Smussing av damplok |
Post Reply |
Author | |
Pelle
Nettgruppen Joined: 08 april 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 2136 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 30 oktober 2019 at 20:46 |
Vet ikke om dete er rette tråd, men har noen her inne smusset damplok? Lurer på hvilke teknikker som bær brukes. Lokene var mate på slutten av driftstiden, og hadde litt rustdannelser her og der. Så lærte jeg på et smussekurs bruk avt ørrbørsting med lys / hvit for å fremheve detaljer. Andre tips? Legg gjerne ved bilder.
|
|
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
|
|
H. Lindholm
Veteran Joined: 17 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1096 |
Post Options
Thanks(0)
|
Generelt var det lite eller ingen rust på damplok som var i bruk. Rusten kom etter at de ble hensatt.
Når et damplok kjører driver det oljedråper over alt under fotbrettet, så der blir alt mulig innsauset med oljegjørme hvis det ikke pusses daglig. Over fotbrettet blir det mest sot og annen møkk, derfor blir det matt. Eventuell rust dekkes vanligvis av soten. Det området hvor det har lettest for å bli rust på et driftslok er på røykskapet, helst hvis det står i en lokstall hvor det drypper kondensvann eller regnvann fra røykavtrekket. Slike drypp har lett for å bli gråhvite hvis det følger med forurensing fra taket. vanligvis blir imidlertid også røykskapet sort av sot. Det blir også ofte gråhvite felter under mateventilene og andre ventiler som kanskje lekker litt. Dette er imidlertid vanligvis mest synlig i land syd for oss hvor det er mye kalk i vannet, her er det ikke så utpreget.
|
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |