Print Page | Close Window

Aktiviteten på Øvj.

Printed From: MJF Forum
Category: Modelljernbane i alminnelighet
Forum Name: Storskalaer, Livesteam
Forum Description: Fra skala 0 og oppover, inklusive modelljernbane som drives med ekte damp
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=7651
Printed Date: 24 november 2024 at 10:41
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com


Topic: Aktiviteten på Øvj.
Posted By: St.Michael
Subject: Aktiviteten på Øvj.
Date Posted: 03 mars 2013 at 10:26
Er meget lav....Cry





Replies:
Posted By: KjellAn
Date Posted: 03 mars 2013 at 10:44
Et par tak med snøskuffa kan gi litt fortgang med snøsmeltingen ... Wink 

-------------
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers


Posted By: St.Michael
Date Posted: 25 mars 2013 at 20:07
Sårt etterlengtet og bare en liten del av banen åpen for trafikk, men idag rullet årets første tåg på ØVJ:
En liten, men endog premiereSmile
 


Posted By: Overkonduktøren
Date Posted: 26 mars 2013 at 21:53
Flott tog!

-------------
Modelljernbanebloggen: http://runekleven.blogspot.no/" rel="nofollow - http://runekleven.blogspot.no/


Posted By: Thobbe
Date Posted: 26 mars 2013 at 22:40
Oiii! Den var flott!

Hva er det?
Har du fiksa den rusten sjøl?

Og så så fint navn den har fått!


Posted By: St.Michael
Date Posted: 27 mars 2013 at 08:33
Takk for rosende ord SmileSmile
Lokomotivet og tankvogna er byggeset fra Ip engineering, england. Lokomotvet heter opprinnelig "Jack" og gikk ut av produksjon for ca 5 år siden.Godsvognene er hjemmebygg. Rusten er kun maling, ulike valører av Humbrol som jeg maler på og tørker bort, til jeg oppnår ønsket effekt. Jeg har planer om å gå videre med rusteffekter for å få det til å bli enda mere "stoffelig" Har noen noen gode forslag?
Vedrørende navnet, er det svigersønnen, som faktisk fikk lokomotivet til å fungere etter at jeg hadde klundret til de elektriske koblingene fullstendigEmbarrassed Jeg bestilte noen navneskilter til lokomotivene mine, og navneskiltet til "Torbjørn" ble for stort så jeg måtte improvisere plasseringen av skiltet..


Posted By: krsven
Date Posted: 31 mars 2013 at 19:49
Ja det var et flott tog - og første gangen jeg har sett et slikt lok ferdig på tross av at det er solgt ca. 10 stk av denne her til lands. Du fikk også en tomotorsversjon av denne. Så langt jeg har forstått saken så har Ivan Prior planer om å remodelere byggesettet av denne+ en litt mindre versjon med ett kvinnelig navn.

-------------
krsven


Posted By: St.Michael
Date Posted: 05 april 2013 at 22:12
Endelig har jeg fått kjøre damptog igjen. For meg er det en ubeskrivelig estetikk i å se det lille toget tøffe rundt, og vite at det drives med ekte dampTongue


Det datt faktisk ned fra skinnene, selvsagt inn i en stor stenShocked men heldigvis gikk det bra

Det er fortsatt bare en kort strekning som er åpen for trafikk, men tipper jeg kjører i morgen også.
Hilsen, Michael


Posted By: Thobbe
Date Posted: 05 april 2013 at 23:21
Jeg undres.
Hva har de skinnestrengene for en misjon? De du har skrudd fast oppe på tredekket.

Fine bilder!


Posted By: St.Michael
Date Posted: 06 april 2013 at 18:43
Jeg har lekt meg Embarrassed med meccano, og dette er en av resultatene. Har lett etter lignende konstruksjoner og funnet ut at lastekraner har sett ut på alle mulige måter.




Posted By: St.Michael
Date Posted: 01 mai 2013 at 07:35
Hei alle sammen.
Tenkte jeg skal fortelle om byggingen av et stasjonsområde. På det første bildet med all snøen, i denne tråd, er hvor jeg bygger nå. Hele den venstre halvdelen av vendeslingen er revet, og bygges nå opp igjen med større bredde og lengde.
Sånn så det ut når Edward og jeg startet byggingen for fire år siden:
Med henblikk på en tidligere diskusjon om hvordan man kan bygge sin hagejernbane, har jeg valgt enklest mulige løsninger for å få raske resultater. Det har fungert greit nok og ingen større forandringer grunnet telehiv. Riving og forandring er også veldig enkelt å utføre.

Jeg har brukt 100kr på impregnerte materiel, ellers er det gamle reklameskilter i aluminium fra min arbeidsplass som danner basen for det nye stasjonsområdet. Og litt blandet søppel for å dekke til plateneEmbarrassed

Det er kallt her, men idag første mai regner jeg med å komme så pass langt at jeg får lagt de gjennomgående sporen som binder isammen vendesløyfen. Da kan jeg kjøre tog igjen mens resten av området blir ferdig.
Spørsmål: Er det noen som har gode forslag på hva slags grus eller evt. annen materialblandnig som kan dekke aluminiumsplatene på det ferdige området?




Posted By: ESI
Date Posted: 01 mai 2013 at 11:11
Dette ser jo ut til å bli knallbra. Jeg gleder meg til å sette igang med "oppskrittingen" i morgen den dag, og da er jo dette veldig inspirerende å se. Smile


Posted By: krsven
Date Posted: 01 mai 2013 at 12:51
Husk at tettsittende dress fra Felleskjøpet er obligatorisk ved oppskritting. Vi som har holdt på en stund har en til pent (finere anledninger) og en til arbeid. I dag - 1.mai. - så er det den pene som brukes. Tilsvarende er det også med høye grønne gummistøvler.....Lykke til med oppskritting!

-------------
krsven


Posted By: b e pedersen
Date Posted: 01 mai 2013 at 15:21
Kunne det være en idé å bekle alu.platene med tjærepapp?
Det er 'nestengrus' på 1-2-3 til det strøs på årntli' Wink

For øvrig kan det vel ballasteres som på øvrige strekninger?


-------------
Bjørn Egil


Posted By: St.Michael
Date Posted: 02 mai 2013 at 11:50
Hei igjen
Så må jeg fortelle om gårsdagen.  Det var kallt, mye vind og ellers mørkegrått vær. Nokså deprimerende å jobbe i. Jeg klarte å legge vendesløyfen og et møtespor, og fikk også prøvekjørt litt forsiktig med "Torbjørn"  på kvelden. Det fungerer stort sett bra, men hele arbeidsdagen var så kall og ufyselig så jeg ble mer og mer enig med samboern min om at jeg er gal som driver med detteConfused
 
Som bunndekkning bruker jeg tjærepapp, men er litt opptatt av muligheten å kunne plante, få et eller annet grønt å vokse rundt stasjonsområdet. Har noen noen erfaring av hvordan jeg skal gå videre for å kunne plante? Kanskje jeg ender opp med noen lave krukker med planter?


Posted By: jsalve
Date Posted: 02 mai 2013 at 13:43
Forsøk med stauder, mange av disse gror på lukten av jordWink Min erfaring her er at du trenger kun ett tynt lag av sandjord og stein for at mange av disse skal trives.


Posted By: St.Michael
Date Posted: 02 mai 2013 at 21:43
Nå har mye av skinneleggingen kommet på plass. Mange små justeringer og det siste sporet til lokstallen mangler ennå. Men sånn ser det ut nå:


Det er fortsatt nesten like kaldt og masse vind. Har begynt å lure på om jeg har lagt sporene på  stasjonsområdet for "tight"  Det kan komme til å bli 25 grader varmere enn det er nå. Hva vil skje da?? Har til nå aldri hatt noen problem med solslyng.



Posted By: St.Michael
Date Posted: 07 mai 2013 at 22:38
Idag var det dags for ordntli´prøvekjøring av hele området og med damp Smile

Batteriloket Torbjørn har fått prøvekjøre hele tiden mens jeg har bygget, men idag var det ekte damp og sesongpremiær for "Gösta"

Nå er budsjettet oppe i 300,-. Måtte kjøpe mer skruer og fikk også begynne med planting. Det ble 3 ulike typer av fetknopp (som den heter på svensk)

Neste prosjekt blir å lage noen treplattformer ved stasjonen. Leker også med tanken på å lage en jernskrap-skulptur under platten som området er bygget på.. Eller kanskje en hylle til å legge ifra seg ting på. Det er egentlig en viktig ting...



Posted By: St.Michael
Date Posted: 18 mai 2013 at 08:40
Igår 17 mai, var det noe av en preimere for fult bruk av stasjonen med bygginger, planter og plattformer på plass. Så langt må jeg bare si at det hele fungerer perfektTongue Noe som overrasket meg var alle nye muligheter stasjonsområdet gir til den totale kjøreopplevelsenLOLLOL Jeg koste meg stort, og det rette været var endelig på plass, her er litt bilder:









Posted By: St.Michael
Date Posted: 12 juni 2013 at 21:35
Som avsluttning på stasjonsbygge-kapitelet tenkte jeg vise litt av "understellet" med en meget praktisk hylle (har alltid strødd mine flasker, verktøy og kluter rundt overalt, når jeg har kjørt tidligere) og bygging/skulptering med jernskrap i ulike varianter..
I bakgrunnen ses også den første av søsterkirkene som er plasert på områdets høyeste punkt. Har vage planer om å lage kirke nr 2 til vintern.


Ha en fin kveldSmile  Hilsen Michael



Posted By: St.Michael
Date Posted: 25 juni 2013 at 22:52
Hei igjen. Det er ikke så mye aktivitet her på storskala området..Hva driver dere med?
Jeg tenkte vise litt bilder fra dagens kjøring og noen fremskritt på det stedet som jeg tenker skal bli et industri område:


Jeg har laget en ekstra grunnmur til industribygget som gjør det høgere og en "trestle-bru" som gjør at tog nå kan kjøre helt frem (tidligere kjørte de bare rundt på baksiden)
Eller så var det en togdag når jeg brukte nærmest maksimalt mye av mine bygninger (industribygget tåler ikke alt for mye regnvær, det er nok så vanskelig å bære det inn og ut, så jeg kjører ofte uten å ha det fremme)
Ha en hyggelig aftenSmile



Posted By: EirikS
Date Posted: 26 juni 2013 at 00:16
Du bygger på en artig måte, aldri sett stiligere bygg!
Trenger du tilskuer en dag du koker vann så får du bare si ifra Wink


Posted By: St.Michael
Date Posted: 27 juni 2013 at 10:20
Takk for rosende omtaleSmile
Du er velkommen på vannkoking (ta med tepose) ved et eller annet tilfelle. Jeg har sjelden mulighet å planlegge min kjøring i forveien, men send et pm hvis du er i disse trakter så kan vi lage avtale. Hva det gjelder mine hus, har jeg en del nye prosjekter på gang i hodet og på arbeidsbenken...
Michael


Posted By: St.Michael
Date Posted: 17 juli 2013 at 23:46
Sommeren er flott. Har ferie og koser meg. Kveldskjøringen med "Moster Lisa" gikk knirkefritt. Jeg tok litt bilder, bland annet av industriområdet jeg driver med nå. Tanken er at husen skal ligge tett inn mot skinnene. Området er under fortløpende utvikling...



Også litt andre bilder :
Driver også med å gi Moster Lisa kjørebelysning. Har kjøpt lampene fra Regner, men ikke begynt med selve lys (led) monteringen ennå.
Ha en fortsatt fin sommerSmile
Hisen Michael



Posted By: St.Michael
Date Posted: 11 oktober 2013 at 22:26
Ok... prøver igjen: Det ble høstCry Men på Øvj er det igrunn mange prosjekt på gang: vognbygging, bygger konsum i funkisstil og har nok laget en video her oppifra også
Høstbilder:
http://s1057.photobucket.com/user/m1chael53/media/PA060815_zps06d2a4ce.jpg.html" rel="nofollow">
http://s1057.photobucket.com/user/m1chael53/media/PA060820_zps5448a539.jpg.html" rel="nofollow">

og avsluttningsvis...
http://s1057.photobucket.com/user/m1chael53/media/PA060825_zps43dccdc1.jpg.html" rel="nofollow">
I morgen eller på søndag tar nok jeg og barna en tur på jernbanemuseet
Michael


Posted By: St.Michael
Date Posted: 17 november 2013 at 17:59
Har idag prøvekjørt "Konsum" i funkisstil. Mye finpuss gjenstår...Smile
http://s1057.photobucket.com/user/m1chael53/media/IMG_0306_zpsf8a7f6d7.jpg.html" rel="nofollow">


Posted By: hsa77
Date Posted: 22 november 2013 at 19:22
Jeg er dypt imponert over modellbygningene dine! Thumbs Up
Legg gjerne ut flere bilder, kanskje også noen bilder fra byggingen? 




-------------
Håkon

N-skala, 32mm hagejernbane, Roco Multizentrale Pro


Posted By: Thobbe
Date Posted: 22 november 2013 at 20:45
Slenger meg på den. En liten minibyggeblogg ville vært topp.


Posted By: St.Michael
Date Posted: 23 november 2013 at 09:20
http://s1057.photobucket.com/user/m1chael53/media/IMG_0217_zpsf890a1ae.jpg.html" rel="nofollow">

Takk for all ros. Veldig hyggelig å fåEmbarrassed  Det er noen ting jeg må innrømme: Alt jeg bygger er ikke helt og holdent mine egne ideér eller konstruksjoner. Butikken feks. er en svensk modell jeg har funnet på nettet og laget min egen tolkning av. Lokstallen er kjøpt på ebay-uk i dårlig stand og oppusset av meg (bl.a. portene og innredningen har jeg laget) Det viktige poenget her er at en har frihet i å lage det en måtte ønskeBig smile Det er totalbidet av jernbanen som er det endelige resultatet. Og da klipper jeg busker, planter planter og bygger hus, vogner og forandrer mine lokomotiver til noe jeg mener er nordisk stil fra ca 1950 og eldre.
Rimfrost hilsener fra ØVJ
Michael


Posted By: St.Michael
Date Posted: 23 november 2013 at 09:24
Heyy!!! Jeg er ikke nybegynner lengerSmile Har blitt viderekommenWink
http://s1057.photobucket.com/user/m1chael53/media/IMG_0219_zps51171266.jpg.html" rel="nofollow">


Posted By: hsa77
Date Posted: 23 november 2013 at 10:56
Det er slik å forstå at du lar bygningene stå utendørs hele året? Naturlig "weathering"! 

-------------
Håkon

N-skala, 32mm hagejernbane, Roco Multizentrale Pro


Posted By: St.Michael
Date Posted: 23 november 2013 at 12:20
Kirken og noen andre småbygg får stå ute, men jeg har også mye som bæres ut og inn mellom kjølretilfellene. Noen hus har fått mye juling av vær og vind og det er et av mine vinterprosjekter å renovere dem.


Posted By: KjellAn
Date Posted: 23 november 2013 at 12:49

Hei Michael

Hyggelig å få se noen vinterbilder av banen din. Kjempefine bygninger. Tongue

Her sør har det ikke kommet noe snø ennå, men kanskje det er jo lov å ønske seg noen snøfnugg på banen før jul. Om ikke annet enn for å lage noen pene julekort og kanskje en video.



-------------
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers


Posted By: St.Michael
Date Posted: 17 februar 2014 at 22:06
Hei alle sammen.
Her er noen bilder fra to nyskapninger til ØVJ. Har også laget en engelsk byggeblogg på disse hvis noen er intressert: http://gardenrails.myfreeforum.org/about8171.html" rel="nofollow - http://gardenrails.myfreeforum.org/about8171.html
http://s1057.photobucket.com/user/m1chael53/media/IMG_0692_zps607bca1e.jpg.html" rel="nofollow">

http://s1057.photobucket.com/user/m1chael53/media/IMG_0690_zps79500e8a.jpg.html" rel="nofollow">

http://s1057.photobucket.com/user/m1chael53/media/IMG_0688_zpse39d17c4.jpg.html" rel="nofollow">

Hvis noen vet noe om denne type vogner, er jeg meget spent på å få lære litt mer. Mitt utgangspunkt er bilder fra en gammel katalog fra Orenstein&Koppel..


Posted By: St.Michael
Date Posted: 16 mars 2014 at 07:58
En første kjøring på den del av banen som alltid kommer frem først ur snøen. Fikk også anledning til å prøve mine nybygde O&K vogner. De trenger mer vekt, som jeg skal legge inn mellom hjulene. Men det var gøy å få kjenne at det begynner å gå riktig vei mot sesongåpning av ØVJSmile
http://s1057.photobucket.com/user/m1chael53/media/IMG_0726_zps28e64976.jpg.html" rel="nofollow">

http://s1057.photobucket.com/user/m1chael53/media/IMG_0733_zps1f613e18.jpg.html" rel="nofollow">
Michael


Posted By: St.Michael
Date Posted: 01 april 2014 at 18:53
Denne helgen (den siste i mars) trodde jeg at jeg kunne ha premiere på å kjøre hele banen... Men nei. På tross av mine anstrengelser med rydding, isfjerning og måking var Valborg altfor bred over stussen. Hun kjørte seg fast, og isen gikk ikke å fjerne:
http://s1057.photobucket.com/user/m1chael53/media/IMG_0759_zps73f3bb6d.jpg.html" rel="nofollow">

Men jeg flyttet toget til det oppbygde partiet og kjørte der istedet
http://s1057.photobucket.com/user/m1chael53/media/IMG_0785_zps415c7026.jpg.html" rel="nofollow">

http://s1057.photobucket.com/user/m1chael53/media/IMG_0762_zps709b0a92.jpg.html" rel="nofollow">

http://s1057.photobucket.com/user/m1chael53/media/IMG_0777_zpsd1730e21.jpg.html" rel="nofollow">

Det var dog en som greide å forsere hele banen
http://s1057.photobucket.com/user/m1chael53/media/IMG_0794_zps2d155119.jpg.html" rel="nofollow">
Michael




Posted By: St.Michael
Date Posted: 21 april 2014 at 07:48
Hei alle.
En oppdatering litt på etterskudd: Det er nå en drøy uke siden jeg endelig kunne ha åpning, og kjøre hele banen. Jeg lot mine to Regner lok stå for premieren, med vinterens vognprosjekter på slep:
http://s1057.photobucket.com/user/m1chael53/media/IMG_0809_zpsf15e0945.jpg.html" rel="nofollow">

http://s1057.photobucket.com/user/m1chael53/media/IMG_0811_zps99710dc8.jpg.html" rel="nofollow">

I mangel på spirende grønske har hele banen i brunaktig farvetone som er litt behagelig. Går i kikker på små busker som skal klippes ned og funderer på hva som skal plantes i år...


Posted By: St.Michael
Date Posted: 25 mai 2014 at 11:40
God morgen. Tenkte jeg skulle fortelle om noen små hyggelige oppussings prosjekter, som jeg har kost meg med å fikse på ØVJ:
Stålbågågutua jernbane stsjn. har fått små spir på toppen av vindskiene på gavlene, og jeg har også limt på litt blandet reklame, som gir små ekstra farveklatter til helhetsbildet.
http://s1057.photobucket.com/user/m1chael53/media/IMG_0950_zpsa47ccf45.jpg.html" rel="nofollow">
Et stykke lengre unna står kolnings"stasjonen" (er det riktig benevning?) Opprinnerlig en modell fra Model Town, som jeg har forsynt med en liten zinkbøtte og ekte kull
http://s1057.photobucket.com/user/m1chael53/media/IMG_0953_zpsb9c1d413.jpg.html" rel="nofollow">
Jeg har også bygget mitt første tre. Hadde litt funderinger vedr. om det var ok, eller om alt skal vokse naturlig...Kom til slutt frem til at jeg gjør akkurat som jeg har lyst tilWink
http://s1057.photobucket.com/user/m1chael53/media/IMG_0952_zps23b21733.jpg.html" rel="nofollow">

Har noen impregnerte plank som danner ytterkanter og avslutninger på banen (se litt høgere opp på denne side) Her saget jeg opp en løkkasse i plastikk, og tok ut deler som kan se ut som stålkonstruksjoner, og pyntet med planksiden med dem
http://s1057.photobucket.com/user/m1chael53/media/IMG_0949_zps0e797e95.jpg.html" rel="nofollow">

http://s1057.photobucket.com/user/m1chael53/media/IMG_0879_zps6e4e8dc5.jpg.html" rel="nofollow">

Big smile


Posted By: rebelego
Date Posted: 30 mai 2014 at 14:30

Kullbinge heter det vel på norsk. (?) Har selv kjøpt et "easy to build kit" fra Modeltown, men det kan kanskje kalles en kullrampe. Ble litt overrasket og kanskje litt skuffa da det viste seg at "easy to build" betød at settet besto av kun én del. LOL  

Ellers fine bilder, og kreativ bruk av løkkasse.





Posted By: St.Michael
Date Posted: 30 mai 2014 at 23:18
Jeg har laget noen Model Town prosjekt denne vinter. Kullbingen var en av de (1 del ) Men dette huset var også med i samme set, og jeg har prøvd etter beste evne å gi det en Svensk / Norsk stil
http://s1057.photobucket.com/user/m1chael53/media/IMG_0855_zps4dd2da33.jpg.html" rel="nofollow">
Der er også en modeltown-man med lykte som jeg har tilpasset litt...
Og så magasinet
http://s1057.photobucket.com/user/m1chael53/media/IMG_0797_zps82590492.jpg.html" rel="nofollow">
Syntes at de var morsomme byggeprosjekt. Uansett så har jeg store problem med å lage en ting rett fra boksen og plante dem på banen. Jeg vet med meg selv at jeg alltid, nærmest tvangsmessig må tilføye et eller annet av detaljering for å bli fornøydWink


Posted By: jsalve
Date Posted: 03 juni 2014 at 15:33
Hei!
 
Banen din med alt som hører til er jo ett eneste kunstverk Smile Det du lager på egenhånd og utfra byggesett blir helt enestående flott. Alltid veldig spennende å åpne tråden din når det er noe nytt... Clap


Posted By: St.Michael
Date Posted: 25 august 2014 at 18:44
Lenge siden Smile
Det er i bunn og grunn litt stille på Øvj. Men små jobber og ideér popper alltid opp. Det jeg bruker tiden til (når det blir et lite hull i alle tidsplaner) er å fyre opp et lokomotiv, kjøre og nyte..
http://s1057.photobucket.com/user/m1chael53/media/IMG_0056_zps1a47ca96.jpg.html" rel="nofollow">

Jeg har bygget en liten holdeplass etter svenskt forebilde + min egen romantisering av orginalet
http://s1057.photobucket.com/user/m1chael53/media/IMG_0373_zps34bd3bd7.jpg.html" rel="nofollow">
http://s1057.photobucket.com/user/m1chael53/media/IMG_0407_zps538b8a2d.jpg.html" rel="nofollow">

Har også et prosjekt gående med Pullmanvogner
http://s1057.photobucket.com/user/m1chael53/media/IMG_0203_zpsd7596286.jpg.html" rel="nofollow">
Dette er pappvogner, så det blir kun godværskjøring. Jeg skaffet dem for å kunne kjøre et annerledes tog, veldig frittstående fra mitt nordiska miljø ellers.
http://s1057.photobucket.com/user/m1chael53/media/IMG_0202_zpsf64dddd3.jpg.html" rel="nofollow">
Men nå har jeg oppdaget at det finnes smalsporede pullmanvogner i Wales, og at det har også blitt kjørt Pullmanvogner gjennom skandinavia i spesialtog på 1970 tallet.
Når mitt tog er ferdig skal det være 3 slike vogner som jeg bygger utifra 2 byggeset (+kopimaskin)

Og så en liten hemmelighet: Jeg gir meg nå ut i skala 1:13  Planlegger å bygge en liten 45mm.linje i anknytning til Øvj. Dette lokomotivet er bestilt http://www.echtdampfwelt.de/echtdampfshop/feldbahn/" rel="nofollow - http://www.echtdampfwelt.de/echtdampfshop/feldbahn/
Leveranse i løpet av våren -15
Hilsen til er alle -Og takk for hyggelige tilbakemeldinger. Alltid velkommetBig smile
Michael



Posted By: St.Michael
Date Posted: 22 september 2014 at 22:48
Jeg var på UHB sin trafikkdag den 14 sept. og ble inspirert av godstoget de hadde satt opp. Derfor har også jeg kjørt noen godstog etter det Smile

http://s1057.photobucket.com/user/m1chael53/media/IMG_0552_zps7349c0d9.jpg.html" rel="nofollow">

http://s1057.photobucket.com/user/m1chael53/media/IMG_0558_zps1b8b3f69.jpg.html" rel="nofollow">

http://s1057.photobucket.com/user/m1chael53/media/IMG_0515_zpsd31c2f1c.jpg.html" rel="nofollow">
Hilsener igjen



Posted By: St.Michael
Date Posted: 18 oktober 2014 at 12:05
Den første snøen kom. Håper allikevel at jeg skal få kjøre mer tog før den legger seg på ordentlig.
Prøver meg på et svart-hvitt bilde for å gi litt mer drama
http://s1057.photobucket.com/user/m1chael53/media/IMG_0572_zpsd0892c14.jpg.html" rel="nofollow">
Michael


Posted By: St.Michael
Date Posted: 26 november 2014 at 21:48
Hadde litt ordntli´snøkøring forrige helgBig smile På tross av diverse vanskeligheter med isete skinner og  nedkjøling av sylindrene, var det en meget estetisk opplevelse med toget i snø. Viser her noen bilder. Den flekkevise uskarpheten i noen bilder er snø som smeltet på objektivet.
http://s1057.photobucket.com/user/m1chael53/media/IMG_0613_zps6217231e.jpg.html" rel="nofollow">

http://s1057.photobucket.com/user/m1chael53/media/IMG_0621_zpsc5ba8688.jpg.html" rel="nofollow">

http://s1057.photobucket.com/user/m1chael53/media/IMG_0609_zpse791e487.jpg.html" rel="nofollow">

http://s1057.photobucket.com/user/m1chael53/media/IMG_0626_zpsecc4279e.jpg.html" rel="nofollow">

Og veldig hyggelig å treffe noen av dere på modelljernbanemessen på jernbanemuseet for noen uker siden Smile


Posted By: KjellAn
Date Posted: 27 november 2014 at 05:40
Stemningsfulle bilder fra banen din, Michael.
Gleder meg til å få kjørt noen runder på banen min, når det etter hvert kommer snø på PHRy - Furubakken hagejernbane.
(Men akkurat nå er jeg veldig langt unna snø og kulde ... )

-------------
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers


Posted By: H. Lindholm
Date Posted: 27 november 2014 at 20:01
Jeg må si at jeg falt fullstendig for dette bildet, som på tross av snøen og det uvanlig store bartreet i bakgrunnen allikevel må være fra en av de walisiske smalsporbanene en gang for lenge, lenge siden....



Posted By: St.Michael
Date Posted: 29 november 2014 at 17:19
Hei. Takk for hyggelige tilbakemeldinger. For lenge, lenge siden var bartrer enorme i WalesWink
Synes også det er spennende når mine bilder blir tolket av andre, eks i sort-hvitt ! Takk for det
Michael


Posted By: St.Michael
Date Posted: 22 desember 2014 at 19:08
http://s1057.photobucket.com/user/m1chael53/media/Julekorrt_zps6763e15f.jpg.html" rel="nofollow">


Posted By: St.Michael
Date Posted: 06 april 2015 at 08:57
Ja men godt nytt år da, allesammen. Etter å ha vært innesnødd i flere måneder (hvilket store deler av ØVJ fortsatt er..Cry) har jeg hatt litt prøvekjøring i min nye skala 1:13,3. Jeg har laget en provisorisk prøvebane med LGB skinner. Skinnene ligger på den strekkningen hvor banen skal gå. Men jeg fikk raskt erfarit at den ikke fungerte å kjøre tog på. R1 svingene er for skarpe og det er stort sett det jeg har. Nuvel på tross av avsporinger fikk jeg satt opp og prøvekjørt noen av mine nybygde vogner og det "forstørrede" Chaloner loket fra Regner.
http://s1057.photobucket.com/user/m1chael53/media/09c2eebd-feba-4ac5-91e6-a14e5a97af14_zps9xmh93mv.jpg.html" rel="nofollow">
Inne på det som skal bli stasjonsområde

http://s1057.photobucket.com/user/m1chael53/media/5e2c7b4e-9375-43c7-aa0d-2bbb4b229ed6_zps82pyck93.jpg.html" rel="nofollow">

http://s1057.photobucket.com/user/m1chael53/media/2d5a9c95-ae52-4552-9c90-b65d45fad258_zpsxllvui5d.jpg.html" rel="nofollow">

Tanken er at den nye banen skal slynge seg rundt den gamle i bakkenivå, hvor den gamle banen er oppbygget. På bildene ser man støtteben og fundamenter på den gamle banen. Og videre rent fotomessig, skal to tog i ulike skalaer kunne kjøre og taes bilder av samtidig.




Posted By: KjellAn
Date Posted: 06 april 2015 at 09:57
Originally posted by St.Michael St.Michael wrote:

R1 svingene er for skarpe og det er stort sett det jeg har.
Problemet med LGB sine R1-svinger er vel at de krever svingbare akslinger eller boggier på rullende materiell, og de spesielle LGB-koblingene.
Kanskje det hjelper om du har litt lengre slakk i koblingslenkene mellom vognene.

-------------
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers


Posted By: St.Michael
Date Posted: 06 april 2015 at 10:26
Du har helt rett Kjell. Min kortsiktige løsning er å kappe R1 svingene på midten, og legge 1 rett skinne i mellom de to avkappede delene. Det fungerer litt bedre, men jeg skal nok begynne å skaffe inn 1,5 m. skinnestrenger og snekre egne spor på hjemmelagde sviller. Dette er for min del en langsiktig og langsom løsning, derfor vil jeg først legge opp ett provisorisk spor.


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 06 april 2015 at 12:01
Inspirerende å se alle de detaljer du har fått til!

Jeg har også en haug R1-skinner fra LGB liggende.
Jeg sysler med tanken på å rette dem ut til større radier og å lodde sammen 3-4 skinner permanent til større seksjoner.
Da hadde jeg tenkt å klippe opp svillematten og bruke LGBs skinnelasker til å lodde dem sammen med. Man må la svillene sitte på plass når man lodder sammen skinnene og da er det fort at plasten smelter under lodding dersom ikke svillene kal samles på ene siden og borte fra loddepunktet.
Sammen med metallhjul vil dette også gi "original skinneskjøt-lyd" - om enn noe hyppig.

Har noen gjort dette?

Ellers kan klokoblinger av Kadee-type anbefales - også på krappe radier. Da selve koblinghodet er leddet, tåler de temmelig mye før det blir avsporing. De er også mye mindre iøyenfallende enn LGBs krok-og-bøyle. - Har man god sporstandard, kan man bruke Skala1-koblinger fra Kadee som er enda mindre. Disse kobler utmerket godt sammen med G-skala og LGB-koblinger.
- En annen fordel er "ikke fikling" da koblingene er automatiske og man kan løfte ut vogner rett opp.


Posted By: St.Michael
Date Posted: 06 april 2015 at 21:05
Kjell H: Hvis du greier å rette ut R1 skinner så bøyer jeg meg i hatten Clap  Det er ikke et prosjekt jeg skulle gi meg inn på, men det skal bli intressant å følge med hvis du publiserer noe rundt den jobben.


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 06 april 2015 at 23:47
Jeg laget en "skinneretter" - eller snarere en "skinnebøyer" av en rimelig maskinskrustikke og 3 messinghjul som jeg dreiet ut etter LGBs skinneprofil. Den skulle klare å rette ut skinnene.
Utfordringen ligger i skjøtene for å få helt jamn bøying.
Jeg tenkte også å bruke 2 ytterskinner sammen på en lengde - og 2 innerskinner vekselvis der jeg korter hver innerskinne de mm. som skal til.


Posted By: rebelego
Date Posted: 07 april 2015 at 17:42

Originally posted by St.Michael St.Michael wrote:

R1 svingene er for skarpe...

Men, dette kjørte da fint i R1-svingene på banen min under MJ-messa på Hamar.

Er det de nye vognene som er problemet? De er kanskje litt lenger?
Burde fungere med litt lenger koblingslenker slik KjellAn foreslår.

Forøvrig veldig fine vogner. Thumbs Up



Posted By: St.Michael
Date Posted: 07 april 2015 at 21:51
Originally posted by rebelego rebelego wrote:

Originally posted by St.Michael St.Michael wrote:

R1 svingene er for skarpe...

Men, dette kjørte da fint i R1-svingene på banen min under MJ-messa på Hamar.


Jeg har lurt på dette. Det er en oppmuntring å vite at det var R1 skinner vi kjørte på der. Det jeg ikke skrev om min provisoriske bane er at den var meget provisorisk og nærmest bare lagd ut på bakken i full fart. At avsporingene kom i svingene beror nok mer på et undermåligt underlag. Men det betyr også at jeg ikke er helt ute og kjører når jeg korter av mine R1 svinger og fyller ut med rette spor for å få i hvert fall, større kurver. Nå jobber jeg med underlaget, graver, retter opp og fyller ut...



Posted By: rebelego
Date Posted: 11 april 2015 at 08:09

Litt vanskelig å gir råd når du ikke sier noe om hva og hvordan ting sporer av. Jeg kan ikke forstå at materiellet ditt skulle ha noen store problemer med R1-sving. S-kurver og R1-sporveksler kan imidlertid by på utfordringer. Smile




Posted By: St.Michael
Date Posted: 12 april 2015 at 16:42
Mye har på en måte "gitt seg selv" Når jeg skriver at prøvebanen var provisorisk så var det nok hovedproblemet. Men Thomas, jeg tror du har helt rett i at R1 sporvelsler ikke er helt egnede til den type togkjøring som etterhvert skal finne sted.. Jeg går altså med planer om å bestelle enten Piko eller LGB i større radie. Nå gjelder det kroner og øren for min del og det virker som Piko blir ca 100,- billigere per stk.
Har dere noen anbefalinger eller synspunkter på dette Question
Ellers jobber jeg nå meget grundig med fundamenter og grunnmaterialer. Minst en uke (eller 2) til neste prøvekjøring. Fortsatt noe snø igjen på hovedlinja, men den kan nok trafikeres neste helg.
Michael. 


Posted By: St.Michael
Date Posted: 23 april 2015 at 22:08
Jeg jobber langsomt og grundig videre med min 45mm bane. 2 stk R5 veksler fra Piko er bestilt. De skal ligge langs hovedsporet. På sidespor bruker jeg fortsatt mine gamle R1 sporveksler. De blir utskiftet over tid, hvis det ikke fungerer. Bildene fremstår nok som rotete, men det er ulike glimt fra byggeprosessen jeg viser her:
http://s1057.photobucket.com/user/m1chael53/media/IMG_0008_zpsdpn1umic.jpg.html" rel="nofollow">
Tid går, og snøen blir faktisk borte mellom disse to bildene.
http://s1057.photobucket.com/user/m1chael53/media/IMG_0821_zpsjfmybwmp.jpg.html" rel="nofollow">
Michael


Posted By: St.Michael
Date Posted: 03 mai 2015 at 10:41
Litt varmere ute, og snøen er stort sett borte. 1 mai hadde jeg premiere på hovedbanen.

http://s1057.photobucket.com/user/m1chael53/media/IMG_0061_zps7k045rmn.jpg.html" rel="nofollow">

Har stillt opp tågen i de ulike skalaene på de to banene.

http://s1057.photobucket.com/user/m1chael53/media/IMG_0068_zpse1uc8yjo.jpg.html" rel="nofollow">
Må nok trene mer på fotografering, men det er fremfor allt teknikk og ideer jeg viser, og sollyset er alltid vanskelig å fotografere i.

Et stort vennligsinnet monster deltok også under kjøringen
http://s1057.photobucket.com/user/m1chael53/media/IMG_0058_zps7rh7t1te.jpg.html" rel="nofollow">



Posted By: St.Michael
Date Posted: 16 mai 2015 at 17:55
Tilbake til mitt pågående 1:13,3 projekt. Jeg har nå begynt å snekre mine egne spor. Utgangspunktet er LGB skinner (+noe annet)  Bildet viser to spor, jeg driver med nr 3. Heter det spor eller skinner?
Et av poengene med denne produksjonen er å lage slake svinger
http://s1057.photobucket.com/user/m1chael53/media/IMG_0878_zpsrdbkehls.jpg.html" rel="nofollow">
Skinnen oppe til venstre er en original LGB til sammenligning. Vet ikke helt hvor tålmodighets grensa mi går, men for tilfellet synes jeg det er ganske gøyConfused



Posted By: KjellAn
Date Posted: 16 mai 2015 at 18:12
Originally posted by St.Michael St.Michael wrote:

... Heter det spor eller skinner? ...
Spor er det som togene kjører på.
Skinner er de to jernstrengene (skinnestreng) som sammen danner sporet.

Morsomt å se at du lager ditt eget håndspikrede spor. Det passer bra når du bruker skinnestrengen i LGB-skalaen som brukes helt opp til 1:29 skala, og at du nå bruker den til 7/8-skalaen.

Hvordan gjør du at du får riktig sporvidde?

-------------
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers


Posted By: St.Michael
Date Posted: 17 mai 2015 at 07:18
Takk for oppklaringen, KjellAn. Det gikk plutselig helt i surr for meg, med det her rare språketEmbarrassed
1. Jeg måler, byer og kapper til riktig lengde (ca) på ytter og innerskinne
2. Så fester jeg de nye sporen jeg skal lage med skinnelasker til vanlige LGB spor i endene. Da blir sporvidden ferdig tilpasset
3. Jeg har også kappet løs en plastikksvill fra en LGB skinne, og den drar jeg med som breddemåler der jeg spikrer på en hjemmelaget svill.
4. Avsluttningsvis lar jeg en vogn prøvekjøre, og da kan jeg sammenligne med LGB skinnene i hver ende med min hjemmespikrede i midten.



Posted By: St.Michael
Date Posted: 24 mai 2015 at 21:17
God Pinse. I kveld var det dags for prøvetur nr.2 på  den nye banen. Ca halve banen er nå ferdig lagd og kan prøvekjøres uten fare for avsporinger... Det som dog virker å være et vedværende problem er R1 vekslene. Toget hopper og krenger når det kjører igjennom vekseln, og veldig lite skal til så er avsporingen et faktum. Rebelego forutsa dette faktum forrige gang jeg viste bilder fra banen, og spørsmålet er derfor:
Er det noen som kjenner til noen form for justering eller tilpassning av en slik sporveksel for å få den til å fungere bedre? 
http://s1057.photobucket.com/user/m1chael53/media/IMG_0879_zps9simckez.jpg.html" rel="nofollow">

For ordens skuld vil jeg nevne at hovedlinja skal  ha Piko veksler med større radie (de er bestilt men har ikke kommet ennå)

http://s1057.photobucket.com/user/m1chael53/media/IMG_0881_zps6mawzjk5.jpg.html" rel="nofollow">

Her har toget nått frem til nåværende sluttpunkt, holdplassen "Husqvarna"
Michael


Posted By: St.Michael
Date Posted: 25 mai 2015 at 09:14
Kanskje jeg selv har funnet svaret på mitt spm. http://svnj.se/index.html" rel="nofollow - http://svnj.se/index.html
Se "tips" under "diverse" For øvrig mye spennende her for alle hagejernbanereSmile


Posted By: St.Michael
Date Posted: 31 mai 2015 at 21:44
Langsomt går jernbanebygget videre. Er nå i ene ballong loopen som er bortre endepunkt for denne bane. Det er nå nesten 2m. med hjemmesnekrede spor. De skal etterhvert beddes inn i barlast som i mitt tilfelle er smågrus (skifer) hentet fra Mjøsa. Håper at mine bestilte Pikoveksler snart kommer, ellers så stopper fremdriften. Det var ikke så vanskelig å rette op R1 skinner fra LGB som jeg hadde fryktet. Messing viser seg å være et meget bøyelig material.
http://s1057.photobucket.com/user/m1chael53/media/IMG_0099_zpslmyvxqk3.jpg.html" rel="nofollow">


Posted By: St.Michael
Date Posted: 09 juli 2015 at 19:39
Hei. Et lite reportasje i lokalavisen:
http://www.h-a.no/hatv.aspx?vid=8A405B04&c=-4" rel="nofollow - http://www.h-a.no/hatv.aspx?vid=8A405B04&c=-4
Michael


Posted By: KnuT
Date Posted: 09 juli 2015 at 22:56
Fin reportasje i HA, Michael! Fikk tips om den av min bror.
Og veldig mye fin glad-bygge du viser oss her.
Takk for at du deler med oss :)


-------------
hilsen KnuT

mvh

KnuT

http://peavineandsf.blogspot.com/" rel="nofollow - The Peavine and Santa Fe i H0

Digitrax DCC


Posted By: KjellAn
Date Posted: 10 juli 2015 at 07:20
Flott artikkel og film.
Liker banen din og alle artige detaljer.

-------------
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers


Posted By: St.Michael
Date Posted: 10 juli 2015 at 20:10
Takk for hyggelige og oppmuntrende tilbakemeldinger!! Må si jeg ble overrasket over hvor stort de slo det opp i avisen


Posted By: St.Michael
Date Posted: 12 september 2015 at 17:07
Tenkte det var på tide å vise en liten utøkning av lokomotivstallen i 1:13,3. Enn så lenge kun et chassi. I dag var den ute på en prøvetur på banen (som er langt fra ferdigbygd)
http://s1057.photobucket.com/user/m1chael53/media/IMG_1475_zps36jkyjdx.jpg.html" rel="nofollow">

http://s1057.photobucket.com/user/m1chael53/media/IMG_1480_zpsiof4ftu3.jpg.html" rel="nofollow">

Noen gjetninger? Wink


Posted By: St.Michael
Date Posted: 26 september 2015 at 09:27
Chassiet har fått en overdel og ser ut sånn nå:
http://s1057.photobucket.com/user/m1chael53/media/IMG_1486_zpslcnnkuka.jpg.html" rel="nofollow">
Sauene syntes dette var utrolig intressant og fulgte spent med på prøvekjøringen


Posted By: St.Michael
Date Posted: 27 september 2015 at 16:37
Og nå med innredning, og en testpilot.

http://s1057.photobucket.com/user/m1chael53/media/IMG_1121_zpsyut0jmx4.jpg.html" rel="nofollow">


Posted By: b e pedersen
Date Posted: 28 september 2015 at 15:17
Hun så ikke akkurat lykkelig ut for oppgaven ... Wink


-------------
Bjørn Egil


Posted By: St.Michael
Date Posted: 03 oktober 2015 at 15:40
Viktig for meg å vise et bilde på en syrin Wink  Etter mye tenking, måling og planlegging kunne jeg endelig sette igang med underarbeidet på det som blir banens sørlige endepunkt. Det er fortsatt lang tid til sporet er ferdig (tipper hele vintern) og lagt på plass, men nå synes det i hvert fall hva det er jeg har pønsket ut.
http://s1057.photobucket.com/user/m1chael53/media/IMG_1128_zpsfhasaooy.jpg.html" rel="nofollow">

En enkel beskrivelse av banen vil være "en bomulltopps"  En lang rett strekning med en ballongloop i hver ende. Dog med et tillegg av stasjon og industriområde.
Michael


Posted By: St.Michael
Date Posted: 13 desember 2015 at 21:24
Det blir iblandt påpekt at jeg bygger på en artig måte. Se på disse, meget brukbare materialer Wink
http://s1057.photobucket.com/user/m1chael53/media/IMG_1149_zps2c0ewwar.jpg.html" rel="nofollow">


Posted By: St.Michael
Date Posted: 14 desember 2015 at 19:08
Og her kommer poenget: Teposene (brukte) blir til sekker, tannbørsten er blitt en kost, og kaffekapslene er jeg mest stolt av; de er blitt en slags oppbevaringskar, eller kjeler. De har fått håndtak på hver side Star
http://s1057.photobucket.com/user/m1chael53/media/IMG_1160_zpsqnyyj2ph.jpg.html" rel="nofollow">
Det her er smådetaljer til en vogn jeg bygger i skala 1:13,3.
Nå tenker jeg hoppe ca et halvt år tilbake i tid og vise vognsbygget...


Posted By: Frans
Date Posted: 14 desember 2015 at 22:28
Disse er kjempe fin, men hvor får du tak i disse håndtakene på kjelene??

-------------
Hilsen, Frans


Posted By: St.Michael
Date Posted: 15 desember 2015 at 10:48
Originally posted by Frans Frans wrote:

Disse er kjempe fin, men hvor får du tak i disse håndtakene på kjelene??

Jeg bestilte de fra Tyskland,  http://www.modell-werkstatt.de/ozark/1zu13/index.htm" rel="nofollow - http://www.modell-werkstatt.de/ozark/1zu13/index.htm   de heter "Türgriffe"
 du ser en i bakgrunnen på bildet, hvor jeg har brukt samme håndtak som dørhåndtak på godsvogna.


Posted By: St.Michael
Date Posted: 15 desember 2015 at 12:56
Dette blir en liten byggeblogg på godsvogna i skala 1:13,3 (7/8)
Jeg er ofte opptatt av hvordan en kan bruke "søppel" i nye uventede sammenhenger. Kaffekapslene her oven er et eksempel på det.
Jeg jobber som jeg nok har nevnt tidligere på et rammeverksted, og der finnes masser av rester som kan brukes i mine prosjekter. På dette bilde har jeg kommet et stykke på vei med vognkassen. Skalaen er stor, sånn at trerammen i denne vogna kunne lages av to rammer (bunn og topp) Vognsidene som er skrudd på er akrylplate, som er pusset, ripet og risset til å gi en bordstrukur:
http://s1057.photobucket.com/user/m1chael53/media/IMG_0303_zpsgdswbjju.jpg.html" rel="nofollow">
På dette bildet har jeg også begynt med å lime på trelister. Vogna er midlertidig plassert på LGB boggier




Posted By: St.Michael
Date Posted: 16 desember 2015 at 18:05
Hopper litt fremover i tid og arbeid. Akrylplastikken er grunnet i grå farve, og jeg har begynt med å lage skinner til skyvedørene.
http://s1057.photobucket.com/user/m1chael53/media/IMG_1488_zpst0oy70fj.jpg.html" rel="nofollow">

Her er et spørsmål: Er det noen som har et råd å gi vedrørende den type liming dere ser eksempel på oven? Det dreier seg altså om å feste trelister på akrylplastikk. Det jeg gjør er nok så omfattende: Jeg har to-komponent epoxy som "hovedlim" I tillegg legger jeg på noen små områder med baderumsilikon, og tar også på litt trelim hvor trelistene møtes.... Omstendlig?


Posted By: _marius
Date Posted: 16 desember 2015 at 20:40
Epoxy tenker jeg løsner fra plastikken.

Det kan være ZAP fungerer.

Canopy glue fungerer i hvert fall.


 



-------------
Marius


Posted By: St.Michael
Date Posted: 19 desember 2015 at 17:02
Takk for et bra tips Marius. Skal prøve på neste akryl prosjekt (blir muligens et lite hus...)


Posted By: St.Michael
Date Posted: 19 desember 2015 at 17:21
Etter at skyvedørene fungerte i sine spor, var det dags for hjulen. Min aller første tanke var å lage denne vogn toakslet, som orginalet. http://www.ohsabanan.com/sv/vagn11.php" rel="nofollow - http://www.ohsabanan.com/sv/vagn11.php   Men ved prøving viset det seg at akselavstanden ble altfor lang til kurveradiusen på banen. Så da var det bare å være pragmatisk å tenke på boggier i steden. Jeg slaktet en LGB-boggievogn med tanke på å bare kunne flytte over boggiene til godsvogna. Men plasthjul vil jeg ikke ha, så jeg kjøpte noen hjulpar fra England i stål (IPe) og på tross av iherdige forsøk med å få disse hjul (aksler) å passe inn i LGB boggiene måtte jeg etterhvert gi opp de også.
Det hele endte opp med at jeg ga opp alle forsøk til snarveier, som hadde kostet masser av tid, og bygde egne boggier tilpasset hjul og akselbokser.
http://s1057.photobucket.com/user/m1chael53/media/IMG_1515_zpssz6ir818.jpg.html" rel="nofollow">

http://s1057.photobucket.com/user/m1chael53/media/IMG_1517_zpsukk9wdux.jpg.html" rel="nofollow">


Posted By: St.Michael
Date Posted: 24 desember 2015 at 13:52
I denne skala, med fungerende skyvedører, må jeg også jobbe med interiør og en "gubbe"  Jeg har bestilt noen forskjelige figurer fra en dukkeskapleverandør i England. Han viste seg dog å være et hode for høyt
og måtte derfor gjennomgå et hardt kirurgisk inngrep i mellomgulvetDead
http://s1057.photobucket.com/user/m1chael53/media/IMG_1519_zpsrzyawhwm.jpg.html" rel="nofollow">


 Og her med grunnmalte boggier, avkortet mann forann en litt mer detaljert vogn.
GOD JUL
http://s1057.photobucket.com/user/m1chael53/media/IMG_1520_zps7hi7h1lo.jpg.html" rel="nofollow">


Posted By: St.Michael
Date Posted: 28 desember 2015 at 10:21
Byggandet fortsetter. Nå har den avkortede mannen intatt sin faste plass og boggiene er skrudd fast. Litt av hvert er på plass som løsgods inni vogna, og jeg har gitt skyvedøra en omgang med listverk

http://s1057.photobucket.com/user/m1chael53/media/IMG_1598_zpsqq7snfwv.jpg.html" rel="nofollow">

http://s1057.photobucket.com/user/m1chael53/media/IMG_1600_zpsfvzbexqt.jpg.html" rel="nofollow">



Posted By: St.Michael
Date Posted: 29 desember 2015 at 13:34
Et nytt lag med maling. Begynner så smått å nærme meg den endelige fargen. Taket legges på i form av trespiler

http://s1057.photobucket.com/user/m1chael53/media/IMG_1609_zpspt3abxia.jpg.html" rel="nofollow">



Posted By: St.Michael
Date Posted: 30 desember 2015 at 15:24
Taket kles med papp (våtslippapir)
http://s1057.photobucket.com/user/m1chael53/media/IMG_1610_zpsg5p6wzc9.jpg.html" rel="nofollow">



Posted By: St.Michael
Date Posted: 31 desember 2015 at 08:41
I låven har jeg et stort arbeidsrom, noe igjengrodd av alle mine prosjekter. Det jeg jobber med nå er spikring av spor. Det er kalt men det går ved hjelp av en gassovn som jeg har plassert ved siden av meg når jeg jobber (blir kall på hendene og brent på bena)
http://s1057.photobucket.com/user/m1chael53/media/IMG_1169_zpsbxoov6pu.jpg.html" rel="nofollow">
Godt nytt år, alle Smile


Posted By: St.Michael
Date Posted: 30 januar 2016 at 17:00
Min Rustondiesel (IPe) har gjennomgått et motorskifte. Her er litt innendørs prøvekjøring med godsvogn og "egne" skinner
http://s1057.photobucket.com/user/m1chael53/media/IMG_1635_zpswubbibfo.jpg.html" rel="nofollow">


Posted By: ESI
Date Posted: 01 februar 2016 at 21:51
Dette blir utrolig flott. Hva er hemmeligheten bak smussingen av lokket?


Posted By: St.Michael
Date Posted: 02 februar 2016 at 17:07
Takk for oppskattende ord.
Det er som vanligt ikke så mye hemmelighet å avsløre, men jeg leste litt om å bruke salt og hårspray, for å få malingen til å skalle av. Så etter å ha lagt på et lag med Biltemas rustskyddsfarge, dekket jeg store deler av loket med tejp og satte igang en behandling med mange lag med salt og hårspray.
http://s1057.photobucket.com/user/m1chael53/media/IMG_1481_zpsd7fa5fuo.jpg.html" rel="nofollow">
Etter en tørketid malte jeg loket med den grønne fargen. Og da skulle i teorien det grønne fargskiktet  "bare kunne børstes av"  der hvor det var hårspray under. Dette for å gi et avflasset og rustet utseende. Men kort sagt, det fungerte ikke. Så det du ser på bildet er en vanlig teknikk med flere ulike rustbrune valører som jeg maler på og børster og tørker av. Men saltet er med på å gi en ruglete, rustangripen flate, så noe effekt gir den også.  Håper det var svar nok?


Posted By: Morten M
Date Posted: 02 februar 2016 at 18:35
Veldig bra resultat!

-------------
Morten K. Agerup Myhr
2016 Frogner

Gøy med Z/H0e/H0/SM32 16mm/1:1 og alt annet som ruller/hveser/flyr/smeller og/eller brummer på vann, bakke, under bakke, i luften - sålenge det fòrer traktorgenet.


Posted By: KjellAn
Date Posted: 02 februar 2016 at 19:26
Originally posted by St.Michael St.Michael wrote:

Etter en tørketid malte jeg loket med den grønne fargen. Og da skulle i teorien det grønne fargskiktet  "bare kunne børstes av"  der hvor det var hårspray under. Dette for å gi et avflasset og rustet utseende. Men kort sagt, det fungerte ikke.
Jeg tror at noe av årsaken til at det ikke virket var hvilken type maling du brukte til den grønne fargen.
Jeg har malt rustfargene under med løsemiddelbasert maling - f.eks Humbrol. La denne herde minst ett døgn..
Deretter hårlakk. Bruk av salt har jeg ikke forsøkt, men det høres interessant ut.
For å oppnå rustflak som løsner må man bruke vannbasert maling som toppskikt - f.eks akryllakk.
Når akryllakken har herdet, vasker man overflaten med q-tips og vann. Da bør overflaten krakkelere slik at rustfargene kommer fram.

For øvrig synes jeg at du har fått ett flott resultat. Den matte grønne overflaten med rustflekker minner veldig om hvordan slike grønne traktorer blir etter mange år ute i all slags vær ...

-------------
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers


Posted By: St.Michael
Date Posted: 02 februar 2016 at 20:30
I oppskriften sto at en skulle bruke saltflak eller -flinger, men at det også kunne gå med vanlig salt. Jeg innser nå at litt grøvre salt ville ha festet dårligere til underlaget og derved løsnet lettere ved børsting. Kjell, du har rett i at den grønne fargen er løsemiddelbasert, og sikkert også som du påpeker vanskeligere å fjerne. Jeg bruker løsemiddelbaserte farger med tanke på utendørs bruk. For øvrig så kommer jeg nok å gå på lokket med mer smussing etter hvert. Jeg blir aldri helt ferdig...


Posted By: KjellAn
Date Posted: 02 februar 2016 at 21:00
Ja, løsningen er å bruke vannbasert maling (akryllakk) oppå hårlakken. Man får ikke til krakkelering ved bruk av oljemaling. Etter smussing med diverse smussepulver og andre tekniker forsegler jeg overflaten med en matt løsemiddelbasert klarlakk.

-------------
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers


Posted By: St.Michael
Date Posted: 19 februar 2016 at 22:29
Nå skal jeg vise et nytt vognprosjekt i skala 1:13,3 og det er noe meget stygt jeg har valgt som utgangspunkt:
http://www.oslj.nu/wp-content/uploads/2013/10/PSVagn_13-10-12-061.jpg" rel="nofollow - http://www.oslj.nu/wp-content/uploads/2013/10/PSVagn_13-10-12-061.jpg
Den ser nesten pen ut på bildet, men jeg lover den er stygg... Den blir nok litt annerledes det jeg skal prøve å få til...


Posted By: St.Michael
Date Posted: 20 februar 2016 at 07:09
En litt penere variant. Greide ikke å få en link "rett på" så dere må scrolle nedover de toakslige vognene til "Kungavagnen"  Den er i svensk 3fot (891mm) så da blir proprsjonene vanskeligere å bruke som forebilde. http://www.jtj.org/tvaaxliga-vagnar.html



Posted By: St.Michael
Date Posted: 21 februar 2016 at 08:35
Her er de første delene tatt frem. Finer bunnplate og endevegger. Sidene lages i akryl for å kunne gi en innsving i nederdelen og "gratis" vindusflater
http://s1057.photobucket.com/user/m1chael53/media/IMG_1204_zpsdbdr325h.jpg.html" rel="nofollow">



Print Page | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net