MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - På byggebordet Del 7
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

På byggebordet Del 7

 Post Reply Post Reply Page  123>
Author
Oar"n View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 09 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 188
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Oar Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: På byggebordet Del 7
    Posted: 23 november 2008 at 00:20

Det er vinter og pusleritider.   Her er mitt pusleri for tiden,   en godsrampe og noen trekasser.

 
Denne skal stå på modulen Tremetsrud hvor jeg tenker meg at det under/etter krigen var en vedforhandler  ved navn   A & V Johansen  som lastet ved over på godsvogner.   (A & V står naturligvis for Akk og ved)
Rampen skal være løs slik at den tas vekk når modulen brukes på treff med "moderne epoke". Da brukes sidesporet kun til tømmeropplasting.
 
Hilsen

Roar Børte
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 november 2008 at 13:22

Ser lekkert ut Roar, er godsrampa scratchbygget?

Hvis de får til et samarbeid med "Ved og Sånn" i Froland så greier kanskje "A & V Johansen"  å levere nok til et heltog på et moderne treff ogsåBig%20smile
 
Uansett er det vel kapasitet til en vognlast i ny og ne.
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 november 2008 at 19:25

På byggebordet mitt står en Roco Rc som skal konverteres til AC drift... Fjernet driften på ene boggien og satt på ny underdel for slepesko. Mangler bare dekoder litt lodding på printplata og slepesko så er denne også klar...


 
Hilsen Andreas.   
Back to Top
Oar"n View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 09 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 188
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Oar Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 november 2008 at 22:28
Originally posted by jevistad jevistad wrote:

Ser lekkert ut Roar, er godsrampa scratchbygget?

Hvis de får til et samarbeid med "Ved og Sånn" i Froland så greier kanskje "A & V Johansen"  å levere nok til et heltog på et moderne treff ogsåBig%20smile
 
Uansett er det vel kapasitet til en vognlast i ny og ne.
 
Godsrampa har jeg snekret selv, uten noe spesielt forbilde.  Den er tilpasset så den smetter inn mellom godhuset og sporet på Tremetsrud.
Laster kun 1 vogn ad gangen, så her er det snakk om kvalitetsved.Big%20smile
 
Jeg har absolutt sansen for heltog på et moderne treff, men jeg ser vel egentlig ikke for meg f.eks Hectorrail med de vognene jeg gjerne kunne tenke meg til slikt:
 
Dette med vedtransport synes jeg kunne være et artig lite tema innen Fremomiljøet. Men jeg kjenner egentlig ikke så mange konkrete forbilder.
Det må jo ha vært betydelige mengder,  siden de aller fleste også i byene fyrte med ved eller koks.  Og mye brukt i industrien f.eks jernverk, brennerier, glassverk, trekullproduksjon.
Noen som kan hjelpe her? 
 
Hilsen

Roar Børte
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 november 2008 at 07:44
Ved er nok en "lokal" vare som ikke ble transportert over lengre avstander den gang el. og olje ikke var vanlig å bruke til oppvarming.
De største byene hadde jo gassverk og kull/koks var nok mer vanlig der enn ved? Derfor var de fleste vedtransporter i nærområdet.
 
Under krigen var dette anderledes da det oppsto knapphet på olje og kull/koks som var mer "strategiske varer". Denne korte tidsperioden og noe år etter før hjulene kom igang igjen, var nok vedtransport med jernbane mer vanlig. Denne korte periode på < 10 år spilte de kommunale forsyningsnemdene en stor rolle som organisator i denne transporten.
Det samme var også tilfelle under 1. verdenskrig men denne tidlige epoke er vel uaktuell i Fremo-sammenheng?
 
På Sørlandsbanen med sidebaner var det derimot en annen "vedtransport" som var mere vanlig - nemlig stavtransport.
Dette var en mer foredlet vare enn ved og lønte seg bedre å transportere over avstander. Der kom jernbanen inn.
På Sørlandet er småbruk vanlig og bøndene brukte derfor vinteren ved siden av vedhogst til å hugge furutømmer og transportere det til en av de mange gårdssager. Her ble tømmeret kuttet opp til tønnestav og tørket for videretransport til en av de mange tønnefabrikkene som lå i byene langs kysten.
I Kristiansand hadde vi Jernæs tønnefabrikk og i Flekkefjord lå O.C.Axelsen (som forøvrig er siste store tønnefabrikk som ble nedlagt på slutten av 70-tallet). Stav og ferdige tomtønner var derfor hyppig forekommende last på Sørlandsbanen - men ikke ved.
Ellers er jeg enig at vedtransport med jernbane er en fint tema - om ikke så vanlig i virkeligheten.
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 november 2008 at 09:55
Som Kjell sier var nok ved en vare som ikke ble fraktet langt.
Men jeg har sett et bilde fra Flaten hvor det var store vedlag langs med rampesporet, sannsynligvis for opplasting på vogner.
Tilsvarende var det et vedutsalg i Barbu (Arendal havn) like ved sporene der, så det er vel ikke usannsynlig at den mottok ved som vognlast. Men det kan jo ikke ha vært det store volumet, en vogn med ved holder for en del husstander LOL.
 
Hilsen Halvor
Back to Top
Oar"n View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 09 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 188
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Oar Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 november 2008 at 23:36
Stemmer nok sikkert at ved i hovedsak var kortreist vare.  Det var nok  mer bruk av kull/koks i større norske byer.  Det er jo en mer konsentrert energibærer og de fleste byene hadde havn med mulighet for import av slikt. ( F.eks Reinhardsen i Kr.sand, Aass i Drammen)
Dog har jeg lest at man transporterte nærmest alt mulig på jernbanen før/etter krigen inntil veiforholdene ble bedre.
 
 Nå nøyer forsåvidt jeg meg med bare et par eksempler for å legitimere denne vedtransporten.  For å slippe å vippe over på det kontrafaktiske. Wink   
Godt at Langlia, der det er en vedforhandler,  ligger i et nærmest vei- og skogløst område da.LOL
 
Hilsen

Roar Børte
Back to Top
MY1201 View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 08 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 811
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MY1201 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 november 2008 at 00:44
Originally posted by Oarn Oarn wrote:

Denne skal stå på modulen Tremetsrud hvor jeg tenker meg at det under/etter krigen var en vedforhandler  ved navn   A & V Johansen  som lastet ved over på godsvogner.   (A & V står naturligvis for Akk og ved)

 
Transportfimaet heter vel Trøste og Bære?!WinkBig%20smile
Magne H.L.

Norsk, dansk og det som er artig.
Back to Top
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 november 2008 at 09:57
Originally posted by MY1201 MY1201 wrote:

Transportfimaet heter vel Trøste og Bære?!


Trøste og Bære er vel slagordet til Forsvarets Sanitet?


(Takk Gud for Sanitetens personal, som syr sammen rekrutt og general!    - En Kaizers til kaffen gjør ingen ondt )
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
Brede View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 04 januar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 42
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Brede Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 november 2008 at 15:01
Utrolig stilig rampe du har laget!

170 er vel en av de beste Kaizers har laget!
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 november 2008 at 22:24
170 gå og sjå om det er klart...
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 november 2008 at 00:22
ser med misunnelse på alle som driver med "eget",for min del er det bare omlakkeringer og bygging av lok (som allerede er vel dokumentert i blogg og  byggebordet vol. 1).....blir modul bygging etter forbildet på meg over nyttår....kommer sterkt tilbake (gidder ikke blogge samme skiten om igjen Wink)....Morten i DC format.....erre muligLOL
 
EDIT : følger med på Carlf sin oppdagelse av Delillos på Tryneboka,dog.....flink guttWink..har komplett samling selv..


Edited by morten.h - 27 november 2008 at 00:28
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 november 2008 at 10:43
Originally posted by morten.h morten.h wrote:


EDIT : følger med på Carlf sin oppdagelse av Delillos på Tryneboka,dog.....flink guttWink..har komplett samling selv..



DeLillos ble oppdaget for lenge siden Jeg har vel og full samling, samt noen duplikater på LP... Nei, Off topic, sett deg ned, nå reiser vi!
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 desember 2008 at 16:50
På byggebordet er det -som alltid- fullt av rot. Men i går ryddet jeg en liten plass til "prosjekt tømmer".
Mine tømmerstokker er laget i tre forskjellige tykkelser,: 2.0, 2.5 og 3 mm. Dette tilsvarer i 1:1 tømmerstokker med diameter mellom drøyt 17 cm og 26 cm.
Materialet er Biltemas runde tannpirkere og to forskjellige sorter grillpinner. Først ble alle pinnene malt, med en mikstur av brune, grå og sorte Humbrolfarger, uttynnet med terpentin. Når malingen var tørr, ble pinnene kappet opp i lengder mellom ca. 4,5 og 6 cm.


Vognene ble dekket innvendig med plastfolie før pinnene ble limt på plass (med trelim). Det gikk med utrolig mange pinner til å fylle opp to vogner...
Når limet var tørt, ble lasten løftet opp og limrestene fjernet med en skalpell.


Er det forresten noen som vet hvordan man festet tømmeret i stakevogner på 60-tallet?
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 desember 2008 at 21:13
 
Litt fra mitt byggebord.
 
For et par uker siden fant jeg frem et gammelt prosjekt som jeg skrinla for 1 år siden. Stasjonbyggning bygd i styren etter mål fra Artitechs modell av Vegglitypen med noen små forandringer på vinduplasseringer. Greit å ha noen enkle mål å forholde seg til siden det er mitt første hus i styrenplast.
 
 

Elelrs holder jeg på med en losjivogn. Litt jobb å fjerne vinduer i fra Roco trevogner og erstatte det med teakpanel, men det går. Har også laget noe av sideborene i styrenlister som skal se ut som vanlig panel som er lagt over gammel og utslitt teakpanel. Får se hvordan det blir til slutt, men tanken er en utslitt gammel vogn som står hensatt på et eget sidespor og brukes til overnatting for banearbeidere nå og da... Og som ikke akkurat står øverst på lista når det gjelder vedlikeholdWink
 

 
 
 
Hilsen Andreas.   
Back to Top
Oar"n View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 09 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 188
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Oar Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 desember 2008 at 13:01
På Tremetsrud er det stor aktivitet for tiden:


Det er jo mye rart man kan tenke seg rundt dette med frakt av ved.



Hilsen

Roar Børte
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 desember 2008 at 11:40
Nå har jeg funnet mer om vedtransport med jernbane.
 
Det var vel korrekt det jeg påstod om at vedtransport var meget utbredt under krigen. I Nordisk Jernbanetidskrift av 1945 nr. 10 side 291, står det noe å lese om dette. Da ikke alle har, eller kan få tak i dette, tillater jeg meg å sitere fra "Erfarenheter från krigsåren och planer för den närmaste framtiden. Norsk rapport." av Kontorsjef A. Bech:
 
"Et av de mange problemer man hadde å kjempe med under krigen var brensleforsyningen til de store byer, og da første rekke Oslo. Det var forbudt å bruke kull og olje til oppvarming av hus for sivile, så man var henvist til selvforsyning på oppvarmingens område. Ved til oppvarming var hittil lite brukt, så vedhugst måtte organiseres. Av foranstående oppgave vil man se hvor mange vogner med ved er opplesset. Oslo hadde et behov av ca. 400.000 favner pr. år eller ca. 50.000 vogner som et minimum. For å klare dette måtte kjøres ekstra vedtog hver dag fra Kongsvingertraktene til Oslo. Ved siden herav ble det naturligvis også transportert en del ved pr. bil til Oslo men det var bare en brøkdel av det jernbanen måte ta. I disse ekstratog anvendtes tidligere utrangerte vogner som ble satt i stand, så de kunne brukes for øyemedet. Behovet for rullende materiell steg jo under krigen, så alt som kunne rulle måtte tas i bruk. Heldigvis fikk man beholde en god del av de tyske vogner som kom heropp, så disse vogner ble et bra tilskudd til den tidligere knappe vognpark. Situasjonen dette år ser derimot hittil ikke så lys ut for vedforsyningen, men dette skyldes ikke jernbanens manglende transportevne, men derimot mangel på hugget ved og fremkjøring av samme til stasjon."
 
Jeg håper dette lille utdraget av en ellers meget interessant oppsummering av "NSB under krigen" kan tjene enkelte til inspirasjon?
Som man kan slutte av artikkelen var det lite vedtransport før krigen og det synes å ligge an til det samme etter krigen.


Edited by Kjell H. - 18 desember 2008 at 11:43
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 desember 2008 at 13:01
Det er nok ingen transport av ved på jernbane i dag, men transporteres gjør den i allefall.
Selv om denne veden ikke kom på jernbane, så er den fryktelig nærme der den står lagret på godsrampen på Sandnes:
Dette er antagelig ved fra Baltikum, og noen hevder at den fløtes over østersjøen etter tørrheten å bedømmeLOL
Back to Top
TomL View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 505
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TomL Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 desember 2008 at 00:55
 
På byggebordet står det så mangt...Men kan nevne at jeg driver med litt "forskning" på teakvogner. Humbrol-malingen er som alle vet borte hos de fleste forhandlere, så da må jeg finne på noe nytt. Godt å ha noen vrak i delekassa Wink Blir resultatene brukbare, så har jeg planer om en artikkel i MJ-Bladet.
 
20b maskinen nærmer seg ferdigstillelse. Mangler kun noen detaljer under gangbordet, og strømopptak.
 
Kom over noen teakvogner fra Roco, siste leveranse. Der var det feil på boggiene. Akslene sto ikke i senter i akselboksen. Nye hull måtte lages. Me n det er vanskelig å sparkle og få sparkel til å sitte på myk plast. Nå i disse baketider, fant jeg løsningen:  Superlim og bakepulver. Det blir steinhardt, og det sitter. Kittet i vei, og pusset jevnt tilslutt. Deretter ble nye hull borret.
 
MJ-Hilsen Tom Lynga
Det enkle er ofte det beste...
Back to Top
Oar"n View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 09 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 188
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Oar Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 desember 2008 at 13:10
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Nå har jeg funnet mer om vedtransport med jernbane.
 
Det var vel korrekt det jeg påstod om at vedtransport var meget utbredt under krigen. I Nordisk Jernbanetidskrift av 1945 nr. 10 side 291, står det noe å lese om dette. Da ikke alle har, eller kan få tak i dette, tillater jeg meg å sitere fra "Erfarenheter från krigsåren och planer för den närmaste framtiden. Norsk rapport." av Kontorsjef A. Bech:
 
"Et av de mange problemer man hadde å kjempe med under krigen var brensleforsyningen til de store byer, og da første rekke Oslo. Det var forbudt å bruke kull og olje til oppvarming av hus for sivile, så man var henvist til selvforsyning på oppvarmingens område. Ved til oppvarming var hittil lite brukt, så vedhugst måtte organiseres. Av foranstående oppgave vil man se hvor mange vogner med ved er opplesset. Oslo hadde et behov av ca. 400.000 favner pr. år eller ca. 50.000 vogner som et minimum. For å klare dette måtte kjøres ekstra vedtog hver dag fra Kongsvingertraktene til Oslo. Ved siden herav ble det naturligvis også transportert en del ved pr. bil til Oslo men det var bare en brøkdel av det jernbanen måte ta. I disse ekstratog anvendtes tidligere utrangerte vogner som ble satt i stand, så de kunne brukes for øyemedet. Behovet for rullende materiell steg jo under krigen, så alt som kunne rulle måtte tas i bruk. Heldigvis fikk man beholde en god del av de tyske vogner som kom heropp, så disse vogner ble et bra tilskudd til den tidligere knappe vognpark. Situasjonen dette år ser derimot hittil ikke så lys ut for vedforsyningen, men dette skyldes ikke jernbanens manglende transportevne, men derimot mangel på hugget ved og fremkjøring av samme til stasjon."
 
Jeg håper dette lille utdraget av en ellers meget interessant oppsummering av "NSB under krigen" kan tjene enkelte til inspirasjon?
Som man kan slutte av artikkelen var det lite vedtransport før krigen og det synes å ligge an til det samme etter krigen.

Meget interessant info dette her, Kjell. 
Man får late som at dette fortsatte også fram mot 60-tallet enkelte steder, det var jo knapphet på så mye rart etter krigen.
Men årsbehov på 50000 vogner?  Det er jo om lag 1000 i uka, eller om man vil 200 på virkedager!
Det hadde i alle fall blitt en utfordring på fremo-treff, om man hadde valgt krigsårene som epoke!Big%20smile

Kjekt at det i stor grad ble brukt tyske O-vogner da, siden disse er så lett tilgjengelige i modell:




Hilsen

Roar Børte
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 desember 2008 at 15:28

driver og stusser med teak vogner jeg og så kan noen gi meg råd?

Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
Oar"n View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 09 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 188
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Oar Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 desember 2008 at 20:19
Originally posted by jevistad jevistad wrote:

Det er nok ingen transport av ved på jernbane i dag, men transporteres gjør den i allefall.
Selv om denne veden ikke kom på jernbane, så er den fryktelig nærme der den står lagret på godsrampen på Sandnes:
Dette er antagelig ved fra Baltikum, og noen hevder at den fløtes over østersjøen etter tørrheten å bedømmeLOL


Mye mer trivelig med denne slags vedtransport da:


Ole Aabel har scratchbygget traktorhenger og jeg har satt på ekstra karmer og lastet den med ved.


Hilsen

Roar Børte
Back to Top
Snikkaren View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 716
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Snikkaren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 desember 2008 at 22:17
Ang transport av ved med NSB, brukte NSB egne vogner for kull og koks?
Var innom Perlmodell sine sider og myste litt, der fant disse to vognene som ble brukt i Sverige. 064 og 024 . Kan NSB ha brukt noe lignende disse?
 
Ove


Edited by Snikkaren - 19 desember 2008 at 22:18
Ove

No problem is so big or so complicated that it can't be run away from!
- Charles M. Schulz
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 desember 2008 at 22:42
Du kan jo si at nsb kjøpte/leide de inn daWink vet du hva prisen er?
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
Snikkaren View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 716
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Snikkaren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 desember 2008 at 22:56

Art No 024 + 125 = SEK 760,- , 064 + 125 = SEK 460,-

125 er basis-sett , undervogn...
 
 
 
 
Ove

No problem is so big or so complicated that it can't be run away from!
- Charles M. Schulz
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 desember 2008 at 10:11
Jeg tror ikke hverken koks- eller kulltransport var særlig utbredt på norske jernbaner?  De vognene som Perl leverer er for trekull og kokstransport og disse varer var heller ikke vanlig å frakte store volum av på tog.
 
Årsaken er at de større norske byer ligger alle ved sjøen. Massetransport er da lettest sjøveien. NSB hadde også egen båt til kulltransport "Bruse", som anløp de større byene som hadde kulldepot. Noe transport fra disse byer og til større stasjoner inn i landet forekom (f.eks. Hamar).
 
Ved å varme opp kull får man gass + koks. Denne koksen ble for en stor del solgt lokalt i nærområdet til gassverket og i liten utstrekning transortert med jernbane.
Annen industri i Norge som var avhengig av kull som brensel, lå også oftest ved sjøen (f.eks. smelteverk og sementfabrikker). Har selv for en del år siden jobbet i rederi som hadde faste anløp i Brevik med kull. - Oftest tok vi ca. 20.000 tonn med i slengen.
Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 desember 2008 at 11:38
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Jeg tror ikke hverken koks- eller kulltransport var særlig utbredt på norske jernbaner?  De vognene som Perl leverer er for trekull og kokstransport og disse varer var heller ikke vanlig å frakte store volum av på tog.
 
 
Må arrestere Kjell litt herSmile
 
NSB hadde egne vogner for transport av trekull. Disse hadde litra: Lt2 type 1, 2 og 3 og Lt 4 type 1 (totalt ca. 160 stk på slutten av 50-tallet).
Enkelt sagt kan det sies at dette er standard L3 (levert i modell av ScanTrain og NMJ) og L4-vogner (levert av Scandinavian Miniatures), som fikk montert høye lemmer oppe på veggene.
 
Til kulltransport hadde NSB Øo4 type 1 og 2 (totalt 4 stykker), samt at de brukte standard L3 og L4 vogner til dette. Det finnes noen bilder fra Åndalsnes stasjon med vogner for kulltransport på tomta. Her la NSB eget kullskip til, de hadde et ganske stort kullopplag og dette skulle sendes ut til de forskjellige stasjonene.
 
Imidlertid tror jeg mesteparten av kulltransporten på NSB var til eget bruk. Damplokomotivene brukte mye kull.
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 desember 2008 at 12:53
Originally posted by Oarn Oarn wrote:


Mye mer trivelig med denne slags vedtransport da:


Ole Aabel har scratchbygget traktorhenger og jeg har satt på ekstra karmer og lastet den med ved.
 


 
Helt enig Roar, slik transport har jeg vært med på mange ganger bortsett fra at traktoren var en VolvoBM Buster 320.
Tilhengeren er nesten tro kopi.
 
Flott laget Roar!


Edited by jevistad - 20 desember 2008 at 12:54
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 desember 2008 at 13:01
Hei Asgeir!
Var ikke klar over at NSB hadde hatt egne vogner for trekull.
 
Da er spørsmålet? - Hvor lå kullmilen(e) og hvem var forbrukere?
Vet at kobberverket på Røros var storforbruker av trekull, men det trodde jeg var mest i tiden før jernbanen kom og ikke på 50-tallet? Ellers ble vel trekull brukt som brensel i jernverk men de fleste norske lå vel et stykke fra jernbanen?
Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 desember 2008 at 15:38
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Hei Asgeir!
Var ikke klar over at NSB hadde hatt egne vogner for trekull.
 
Da er spørsmålet? - Hvor lå kullmilen(e) og hvem var forbrukere?
Vet at kobberverket på Røros var storforbruker av trekull, men det trodde jeg var mest i tiden før jernbanen kom og ikke på 50-tallet? Ellers ble vel trekull brukt som brensel i jernverk men de fleste norske lå vel et stykke fra jernbanen?
 
Hei Kjell, vi følger ikke helt tråden her siden jeg ikke har dem på byggebordet, men for å avslutte............
 
Jeg er ikke sikker hvor trekullvognene ble brukt, men kullvognene tror jeg gikk fast til Meråker.
 
Jeg mener også at litt inn på 60-tallet var de fleste borte. Muligens kan Svein Sando ha mer å bidra med?
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  123>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,098 seconds.