Synsing om NSB |
Post Reply |
Author | |
Magne
Medlem i MJF Joined: 30 desember 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 81 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 01 februar 2005 at 10:49 |
Starter en ny tråd, men den er en fortsattelse fra BM 69C oppgradering. Er så upraktisk når det ikke er samsvar mellom tittel og innhold. Privatisering av jernbanen ble nevnt. Når det gjelder private selskap og service, så får man vel den servicen folk er villige til å betale for. Noen velger Ryan, andre velger British Airways.
|
|
Magne
|
|
traiNman
Veteran Joined: 07 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 500 |
Post Options
Thanks(0)
|
Angående tittel på tråden: Er dette synsing om Ryan Air eller NSB? Petter |
|
ben
Veteran Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 139 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei Det er en sammenheng mellom Ryanair og NSB, fordi det er så store ulikheter. Det som er den største forskjellen på det norske jernbanemarkedet og luftfartsmarkedet er at jernbanen (i Norge) bare har etterspørrselsgrunnlag for en operatør på de ulike strekningene, den som vinner anbudet får "monopol" i den perioden de har konsesjonen. Dermed blir det ikke noe reelle valgmuligheter for de reisende innen jernbanemarkedet, slik det er innen luftfartssektoren. Dette fører til at den aktuelle operatøren ikke har noe kortsiktig press på seg fra konkurrenter. I luftfartsmarkedet er det rom for ulike aktører som tilbyr ulike tjenester; Ryanair med lav pris, men ingen service, og British eller SAS for den del, med dyrere pris, men mer service og fleksibilitet. Kunden kan velge mellom ulike operatører på samme strekninger, ut ifra egne behov, dette skaper press på operatørene til å stadig forbedre seg. Dersom du velger tog er det bare ett alternativ på en spesifikk strekning, take it or leave it. Dette forholdet forandrer seg ikke med konkurranseutsetting for jernbanesektoren. Jeg tror derfor at å konkurranseutsette jernbanen i Norge ikke nødvendigvis vil gi like gunstige effekter for kundene som frislippet av luftfartsmarkedet. Det blir ikke kundene som avgjør hvilke operatør de til enhver tid foretrekker, dette valget har staten foretatt på forhånd gjennom å bevilge konsesjon til den operatøren som vinner anbudet, ut fra de kriteriene Staten fastlegger. For Staten er fordelen at de kanskje kan tjene på dette gjennom reduserte subsidieutgifter, men det er ingenting som tilsier at konkurranseutsetting vil gi større valgmuligheter og fleksibilitet for kundene. Likevel, forholdene er langt fra optimale for jernbanen i Norge slik NSB blir styrt i dag, så det er nødvendig at noe blir gjort. Spørsmålet er bare om man kan ta blåkopi av løsningene innen luftfartsmarkedet og tro at det vil fungere like bra på jernbanen, eller om man bør tenke ut egne løsninger, og om Norge som nasjon ønsker en billigjernbane med størst mulig profitt for eierne, eller en jernbane som er samfunnsøkonomisk gunstig for hele folket på lang sikt.
|
|
eika
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1617 |
Post Options
Thanks(0)
|
Siden denne tråden er åpnet flytter jeg med et innlegg fra Tom Rosenblad i 69-tråden jeg :
Med de prisene SAS har operert med burde de absolutt ha råd til litt ekstra mat ja Når det gjelder NSB og billettbestilling tror jeg ikke du har noe vanskeligere for å bestille en billett via nettet, enn du har for å bruke dette forumet f.eks.? Jeg har og reist flere ganger med Ryanair, og skal reise med dem igjen om 14 dager på vei til Nürnbergmessen, og har ikke noe å utsette på selve transporten jeg har vært ute for der og.... Poenget var bare det at de gjør nettopp en ting.... transporterer deg fra A til B..... skjer det noe uforutsett som gjør at du ikke kommer deg videre e.l. så er nok svaret bare "sorry". Tror ikke du får dem til å dekke videretransport med taxi e.l. Eirik |
|
b e pedersen
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1081 |
Post Options
Thanks(0)
|
Vanskelig å hoppe på Ryan i siste liten, ja Kommer du etter oppsatt stengetid for innsjekking, blir du konsekvent avvist - selv om det ennå er mange minutter til flyet letter ...
Ellers synes jeg det sees litt snevert på begrepet "konkurranse" når det gjelder togtransport. Det skal på død og liv innføres flere operatører for å få til konkurranse, mens den reelle konkurransen jo er mot andre transportformer ...
Det har mye med holdninger i besluttende organer å gjøre. Eksempel: - det uttrykkes undring over den positive økningen på Østfoldbanen med årsak i bedre servicetilbud. Ja, for en har jo hele tiden ment at nedskjæring er beste medisin for å bedre lønnsomheten |
|
Bjørn Egil
|
|
KnuT
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 364 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg får dessverre ikke reist så mye for tiden, men har tatt toget noen få ganger de siste månedene. Jeg tror at årsaken til økningen på servicenivået på Østfoldbanen har mest med at vi har fått nytt godt materiell (BM73B) som jeg synes er mere komfortable enn f.eks. BM70 - og at det når går langt flere avganger. Dessuten er stillekupeene virkelig fint for de av oss som trenger ro for å ha en behagelig reise. Men det er jo ikke samme nivå på servering som før. Ikke det samme med automat som med trillevogn, selv om jeg aldri har vært storbruker av dette. (Tar med meg matpakke - noe svenskene visstnok ikke er vant til - var en diskusjon om dette på Postvogna) Servicen har også noe med holdningene til personalet å gjøre, f.eks konduktøren jeg så som var behjelpelig med veksling og hjelpe en som hadde problemer med automaten.... Men rett før jul opplevde jeg også problemene med bussing, manglende informasjon (NSB eller jernbaneverket?), Linx som ikke ville ta med oss som skulle av i Halden. Tog som kjørte tomt forbi (for å komme i rute?) oss som var busset til Moss. Vi kunne ha slappet mere av på Oslo S og ventet, men, men..... For meg ble dette en slitsom opplevelse (og pga av kronisk sykdom har jeg ikke mye å gå på fra før) ... men stort sett er jo også regulariteten bedre. Det drar folk til toget. Når det gjelder Østfold, leste jeg at også ekspressbussene øker, E6 har jo nådd bristepunktet sør for firefelt, og det har vært mange ulykker. Spennende å se hva som skjer når det blir firefelt hele veien. Og et hjertesukk - hvorfor kan ikke samferdselspolitikerne si som Ole Brumm: Ja takk, begge deler: både vei og dobbeltspor (utbygd for langt høyrere hastigheter enn idag). Jeg tar gjerne toget igjen, bare så det er sagt. Hilsen Knut på Tur
|
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |