b e pedersen wrote:
Det har mye med holdninger i besluttende organer å gjøre. Eksempel:
- det uttrykkes undring over den positive økningen på Østfoldbanen med årsak i bedre servicetilbud. Ja, for en har jo hele tiden ment at nedskjæring er beste medisin for å bedre lønnsomheten |
Jeg får dessverre ikke reist så mye for tiden, men har tatt toget noen få ganger de siste månedene.
Jeg tror at årsaken til økningen på servicenivået på Østfoldbanen har mest med at vi har fått nytt godt materiell (BM73B) som jeg synes er mere komfortable enn f.eks. BM70 - og at det når går langt flere avganger. Dessuten er stillekupeene virkelig fint for de av oss som trenger ro for å ha en behagelig reise.
Men det er jo ikke samme nivå på servering som før. Ikke det samme med automat som med trillevogn, selv om jeg aldri har vært storbruker av dette. (Tar med meg matpakke - noe svenskene visstnok ikke er vant til - var en diskusjon om dette på Postvogna)
Servicen har også noe med holdningene til personalet å gjøre, f.eks konduktøren jeg så som var behjelpelig med veksling og hjelpe en som hadde problemer med automaten....
Men rett før jul opplevde jeg også problemene med bussing, manglende informasjon (NSB eller jernbaneverket?), Linx som ikke ville ta med oss som skulle av i Halden. Tog som kjørte tomt forbi (for å komme i rute?) oss som var busset til Moss. Vi kunne ha slappet mere av på Oslo S og ventet, men, men.....
For meg ble dette en slitsom opplevelse (og pga av kronisk sykdom har jeg ikke mye å gå på fra før)
... men stort sett er jo også regulariteten bedre. Det drar folk til toget.
Når det gjelder Østfold, leste jeg at også ekspressbussene øker, E6 har jo nådd bristepunktet sør for firefelt, og det har vært mange ulykker. Spennende å se hva som skjer når det blir firefelt hele veien.
Og et hjertesukk - hvorfor kan ikke samferdselspolitikerne si som Ole Brumm: Ja takk, begge deler: både vei og dobbeltspor (utbygd for langt høyrere hastigheter enn idag).
Jeg tar gjerne toget igjen, bare så det er sagt.
Hilsen Knut på Tur
|