Kullebunden Hagejernbane |
Post Reply |
Author | |
Tom Lynga
Medlem i MJF Joined: 18 desember 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 39 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 08 desember 2015 at 11:13 |
Hei alle,
Så har også jeg droppet H0, og i stedet kommet meg ut i hagen, og lager hagejernbane, dampdrift, med materiell fra Roundhouse i England. De har en glimrende distributør og ambassadør for deres materiell i vår alles kjære Kristian Svendsen Jeg startet byggingen ute i hagen for 2 år siden. Bildene vise rområdet jeg hadde til disposisjon. Startet med å stikke ut traseene, deretter gravde meg ned til frostfritt, dvs for mitt vedkommende, ned til steinrøys som ligger under plenen. Deretter fylt opp med singel, jevet godt ut over, så plassert Leca U-blokker, som skal være sporets underlag. Armeringsjern, fylt med betong, og innmurte klosser til å feste svillene til skinnene. Valgte å sette på ekstra klosser, så sporet ble hevet, og senere ballast ligger stødigere og penere. For lite ballast blir bare vasket bort av regn. |
|
Det enkle er ofte det beste...
|
|
Tom Lynga
Medlem i MJF Joined: 18 desember 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 39 |
Post Options
Thanks(0)
|
Og mere skal det bli....
Her fra flere step under byggingen... Brukte stolper av trykkimpregnert ved stasjonsområdene, og la terrassebord, 28x120mm oppå. Edited by Tom Lynga - 08 desember 2015 at 11:21 |
|
Det enkle er ofte det beste...
|
|
Tom Lynga
Medlem i MJF Joined: 18 desember 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 39 |
Post Options
Thanks(0)
|
Og det er minst like viktig å ha det kos i hagen. så er jeg litt nostalgisk, og tviholder på det "Gode, gamle"
|
|
Det enkle er ofte det beste...
|
|
Tom Lynga
Medlem i MJF Joined: 18 desember 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 39 |
Post Options
Thanks(0)
|
Så er tiden inne for sporlegging. Her sees klossene jeg har skrudd fast på trasseen. Her er smalspor, skala 1:19.5 på 32mm Peco skinner. Jeg er ingen god planlegger, så her ble sporplan til underveis. Puslespill, prøving og feiling, og innspill fra gode lekekamerater .
|
|
Det enkle er ofte det beste...
|
|
Frans
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 157 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det ser lovende ut. Jeg håper å komme igang så fort det melder seg vår.
|
|
Hilsen, Frans
|
|
Svein_H
Fremo og MjF medlem Joined: 22 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 2110 |
Post Options
Thanks(0)
|
Her gjøres det skikkelig jobb ja, dette ser veldig spennende ut!
Jeg legger merke til at du bruker korte veksler, er det noen spes grunn til det? Hvilken minsteradius har du valgt ellers på anlegget? Det kan muligens begrense hvilke lok som kan kjøre der, jeg har f.eks selv en Leek & Manifold som er litt kresen på kurveradiene, men er usikker på om den vil få problemer på anlegget ditt. Kristian/Livingsteam vil kanskje kunne svare på dette...
|
|
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside |
|
Simpel
Viderekommen Joined: 15 mars 2015 Location: Norge Status: Offline Points: 26 |
Post Options
Thanks(0)
|
Skal sporene stå ute hele året eller taes de inn om vinteren?
|
|
Tom Lynga
Medlem i MJF Joined: 18 desember 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 39 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei,
Jeg begynte med små radiuser, men erfarte ganske kjapt at jeg måtte gå over til medium radius De små vekslene har havnet på et industriområde som er under bygging, og inne på et stasjonsområde. Små veksler kan modifieres så de tolererer større lok. Alle spor ligger ute hele året. Hilsen Tom Edited by Tom Lynga - 09 desember 2015 at 15:34 |
|
Det enkle er ofte det beste...
|
|
Tom Lynga
Medlem i MJF Joined: 18 desember 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 39 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei,
Her er det skjedd litt mer...Ballast har blitt lagt ut, og ligget og blitt vasket og komprimert, så må legge ut mer. Noen hus har blitt bygget, lokstall og selvfølgelig et bryggeri med eget spor for "ølvogner" Noen kilo med stein og jord har blitt lagt ut, og litt beplantning. Dette som er moro, være UTE i hagen fra tidlig vår til seint på høsten, og så bygge vogner, hus, lokomotiv om vinteren, og planlegge neste sommer. Hilsen Tom
|
|
Det enkle er ofte det beste...
|
|
Heine Pedersen
Veteran Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 506 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ser veldig bra ut, Tom!
|
|
krsven
Veteran Joined: 13 juli 2010 Location: N Status: Offline Points: 286 |
Post Options
Thanks(0)
|
Tom har laget en riktig fin hagejernbane med mange artige detaljer - en sommer til med radio og AASS - produkter vil vel bare gjøre banen enda bedre. Tom har også markert seg som en solid kulturbærer i livesteammiljøet og blir å betrakte som en senior i denne sammenheng. Underforstått: Han har tilegnet seg masse kunnskap om alle sider ved hagejernbane, og hjelper villig de mer uerfarne og er mer enn tydelig på hvordan HAN ville ha gjort det. Det er jo nemlig slik at mye dreier seg om prøving og feiling, og ikke minst å bruke ferdigheter tilegnet ved HO - aktiviteter. Mange har jo også snakket med Tom på messene hvor han stort sett alltid bygger vogner fra Brandbright på standen til Livingsteam - med en utrolig flott finish. Takk skal du ha Tom!
Når det gjelder valg av veksler ( vi snakker nå om 32 mm. spor) så er det slik at Pecos 691 + 692 er vesentlig krappere enn 695 + 695. Y - vekselen 697 er slakkere enn disse igjen. Historien bak Pecos veksler er kort forklart slik at y - vekselen kom for veldig mange år siden, deretter kom 695 + 696 på midten av 90 - tallet og så 691 + 692 for tre - fire år siden. Det finnes ikke enda slakkere veksler med mindre man går for selvbygg. Også i hagejernebaneverdenen er det slik at desto slakkere desto bedre. 695 + 696 er de desidert mest utbredte i Norge, og alle livesteamlokomotiver går selvsagt helt uproblematisk i disse vekslene - også i forholdsvis høy hastighet og med lange togstammer. 691 + 692 er nok mer egnet for sidespor (eller andre steder hvor det ikke stilles større krav til sporradius) eller baner hvor det brukes mindre lokomotiver. Dette har nok flere erfart, og lagt inn 695 + 696 i stedet der hvor det har vært nødvendig. Imidlertid har de kortere vekslene åpnet for nye muligheter for de som bygger baner av "mindre" format eller med mer industripreg - eller som rett og slett anlegger spor hvor kortere veksler blir helt "riktig". I UK, som 16mm - miljøet bruker som referanse, deles gjerne hagejernbaner inn i "Maximum Lady Anne - size" og de som er egnet for større lokomotiver. Lady Anne er verdens mest utbredte livesteamlok - og brukbar ned til LGB R1 eller ca. 120 cm diameter. Alle andre mindre lok kan stort sett brukes der en Lady Anne kan brukes, f.eks. Billy, Katie osv. Også tilsvarende lok i størrelse som Lady Anne, f.eks. Russel, Silver Lady og Fowler går greit på en "Maximum Lady Anne" - bane. Vi har i alle fall tre hagejernbaner i Norge som er "Maximum Lady Anne". Det finnes det lok av andre konstruksjoner som enten krever eller "ser bedre ut" i større radier - og som heller ikke fungerer optimalt i de krappeste vekslene fra Peco. I UK fremkommer det i invitasjonene til kjøring om banene er "Maximum Lady Anne" eller egnet også for større lok. Så til SveinA - "Leeken" din vil nok trives best med 695 + 696, det samme gjelder for Argyll / Atlantic, Sandy River og Bedgelert m.fl. Vi må huske på at variasjonen av størrelser på smalsporlok har vært enorm - fra små Hunslet - lok til store amerikanske - og banene disse lokomotivene har vært kjørt på har variert like mye i utforming. Leek and Manifold - lokomotivene er blant de større og krever mer "voksent" spor. I Norge har vi på de ca. 40 banene som har blitt anlagt stort sett brukt "Svendsen-standard" , dvs. en standard som ble meislet ut av tidl. webmaster Håkon Røsaker og undertegnede i 2001. Den er meget enkel og basert på tynne erfaringer men med tips fra tungvektere i UK som Tag Gorton, Roger Loxley, Barry Vaughan m.fl. Den går i korthet ut på minimum diameter 220 cm, stasjonsspor med kryssningsmulighet for to tog med minimum lengde 220cm og maks stigning 2,5%. 691 + 692 passer ikke i denne standarden, men kan jo brukes der det passer. Resten av standarden er også tøyelig. Egentlig er alt innenfor 16mm tøyelig....men man tøyser ikke med "nedleggelse av FM - båndet", der går grensa - også for Tom...... |
|
krsven
|
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
Fin bane , Tom! - Den må jeg se ved anledning!
Da jeg kjører 45mm. sporvidde, kan jeg komme med mine erfaringer fra denne sporvidden. Jeg er enig i stort sett alt det Kristian sier men har noe korreksjoner - i hvert fall når det gjelder 45 mm. sporvidde. Da Roundhouse-lok er konstruert omtrent likt teknisk mht. rammer, er det omtrent samme mål på lok som Russel, Vale of Rheidol(VoR), Sandy River og Lady Anne. Det skulle derfor ikke være noen særlige forskjeller mellom disse lokene og gangegenskaper i kurver etter det jeg har observert. Lok med 3 drivaksler bruker å ha flensløse hjul på midtre drivaksel. - Står disse 3 akslene tett sammen, kan de gjerne ha flenser på alle hjul og allikevel "tåle" 120 cm. diameter. Min erfaring på LGB R1 (120 cm. diameter) er at det går med et nødskrik med slike lok - dersom det utvises særlig forsiktighet under kjøringen. Det "kniper" kraftig - og slike tunge lok (som VoR) får dessuten stor motstand i slike kurver da et av hjulene må alltid "slippe" for å komme rundt. - Er det penser med denne diameter, blir det hyppig avsporing med slike lok. Derfor er min erfaring at 2-akslede lok og lok uten løpeaksler går greit på R1 men andre krever større diameter for å "gå greit". Derfor mener jeg at 240 cm diameter er å foretrekke ved anlegg av slike hagejernbaner. Dette er også minimum diameter for lok fra andre fabrikat (som jeg har en del av i LS). Et problem med slike lok er dersom de har løpeaksel. Ofte kommer forre løpeaksel i konflikt med sylinderpartiet. Jeg fikk "pint" min Accucraft Mogul gjennom R1 ved å lage nytt oppheng og flytte løpeakselen noen mm. forover - men "pent" er det ikke med store lok på snevre radier! Store LS-lok med 32 mm. sporvidde er mindre stabile enn på 45 mm. sporvidde. Derfor kan det erfaringsmessig lett gå galt (og det kan bli kostbart ved avsporinger) dersom man legger inn for krappe kurver. |
|
Tom Lynga
Medlem i MJF Joined: 18 desember 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 39 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei,
Stemningsbilde fra hus og folk som venter på å komme ut. Her er et par gubber som kan tenke seg å flytte inn, og har stilt seg i visningskø, lenge før annonsering. Godt jeg satte ut en krakk. Tom
|
|
Det enkle er ofte det beste...
|
|
rebelego
Veteran Joined: 16 juli 2013 Location: Norge Status: Offline Points: 228 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg setter meg i visningskø på krakken. |
|
Surrer rundt på Rystelsesbanen.
|
|
Tom Lynga
Medlem i MJF Joined: 18 desember 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 39 |
Post Options
Thanks(0)
|
Her er bilde fra litt lenger frem i byggingen; Vinterprosjekt: Stolper . Nå er tiden inne til å sette dem ut. Ser det ble litt vel stor avstand, så flere stolper er underveis fra byggebordet. Disse kommer fra Garden Railway Specialist, og er beskåret og malt.
Hilsen Tom |
|
Det enkle er ofte det beste...
|
|
Morten M
Veteran Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 274 |
Post Options
Thanks(0)
|
Et smykke av et lok trekker et smykke av en vogn!
|
|
Morten K. Agerup Myhr
2016 Frogner Gøy med Z/H0e/H0/SM32 16mm/1:1 og alt annet som ruller/hveser/flyr/smeller og/eller brummer på vann, bakke, under bakke, i luften - sålenge det fòrer traktorgenet. |
|
Tom Lynga
Medlem i MJF Joined: 18 desember 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 39 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei igjen,
Så er kjøresesongen i gang igjen. Litt sent i år. Her er noen bilder. Hilsen Tom
|
|
Det enkle er ofte det beste...
|
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |