Aktiviteten på Øvj. |
Post Reply | Page 123 7> |
Author | |
St.Michael
Veteran Joined: 26 januar 2013 Location: Norge Status: Offline Points: 324 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 03 mars 2013 at 10:26 |
Er meget lav....
|
|
KjellAn
Veteran Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1011 |
Post Options
Thanks(0)
|
Et par tak med snøskuffa kan gi litt fortgang med snøsmeltingen ...
|
|
hilsen KjellAn
Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers |
|
St.Michael
Veteran Joined: 26 januar 2013 Location: Norge Status: Offline Points: 324 |
Post Options
Thanks(0)
|
Sårt etterlengtet og bare en liten del av banen åpen for trafikk, men idag rullet årets første tåg på ØVJ:
En liten, men endog premiere |
|
Overkonduktøren
Veteran Joined: 24 desember 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 168 |
Post Options
Thanks(0)
|
Flott tog!
Edited by Overkonduktøren - 26 mars 2013 at 21:53 |
|
Modelljernbanebloggen:http://runekleven.blogspot.no/
|
|
Thobbe
Veteran Joined: 17 september 2012 Location: Norge Status: Offline Points: 122 |
Post Options
Thanks(0)
|
Oiii! Den var flott!
Hva er det? Har du fiksa den rusten sjøl? Og så så fint navn den har fått! |
|
St.Michael
Veteran Joined: 26 januar 2013 Location: Norge Status: Offline Points: 324 |
Post Options
Thanks(0)
|
Takk for rosende ord
Lokomotivet og tankvogna er byggeset fra Ip engineering, england. Lokomotvet heter opprinnelig "Jack" og gikk ut av produksjon for ca 5 år siden.Godsvognene er hjemmebygg. Rusten er kun maling, ulike valører av Humbrol som jeg maler på og tørker bort, til jeg oppnår ønsket effekt. Jeg har planer om å gå videre med rusteffekter for å få det til å bli enda mere "stoffelig" Har noen noen gode forslag? Vedrørende navnet, er det svigersønnen, som faktisk fikk lokomotivet til å fungere etter at jeg hadde klundret til de elektriske koblingene fullstendig Jeg bestilte noen navneskilter til lokomotivene mine, og navneskiltet til "Torbjørn" ble for stort så jeg måtte improvisere plasseringen av skiltet.. |
|
krsven
Veteran Joined: 13 juli 2010 Location: N Status: Offline Points: 286 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ja det var et flott tog - og første gangen jeg har sett et slikt lok ferdig på tross av at det er solgt ca. 10 stk av denne her til lands. Du fikk også en tomotorsversjon av denne. Så langt jeg har forstått saken så har Ivan Prior planer om å remodelere byggesettet av denne+ en litt mindre versjon med ett kvinnelig navn.
|
|
krsven
|
|
St.Michael
Veteran Joined: 26 januar 2013 Location: Norge Status: Offline Points: 324 |
Post Options
Thanks(0)
|
Endelig har jeg fått kjøre damptog igjen. For meg er det en ubeskrivelig estetikk i å se det lille toget tøffe rundt, og vite at det drives med ekte damp
Det datt faktisk ned fra skinnene, selvsagt inn i en stor sten men heldigvis gikk det bra Det er fortsatt bare en kort strekning som er åpen for trafikk, men tipper jeg kjører i morgen også. Hilsen, Michael |
|
Thobbe
Veteran Joined: 17 september 2012 Location: Norge Status: Offline Points: 122 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg undres.
Hva har de skinnestrengene for en misjon? De du har skrudd fast oppe på tredekket. Fine bilder! |
|
St.Michael
Veteran Joined: 26 januar 2013 Location: Norge Status: Offline Points: 324 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg har lekt meg med meccano, og dette er en av resultatene. Har lett etter lignende konstruksjoner og funnet ut at lastekraner har sett ut på alle mulige måter.
|
|
St.Michael
Veteran Joined: 26 januar 2013 Location: Norge Status: Offline Points: 324 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei alle sammen.
Tenkte jeg skal fortelle om byggingen av et stasjonsområde. På det første bildet med all snøen, i denne tråd, er hvor jeg bygger nå. Hele den venstre halvdelen av vendeslingen er revet, og bygges nå opp igjen med større bredde og lengde. Sånn så det ut når Edward og jeg startet byggingen for fire år siden: Med henblikk på en tidligere diskusjon om hvordan man kan bygge sin hagejernbane, har jeg valgt enklest mulige løsninger for å få raske resultater. Det har fungert greit nok og ingen større forandringer grunnet telehiv. Riving og forandring er også veldig enkelt å utføre. Jeg har brukt 100kr på impregnerte materiel, ellers er det gamle reklameskilter i aluminium fra min arbeidsplass som danner basen for det nye stasjonsområdet. Og litt blandet søppel for å dekke til platene Det er kallt her, men idag første mai regner jeg med å komme så pass langt at jeg får lagt de gjennomgående sporen som binder isammen vendesløyfen. Da kan jeg kjøre tog igjen mens resten av området blir ferdig. Spørsmål: Er det noen som har gode forslag på hva slags grus eller evt. annen materialblandnig som kan dekke aluminiumsplatene på det ferdige området? |
|
ESI
Viderekommen Joined: 04 januar 2013 Status: Offline Points: 84 |
Post Options
Thanks(0)
|
Dette ser jo ut til å bli knallbra. Jeg gleder meg til å sette igang med "oppskrittingen" i morgen den dag, og da er jo dette veldig inspirerende å se.
|
|
krsven
Veteran Joined: 13 juli 2010 Location: N Status: Offline Points: 286 |
Post Options
Thanks(0)
|
Husk at tettsittende dress fra Felleskjøpet er obligatorisk ved oppskritting. Vi som har holdt på en stund har en til pent (finere anledninger) og en til arbeid. I dag - 1.mai. - så er det den pene som brukes. Tilsvarende er det også med høye grønne gummistøvler.....Lykke til med oppskritting!
|
|
krsven
|
|
b e pedersen
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1081 |
Post Options
Thanks(0)
|
Kunne det være en idé å bekle alu.platene med tjærepapp?
Det er 'nestengrus' på 1-2-3 til det strøs på årntli' For øvrig kan det vel ballasteres som på øvrige strekninger? |
|
Bjørn Egil
|
|
St.Michael
Veteran Joined: 26 januar 2013 Location: Norge Status: Offline Points: 324 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei igjen
Så må jeg fortelle om gårsdagen. Det var kallt, mye vind og ellers mørkegrått vær. Nokså deprimerende å jobbe i. Jeg klarte å legge vendesløyfen og et møtespor, og fikk også prøvekjørt litt forsiktig med "Torbjørn" på kvelden. Det fungerer stort sett bra, men hele arbeidsdagen var så kall og ufyselig så jeg ble mer og mer enig med samboern min om at jeg er gal som driver med dette
Som bunndekkning bruker jeg tjærepapp, men er litt opptatt av muligheten å kunne plante, få et eller annet grønt å vokse rundt stasjonsområdet. Har noen noen erfaring av hvordan jeg skal gå videre for å kunne plante? Kanskje jeg ender opp med noen lave krukker med planter?
|
|
jsalve
Viderekommen Joined: 21 juli 2010 Location: norge Status: Offline Points: 59 |
Post Options
Thanks(0)
|
Forsøk med stauder, mange av disse gror på lukten av jord Min erfaring her er at du trenger kun ett tynt lag av sandjord og stein for at mange av disse skal trives.
|
|
St.Michael
Veteran Joined: 26 januar 2013 Location: Norge Status: Offline Points: 324 |
Post Options
Thanks(0)
|
Nå har mye av skinneleggingen kommet på plass. Mange små justeringer og det siste sporet til lokstallen mangler ennå. Men sånn ser det ut nå:
Det er fortsatt nesten like kaldt og masse vind. Har begynt å lure på om jeg har lagt sporene på stasjonsområdet for "tight" Det kan komme til å bli 25 grader varmere enn det er nå. Hva vil skje da?? Har til nå aldri hatt noen problem med solslyng. |
|
St.Michael
Veteran Joined: 26 januar 2013 Location: Norge Status: Offline Points: 324 |
Post Options
Thanks(0)
|
Idag var det dags for ordntli´prøvekjøring av hele området og med damp
Batteriloket Torbjørn har fått prøvekjøre hele tiden mens jeg har bygget, men idag var det ekte damp og sesongpremiær for "Gösta" Nå er budsjettet oppe i 300,-. Måtte kjøpe mer skruer og fikk også begynne med planting. Det ble 3 ulike typer av fetknopp (som den heter på svensk) Neste prosjekt blir å lage noen treplattformer ved stasjonen. Leker også med tanken på å lage en jernskrap-skulptur under platten som området er bygget på.. Eller kanskje en hylle til å legge ifra seg ting på. Det er egentlig en viktig ting... |
|
St.Michael
Veteran Joined: 26 januar 2013 Location: Norge Status: Offline Points: 324 |
Post Options
Thanks(0)
|
Igår 17 mai, var det noe av en preimere for fult bruk av stasjonen med bygginger, planter og plattformer på plass. Så langt må jeg bare si at det hele fungerer perfekt Noe som overrasket meg var alle nye muligheter stasjonsområdet gir til den totale kjøreopplevelsen Jeg koste meg stort, og det rette været var endelig på plass, her er litt bilder:
|
|
St.Michael
Veteran Joined: 26 januar 2013 Location: Norge Status: Offline Points: 324 |
Post Options
Thanks(0)
|
Som avsluttning på stasjonsbygge-kapitelet tenkte jeg vise litt av "understellet" med en meget praktisk hylle (har alltid strødd mine flasker, verktøy og kluter rundt overalt, når jeg har kjørt tidligere) og bygging/skulptering med jernskrap i ulike varianter..
I bakgrunnen ses også den første av søsterkirkene som er plasert på områdets høyeste punkt. Har vage planer om å lage kirke nr 2 til vintern. Ha en fin kveld Hilsen Michael |
|
St.Michael
Veteran Joined: 26 januar 2013 Location: Norge Status: Offline Points: 324 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei igjen. Det er ikke så mye aktivitet her på storskala området..Hva driver dere med?
Jeg tenkte vise litt bilder fra dagens kjøring og noen fremskritt på det stedet som jeg tenker skal bli et industri område: Jeg har laget en ekstra grunnmur til industribygget som gjør det høgere og en "trestle-bru" som gjør at tog nå kan kjøre helt frem (tidligere kjørte de bare rundt på baksiden) Eller så var det en togdag når jeg brukte nærmest maksimalt mye av mine bygninger (industribygget tåler ikke alt for mye regnvær, det er nok så vanskelig å bære det inn og ut, så jeg kjører ofte uten å ha det fremme) Ha en hyggelig aften Edited by St.Michael - 25 juni 2013 at 22:56 |
|
EirikS
Veteran Joined: 23 februar 2010 Status: Offline Points: 449 |
Post Options
Thanks(0)
|
Du bygger på en artig måte, aldri sett stiligere bygg!
Trenger du tilskuer en dag du koker vann så får du bare si ifra |
|
St.Michael
Veteran Joined: 26 januar 2013 Location: Norge Status: Offline Points: 324 |
Post Options
Thanks(0)
|
Takk for rosende omtale
Du er velkommen på vannkoking (ta med tepose) ved et eller annet tilfelle. Jeg har sjelden mulighet å planlegge min kjøring i forveien, men send et pm hvis du er i disse trakter så kan vi lage avtale. Hva det gjelder mine hus, har jeg en del nye prosjekter på gang i hodet og på arbeidsbenken...
Michael
|
|
St.Michael
Veteran Joined: 26 januar 2013 Location: Norge Status: Offline Points: 324 |
Post Options
Thanks(0)
|
Sommeren er flott. Har ferie og koser meg. Kveldskjøringen med "Moster Lisa" gikk knirkefritt. Jeg tok litt bilder, bland annet av industriområdet jeg driver med nå. Tanken er at husen skal ligge tett inn mot skinnene. Området er under fortløpende utvikling...
Også litt andre bilder : Driver også med å gi Moster Lisa kjørebelysning. Har kjøpt lampene fra Regner, men ikke begynt med selve lys (led) monteringen ennå. Ha en fortsatt fin sommer Hisen Michael |
|
St.Michael
Veteran Joined: 26 januar 2013 Location: Norge Status: Offline Points: 324 |
Post Options
Thanks(0)
|
St.Michael
Veteran Joined: 26 januar 2013 Location: Norge Status: Offline Points: 324 |
Post Options
Thanks(0)
|
hsa77
Medlem i MJF Joined: 15 desember 2012 Location: Norge Status: Offline Points: 162 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg er dypt imponert over modellbygningene dine!
Legg gjerne ut flere bilder, kanskje også noen bilder fra byggingen? Edited by hsa77 - 22 november 2013 at 19:24 |
|
Håkon
N-skala, 32mm hagejernbane, Roco Multizentrale Pro |
|
Thobbe
Veteran Joined: 17 september 2012 Location: Norge Status: Offline Points: 122 |
Post Options
Thanks(0)
|
Slenger meg på den. En liten minibyggeblogg ville vært topp.
|
|
St.Michael
Veteran Joined: 26 januar 2013 Location: Norge Status: Offline Points: 324 |
Post Options
Thanks(0)
|
Takk for all ros. Veldig hyggelig å få Det er noen ting jeg må innrømme: Alt jeg bygger er ikke helt og holdent mine egne ideér eller konstruksjoner. Butikken feks. er en svensk modell jeg har funnet på nettet og laget min egen tolkning av. Lokstallen er kjøpt på ebay-uk i dårlig stand og oppusset av meg (bl.a. portene og innredningen har jeg laget) Det viktige poenget her er at en har frihet i å lage det en måtte ønske Det er totalbidet av jernbanen som er det endelige resultatet. Og da klipper jeg busker, planter planter og bygger hus, vogner og forandrer mine lokomotiver til noe jeg mener er nordisk stil fra ca 1950 og eldre. Rimfrost hilsener fra ØVJ Michael |
|
St.Michael
Veteran Joined: 26 januar 2013 Location: Norge Status: Offline Points: 324 |
Post Options
Thanks(0)
|
Post Reply | Page 123 7> |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |