Lese cv-er fra servodekoder
Printed From: MJF Forum
Category: Modelljernbane i alminnelighet
Forum Name: Digitalstyring, datastyring og automatikksystemer
Forum Description: Alt om digital og automatisk styring av modelljernbane
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=9788
Printed Date: 22 november 2024 at 17:45 Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com
Topic: Lese cv-er fra servodekoder
Posted By: bkv1
Subject: Lese cv-er fra servodekoder
Date Posted: 03 februar 2016 at 21:16
Hei Jeg har en Faller servodekoder. Jeg får ikke lest av CV-ene, men det forekommer meg at det hadde gått an om det hadde vært en motstand på sporet. Stemmer det? Hvilke motstand behøves i så fall? Jeg har en Digitrax Zephyr Xtra. -Bjørn
------------- Hilsen Bjørn
N-skala, Peco 55, Digikeijs DR5000, JMRI. Tysk diesel nyere tid
|
Replies:
Posted By: jhh61no
Date Posted: 04 februar 2016 at 21:30
Hei. Tatt en rask titt i manual for Faller Servo control 180725, men det har du sikkert allerede gjort selv 😉
Det jeg ser er at det må være en servo tilkoplet og det må brukes programmeringsspor. Videre ser jeg at CV-ene ser ut til å starte på 112.
Klarer ikke umiddelbart å se om det faktisk skal være mulig å lese CV-ene.
Du som har stilt samme spørsmål på 1zu160 ??
------------- Jarle H Hansen
Bergen
Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
|
Posted By: Kjell H.
Date Posted: 05 februar 2016 at 10:55
For å lese ut CV-verdier må dekoderen være i stand til å trekke mye strøm i en kort periode som en "kvitteringspuls". Dette gjør lokdekodere ved å trekke strøm til motoren i korte øyeblikk. Derfor vil man se at loket beveger seg ørlite under utlesing av CV.
Dersom en F-dekoder skal ha denne mulighet, må den oftest være tilkoblet belastning på samme måte. En liten pære er oftest for lite last.
Derfor kan man som oftest "programmere i blinde" slike dekodere fra de fleste digitalsystem. Dvs. man kan programmere CVer men ikke lese samme CVer ut. Det er forskjell på de forskjellige digitalsystem på hvor stor denne strømpulsen må være for "kvittering". Jeg har god erfaring med Fleischmann ProfiBoss som klarer seg med veldig liten strømpuls på slike F-dekodere.
Litt om bakgrunnen.... Da DCC opprinnelig (før RailCom) var en direksjonell buss der man kun kunne skrive men ikke motta meldinger til sentralen, fant Lenz ut at for å kunne lese ut verdier kunne dekoderen "svare" på spørsmål ved å trekke strøm som kvittering. Dette krevde ikke noe ekstra. Når sentralen "spør" dekoderen om en CV-verdi, så begynner den på 0 og stepper oppover. - Har dekoderen denne verdien som sentralen i øyeblikket etterspør, svarer den med strømtrekk. Således vet sentralen hvilken verdi denne CVen har. Klarer ikke dekoderen å trekke nok strøm til å lage en "kvitteringspuls" så vil sentralen ikke lese ut verdien.
|
|