Strømtilførsel |
Post Reply |
Author | |
Jan-M.
Viderekommen Joined: 22 oktober 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 31 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 25 februar 2016 at 21:08 |
Jeg holder på med ett Z-anlegg der jeg har brukt en gammel kjøretrafo, og koblet den rett på skinnene. Har hatt litt trøbbel med kjøringa og varmeutvikling i lokene. Så for å se om en ny trafo kunne være løsningen, så bestilte jeg meg ett startsett, For samtidig å kunne få ett diesel lok, har fra før kun damp. Når jeg nå åpnet startsettet, så ser jeg at tilførselsledningene inn til strømopptaket på skinnene ser ut som de er utstyrt med kondensatorer en i koblingspunktet på skinna, og så er det en kobling på ledningene som er overtrukket med en krympestrømpe. Er dette bare støykondensatorer, eller er det noe som bør kobles inn på strømtilførselen for å få optimal kjøring?
|
|
JMO
|
|
Heine Pedersen
Veteran Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 506 |
Post Options
Thanks(0)
|
Den har ingen innvirkning på kjøringen. Ingen av mine anlegg har denne.
Problemene med varmgang skyldes nok heller at drivverket har for mye motstand. Det kan være fremmedelementer i drevene, eller for lite eller for mye olje. Her er en side med veldig gode tips for vedlikehold og feilsøking på Z lok: www.zscale.org |
|
Jan-M.
Viderekommen Joined: 22 oktober 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 31 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ahhhh. det var godt å høre. Var en stund redd for at jeg måtte koble om hele anlegget.
|
|
JMO
|
|
Jan-M.
Post Options
Thanks(0)
|
Hei, ble litt i tvil når jeg holdt på med omkobling på anlegget mitt. Fikk noen rare spenninger på instrumentet mitt. Men for å være sikker, er det 0-10 volt likespenning på kjørestrømmen og 0-10 volt veksel, på spenningen til lys, veksler og annet tilbehør?
|
|
JMO
|
|
Per Hilton
Veteran Joined: 29 november 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 135 |
Post Options
Thanks(0)
|
10V AC for tilbehør, og i prinsippet 0-10V DC for kjørespenning, ja. "DC"en er imidertid ikke glattet, så den må måles med et true-RMS voltmeter. Jeg vet ikke hvordan de gjør de i de nyeste trafoene, men den jeg har liggende fra 1980-tallet ("electronic 05") gir ut halv- eller helbølgelikerettet spenning, avhengig av kjøretrinn. |
|
Jan-M.
Post Options
Thanks(0)
|
Takker for bra svar. Det var det jeg fikk en følelse av ja, OK da får jeg passe på under omkoblingene så jeg ikke setter + og - på samme siden av sporet
|
|
JMO
|
|
b e pedersen
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1081 |
Post Options
Thanks(0)
|
Å ha to farger som er dedikert til hver sin skinnestreng (fx rød og sort) kan være lurt, ja
|
|
Bjørn Egil
|
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |