MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Vendesløyfe
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Vendesløyfe

 Post Reply Post Reply
Author
mikki View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 19 august 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 516
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mikki Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Vendesløyfe
    Posted: 27 juni 2017 at 10:41
VendesløyfeHåper min tegning er forståelig. Trenger jeg mer enn en polvender i denne sløyfe?? Alt funker frem til veksel II. Der kortslutter det. Kobler jeg om denne veksel funker det frem til veksel III. Kobler jeg om denne får jeg kortslutning i sporet mellom veksel II og III. Alle utganger veksler er isolert, og der hvor jeg har notert ISO er isolert. Dette med tanke på blokkstyring.

Edited by mikki - 27 juni 2017 at 10:54
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3922
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 juni 2017 at 12:11
En polvender holder, men du må isolere begge skinnene på den delen som skal polvendes fra resten av anlegget.
Se forøvrig artikkel om dette i MJ-Wiki: http://mjwiki.no/wiki/Vendesl%C3%B8yfe
Svein S
Back to Top
mikki View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 19 august 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 516
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mikki Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 juni 2017 at 12:17
Originally posted by ses ses wrote:

En polvender holder, men du må isolere begge skinnene på den delen som skal polvendes fra resten av anlegget.
Se forøvrig artikkel om dette i MJ-Wiki: http://mjwiki.no/wiki/Vendesl%C3%B8yfe


Som du sikkert ser av min skisse så er det gjort.
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3922
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 juni 2017 at 12:31
Det framgår jo ikke av skissen hvordan du har isolert, dvs. om det er begge eller bare den ene skinnestrengen som er isolert Jeg ser det står "iso" en del steder. Hvorfor så mange isoleringer?
For vendesløyfeproblematikken trenger du bare de to som er nærmest hhv sporveksel II og kryssvekselen, og der må begge skinnene isoleres.
Svein S
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 juni 2017 at 12:38
Sporet som polvenderen er koplet til bør ideelt sett være lenger enn det lengste toget su skal kjøre. Begge skinner må være isolert i begge ender av polvendingsstrekningen. På din skisse kan hele området med veksler og kryss være koplet som normalt, men selvsagt med de nødvendige isolasjoner som du nevner. Være oppmerksom på hvordan krysset er koplet, noen slike "enkle" kryss kan være utfordrende...

At du får kortslutning når du legger om vekslene kan tyde på en feilkobling av vekslene...?

Jeg ville foreslått at neste hele vendesløyfa var polvendingsstrekning. Med mindre du skal har spesielle detektorer som er avhengig av en spesiell polaritet inne i denne sløyfa.

Hilsen Halvor
Back to Top
mikki View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 19 august 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 516
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mikki Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 juni 2017 at 12:38
Begge skinnestrenger er isolert alle steder. Grunnen til så mange isoleringer er, som jeg skriver, med tanke på blokkstyringer senere, og bruk av Train Controller.
Back to Top
mikki View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 19 august 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 516
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mikki Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 juni 2017 at 12:45
Halvors
Mener du med dette at der ikke er behov for polvending i det hele tatt. Har forsøkt koble vekslene på både den ene og annen måte. Resultat er bare at jeg flytter problemet fra den ene til den andre veksel. Er usikker på hva du mener når du skriver at neste vendesløyfestrekning bør polvendes

Edited by mikki - 27 juni 2017 at 12:46
Back to Top
mikki View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 19 august 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 516
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mikki Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 juni 2017 at 12:48
At du får kortslutning når du legger om vekslene kan tyde på en feilkobling av vekslene...?

Det kortslutter når lok kommer inn i veksel, ikke når den legges om
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3922
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 juni 2017 at 13:49
Det ER behov for å kunne polvende når du innfører vendesløyfer eller andre snuspor på en bane ved 2R. Hvordan det gjøres er det flere veier for. Noen er nevnt i den nettsiden jeg henviste til. Hvordan sporvekslene er koblet har egentlig ingen ting med behovet for polvending av sløyfa å gjøre. Gjør som Halvor anbefaler å gjør størstedelen av vendesløyfa til den delen du polvender, men hold alle sporvekslene utenfor.

Svein S
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 juni 2017 at 13:58
Dersom du får kortslutning når loket kjører inn i en veksel er det noe feil i koplingen av vekselen (om den da ikke ligger feil i forhold til toget). Dette har ingenting med vendesløyfa og polvenderen å gjøre.

Polvenderen har bare med vendesløyfa å gjøre, som Svein sier. Vekslene bør holdes utenom den delen av sporet som kontrolleres av polvenderen.

Hilsen Halvor
Back to Top
Gamlestølen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 29 april 2018
Location: Norge
Status: Offline
Points: 41
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Gamlestølen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 februar 2020 at 20:01
Ang. vendesløyfe.
Jeg har flere slike (Digitrax), men har fått ett problem.
Det er når strømforsyningen i de to endene (ikke den isolerte delen) kommer fra hver sin blokk.
Roco booster forsyner anlegget i to blokker. Får ikke kortslutning, men toget stopper og spenningen er svært lav i den isolerte delen.
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 februar 2020 at 00:48
Kan løsningen være å lage et eget felt i kretsen på den ene siden av det isolerte vendesløyfefeltet som får strømforsyning fra samme booster som kretsen på den andre siden av det isolerte felte, men med samme polaritet som kretsen det grenser opp mot? Da bør vel vendesløyfefeltet forholde seg til spenningen på hver side som om det bare var én strømforsyning til hele anlegget.
Back to Top
Gamlestølen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 29 april 2018
Location: Norge
Status: Offline
Points: 41
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Gamlestølen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 februar 2020 at 09:33
Problemet er altså at toget ikke kommer tilbake til samme blokk, men til en annen blokk når den er igjennom "vendesløyfen" som i dette tilfelle fungerer som om det var en avisolert blokk med polvender.
Tenkte polvender-elektronikken fra Digitrax kunne fungere her.
Må sjekke ut flere løsninger her, tydeligvis.
Skal sjekke ut forslaget til H. Lindholm.....
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 februar 2020 at 10:38
For å prøve å visualisere hvordan jeg tenkte laget jeg noen prinsippskisser.
Jeg har ikke prøvd dette selv i praksis, men ut fra slik jeg forstår problemstillingen bør den øverste fungere. Prinsipielt vil da vendesløyfen bare forholde seg til Booster A, og da skal det jo fungere som om det ikke er mer enn én strømkrets på anlegget. Når toget senere passerer skillet mellom Booster A og Booster B er vendesløyfen irrelevant. Det lille "ekstrafeltet" som på tegningen ligger over vendesløyfefeltet og som er koblet til Booster A bør være lenger enn det lengste toget man skal kjøre, i hvert fall hvis man har vognbelysning.
 
Hvis det sporet vendesløyfen ligger i er så kort at det er vanskelig å få lange nok felt kan man utvide "ekstrafeltet" til å gå inn i det øvrige spornettet for Booster B, slik jeg har forsøkt å visualisere på den nederste skissen.
 
Det lot seg ikke gjøre å laste opp bildet, jeg har derfor lagt ved skissen som pdf.
uploads/558/vsl.pdf
 
Back to Top
Gamlestølen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 29 april 2018
Location: Norge
Status: Offline
Points: 41
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Gamlestølen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 februar 2020 at 09:32
Jepp, er enig med deg. Blir mer og mer overbevist om at dette vil gå. Må bare få litt mer tid (er pensjonist, så da har en masse gjøremål, vet du....;-)
Back to Top
Gamlestølen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 29 april 2018
Location: Norge
Status: Offline
Points: 41
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Gamlestølen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 februar 2020 at 14:49
Da har jeg laget et lite felt i andre enden av vendesløyfen slik at begge ender av vendesløyfen får kjørestrøm fra samme blokk. Funket helt fint, MEN.... det ble i korteste laget. Egner seg bare for svært korte tog. I stedet ble vendesløyfestrekningen gjort om til et parkeringsspor. Helt greit, får ikke nok parkeringsspor.....
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 februar 2020 at 21:42
Jeg tenkte litt videre på denne problematikken, men siden jeg ikke har slike vendesløyfemoduler selv og derfor ikke kjenner virkemåten i detalj, så blir det helt teoretisk.
Jeg går ut fra at vendesløyfemodulen polvender spenningen i vendesløyfefeltet (Vsl-felt) mens toget er inne i feltet, slik at feltet har riktig polaritet når toget kjører ut på neste felt.
 
Da ble vel problemet i utgangspunktet skapt av at Vsl-feltet grenset mot to forskjellige Boostere, og at modulen derfor ikke forstod hvordan den skulle forholde seg til polvendingen.
 
Jeg tenkte først at toget må ha forlatt Vsl-feltet helt før det kommer inn på feltet til Booster B, og at derfor Booster A - x-felt måtte være så langt at det ikke dannes noen forbindelse mellom både VSL-feltet, Booster A og Booster B.
 
Men hvis polariteten snus i Vsl-feltet mens toget er i inne i det, så vil jo polariteten i Vsl-feltet og Booster A - x-feltet være den samme når toget kjører ut av Vsl-felstet, og de to feltene kan da anses som samme felt. I så fall behøver ikke Booster A - x-feltet være mer enn noen få centimeter.
 
Hvis jeg har forstått virkemåten til vendesløyfemodulen riktig vil passeringen fra Booster A - x-feltet og over i Booster B-feltet da bli akkurat som om det ikke har vært noen vendesløyfe i det hele tatt.
Her er en justert skisse: uploads/558/Vsl-2.pdf
Pilen er tenkt kjøreretning. Om det vil virke motsatt vei hvis Booster A - x-feltet er veldig kort er jeg usikker på.
 
Dette er som sagt teori, noen som har dette utstyret må prøve det i praksis for å se om det virker.....
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 februar 2020 at 23:48
Det bør vel virke teoretisk Helge, men det er også viktig at Vsl-feltet har en lengde minst som det lengste toget som skal passere. Ellers vil eventuell kortslutning forårsaket av hjul på vogner bak i toget kunne få vendesløyfemodulen til å så "tilbake" igjen før toget er gjennom vendesløyfen.

For øvrig så finnes det også en annen teknisk mulighet enn vendesløyfemodul, og det er Littfinski Booster Trennstellen Modul som er beregnet for sikker og kortslutningsfri overgang mellom to boostere. I FREMO-sammenheng bruker vi denne for overgang mellom to DCC-sentraler, da sammen med en spesialdesignet Loconet-gateway. Men Littfiskimodulen bør kunne gjøre denne jobben helt greit på egenhånd. Den er imidlertid litt med komplisert og krever to ekstra isolerte sensor-strekninger (korte) på hver side av omkoplingsstrekingen. Se BTM-SG

Hilsen Halvor
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 februar 2020 at 13:28
Ja, jeg har hele tiden forutsatt at Vsl-feltet er lenger enn maksimal toglengde (eller for å si det omvendt - at lengden på dette feltet begrenser hvor lange tog som kan kjøres gjennom vendesløyfen).
Slik jeg forstod problemstillingen til Gamlestølen var det lengden på det som jeg har kalt x-feltet som han ikke fikk til å bli så langt som en maksimal toglengde. Slik jeg forstår virkemåten av vendesløyfemodulen holder det at x-feltet er noen få centimeter, men det er mulig at det bare fungerer for én kjøreretning (pilens retning). Det spørs hvordan vendesløyfemodulen registrerer kjøreretningen. Gamlestølen sier jo at det fungerte fint, men ikke om det virket for begge kjøreretninger.
Hvis man har plass til det og lager x-feltet like langt eller lenger enn Vsl-felstet bør det virke for begge kjøreretninger.
 
Har Littfinski-dingsen du nevner vendesløyfefunksjon?


Edited by H. Lindholm - 28 februar 2020 at 13:30
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 februar 2020 at 23:26
En vendesløyfemodul fungerer ved at den detekterer en kortslutning mellom vendesløyfefeltet og det "normale" boosterfeltet, altså en feil-poling. Dette er enklere å forstå om man bare tenker på en booster med en vendesløyfe. Om denne kortslutningen skjer i den ene eller andre enden av vendesløyfefeltet spiller ingen rolle.

"Problemet" med situasjonen med to boostere er at vendesløyfemodulen kun kan forholde seg til en booster, og dermed kan det bli problematisk å kjøre direkte fra vendesløyfefeltet over på den andre boosterens område, som du har vist til tidligere. Normalt kan man kjøre fra et boosterområde til et annet uten problemer dersom begge boosterne er matet med samme DCC-signal, har samme polaritet ut på skinnene, og har rimelig samme spenning (innenfor +- 1V). Dersom boosterne er av forskjellig type så kan det hende at digitalsignalet ut på skinnene fra de to boosterne har så forskjellig kurveform at det kan skape problemer ved overgangen.

Littfinskimodulen er ikke en vendesløyfemodul, men en modul som skifter mellom to boosterområder som kan ha både forskjellig spenning, kurveform, polaritet, og til og med forskjellig DCC-signal (altså fra to DCC-sentraler). Det er denne siste egenskapen vi bruker på store FREMO-anlegg for å øke kapasiteten på anlegget ved å ha to (eller flere) sentraler, og dermed kunne kjøre flere lok på anlegget totalt sett.
Littfinski BTM-SG må settes inn på skillet mellom de to boosterne, og den kan vel i praksis bare håndtere et slikt skille per modul. Det må være tre isolerte områder mellom booster A og booster B: En sensorstrekning som grenser på booster A, en overgangsstrekning, og en sensorstrekning som grenser mot booster B. Spordelene sensor A og sensor B er i utgangspunktet ikke strømførende, og de kan være relativt korte. Når toget for eksempel kommer fra booster A inn på sensor A vil modulen kople strømmen til sensor A og overgangsstrekningen over mot booster A. Når toget har passert overgangsstrekningen og kommer inn på sensor B vil både overgangsstrekningen og sensor B koples mot booster B. Dermed unngås kortslutning, og samtidig kjører toget videre uten problemer inn på boosterområde B. Om booster A og B er koplet med forskjellig polaritet mot overgangsmodulen skal ikke ha noen betydning.

Hilsen Halvor
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,109 seconds.