Kommentarer til en sporplan |
Post Reply | Page 12> |
Author | |
Roger
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 17 januar 2006 at 04:08 |
Hei! Denne svært skjematiske sporplan viser skjulte spor med rødt og synlige spor med blått. Denne skissen er ikke målsatt og "to scale". Sporgeometrien på endestasjonen og på industriområdet (på den andre halvdelen) er ikke endelige, men mer for å illustrere at endestasjonen har en "Inglenook sidings" og at industriområdet vil få en sporgeometri etter mønster av en "Timesaver". Har noen synspunkter og eventuellt forslag til forbedringer på denne svært skjematiske sporplan, ønsker jeg meg tilbakemeldinger.
Edited by Roger |
|
Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt” |
|
peter
Nykommer Joined: 30 desember 2005 Location: Denmark Status: Offline Points: 24 |
Post Options
Thanks(0)
|
fin lille sporplan, sad og kedet mig til morgen, og lavet min version af den, jeg har ladet det ene spor foran station, være åbnet, så man få lidt mere glæade af det kørene tog
|
|
Jon S.
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 24 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei Roger! Jeg likte sporplanen din! Nå må det jo innrømmes at jeg er begeistret for både Inglenooks og Timesavers, så... Det er ingen store endringer jeg vil foreslå, men en som kan være ganske vesentlig: Jeg ville ha speilvendt den "underjordiske" oppstillingen, slik at sporharpen kom lengst fram mot forkant av anlegget. Anleggsplanen nærmest "skriker" jo etter å få stå inne i et hjørne! Og da blir det kronglete å ha sporene helt inne ved veggen, der innunder anlegget. "Ute i det fri" synes jeg planen ser grei ut. Jeg tror du vil få ganske mye "åpent rom" rundt skinnene, og det er bra! Du kan forresten komme til å oppdage at "øyen" ned til venstre vil kreve like mye plass som den oppe til høyre (dybden "A"). Angående Timesaveren: Her har du jo to muligheter! Enten kan du bruke John Allens "originale" Timesaver - da vil mye bli fastsatt ut fra hvilke vogner du skal ha på anlegget (europeiske "Timesavere" blir ofte kortere enn de amerikanske! På grunn av kortere godsvogner her...). Eller du kan lage din egen "Timesaver"-versjon, for å få en sporplan som passer bedre til din plass og vognpark (det er særlig lengden på sporene du kan justere - opp eller ned). Jeg kunne forresten foreslå å flytte innkjøringen fra hovedsporet til Timesaveren, til rettstrekningen utenfor tunnelåpningen. Jeg er ikke sikker på om det er noen bedre løsning, men på den måten kan du få større avstand mellom endestasjonen og industriområdet. Slik du har tegnet sporplanen, blir disse to liggende helt inntil hverandre, operasjonsmessig, og hele det synlige anlegget blir bare "én stasjon". Hvis du derimot flytter innkjøringen, vil endestasjon og industriområde oppleves som to adskilte "stasjoner". Men her er det jo opp til hva du selv ønsker! Jeg synes det er en god anleggsplan du har fått til. Mye skifting, og du får også lange strekninger der du kan se toget rulle gjennom landskapet. Håper du kommer fram til en plan du kan trives med. Lykke til videre! Mvh. Jon S. Edited by Jon S. |
|
einjen
Veteran Joined: 17 september 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 1335 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg likte også denne sporplanen veldig godt, og den har en form som passer den plassen jeg har til rådighet. Jeg kunne godt tenke meg en slik sporplan, men jeg vill snudd industrisporet (jeg har lyst til å kjøre et stykke før jeg kommer til industrisporet).
Tror nok også jeg ville ha litt mere industrispor.... Noe annet som jeg ønsker meg, er å kunne sette anlegget på "auto" slik at togene bare kjører. Vil det være mulig med en slik sporplan? Med digitalt system av noe slag? Det er mulig at jeg er fastlåst i rundbanekonseptet, men jeg kunne igrunn tenke meg at endestasjonen har et spor ut som går inn i en ny endesløyfe. nuhvel. Jeg har god tid. Før det blir noe anleggsbygging, så må jeg legge gulv på det som skal bli en ny kjellerbod, slik at jeg kan flytte alt skrotet som står der modelljernbanen skal være. Og så må jeg lage ny døråpning, slik at jeg kan frigjøre mere veggplass til mere modelljernbane... akk ja. Edited by einjen |
|
--
Einar Næss Jensen Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk http://einarblog.homemade.no/einarblog |
|
einjen
Veteran Joined: 17 september 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 1335 |
Post Options
Thanks(0)
|
her er en annen variant.....
litt større og U-formet..... http://mru.webpg.info/mrbilder/fin%20bana.jpg |
|
--
Einar Næss Jensen Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk http://einarblog.homemade.no/einarblog |
|
b e pedersen
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1081 |
Post Options
Thanks(0)
|
Du, Einar, rundbane eller ikke ...., kanskje du skulle ta en titt til på forslaget ditt på Rogers plan. Det er vel en aldri så liten "kollosjon" mellom skinnene i området ved tunnelåpningen nærmest godsbanegården ...?
|
|
Bjørn Egil
|
|
einjen
Veteran Joined: 17 september 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 1335 |
Post Options
Thanks(0)
|
Nai. Hvor da? Det er ikke intensjonen at det skal være en kollisjon der. Jeg har muligens glemt å tegne inn to tunnellåpninger (fra hovedstasjonen til industrisporet), men ellers så er det ingen kollisjon noe sted. |
|
--
Einar Næss Jensen Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk http://einarblog.homemade.no/einarblog |
|
b e pedersen
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1081 |
Post Options
Thanks(0)
|
Nei, det må sikkert ikke bli kollisjon, men da må vi vel kunne kalle det en kandidat for et bakkeløp ... sporet som kommer fra hovedstasjonen krysser sporet som går inn i tunellen og begge blir krysses av et uttrekkspor fra godsbanegården .. så det kreves litt for å vinne høyde nok ... |
|
Bjørn Egil
|
|
einjen
Veteran Joined: 17 september 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 1335 |
Post Options
Thanks(0)
|
Etter å ha tenkt på dette i natt, så ser jeg at du selvfølgelig har helt rett. æsj |
|
--
Einar Næss Jensen Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk http://einarblog.homemade.no/einarblog |
|
Jon S.
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 24 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det er mulig, og på et analogt anlegg er det faktisk forholdsvis enkelt. Du bruker nesten samme system som på et punkt-til-punkt-anlegg, som styrer toget slik at når det kommer til endestasjonen stopper det og venter litt, før det kjører tilbake i motsatt retning. Med denne anleggsplanen måtte toget selvsagt bare stoppe i endestasjonen, for så å kjøre tilbake gjennom vendesløyfen. Her har jeg ikke regnet inn hvordan man eventuelt kan vende toget. Enklest er det å kjøre en motorvogn eller skinnebuss med et slikt oppsett! Eller, det ser penest ut. Hvordan det kan gjøres med digitaldrift har jeg ikke kjennskap til. Men med datastyring burde du kunne få loket til å kople av vognsettet, snu seg på svingskiven og kople på i andre enden av toget, før det returnerte. Häftigt! Men betydelig mer avansert/komplisert enn å kjøre på en rundbane. Eller kanskje noen vet om en enklere løsning? Mvh. Jon S. |
|
Roger
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei! Takk til Dere som har kommet med verdifulle bidrag så langt! Jeg likte godt Peters litt mer "visualiserte" plan, samt sporet som vil gi litt mer synlig togkjøring. Valg av dette sporet betyr dessverre at skyggestasjonen ikke vil bli optimalt tilgjengelig, slik som Jon hadde tegnet i forslaget sitt, da den blir nødt til å "ligge inn mot veggen". Jeg har tenkt til å ha en relativt åpen ramme på "nedre plan", og med en anleggshøyde på 120-130 cm er vel kanskje skyggestasjonen allikevell tilgjengelig nok ved behov? Det er ikke meningen at det skal være 3 individuelle vendesløyfer på nedre plan, da dette skyldes unøyaktighet og "tegneslurv" fra min side. Jeg likte godt Jons forslag om å legge adgangen til "timesaver"en" rett etter tunnelåpningen, da dette gir lenger kipp-kjøring fra stasjonen. Grunnen til at jeg ikke hadde tegnet inn omløpsspor på min svært skjematiske timesaver, var at denne lå så nær stasjonen at nødvendige omløp kunne skje der. Jeg registrerer helt klart en annen fordel med å legge industriområdet slik som Jon foreslår, da det blir lettere for to personer å "operere" anlegget sammen. I likhet med "svensken" som presenterte denne sporplanen på Modellrallarens forum, har jeg også latt meg inspirere av ett tilsvarende anlegg i Iain Rices softcover Small, Smart, & Practical Track Plans. Det er faktisk deler av det aktuelle anlegget som "pryder" coveret. Dette anleggsforslaget og sporplan gir etter min mening rom for svært realistisk togavvikling, da den kun gjengir endestasjonen og litt av strekningen før denne. Dette åpner for togtrafikk uten å være nødt til å benytte "hurtigtid". Resten av sidebanen kan jo være uendelig lang, men er på anlegget kun representert med en skyggestasjon. Det eneste kompromiset man må gjøre på bekostning av realismen, er trafikktettheten. -Den var som kjent ikke så stor på sidebaner, men bør kanskje være det på en modelljernbane for å være interessant. Planen har dog ett par "Achilles hæler" etter min mening:
Noen som har forslag til løsning? |
|
Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt” |
|
Jon S.
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 24 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei Roger! En enkel løsning: Bygg en demning foran linjen (parallellt med anleggsfronten) til venstre! Så vil alle skjønne hvordan jernbanen kan ligge under havflaten. Ja ja - jeg innrømmer at dette blir litt "hollandsk"! Men jernbanen går da under havnivå flere steder også i Norge - bl.a. i Oslo? Jeg tegnet litt på en annen løsning, der sporet steg fra stasjonen, men da ville oppstillingen komme der det helst skulle vært himmel... Denne løsningen kan imidlertid være noe: Her får du innkjøringen til Timesaveren omtrent slik du først tegnet den. Eneste problemet er at svingen S1 blir noe krappere, men jeg tror det kan gå. Og så må sporet begynne å synke ned til tunnelen først etter (eller midt i) svingen S2, så du får litt brattere stigning opp fra oppstilling/vendesløyfe - dét blir nok den verste endringen. Ja? --------------------------------------- Til Jørgen kan jeg anbefale dette anlegget, som jeg engang tegnet til meg selv : Mvh. Jon S. Edited by Jon S. |
|
Roger
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei! Takk for glimrende forslag, Jon! Jeg er av den oppfattning at alle eventuelle løsninger bør vurderes før selve byggingen tar til. -Det kan fort bli tidkrevende å ombestemme seg for sent, og eventuellt søke andre løsninger. Anlegget som jeg har beskrevet i denne tråden er "seksjonert", og hver av de to "bobblene" har en lengde på to meter. Her forleden dag skulle jeg flytte disse seksjonene, slik at de ble plassert som planen innledningsvis indikerer i forhold til veggene i rommet. Rommet er en kjellerstue, og den ene veggen er nøyaktig 4 meter lang. Jeg foretokk derfor ett lite eksperiment for å se hvordan det ville bli dersom jeg satte de to "bobble"-seksjonene sammen: Denne løsningen vil eventuellt løse ønsket om en rundbane/ kontinuerlig kjøring for sønnen min, men vil også gi rom for en fremtidig utbygging, som kan gi plass for en 2 meter lang endestasjon ut fra hver "bobble". Ved en slik utbygging vil banen kunne opereres som en "punkt-til-punkt" bane, og være relativt lik løsningen til Tore Hjellseth bortsett fra at jeg kan oppnå "uendelig kjørestrekkning" mellom endestasjonene. I beste Iain Rice-stil kunne selve stasjonen eventuellt bygges på en utskiftbar base, slik at den "på neste runde" kunne erstattes med en annen (Jigsaw-scenery). Her er min foreløpige plan på denne eventuelle planløsning: Er det noen som har synspunkter, forslag til endringer, eller andre tilbakemeldinger å gi på denne plan?
|
|
Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt” |
|
Roger
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei! Er det noen annen måte jeg kan utnytte denne anleggsflaten på, i forhold til at anlegget kan utvides med endestasjoner på begge "vingene"?
|
|
Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt” |
|
einjen
Veteran Joined: 17 september 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 1335 |
Post Options
Thanks(0)
|
ok.....
edit: forsøkte å legge inn noen bilder her, men det funka ikke så bra gitt :) Forsøker i morra. Nå: sove Edited by einjen - 21 mars 2006 at 00:15 |
|
--
Einar Næss Jensen Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk http://einarblog.homemade.no/einarblog |
|
Roger
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Post Options
Thanks(0)
|
...... Venter i spenning.......
|
|
Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt” |
|
einjen
Veteran Joined: 17 september 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 1335 |
Post Options
Thanks(0)
|
skal en tur på tmjk først. og lage kveldsmat. og skifte bleien til vesla. i omvendt rekkefølge akk ja |
|
--
Einar Næss Jensen Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk http://einarblog.homemade.no/einarblog |
|
einjen
Veteran Joined: 17 september 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 1335 |
Post Options
Thanks(0)
|
http://einar.nidelven-it.no/einarblog/sporplanforslag
litt dårlige bilder, men det gir kanksje en pekepin? edit: la inn større bilder Edited by einjen - 21 mars 2006 at 22:44 |
|
--
Einar Næss Jensen Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk http://einarblog.homemade.no/einarblog |
|
greffern
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 172 |
Post Options
Thanks(0)
|
... bildevisning er i orden ...
fjernet bildene da de ikke har noe å gjøre med trådens innhold.... Edited by greffern - 23 mars 2006 at 17:12 |
|
Små irriterende bokstaver betyr bare en ting:
MVH Jon Oskar Grefsrud [http://www.norskmjforum.no/video/data/jog-logo.jpg"> |
|
einjen
Veteran Joined: 17 september 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 1335 |
Post Options
Thanks(0)
|
tut? Bilde?
edit: nei? Edited by einjen - 22 mars 2006 at 09:13 |
|
--
Einar Næss Jensen Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk http://einarblog.homemade.no/einarblog |
|
Wickerman
Veteran Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1211 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hvis du legger inn [ url ] linkens adresse og så legger du [/ url ] får du en klikkbar link. Fjern mellomrommet slik Du denne http://einar.nidelven-it.no/ Hvis du bytter url og /url med img og /img vill du kunne legge inn bilde. Da setter du inn [ url ] først og så [/ Url ] til slutt i bildes adresse og vill vises som bilde og ikke link. Fjern mellomrommet føre og etter url slik at det blir [url] eller [img]
Edited by Wickerman - 22 mars 2006 at 21:30 |
|
A matter of life and death
|
|
Henning L
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1112 |
Post Options
Thanks(0)
|
Enda enklere er å markere det ordet man vil skal bli en lenke, og så klikker på symbolet i verktøylinja med en lenke og en jordklode. Da kommer et lite vindu opp der man kan lime inn/skrive nettadressen. Når man lukker vinduet kommer det markerte ordet opp som en lenke.
Fikst. |
|
einjen
Veteran Joined: 17 september 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 1335 |
Post Options
Thanks(0)
|
Slik var det jeg ville ha det.... opplasting av bilde til serveren. Ikke lenking......Level 1:
Level 2: Level 3: Nå til poenget med hele den sporplanen 8som jeg fullstendig glemte i kampens hete med opplastingsfunksjonen: Selve sporplanen er vel ganske kjip, men den har en mulighet til å kjøre både punkt-til punkt og rundbane (uten de to ekstra arealene til høyre og venstre). Jeg holder på å bygge et lite N-analegg som skal ha samme mulighet |
|
--
Einar Næss Jensen Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk http://einarblog.homemade.no/einarblog |
|
Morten M
Veteran Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 274 |
Post Options
Thanks(0)
|
Oops: "N-analegg" MO(rtografisk)H Morten |
|
einjen
Veteran Joined: 17 september 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 1335 |
Post Options
Thanks(0)
|
For de av som er litt kinky! Z-ett på naken! |
|
--
Einar Næss Jensen Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk http://einarblog.homemade.no/einarblog |
|
Roger
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei! Inspirerende sporplan med mange spennende elementer dette her, Einar. Jeg lurer dog på hva den minste kurveriadien du har brukt i tegningen er, da noen kurver ser relativt "trange" ut?
|
|
Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt” |
|
einjen
Veteran Joined: 17 september 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 1335 |
Post Options
Thanks(0)
|
hmmm marklin k-skinner 2231 , radius 420 mm tror jeg det var. N-anlegget mitt skal (forhåpentligvis) se ut på omtrent samme måte, men får mer synlig spor (tror jeg). Hvis jeg klarer å skru det sammen, vel og merke..... |
|
--
Einar Næss Jensen Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk http://einarblog.homemade.no/einarblog |
|
Roger
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei! Her kommer nok ett forslag til "løsning". Synlige spor er blå, og de skjulte er røde. Er det noen som har kommentarer, ellr forslag til hvordan den eventuellt kan bli bedre? |
|
Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt” |
|
Nordlandsbanen
Viderekommen Joined: 19 august 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 72 |
Post Options
Thanks(0)
|
Edited by Nordlandsbanen - 03 september 2006 at 16:46 |
|
einjen
Veteran Joined: 17 september 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 1335 |
Post Options
Thanks(0)
|
sansynligvis wintrack
|
|
--
Einar Næss Jensen Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk http://einarblog.homemade.no/einarblog |
|
Post Reply | Page 12> |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |