MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - KjellAn's hagejernbane
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

KjellAn's hagejernbane

 Post Reply Post Reply Page  123 8>
Author
 Rating: Topic Rating: 1 Votes, Average 5,00  Topic Search Topic Search  Topic Options Topic Options
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1011
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: KjellAn's hagejernbane
    Posted: 13 juli 2011 at 22:56

Hei

Jeg har en god stund gått med planene om en hagejernbane bak huset og garasjen. Etter mye oppussing og byggevirksomhet i skala 1:1, er det på tide å gjøre hagen fin sammen med husfruen.  Og hva passer ikke da bedre enn å anlegge en jernbane med tog som tøffer rundt små planter og bonzai-trær.


13. juli 2011

Her følger noen bilder fra byggevirksomheten. Jeg vil prøve å legge ut bilder etter hvert som det er noe nytt å vise.

Slik så plassen ut før vinteren la sitt hvite teppe over plassen i fjor. 


 Og slik ser sporplanen ut.


 

Det blir en tunnel på banen. Grunnarbeidene består i å grave ut en markjordbærskråning. Deretter skal det støpes fundament og tunnelhvelving, før markjordbærene igjen skal få vokse fritt.


Hagejernbanen skal trafikkeres med et skikkelig damplok og vogner som enten er bygget fra scratch, byggesett eller som er ferdigmodeller. Banen får en sporvidde på 32 mm, og det blir ikke aktuelt å sette spenning på sporet.   Rullende materiell som ikke går på ekte damp forventes å ha med egen power i form av en batteripakke.


Billy fra Roundhouse


 

En selvkomponert stakevogn fra Accucraft, en lav godsvogn - byggesett fra I P Engineering, og en scratchbygget lav boggivogn, er noe av det rullende materiellet så langt.



22. juli 2011

Her kommer flere bilder fra byggingen av min hagejernbane.


Her foregår det skikkelig rallarhåndverk - støping av betongsåle for sporet.


Oppå sålen skrus det fast klosser av oljet bjørkefinér - som igjen sporet skrus fast til. Underlag til klossene og finjustering av høyden skjer med biter av asfaltpapp.

 

Etter hvert skal sporet også få ballast. Jeg skal bruke fin singel (2-5 mm) som ballast. Jeg vet at enkelte andre bruker subbus eller fin sand som ballast, men jeg tror det er en fordel å unngå de fineste graderingene.





 

26. desember 2011


Her er noen nye bilder fra hagejernbanen. Vinteren er kommet, men det er dårlig med snø her nede i Østfold.

Billy har gjennomgått en vellykket modifisering. Loket har fått lyskastere både foran og bak, nye koblinger, en kullkasse og navneskilt.


Her kommer loket ut fra banens tunnel - omhyllet i damp og røyk - og med frontlyskasteren tent.


Her er loket med dampen oppe, klar til avgang. Lyskasteren på kullkassa er tent.


Et nærbilde av kullkassa for spesielt interesserte. Billy har egentlig bare en enkel bakvegg. Jeg ville gjerne ha en kullkasse i stedet. Kullkassen er av samme type som leveres til Roundhouse Lady Anne. Den kan sikkert bestilles fra Roundhouse, men jeg fikk tak i min via Rhos Helyg Locomotive Works. 

Kullkassen måtte loddes sammen og lakkeres. For å få en plass for kullklumpene loddet jeg en 10x10 mm messing L-profil mot innsiden av kullkassen. Lyskasteren foran og bak på loket kommer fra PPS Steam Models.

 

10. januar 2012 


Et fint snødekke har lagt seg over hagejernbanen, og det fristet med en liten kjøretur med damploket.









Edited by KjellAn - 24 januar 2017 at 21:26
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
krsven View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 13 juli 2010
Location: N
Status: Offline
Points: 286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote krsven Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 juli 2011 at 11:41
Flotte bilder, Kjell. Vi sees vel om ikke så lenge slik at det blir mulig å ta vognene i nærmere øyesyn. Det ser ut til at de fleste hagesentre kjører tilbud på bonsaier og miniatyrer om dagen - og frem til høsten går over i vinter. Banen og sporplanen din ser ut til å passe utmerket til materiellet og en Billy ser ut til å være et godt valg!Er ikke sikkert du trenger så mange vognene - detaljering og en scratchbygget pub er like viktig! Kankje ikke særlig salgsfremmende men idyllene er viktig for stemningen. Jeg tar sikkert med meg en Katie på visitas om ikke så lenge.
krsven
Back to Top
Amatøren View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 11 mars 2010
Status: Offline
Points: 72
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Amatøren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 juli 2011 at 21:06
NYDELIG!

Venter spent på fortsettelsen!

Skulle gjerne hatt selv, men det var det med de "pæ-ænga" og frykten for tyveri/hærværk av skinner......Ermm
Man lærer så lenge man lever.

Digitalhuset
Vokser stadig, men ikke for store....
Back to Top
Amatøren View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 11 mars 2010
Status: Offline
Points: 72
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Amatøren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 juli 2011 at 14:01
Originally posted by KjellAn KjellAn wrote:

Jeg tror for øvrig at de fleste har dyrere hagemøbler som står løst ute i hagen.

Kanskje inne på noe der. Aldri lagt nye i verken grill, møbler eller andre hageting i frykt av tyveri. Bærer nok litt preg av det, men er en skeptisk person....... Kona maser etter hagetog. Hun har allerede ekspropriert areal til traseenWink

Skulle jeg få meg hagetog, så er det meget fine idéer som jeg kan vurdere. Lurte litt på festing av skinner. Ser flott ut med din metode! Håper vi blir oppdatert med nye bilder etter hvert.




Edited by Amatøren - 25 juli 2011 at 14:07
Man lærer så lenge man lever.

Digitalhuset
Vokser stadig, men ikke for store....
Back to Top
hutsi View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 25 november 2008
Status: Offline
Points: 33
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hutsi Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 juli 2011 at 17:40
så lurt med damp  er det noe slags fjernstyring for fart start og stopp?
Back to Top
jsalve View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 21 juli 2010
Location: norge
Status: Offline
Points: 59
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jsalve Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 august 2011 at 13:28
Hei Kjell og takk for sist Smile
Det er virkelig spennende å følge utviklingen av anleggsarbeidet ditt. Metoden du benytter i fundamentet er jeg overbevist om at duger best i et land som har krevende klima. Spesielt i overgangen mellom frost og varme hvor bakken til tider er ustabil. Fordelen med denne fundamenteringen er at hele støpen, under forutsetning av at den er godt armert, løfter seg likt hele veien slik at du ikke får brå ujevnheter i sporet. Min bane ligger som kjent på samme type konstruksjon og den er meget stabil gjennom hele året. En annen fordel med denne konstruksjonen er at du kan med lette grep gjøre sporjusteringer og endringer av sporplan. Tunnellen din ser spennende ut. Det er utrolig effektfullt å kjøre livesteam i tunneller. Her er det viktig å tenke på at du når tak i materiellet om det skulle spore av.
Ellers er jeg imponert over "fasaden" du bygger banen på. Meget lekkert anlagt. Når små koselige bygninger og tilpasset fauna er på plass vil helheten bli fantastisk. Gleder meg virkelig til å se dette i ekte 3D. 
 
Jan Salvesen
Back to Top
Tom Lynga View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 18 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 39
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tom Lynga Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 august 2011 at 12:53
Hei Kjell !
 
Dette så bare lekkert ut !  Får inspirasjon selv til å bygge slikt. Jeg har bare en flat plen å boltre meg på, men kan sikkert få til noe. Lager p.t. spor på finerplater, avstivet, har noen ideer for hvordan det kan bli. Først et oppsett jeg kan sette sammen, og senere demontere. Moro med damp uansett. Og så er jeg så heldig å få kjøre hos Jan noen ganger.
 
Hilsen Tom Lynga
Det enkle er ofte det beste...
Back to Top
krsven View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 13 juli 2010
Location: N
Status: Offline
Points: 286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote krsven Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 august 2011 at 13:49
Hei Kjell!
Solid stykke arbeid ser det ut til! Gleder meg til et Katie-besøk med noen toakslinger, kaffe og litt damp i kald septemberluft. Aner vi at anlegget kan åpnes for midlertidig godstrafikk om ikke så lenge?
krsven
Back to Top
Arkitekten View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 02 september 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 63
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Arkitekten Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 september 2011 at 12:09
Dette ser bra ut Smile
Hvem, sa du?

Du kan ikke stole på noen. Ikke engang deg selv.
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3922
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 september 2011 at 22:28
Kald septemberluft? Hva er det som skjer der sønnafjells? Her i det nordenfjellske var det +21 og strålende sol midt på dagen i dag. Cool - men nå har silregnet kommet hit også .. Cry
Svein S
Back to Top
krsven View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 13 juli 2010
Location: N
Status: Offline
Points: 286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote krsven Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 september 2011 at 09:23

Jadajadajada - jeg vet at lokomotivet er litt forsinket, men jeg antar at tre uker ikke påvirker trafikken nevneverdig - du har som kjent ennå ikke fått tillatelese til midlertidig anleggsdrift og så lenge det er lokomotivleverandøren som gir denne så føler jeg situasjonen relativt komfortabel. Som kjent så har Livingsteam Gardenrailways lokpool også lok for utleie til lik pris som ordinær salgspris - men det var dette med victorian og deep brunswick green da............

krsven
Back to Top
jsalve View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 21 juli 2010
Location: norge
Status: Offline
Points: 59
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jsalve Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 september 2011 at 13:01

Sitat Kjell : "Etter en diskusjon med Kristian har jeg funnet ut at klaringen til tunnelveggen bør være minst 12 cm fra senter av sporet i kurven gjennom tunnelen - i hvertfall slik at Vale of Rheidol og Darjeeling går klar av tunnelveggene. Den siste finstøpingen av tunnelportalene tas når jeg har prøvekjørt tunnelen med de nevnte lokene".

Nå er det jo slik at jeg har en Vale of Rheidol i lekker dyp grønn farge til salgs for en billig penge. Det betyr at du har muligheten til å kjøre dette loket permanent hvis du er rask og bestemmer deg.....ingenting er som et damplok med lokfløyte som kommer ulende ut av tunellen. Du bare må ha det ClapThumbs Up
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 oktober 2011 at 00:18
Gratulerer, Kjell! Smile
Bjørn Egil
Back to Top
krsven View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 13 juli 2010
Location: N
Status: Offline
Points: 286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote krsven Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 desember 2011 at 18:59
Så lekkert! Jeg tar med ideen til Roundhouse - kullkassa var helt på sin plass! Håper du får tid til mer byggerier Kjell, dette lover bra fremover!
krsven
Back to Top
Tom Lynga View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 18 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 39
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tom Lynga Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 desember 2011 at 13:53
Takk for inspirerende bilder, KjellClap
 
Får satse på grønne, milde vintre, så vi gutta får kjørt med hagejernbane og livesteam hele året.
 
Skifolket kan reise dit snøen er, så kan vi andre ha det moro i stedet ! LOL
 
Fortsatt GOD  JUL
 
Hilsen Tom
Det enkle er ofte det beste...
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 desember 2011 at 11:47
Hei Kjell!
 
Dette så utrolig bra ut!!
Er kullkassen et hjemmebygg, eller har du kjøpt et byggesett?
 
Holder på med en Billy selv med innvendig ramme og utvendig styring med eikehjul (for 45 mm. sporvidde). Kunne tenkt meg å gjøre noe tilsvarende mht. kullkasse!
Back to Top
pkonc View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 23 juni 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 208
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote pkonc Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 desember 2011 at 15:03
quote:
Jeg ville gjerne ha en kullkasse i stedet, og da fikk jeg tak i en kullkasse (type Lady Anne) fra England. Kullene er ekte kullklumper som er limt fast.

Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 januar 2012 at 13:58
Tøffft, Kjell Smile
Det var godt det ikke var en skala F-16 du skulle lande, da Wink

Er plog neste byggeprosjekt?
Bjørn Egil
Back to Top
krsven View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 13 juli 2010
Location: N
Status: Offline
Points: 286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote krsven Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 januar 2012 at 10:08
Flott skive, Kjell! Jeg ser på bilder fra flere anlegg at man bruker skive i enden av togspor(hvis dette da eksisterer i vår verden...) som en kombiløsning for både å kunne snu lokomotivet og få det inn på andre spor - gjerne for å få loket i andre enden av togstammen på en sekkestasjon. Man sparer både plass og sporveksler på dette - og det siste liker jeg selvsagt ikke - men dette var altså et flott byggverk - hyggelig å se en tidlig søndags morgen!
krsven
Back to Top
Amatøren View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 11 mars 2010
Status: Offline
Points: 72
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Amatøren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 januar 2012 at 20:05
Originally posted by KjellAn KjellAn wrote:

10. januar 2012

Et fint snødekke har lagt seg over hagejernbanen, og det fristet med en liten kjøretur med damploket i dag. Den eneste utfordringen var å betjene r/c-kontrollen med frosne fingre.


Bildet sier mere enn 1000 ord! Blir våt i øyet (og misunnelig) av å se på det.

Hyggelig med slike bilder!



Edited by Amatøren - 23 januar 2012 at 20:05
Man lærer så lenge man lever.

Digitalhuset
Vokser stadig, men ikke for store....
Back to Top
Tom Lynga View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 18 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 39
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tom Lynga Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 februar 2012 at 21:57
Hei Kjell,
 
Får virkelig lyst til å bygge når en ser sånne bilder ! Min Billy er et byggesett, som jeg holder på med nå. Blir "sht-line" som kristian kaller det LOL  Synes Billy var for åpen bak, så jeg har loddet litt, og lukket. Er i tvil om det kommer en kullkasse eller ikke. Blir i alle fall lakkert svart matt. Billakk som tåler varme, så den skal en runde i ovnen for å herdes. Senere blir det smussing, og egne navneskilt er bestilt. Moro med ekte damp !Smile
 
MJ-hilsen Tom 
Det enkle er ofte det beste...
Back to Top
Ove I Hagen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 06 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 40
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ove I Hagen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 februar 2012 at 08:27
hei Kjell
veldig inspirerende lesning.
Siden jeg sitter med et drøyt mål tomt er det jo litt fristende å gjøre noe selv.
men det spørs om jeg får godkjent søknad om omregulering og evt. ekspropriering ;-)
 
Intill videre blir det vedhoggst.
Ove I Hagen
www.entusiasten.net

Back to Top
krsven View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 13 juli 2010
Location: N
Status: Offline
Points: 286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote krsven Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 februar 2012 at 08:37
Livingsteam Gardenrailways er behjelpelig med både omregulering og ekspropriering hvis dette skulle være nødvendig. Utstikning av banen tas også på strak arm. Og dessuten tyder all erfaring med det motsatte kjønn på at de setter pris på grovere saker......vel,underforstått store skalaer., slik at en evt. omregulering tror jeg vil gå smertefritt.
krsven
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 mai 2012 at 11:31
Hei Kjell!
 
Nå har jeg også fått tak i en brukt kullkasse til min Billy, makan til den du har fra Rhos Helyg Locomotive Works.
 
Prøvde direkte fra Roundhouse men de har ikke denne delen lenger - så eneste mulighet er "bruktmarkedet".
Det ser ut til at mange i England fjerner denne kullbingen på "Lady Anne" ved en ombygging av loket? Derfor får Rhos Helyg Locomotive Works av og til tak i noen som de kan selge.
Min kullbinge må først strippes for maling og males opp - men jeg fikk med en resinstøpt kullsats til bingen.
Back to Top
ArveG View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 30 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 15
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ArveG Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 mai 2012 at 20:52
Supert.  Nydelig.
Takk for at du deler dettemed andre.
 
Har du tenkt på å skrive en artikkel om banen din til MJ-bladet eller M&E?  (Kanskje helst M&E, da når du et bredere hobbypublikum.
 
Ha en fortsatt fin 17. mai.
 
 


Edited by ArveG - 17 mai 2012 at 20:53
Hilsen

ArveG
Back to Top
Ove I Hagen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 06 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 40
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ove I Hagen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 mai 2012 at 21:23
Artig
bra video :-)
Ove I Hagen
www.entusiasten.net

Back to Top
krsven View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 13 juli 2010
Location: N
Status: Offline
Points: 286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote krsven Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 mai 2012 at 09:03
Åj så fint. Dette står ikke noe tilbake for "de beste utenlandske" - gleder meg til en prøvetur. Og det skulle kanskje by seg en anledning til en belastningsprøve for trestlen ganske snart? I og med at det mangler brakevan bakerst i toget så vil dette lånes (permanent) ut fra Greengrass Light Railway - det er trafikkstopp der om dagen.
krsven
Back to Top
Overkonduktøren View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 24 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 168
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Overkonduktøren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 mai 2012 at 11:57
Den trestle'n var nok et gjennomført og flott byggverk på banen Kjell!
Flott å se at den andre brua også fungerer.
Modelljernbanebloggen:http://runekleven.blogspot.no/
Back to Top
TinyD View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 21 april 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 174
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TinyD Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 oktober 2012 at 08:44

Takk for sist!

Det var utrolig hyggelig Smile


Trond



Hagejernbane entusiast!



Hjemmeside: http://blogg.dalsveen.net
Back to Top
jsalve View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 21 juli 2010
Location: norge
Status: Offline
Points: 59
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jsalve Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 oktober 2012 at 09:32
Tiltredes....Clap tusen takk for en særdeles hyggelig og sosial happening med servering av ypperste klasse. Å kjøre livesteam i fuktig vær er en stemning i seg selv som gjør kjøringen ekstra morsom og utfordrene med tanke på glatt skinnegang.
-jan
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  123 8>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,107 seconds.