Skinnefabrikat |
Post Reply |
Author | |
Sven Ole
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 241 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 18 april 2017 at 22:29 |
Har noen gode grunner for å velge Piko, Peco, Roco,Tillig eller Weinert skinner til mj anlegg?
|
|
SOHo
|
|
Tåge
Veteran Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 342 |
Post Options
Thanks(0)
|
Der er det vel litt smak og behag.
Men Peco er jo mye brukt da. Hvis du velger noen med spor underlag, så er Trix C-skinner og nå muligens Roco sin tilbake kommende Roco line skinne system relativt kurant, har jeg hørt. Edited by Tåge - 19 april 2017 at 12:40 |
|
Mvh
Åge Det er bedre med ti tommeltotter en med ingen .... |
|
Sven Ole
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 241 |
Post Options
Thanks(0)
|
Grunnen til at jeg spør er vel egentlig at jeg mener å ha lest et sted at " FREMO miljøet advarer mot ROCO skinner". Kanskje det er noen som har erfaringer å dele mht. dette utsagnet og ev. andre erfaringer med skinner av flere fabrikanter.
|
|
SOHo
|
|
kokken
Fremo og MjF medlem Joined: 24 mars 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 728 |
Post Options
Thanks(0)
|
Roco er blant annet code 83 mens Peco har code 75. Lavere skinneprofil på peco sine
|
|
StenR
Medlem i MJF Joined: 19 oktober 2014 Location: Norge Status: Offline Points: 341 |
Post Options
Thanks(0)
|
Har en blanding av Roco/Tillig Code 83 og Peco Code 75. Vil hevde at profilforskjellen er neglisjerbar. To/tre drag med fila så kan de brukes om hverandre. Peco er lett å få tak i, og med nødvendige ombygginger for DCC fungerer det veldig bra. Har bare gode erfaringer med Roco Line (og noe GeoLine) med tanke på kvalitet, men den ferdigballasten er litt mer utseendemessig så som så synes jeg. Bruker det fortsatt på mindre synlige partier og inne i tunneler. Vet mange snakker varmt om Tillig sitt system. Jeg har en del kurveveksler derfra, og de synes jeg er noe skikkelig #%&(), men det er kanskje like mye fenomenet kurveveksler som fabrikatet.
|
|
Tåge
Veteran Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 342 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg har også hørt litt #%&(), om Tillig veksler, selve sporene er vel grei, (noen er vel også ferdig "rust" behandlet), men vekslene, nja.
Men noen kan jo mene det motsatte, så her er det også smak og behag som gjeller. |
|
Mvh
Åge Det er bedre med ti tommeltotter en med ingen .... |
|
halvors
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 787 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det er vel ikke Roco skinnene som sådan som det "advares" mot, men vekslene. Skinnekrysset i Roco sine veksler er "modifisert" for å kunne takle aksler som har minimum avstand mellom baksiden av hjulene, med en bredere åpning mellom skinnene. Dvs. at aksler med Finescale eller RP25 hjul vil ha en tendens til å "falle nedi" åpningen i krysset. Og det er slike hjul som er spesifisert i FREMO-normene. En annen ting er at mange veksler (ikke bare Roco) har en kurve som er krappere enn minimum tillatt radius på 1 meter. Hilsen Halvor |
|
tgreen
Medlem i MJF Joined: 29 november 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 25 |
Post Options
Thanks(0)
|
Weinert har jo et flott skinne system da.
Men bakdelen her er jo at pensene er dyre og at de trenger mye plass. Men dægern å flotte de er å se på da. Men nå kommer de med noen nye penser som er på lengde med Peco sine Large radius penser. Og det er Code 75 på skinneprofilen så det går veldig godt sammen med Peco Code 75 skinner og penser. Men som sagt de er ikke billige disse og selv bruker jeg Weinert på mitt eget anlegg på de synlige delene på hovedstrekkene. På industri spor så bruker jeg modifiserte Peco veksler med de største radiene slik at de ser penere ut på de synlige delene. Ellers på parkeringsspor som ikke er synlige så bruker jeg ned til minste radius. |
|
HO. Peco code 75. Tre og betong sviller. Mye norsk matriell, men noe utenlandsk.
Fan av lange malmtog på Ofotbanen |
|
Laurenz
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 637 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg har flere veksler fra Tillig og må si at de er mye, mye penere en Peco sine. Peco er bra altså, men selv Lima hadde penere veksler på 70-tallet.
Et problem jeg har vært bort i ved Tillig er kortslutning i kurvevekeselene. Det viste seg at noen hjul kortsluttet i tunga da det blir veldig trangt mellom tung og stokkskinne. Det kan løses ved å ikke gi strøm til den skinnen i tunga som det ikke kjøres over. Så det blir noen ekstra ledninger. |
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |