Sporveksler, selvbygg eller ferdigbygd? |
Post Reply | Page 123> |
Author | ||
Dag Cato
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 874 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 09 oktober 2006 at 21:52 |
|
I diverse mj-cad fora har det vært diskutert geometrien til Pecos veksler. Konklusjonen har vært at den er vanskelig å grep om Jeg oppga 1510 mm radius for Pecos store veksel fordi jeg har sett det oppgitt hos en eller annen leverandør, husker ikke i farten hvem. Peco oppgir 12 grader for alle sine sporveksler. Tilligs 1350 mm har jeg hentet fra Tilligs katalog. Jeg vil uansett anbefale Peco foran Tillig fordi Tilligs veksler krever endel arbeid for å bli akseptable. Bla må tungene isoleres fra krysset for å få dem DCC-sikre. Peco har denne isoleringen innebygd fra start. |
||
MVH
DC Steinsnes? Hvilken Steinsnes? |
||
KnuT
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 364 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Dersom du ikke vil hive deg på selvbygging av sporveksler, kan jo Pecos nye 1:8 veksler (amerikansk #8) være et bra kompromiss, forutsatt at de klarer NEM-hjul. De er bygget etter NMRA-standarden (den amerikanske).
Men som nevnt over, burde antakelig ikke være et stort problem. Kanskje Eika med forhandler-hatten på, kan si noe mer om de? Svilleoppsettet følger amerikansk standard, men Peco code 75 er jo svillene i 00-skala.... En annen sak er at selv om Peco, Tillig, Roco, Shinohara, Atlas (som har rimelige og bra #8-veksler, har en nede, skal se om NEM-hjul går) er "ferdig-veksler", kan det fort bli litt arbeid med tilpasning til standard, da det ofte er produksjonsavvik, og ikke minst gjøre de minst mulig sårbare for senere elektriske problemer. Det går fort med et kvarter eller to til det. Vil tro at selv om det er en del arbeid med jiggene fra FastTrack, vil du bli mer fornøyd med sluttresultatet. Dersom jeg ikke allerede hadde et tilstrekkelig lager av sporveksler, ville jeg ha vurdert svært seriøst å satse på disse jiggene Har testet noen gamle Lima containervogner og en B3-vogn som har Rocohjul. De går bedre gjennom #8 vekselen enn #6, og jeg tror de fint kan brukes. Edited by KnuT - 09 oktober 2006 at 22:27 |
||
Asgeir
Fremo og MjF medlem Joined: 12 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 755 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Jeg har tatt en titt på de nye Peco 1:8 vekslene, og de er pene. De har vesentlig bedre utført sviller enn på code 100 og 75 vekslene (som egentlig er ganske tragiske: svillene altså). Imidlertid kunne jeg tenke meg vekslene noe lengre og med færre sviller. Amerikanerne bruker en vanvittig mengde i forhold til hva NSB hadde råd til på 50-tallet, så vekslene skiller seg demed litt ut fra sporet. Foreløpig har jeg strandet på Tillig sine lange veksler, selv om ikke de er perfekte heller, men de har en gor lengde og de kan bøyes litt og dermed oppnå litt bedre "flyt" på sporet. Dette er noe som regel bare selvbygde veksler klarer å gjennskape. Litt jobb med å få de til å fungere opptimalt, men ikke uoverkommerlige. Fast Track vekslene ser derfor veldig interesante ut, siden de har pen lengde og man kan styre svilleantallet hvis man ikke bruker ferdig "laser cut ties". En annen ting er at de har et godt utvalg i forskjellige veksler og kryss. Det er flere produsenter som har prøvd seg, men aldri fått lagd mer en 2-3 forskjellige veksler, og det blir litt tynt (noe av grunnen til at man som regel må blande Tillig og Peco for å få alle muligheter). Skulle gjerne sett et godt bilde av de tyske vekslene også, men det var vanskelig på sidene deres. Edited by Asgeir - 09 oktober 2006 at 22:38 |
||
Asgeir
Bygger NSB og litt SJ 50-tallet |
||
einjen
Veteran Joined: 17 september 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 1335 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Har noen bilde av de #8-vekslene fra Peco? Ev. produktnr?
|
||
--
Einar Næss Jensen Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk http://einarblog.homemade.no/einarblog |
||
Asgeir
Fremo og MjF medlem Joined: 12 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 755 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Tja, jeg la den i scanneren sammen med en linjal: |
||
Asgeir
Bygger NSB og litt SJ 50-tallet |
||
Asgeir
Fremo og MjF medlem Joined: 12 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 755 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Her er Peco Large i code 75: |
||
Asgeir
Bygger NSB og litt SJ 50-tallet |
||
einjen
Veteran Joined: 17 september 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 1335 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Og forskjellen på de to er?
(Bær over med meg. Jeg er en novice på slikt) |
||
--
Einar Næss Jensen Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk http://einarblog.homemade.no/einarblog |
||
bengtka
Veteran Joined: 16 januar 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 108 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Eksempel på Fast tracks veksler. 6" crossover code 70. Bengt |
||
Asgeir
Fremo og MjF medlem Joined: 12 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 755 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Da avslutter jeg med Tillig sin lange veksel. Legg merke til at det er en skala forskjell på bildene, så se på linialen for lengden. Edited by Asgeir - 09 oktober 2006 at 23:16 |
||
Asgeir
Bygger NSB og litt SJ 50-tallet |
||
Asgeir
Fremo og MjF medlem Joined: 12 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 755 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Forskjellene, utenom lengden, er mest detaljer: Peco #8 har penere/mer riktige grovere sviller der omkasterloddet/pensemotoren (i virkligheten) skal festes. Det er flere sviller og derfor kortere avstand mellom disse (typisk amerikansk). Tvangsskinnene er utført i metall, og vekslen er lett å koble inn i et digital anlegg. Peco Lange veksel er meget bra på det meste, men har litt dårligere i utseende utførte sviller. Klompen ved tungen inneholder en "spennfjær" som holder tungen, men den har lite med virkligheten å gjøre. Tvangsskinnene er i plast, og vekslen er lett å kobble inn i et digitalt anlegg. Tillig Lange veksel er pen å se på og har pene sviller. Tvangsskinnene er i plast, men kan dyttes ut og byttes med nye selvlagde i metall. Deler av hjertestykket er imidlertid i plast, og det er det ikke lett å gjøre noe med. Ingen "spennfjær", så det må velges en vekselmotor som har det innebygd (f.eks. Tortoise). Disse vekslene er også lett rustfarget fra produsenten. Bengt: har du mulighet til å legge ut et bilde rett ovenfra av en Fasttrack veksel? Edited by Asgeir - 09 oktober 2006 at 23:30 |
||
Asgeir
Bygger NSB og litt SJ 50-tallet |
||
bengtka
Veteran Joined: 16 januar 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 108 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Fremdeles Fasttrack 6" code 70, lengde på linjal 32,5 cm fra ende til ende. Bengt |
||
Asgeir
Fremo og MjF medlem Joined: 12 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 755 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Det var raskt det
|
||
Asgeir
Bygger NSB og litt SJ 50-tallet |
||
bengtka
Veteran Joined: 16 januar 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 108 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
"Slengte" en sammen i full fart, fort gjort med Fast tracks. Bengt |
||
KnuT
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 364 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Asgeir,
den Peco code 83 vekselen du viste bilde av, er for kort til å være #8, det måšvel være en #6? I følge Pecos sider er en åtter 322 mm lang. Einar, katalognr på Pecos code 83 veksler finner du på linken i mitt forrige innlegg, bla litt nedover på siden. For ordens skyld. Det er flere som forhandler Peco enn denne butikken. Her er bilde av Atlas #8, hentet fra Atlas" websider. Link til Pecos sider . Du må dessverre klikke på "Product News" for å komme videre til (dårlig) bilde og katalognummer. Fikk ikke direkte link til å fungere. Edited by KnuT - 09 oktober 2006 at 23:55 |
||
Dag Cato
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 874 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Noen sider: http://www.modellwerk.de/assets/s2dmain.html?http://www.mode llwerk.de/presse_und_publikationen-hp1_modellbahn_1-2003.htm http://www.modellwerk.de/assets/s2dmain.html?http://www.mode llwerk.de/presse_und_publikationen-eisenbahn-kurier_6-2003.h tm http://www.ws4y.de/mo/inhalt/tipps_weichenbau_brinkmann.php? rubrik=tipps |
||
MVH
DC Steinsnes? Hvilken Steinsnes? |
||
Asgeir
Fremo og MjF medlem Joined: 12 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 755 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
KnuT skrev: Asgeir, Det er nok en #6 veksel jeg la ut, for Peco"s #8 er så vidt jeg vet kun annonsert, men jeg har ikke sett den i butikken ennå. Korriger meg gjerne hvis jeg har gått glipp av denl. Okej Dag Cato: Modellwerk vekslene ser vanvittig lekre ut! Edited by Asgeir - 11 oktober 2006 at 00:48 |
||
Asgeir
Bygger NSB og litt SJ 50-tallet |
||
Henning L
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1112 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Men hvor "norske" er de? Sikkert like norske som plastvekslene... men de har endel "kleineisen" som kanskje har lokal forankring? ("Kleineisen" er detaljer av ymse slag. "Småjern"!) Skal man først bla opp større beløp bør de være så korrekte som mulig... Det burde finnes et vekseldetaljeringssett for norske forhold - en samling lenker til egnede produkter, i allefall. Jeg har ikke helt oversikten her - |
||
Dag Cato
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 874 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
De er nok mere "norske" enn Fasttrack, peco, Roco, Tillig etc kan jeg tenke meg Svillemønstret er lik norske sporveksler så vidt jeg kan bedømme. Fasttrack har amerikansk svillemønster. Når det gjelder smådetaljer så sier en tommelfingerregel at du skal ta med de detaljer du kan se når du står på tre meters avstand Men fra spøk til alvor: Hvilke smådetaljer gjør en sporveksel norsk? I dag er vel sporveksler "hyllevare" som bestilles og leveres som en hvilken som helst vare. |
||
MVH
DC Steinsnes? Hvilken Steinsnes? |
||
Henning L
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1112 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Det vil jeg tro!
Det er sant. Jeg vil tro at mye av det man ser også på eldre veksler er rimelig mye det samme rundt omkring, men det fins helt klart særpreg. Egentlig er det vel mest et behov her for en oppsummering av hvilke detaljer som trengs rundt vekslene for å gi det rette preget, og hvor de kan skaffes fra. |
||
kness
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 719 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
I dag er det hyllevare, men fra den tidsepoken som Fremo forsøker å bygge etter vil vekslene være bygget etter hovedtegninger. Her er tegningen på en veksel med 1:5 grad med svilleplassering. Jeg har også 1:8 og 1:9 et eller annet sted, men det må skannes først. Hilsen Kjetil |
||
Henning L
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1112 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Her er tegninger fra NSB normal 1914:
Std. veksel avvik 1:9: Std. veksel avvik 1:7 og "vekselboks": Men disse vekslene har detaljer og de skulle vi også ha tegning av. Jeg har ikke det, men de fins! Alle de støpejernsdelene som fins, kryssets utforming, tungene etc. |
||
Dag Cato
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 874 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Det er interessant. Man skulle prøve å få dem samlet et sted.
Edited by Dag Cato - 11 oktober 2006 at 23:28 |
||
MVH
DC Steinsnes? Hvilken Steinsnes? |
||
bengtka
Veteran Joined: 16 januar 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 108 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hva er svilleavstanden på en normal rett strekning i denne tidsperioden da Bengt |
||
kness
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 719 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Jeg er en del på jernbanemuseet på Hamar og skal dit i forbindelse med et møte om kort tid. Jeg skal se hva jeg kan få tak i da. Samtidig ligger det to 35kg veksler i høyde 1:7 på området. Disse er helt originale og vil være et godt utgangspunkt for en modell. Jeg skal ta noen bilder med telefonen når jeg er der, så får vi håpe dette ekle, hvite stoffet som kommer i denne årstiden lar vente på seg.... Hilsen Kjetil |
||
Henning L
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1112 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Jeg har noen bildeer av sporveksler og litt spor fra Thamshavnbanen liggnede her. De skal være bygget etter NSB-norm-tegninger, om jeg ikke har misforstått. De viser i alle fall at man kan gå ganske langt i detaljgrad...
Det var en regnvåt dag i april 2004: |
||
Henning L
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1112 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Fra 1914-normalen, 35 kg/m-skinner: Vi ser at svilleavstanden avhenger av skinnelengde, men at den ligger rundt 70 cm - ca. 8 mm i 1:87. Er det noen som sitter på nyere normaler? |
||
Asgeir
Fremo og MjF medlem Joined: 12 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 755 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Her kan kanskje Fasttrack sine jigger komme inn: de freser gjerne maler etter egne spesifikkasjoner (mot et tillegg, hvis jeg har skjønt det korrekt?). Hvis vi er et antall mennesker som tar en samlebestilling på et antall spesial produsert jigger etter norske maler, kan vi kanskje få det til en hyggeligere pris?? Når det gjelder de særnorske detaljene, har vi noen personer/firmaer i dette kongeriket som er i stand til å levere superdetaljerings sett med både etsede og støpte deler. Problemet er først og fremst fremstilling av mastere for støpingen og tegne ut tegninger for detaljer som skal etses. Hvis vi gjør denne satsingen bør vi ende opp med et byggesett som er marginelt tidsmessig å sette sammen, kontra å bygge om f.eks Peco veksler så de skal bli så norsk lignende som mulig og fungere bra. |
||
Asgeir
Bygger NSB og litt SJ 50-tallet |
||
KnuT
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 364 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Jeg tror det er på tide å minne om Svein Sandos fantastiske sporveksler,
se f.eks hans anlegg 8,9 og 10. Her er lenke til Sveins Sider. Se, nyt og lær. Noe av dette har også vært presentert i "På Sporet". Edit - rettet lenke. Edited by KnuT - 29 juni 2007 at 17:26 |
||
bengtka
Veteran Joined: 16 januar 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 108 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Har nå forsøkt å "spikre" et teststykke etter "Norsk" norm ?   ; Vanvittig mye arbeid, og definivt ikke noe for "høyhastighets-tog". Men, mye moro og mange knekte bor, tror det er på tide og se nærmere på byggesettene til Bawarias modell natur |
||
KnuT
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 364 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Kjempebra, Bengt.
En annen løsning hvor man slipper å spikre så mye, er å klippe/skjære bort plasten mellom svillene, de bitene som holder svillene sammen til en fast svilleavstand. Da kan avstanden mellom svillene økes. |
||
Post Reply | Page 123> |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |