Lese cv-er fra servodekoder |
Post Reply |
Author | |
bkv1
Veteran Joined: 19 desember 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 247 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 03 februar 2016 at 21:16 |
Hei
Jeg har en Faller servodekoder. Jeg får ikke lest av CV-ene, men det forekommer meg at det hadde gått an om det hadde vært en motstand på sporet. Stemmer det? Hvilke motstand behøves i så fall? Jeg har en Digitrax Zephyr Xtra. -Bjørn |
|
Hilsen Bjørn
N-skala, Peco 55, Digikeijs DR5000, JMRI. Tysk diesel nyere tid |
|
jhh61no
Medlem i MJF Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 686 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei.
Tatt en rask titt i manual for Faller Servo control 180725, men det har du sikkert allerede gjort selv 😉 Det jeg ser er at det må være en servo tilkoplet og det må brukes programmeringsspor. Videre ser jeg at CV-ene ser ut til å starte på 112. Klarer ikke umiddelbart å se om det faktisk skal være mulig å lese CV-ene. Du som har stilt samme spørsmål på 1zu160 ?? |
|
Jarle H Hansen
Bergen Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++ |
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
For å lese ut CV-verdier må dekoderen være i stand til å trekke mye strøm i en kort periode som en "kvitteringspuls". Dette gjør lokdekodere ved å trekke strøm til motoren i korte øyeblikk. Derfor vil man se at loket beveger seg ørlite under utlesing av CV.
Dersom en F-dekoder skal ha denne mulighet, må den oftest være tilkoblet belastning på samme måte. En liten pære er oftest for lite last. Derfor kan man som oftest "programmere i blinde" slike dekodere fra de fleste digitalsystem. Dvs. man kan programmere CVer men ikke lese samme CVer ut. Det er forskjell på de forskjellige digitalsystem på hvor stor denne strømpulsen må være for "kvittering". Jeg har god erfaring med Fleischmann ProfiBoss som klarer seg med veldig liten strømpuls på slike F-dekodere. Litt om bakgrunnen.... Da DCC opprinnelig (før RailCom) var en direksjonell buss der man kun kunne skrive men ikke motta meldinger til sentralen, fant Lenz ut at for å kunne lese ut verdier kunne dekoderen "svare" på spørsmål ved å trekke strøm som kvittering. Dette krevde ikke noe ekstra. Når sentralen "spør" dekoderen om en CV-verdi, så begynner den på 0 og stepper oppover. - Har dekoderen denne verdien som sentralen i øyeblikket etterspør, svarer den med strømtrekk. Således vet sentralen hvilken verdi denne CVen har. Klarer ikke dekoderen å trekke nok strøm til å lage en "kvitteringspuls" så vil sentralen ikke lese ut verdien. |
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |