Signal lys H0 |
Post Reply |
Author | |
Gamlestølen
Medlem i MJF Joined: 29 april 2018 Location: Norge Status: Offline Points: 41 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 16 august 2019 at 17:54 |
Noen som vet hvor jeg får tak i for-signal og andre lyssignaler til H0?
Har fått tak i hovedsignal (7 stk, tror de var de siste)
|
|
Gamlestølen
Post Options
Thanks(0)
|
Burde presisere at jeg etterspør Norske signaler.......
|
|
cfsalicath
FREMO-forummedlem Joined: 13 mai 2015 Location: Norge Status: Offline Points: 175 |
Post Options
Thanks(0)
|
Skaladesign har laget en serie bra signaler, samt diverse elektronikk: http://skaladesign.no/butikk/index.php?route=product/category&path=8_9 De er utsolgt for de fleste typene, men noe er igjen, også hender det at de dukker opp på bruktsalg.
|
|
Med vennlig hilsen
CF Salicath |
|
Thomas F
Veteran Joined: 12 desember 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 206 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det ligger 1x høyt skiftesignal og 2x dvergsignal på facebook gruppen «Modeljernbane kjøp, salg og bytte!»
Jeg har og noen 3-lys og 2-lys som jeg kommer til å legge ut etterhvert da jeg kjøpte for mange. |
|
Toget går alltid på Indre Enfold-banen.
HO-skala, Code 75, Norskt matriell |
|
Gamlestølen
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg kjøper alt du har av signaler!!!!
Jeg er ikke på face book, har mer enn nok med alle andre forum i jobb og privat.
|
|
Gamlestølen
Post Options
Thanks(0)
|
Og så et hjertesukk til: Blink-releer til signal lys. Noen som har det?
|
|
Morten Jacobsen
Fremo og MjF medlem Joined: 05 november 2004 Location: Bergen, Norge Status: Offline Points: 1113 |
Post Options
Thanks(0)
|
Med moderne elektronikk, er det vel enklere å få kjøpt et lite kretskort som får et signal til å blinke enn å lete etter blink releer som har gått ut av produksjon for modelljernbanen (men som Biltema selger til bilelektro - f eks https://www.biltema.no/bil---mc/elektrisk-anlegg/releer/blinkrele-12-v-2000017800A).
Ellers er jo signaler og signalstyring diskutert på forumet tidligere. http://forum.mjf.no/realistisk-blinking-p-signaler_topic8368.html |
|
Morten Jacobsen (MJ)
H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO |
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det er mer komplisert med LEDs enn glødelamper å finne egnet elektronikk for blinking. Dette kommer av at NSB/JBV/BaneNord opererer med glødelamper
(med unntak av de aller nyeste signalene). Derfor får man en tenning og slukking som er mer langsom enn ved LEDs.
Jeg tror for øvrig at dette blinkreleet fra Biltema ikke virker? Dette fordi det er påskrevet 100W og sikkert beregnet for omtrent 50W? Dette er en for stor effekt. Hvis det blinker, så er det med hurtigblink (som når en blinklyspære brenner av). Det er det temmelig "høylytt" for å gi signal om at blinklys står på. Man kan enkelt bruke en IC NE555 til å få blinkfunksjon. Da kan man avpasse et RC-nettverk (og ha en drivertransistor) på utgangen, slik at det tenner LEDs mest mulig likt glødelamper. Søk på nettet, så finner du sikkert noe brukbart.
|
|
Milan Marfi
Medlem i MJF Joined: 26 desember 2013 Location: Norge Status: Offline Points: 9 |
Post Options
Thanks(0)
|
skjekk disse
|
|
Morten Jacobsen
Fremo og MjF medlem Joined: 05 november 2004 Location: Bergen, Norge Status: Offline Points: 1113 |
Post Options
Thanks(0)
|
Enig med Kjell om at blinkreleet fra Biltema ikke vil virke. Bare et eksempel på at releer ikke lenger lett kan anskaffes til modelljernbanen. Jeg vet for øvrig at en av av medlemmene i Skaarerbanens venner har laget et kretskort for styring av et enkelt innkjøringssignal (rød og grønn LED) med forbildetro blinking.
Edited by Morten Jacobsen - 29 august 2019 at 21:27 |
|
Morten Jacobsen (MJ)
H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO |
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |