875) har 12,5 mm akselavstand, så det kan være et godt utgangspunkt for en Nm-modell.
Heine |
|
![]() |
|
Håvard H ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2016 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Har du peiling på hjuldiameter? Ideelt skal det være eikehjul på 5,3mm. |
|
![]() |
|
Heine Pedersen ![]() Veteran ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 507 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
De er 5 mm.
![]() ![]() ![]() |
|
![]() |
|
Håvard H ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2016 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det er jo egentlig bare fint at de er litt mindre siden flensenee er såpass store. Den store utfordringen med denne mekanismen er vel å få plassert boggiene tett nok. Senteravstand i N skala blir bare 22,8mm Noen som er klare for utfordringen? PS: om noen er litt i stuss på hvilket lokomotiv vi diskuterer, så er det Thamshavnbanens lok 1-3. Til tross for at disse ble bygget av Bagnall i Manchester i 1908 ble de kalt Westinghouselokene etter levervarandøren av det elektriske utstyret (British Westinghouse). Ett av disse lokene er retaurert og står på Thamshavnbanemuseet på Løkken: ![]() Edited by Håvard H - 28 oktober 2006 at 15:40 |
|
![]() |
|
Håvard H ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2016 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
(Dobbelposting, moderator bør fjerne dette innlegget)
Edited by Håvard H - 28 oktober 2006 at 15:43 |
|
![]() |
|
Mr Bridger ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1185 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Er det? Var det ikke snakk om et damplok? |
|
![]() |
|
Heine Pedersen ![]() Veteran ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 507 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Klassisk delvis avsporing her.
![]() Heine |
|
![]() |
|
KjellAn ![]() Veteran ![]() ![]() Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1011 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ja, sånn er vel omtrent halvparten av trådene på
diverse MJ-forum (og sikkert andre forum også). Litt erindringer om Thamshavnsbanen: Pga. sabotasje mot de elektriske lokomotivene under siste verdenskrig, ble det satt inn store tyske smal- sporlokomotiver av denne typen. Og siden de var virkelig store etter norsk smalspor- målestokk, så ble de også kalt stortyskere på samme måte som sine navnebrødre på normalspor. |
|
hilsen KjellAn
Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers |
|
![]() |
|
Håvard H ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2016 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Mange mener det er feil at tråder sporer av, selv synes jeg det er litt av sjarmen med diskusjonsfora på nettet. Det er mer som å gå på kafe enn på foredrag på universitetet! Når det gjelder Thamshavnbanen er jeg stor fan av elektrolokene som gikk på banen før krigen. Min interesse for banen har egentlig en "cutoff" dato ved 1940. Alt materiell levert etter den dato er enten nazitog eller stygt som bare juling! ![]() |
|
![]() |
|
KjellAn ![]() Veteran ![]() ![]() Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1011 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Samme her - min interesse for tog har egentlig alltid omfattet elektrolok. Alle andre driftstyper (damp eller diesel) er liksom annenrangs ... ![]() Og som noen sikkert har lagt merke til - så har jeg også sansen for alle lydene i et elektrolok og spesielt fra dem som har veivstenger. De "synger" så vakkert. ![]() Det er kanskje derfor jeg vil ha lyd-dekoder i alle mine elektrolok. Håvard: Kanskje Westinghouse-loket får lyd-dekoder snart også ... ![]() |
|
hilsen KjellAn
Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers |
|
![]() |
Post Reply ![]() |
|
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions ![]() You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |