Lillehammer stasjon |
Post Reply | Page 123 7> |
Author | |||
steinel
Medlem i MJF Joined: 27 januar 2016 Location: Norge Status: Offline Points: 823 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 06 februar 2016 at 10:40 |
||
Hei. Jeg går svanger med en tanke om å bygge Lillehammer Stasjon anno 1960-65. Er i besittelse av det gamle stillverket fra stasjonen før fjernstyringen kom. Stillverket i restaurert tilstand må være en del av anlegget. Mine gamle Märklinskinner er ubrukelig til formålet så klart. Har begynt å handle inn litt nyere skinner og også lokomotiver. Hvis jeg skal bygge i riktig målestokk, blir stasjonen 4,75 meter pluss vending i hver ende til venteområde i planet under. Tenker at når Dovreekspressen drar nordover, skal den etter en tid komme tilbake nordfra. Samme for sørgående. Jeg holder på å samle bilder og studere hvordan stasjonen var i 60-65, men er de noen som vet om det går an å få tak i en nøyaktig sporplan fra den gangen? Edited by steinel - 22 mai 2018 at 17:51 |
|||
jhv
Veteran Joined: 19 januar 2006 Status: Offline Points: 209 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
http://kart.finn.no har flyfoto fra 1967.
Se under fanen Historiske. |
|||
Håvard H
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2016 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Et kjempespennende prosjekt som skal bli artig å følge! Det gamle stilllverket er skikkelig stilig. Ville vært forsiktig under restaureringen så det ikke mister den opprinnelige karakteren. Edited by Håvard H - 06 februar 2016 at 12:09 |
|||
steinel
Medlem i MJF Joined: 27 januar 2016 Location: Norge Status: Offline Points: 823 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Suverent Akkurat det jeg trengte.
|
|||
Per Hilton
Veteran Joined: 29 november 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 135 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Enig! Dette er mer enn "stilig"! Det er faktisk panelet fra norges første relésikringsanlegg (tatt i bruk 12.10.1938), og utvilsomt verdt å ta vare på. Aldeles utrolig at det dukker opp nå! Jernbanemuseet har panelet fra Hundorp, av samme type. http://digitaltmuseum.no/011023073261 I NJKs nyutgivelse (2007) av Trygve Johannesens "Sikkerhetstjenesten ved de norske jernbaner i de første 100 år, 1854-1954", står det samme panelet avbildet (side 54) slik det var da det var nytt. |
|||
Svein_H
Fremo og MjF medlem Joined: 22 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 2110 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Litt OT, men hvor i all verden er det folk kommer over slike gamle stillverkspaneler, og hva ligger noe sånt på i pris?
|
|||
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside |
|||
cmi
Veteran Joined: 26 juni 2011 Status: Offline Points: 158 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Jeg har et fra en nedlagt stasjon i Oslo hvis du er interessert, send pm i så fall
|
|||
Håvard H
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2016 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Her høres det ut som en telefon til jernbanemuseet er på sin plass! De kan sikkert gi gode tips til hvordan stillverket bør restaureres. Kanskje bør eieren la stillverket forbli i original stand, og heller bygge en replika til å styre modelljernbanen. |
|||
Asgeir
Fremo og MjF medlem Joined: 12 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 755 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Jeg har det gamle stillverket til Hakadal og en FREMO modell av stasjonen har vært i emning i flere år. Min første tanke når jeg fikk tak på stillverket var å integrere det i modulene, men det viste seg raskt meget upraktisk: det er rett og slett for stort og i tillegg fryktelig tungt.
Løsningen blir nettopp å lage en replika i skala 1:87 - akkurat som stasjonen - det kommer til å se mye mer "riktig" ut, blir vesentlig enklere å koble opp og frakte rundt (både på arbeidsbenken og som ferdig modell). |
|||
Asgeir
Bygger NSB og litt SJ 50-tallet |
|||
steinel
Medlem i MJF Joined: 27 januar 2016 Location: Norge Status: Offline Points: 823 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Det var faren min som fikk stillverket på stasjonen da fjernstyringa kom. Tror det skulle kastes. Etter han har jeg tatt vare på det. Kanskje ikke så godt som jeg burte :-o Jernbanemuseet på Hamar vil ikke ha det, ikke Maihaugen heller.
Jeg har funnet bilde av det da det var nytt i '38. Nei, kanskje jeg bare skal pusse litt på det og lage en replika til anlegget som Håvard foreslår? Uansett må formålet være at det skal lyse på sporene der det er tog, vise signalene og stillingen på pensene. Slik så det ut i '38 Edited by steinel - 22 mai 2018 at 17:52 |
|||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Artig!
En liten ting: lampene skal ikke lyse der det er tog (eller hensatte vogner), men omvendt. Lys betyr at sporet er ledig. Dette kalles fail safe. Dvs. at hvis en lyspære går, vises feil, men det er bedre at man tror at et tog står der, enn at det ikke står der og faktisk er der. Da kan det oppstå kinkige situasjoner. Ellers har det vært lange diskusjoner om alle detaljene ved slike stillverkstransparenter (som er det offisielle navnet på slike), hvordan stillerne brukes, hva lampene betyr osv på NJKs forum. Her er par interessante slike diskusjoner: |
|||
Svein S
|
|||
steinel
Medlem i MJF Joined: 27 januar 2016 Location: Norge Status: Offline Points: 823 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Takk for masse interessante innlegg ang stillverk. Tror nok kanskje at det blir en replika men at originalen allikevel står sammen med anlegget.
Her er sporplan anno 1961. Tenkte å printe den ut (blir "noen" A4-ark) og legge ut på gulvet for å se om det går an å få til dette. Vi er oppe i 6 meter pluss vending i hver ende. Så det spørs om jeg må krympe lengden feks med 1 meter. Hva synes dere om det? Edited by steinel - 22 mai 2018 at 17:54 |
|||
jhv
Veteran Joined: 19 januar 2006 Status: Offline Points: 209 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
"Selektiv komprimering" er ganske vanlig i MJhobbyen.
For mange år siden begynte jeg å bygge en stasjon - helt i skala. Det ble mye bortkastet plass og arbeide. Tenk igjennom hvordan du vil bruke sporene, ta utgangspunkt i det korteste gjennomgående, og hvor lange tog som skal bruke dette. Dimensjoner deretter resten etter dette. Det er mitt råd |
|||
KnuT
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 364 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Jeg tok en titt på flyfoto fra 1967 og ser at det er flere godsspor nord for stasjonen.
Har du tenkt å få de med på et anlegg? Jeg tenker at det vil kunne gi en flere muligheter for godstrafikken, men også et mer komplisert anlegg. Lykke til. |
|||
steinel
Medlem i MJF Joined: 27 januar 2016 Location: Norge Status: Offline Points: 823 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Ser på forkorting, jhv. Bredden må være riktig, men det er mulig kanskje å gå ned til ca 75% på selve stasjonsområdet og kutte en del av dobbeltsporet nordover mot og over brua over Mesnaelva.
KnuT, hadde vært morsomt med godsområdet på Lurhaugen og sidepor enda lenger nord som går inn til et industriområde. Det sidespiret er delvis borte på bildet fra 67, men det er med i sin helhet på kartet fra '61. Men det blir nok for stort Sliter litt med å få plass til bare stasjonsområdet.
|
|||
GETEL57
Veteran Joined: 29 juli 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 275 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Spennende prosjekt og litt av et klenodium.
Holder på med et lignende prosjekt og mitt problem ble fort lengde. Tilgjengelig lengde i rommet: 470 cm Ønske: El18 + 7 B7 vogner = 240 cm Min. radius på kurve inn på stasjonen 85-90 cm + 5 cm klaring på hver side til endeveggene: 190 cm Etter alt dette: 40 cm igjen til strekk på stasjonen. Begrense til maks 6 B7? Dybde: Jeg har lagt stasjonen på 110cm over gulvet og en skyggestasjon under. 110 cm er fin observasjonshøyde når jeg sitter på en kontorstol med hjul. Dybden er 100 cm og det blir krevende å jobbe med detaljer inn mot vegen og ved inngripen med "hånden fra oven", lett å komme borti master etc. For din periode er kanskje toglengden kortere og du kan få mer plass i endene. Dybden din ut fra kart blir vel ca 100 cm. Lykke til El18 med 8 B7 på Lillehammer Edited by GETEL57 - 07 februar 2016 at 16:13 |
|||
Terje
|
|||
steinel
Medlem i MJF Joined: 27 januar 2016 Location: Norge Status: Offline Points: 823 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Hei GETEL57.
Ja, det med lengde er et problem. Faktisk vet jeg ikke hvor jeg skal ha anlegget enda, har et par rom i kjellerne og et svært rom på loftet på garasjen. Helst vil jeg ha det i stua, men det blir nok ikke aktuelt, hehe. Lange tog, da jeg var liten så jeg 2 damplok og ett Di.3 i 3-spann som dro 60 godsvogner oppover Gudbrandsdalen. Ikke skjønner jeg at det var mulig. Da har jeg printet ut en sporplan. Reduserte lengden til 75% og kortet inn nordenden. Fortsatt er det plass til lange tog, lengre enn jeg har tenkt å kjøre. Hele printet er 4,5 meter. Det blir fort 6 meter med svinger ned i venteområde under. Det er bare Nohab'en som er riktig for perioden, resten er noen av mine gamle Märklinlok og vogner. Jeg får la det stå noen dager og fundere på fortsettelsen. Vet ikke om jeg kanskje bør tegne stasjonen i et PC-program? Edited by steinel - 22 mai 2018 at 17:56 |
|||
jhv
Veteran Joined: 19 januar 2006 Status: Offline Points: 209 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Ser ut til å bli et flott prosjekt !
Vinteren 1965/66 var jeg i militæret på Jørstadmoen. Permreisen til Trondheim gikk på Fredag ettermiddag med et 88-sett. Husker ikke materiellet i Nattoget sørover på Søndag kveld. Lykke til. |
|||
steinel
Medlem i MJF Joined: 27 januar 2016 Location: Norge Status: Offline Points: 823 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Takk. Dovreekspressen ja :-) Må nok få tak i en slik. Tror ikke det er noe som er mere typisk og riktig for perioden enn de. |
|||
H. Lindholm
Veteran Joined: 17 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1096 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Med 3 lokomotiver burde det da være helt problemfritt å dra 60 godsvogner? |
|||
steinel
Medlem i MJF Joined: 27 januar 2016 Location: Norge Status: Offline Points: 823 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Hei, det gjorde i hvert fall skikkelig inntrykk på en liten kar for 55år siden å se et godstog på over 800 meter oppover Gudbrandsdalen.
|
|||
steinel
Medlem i MJF Joined: 27 januar 2016 Location: Norge Status: Offline Points: 823 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Vel, her er min eneste mulighet til å gjennomføre prosjektet, en stor del av denne veggen må bort samtidig med oppussing av rommene. Da får jeg 5,5 meter og plass til å komme rundt på baksiden fra begge ender. Den lengden må jeg bare klare meg med. Har slått fra meg tanken om å drive på loftet på garasjen, lettere å tusle ned i trivelige rom i kjelleren.
Edited by steinel - 22 mai 2018 at 17:57 |
|||
b e pedersen
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1081 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Da håper vi det er en lettvegg (dvs ikke-bærnde)
|
|||
Bjørn Egil
|
|||
H. Lindholm
Veteran Joined: 17 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1096 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Det gjorde nok inntrykk på både små og store karer! Det gjorde helt sikkert inntrykk på togleder også, for den gangen var det ikke noen overflod av kryssingsspor som kunne ta så lange tog. Da er det om å gjøre at man ikke får forsinkelser eller annet som gjør at man må legge om kryssinger med andre lange godstog til stasjoner med korte kryssingsspor. |
|||
jhv
Veteran Joined: 19 januar 2006 Status: Offline Points: 209 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Ser at du har tegnet to spor mot lokstallen - som også kartet fra 1961 viser.
Men var ikke denne egentlig enkeltsporet ? Den ble vel revet av medlemmer fra NJK for gjenbruk, tror jeg. Men for all del - Ønsker du en dobbeltsporet stall, så bygg den gjerne slik, tror ikke så mange vil reagere på det. |
|||
H. Lindholm
Veteran Joined: 17 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1096 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Det stemmer at lokstallen i Lillehammer opprinnelig hadde to spor. Som enkeltsporet var ene langveggen annerledes enn den andre, den var (så vidt jeg husker) uten vinduer fordi den var oppført etter at den andre halvparten av stallen var fjernet. Taket var også litt usymmetrisk av samme grunn, mønet var ikke over stallens senterlinje, og porten stod ikke midt på endeveggen. På kart.finn.no kan man velge "Lillehammer-kart 1961", der er det også vist tosporet lokstall. Det er over 40 år siden lokstallen på Lillehammer ble revet av NJK for å gjenoppføres på Krøderbanen. At den aldri lot seg gjenoppføre er en annen sak.... |
|||
TorsteinS
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1178 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Med 60 av datidens vogner tror jeg ikke toget kan ha vært så langt. Den gang var det få godsvogner som var lenger enn G4 og T4, begge 11,3 m. Det var fortsatt en del G3-vogner (typisk 7,7 m uten bremserhus/-plattform), N2 (8,9 m), N3 (9,1 m), T3/Tl3 (8,9 m) og eldre tyskervogner (typisk rundt 9 m) i drift. Det kan ha vært med noen boggivogner f.eks av type To4 (17,3 m), men de fantes det ikke så mange av. De første G5-vognene var kommet (litt kortere enn G4), men ikke vogntypene som senere ble til Gbs (Gr5), Os og Kbps. Så jeg tviler på om gjennomsnittlig vognlengde var noe særlig over 10 m. Om de to damplokene var stortyskere, utgjorde lokene samlet ca. 65 m. Med 60 vogner tror jeg ikke toget kan ha vært noe særlig lenger enn 700 m. Men for all del, også det var en anseelig lengde.
Edited by TorsteinS - 09 februar 2016 at 01:05 |
|||
steinel
Medlem i MJF Joined: 27 januar 2016 Location: Norge Status: Offline Points: 823 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Takk for innspill og flott bilde Som riktignok er tatt noe senere, etter elektrifiseringen. Mulig lokstallen ble bygget om for å få plass til kjøreledningene?
Ellers har jeg ikke helt kontroll rett nord for svingskiva. På flyfotoene fra 67 og 68 og på bildet over er det et tredje spor som går inn i en bitte liten lokstall. Hverken sporet eller lokstallen er på kartet fra 61. Der er det faktisk ingen spor, men noe som kan se ut som en større lokstall der sporet på 67 68 bildene går. Et spørsmål fra en fersking på dette. På bildet ser det ut som det ikke er noe forskjell på ballasten og grusen på stasjonsområdet ellers? Stemmer det, eller kan det være noe forskjell på grovheten?
|
|||
steinel
Medlem i MJF Joined: 27 januar 2016 Location: Norge Status: Offline Points: 823 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Åh, nå fikk jeg kjempelyst til å begynne å lage svingskive. Her kan det bli litt moro å pusle litt med motorer, sleperinger og elektronikk. Har en kompis med laser, skulle tro at plankedekket skulle passe til laserskjæring. Den steinsettinga kan man muligens få kjøpt?
Får se etter flere bilder av svingskiver for flere detaljer.
|
|||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Ganske sikkert. Man vil legge finere grus på toppen der personalet skal gå langs sporet, enn pukken som skal holde sporet på plass og samtidig sørge for god drenering. Nå brukte man fra starten naturlig forekommende grus som hentet ut fra grustak, det mange gjerne kaller sand. Dreneringsevnen til slik grus varierer imidlertid veldig og kan ofte forringes ofte med årene. Allerede på 1800-tallet begynte man å legge sporet i pukk på utsatte steder, f.eks. på Drammenbanen fra 1872 opp Lieråsen. Etterhvert overtok pukk mer og mer, og i dag er så godt som all eldre grusballast skiftet ut med pukk, også på stasjonsområder der personalet skal gå, men da selvsagt av mye finere steinstørrelse enn i sporet. Det er vel det som kalles maskingrus. Det er ikke utenkelig at hele Lillehammer stasjon lå med naturgrus midt på 1960-tallet. Så godt som hele Gudbrandslasbanen ble lagt med naturgrus. Det gjorde store deler av Raumabanen så sent som på 1920-tallet også. Det var først på 1980-tallet at Raumabanen fikk pukk over hele og Rørosbanen omtrent på samme tiden.
|
|||
Svein S
|
|||
Post Reply | Page 123 7> |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |