Tanktog. Søker forbilde for terminal. |
Post Reply | Page 123> |
Author | |
bkv1
Veteran Joined: 19 desember 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 247 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 27 september 2015 at 17:44 |
Hei
Jeg har kjøp 8 av disse tankvognene og det ser ikke så værst ut med et lokomotiv foran. Nå søker jeg bilder av anlegg som kunne være terminal for et sånt tog, bilder eller annen informasjon. Så vidt jeg skjønner er dette kjemikalievogner. Burde vel undersøkt dette litt bedre på forhånd, men nå har jeg dette toget. Altså trenger jeg litt informasjon om forbilder for å finne modeller som kan passere som terminal. _________ N-skala, Peco 55, Digitrax Zephyr Xtra, JMRI. Raspberry Pi, Tysk diesel nyere tid Edited by bkv1 - 27 september 2015 at 17:55 |
|
Hilsen Bjørn
N-skala, Peco 55, Digikeijs DR5000, JMRI. Tysk diesel nyere tid |
|
Lars Gjertsen
FREMO-forummedlem Joined: 30 oktober 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 744 |
Post Options
Thanks(0)
|
Slike vogner, fra nettopp Nacco, går i GreenCargos tog til Sarpsborg og også til Rolvsøy terminal litt lenger nord. Det er mulig at Borregaard i Sarpsborg er mottaker, og der har de eget spornett jeg ikke har hatt innsyn til. Rolvsøy terminal er imidlertid lettere å få oversikt over, og det er er en ganske klassisk konfigurert terminal: 1 togspor, og 4 - 5 hensettingsspor nedfelt i asfalt med god plass mellom til lossing over på bil. Rolvsøy håndterer ikke bare kjemikalievognene, men også endel stålcoilvogner av Shimms-typen.
Det er, så vidt jeg vet, ikke noen fast infrastruktur for lossing av kjemikalievognene der. Det er å anta at lossing skjer over på bil - men jeg vet om forumdeltakere her som har langt bedre kjennskap til bl.a. terminalen på Rolvsøy. Edit: fant en artikkel i Teknisk Ukeblad om lossing av gassvogner på Rolvsøy, med bilder av selve lossingen. (Bla i bildene under overskriften ) http://m.tu.no/petroleum/2008/12/09/nervepirrende-gassapning http://jernbane.net/phorum/read.php?8,67224,67224 Edited by Lars Gjertsen - 27 september 2015 at 21:29 |
|
bkv1
Veteran Joined: 19 desember 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 247 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg ser på satellittfoto av de stedene du nevner. Hos Borregaard står det mange vogner som kan ligne på mine. Der finnes også en mengde tanker og rørgater inne på dette området.
Jeg fant også en terminal på Rolvsøy. Her står det også tankvogner, men disse er av en annen type. Det står også noen tankbiler nær sporet så det ser ut til at innholdet lastes over på bil. Noe tankanlegg ser jeg ikke her. Det enkleste for meg er jo å simulere at innholdet i tankvogner lastes over på bil, men lastes kjemikalier over på bil for distribusjon rundt i distriktet? Det gjøres kanskje i områder med mye industri? Edited by bkv1 - 27 september 2015 at 21:56 |
|
Hilsen Bjørn
N-skala, Peco 55, Digikeijs DR5000, JMRI. Tysk diesel nyere tid |
|
bkv1
Veteran Joined: 19 desember 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 247 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ja vognene på Rolvsøy ser mer ut som gassvogner, noe som stemmer overens med artikkelen i TU
Edited by bkv1 - 27 september 2015 at 22:05 |
|
Hilsen Bjørn
N-skala, Peco 55, Digikeijs DR5000, JMRI. Tysk diesel nyere tid |
|
Lars Gjertsen
FREMO-forummedlem Joined: 30 oktober 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 744 |
Post Options
Thanks(0)
|
Fra Borregaard går det ukentlig et systemtog/heltog til Falconbridge i Kristiansand med saltsyre. Syren er et biprodukt fra Borregaard som utnyttes av nikkelverket i Kristiansand. Toget består foruten lok av 10 - 12 tankvogner. Dette toget, benevnt som "syretoget", har vogner leid fra VTG, men det spiller antakelig mindre rolle i denne sammenheng.
Viktigere er det kanskje at vognene du har kjøpt som du lenker til i første link, kanskje ser ut til å gå igjen i listen over vogner i andre link - som vogner som frakter nettopp saltsyre (Hydrocloric Acid, 5. linje). Avbildet vogn er denne: Imidlertid ser vognen fra Arnold ut til å være merket med ADR 80 - 1833 som er svovelsyre. Saltsyre har merking 80 - 1789, følgelig behøver bare det nederste sifferet endres i det orange feltet - alt etter hvor nøye man ønsker å være i modelleringen sin.
Edited by Lars Gjertsen - 27 september 2015 at 23:00 |
|
bkv1
Veteran Joined: 19 desember 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 247 |
Post Options
Thanks(0)
|
Takk for all info. Saltsyre eller svovelsyre, samme for meg. Jeg skal ikke ha et ikke et bestemt forbilde. Jeg leter bare for å finne ut hva som kan være noenlunde riktig i modell.
Jeg vil kjøre et heltog, og trafikken blir nokså enkel. Jeg kjører ut fra terminalen og gjennom hele anlegget som er dobbeltsporet med sløyfe i hver ende. Jeg kommer altså tilbake samme vei, men i det andre sporet, og kjører inn på terminalen igjen. Jeg tror terminalen blir kjemikalienes avsender , og ikke mottaker, men det kan jeg tenke mer over. Jeg trenger da noe som får det til å se ut som et sted der sånne vogner fylles eller tømmes. Jeg har god plass i lengden til dette toget. Bredden er det værre med så jeg må nok nøye meg å antyde en stor fabrikk. |
|
Hilsen Bjørn
N-skala, Peco 55, Digikeijs DR5000, JMRI. Tysk diesel nyere tid |
|
Lars Gjertsen
FREMO-forummedlem Joined: 30 oktober 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 744 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg følger bloggen din jevnt, for moderne godstrafikk interesser (også) meg. Jeg kjøpte nylig noen kjemikalievogner/gassvogner selv, i H0 - derfor er jeg også interessert i hva og hvordan vognene nyttes - så takk i like måte.
|
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
Falconbridge i Kristiansand produserer slik svovelsyre. De sender ett tog med slike tankvogner i uken. Svovelsyren ble tidligere brukt i papirindustrien. - Trolig havner disse vognene i Sverige nå?
Transporten skjer med liknende tankvogner. Tidligere produserte de SO2-gass (men det er nok enklere å håndtere svovelsyre enn gass?). |
|
bkv1
Veteran Joined: 19 desember 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 247 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg har sett på satelittfoto av nikkelverket i Kristiansand. (Det er forresten en stund siden det het Falconbridge). Jeg ser en sånn tankvogn i enden av fabrikksporet.Den står under en anordning jeg antar er til påfylling (eller tapping). Det ser ut til at to vogner kan fylles (eller tappes) om gangen. Et helt tog er det neppe plass til inne på fabrikkområdet. Jeg tipper at resten av toget vil stå borte på sporene ved stasjonen, og så skyves vognene inn på fabrikken etter tur?
Edited by bkv1 - 28 september 2015 at 12:31 |
|
Hilsen Bjørn
N-skala, Peco 55, Digikeijs DR5000, JMRI. Tysk diesel nyere tid |
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ja, de heter visstnok Glencore nå etter at konsernet har blitt slått sammen et par ganger de siste årene - men i Kristiansand heter det fortsatt Falconbridge på folkemunne.
Etter det jeg vet, ender sporet ut i 2 oppstillingsspor på fabrikkområdet. Det er ikke annen trafikk på linjen nå (men man har planer om en containerterminal direkte fra skip til jernbane). Det står ikke oppstilt noen vogner på stasjonen unntatt når det kommer tomvogner og de fulle vognene blir skiftet ut. Om dette gjøres i en eller to operasjoner, vet jeg ikke? Skifteloket kommer fra godsterminalen på Langemyr, så dette skjer bare en gang om uken og ikke når en vogn er full. Er vognslerken for lang til at det er plass til den på ett av oppstillingssporene, så er det ikke problemer om vognene står plassert over vekselen da dette er eneste trafikk der. Det er også mulig å forbinde vognene med slanger, slik at alle fylles samtidig. |
|
bkv1
Veteran Joined: 19 desember 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 247 |
Post Options
Thanks(0)
|
Her er forresten bildet jeg har sett på. Synd at det ikke var et tog inne da de tok det. Det er 2 spor som du sier. Jeg antok at de gule innretningene som henger over det ene sporet var til fylling/tapping.
På det aktuelle bildet ser det ut til at en tankbil er kommet og blir fylt fra den ene vognen som står der. Edit: Ser forresten ut til at der er 4 spor Edited by bkv1 - 28 september 2015 at 15:38 |
|
Hilsen Bjørn
N-skala, Peco 55, Digikeijs DR5000, JMRI. Tysk diesel nyere tid |
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg mener å huske at det er 2 spor for tankvogner? Nå er det nesten 50 år siden jeg var der (sommerjobb). Etter det jeg husker, var det 3.og 4. sporet for "vanlige" godsvogner som lastet nikkel, kobber eller kobolt? (De 2 midterste var for lasting av tankvogner.)
Disse spor for "fast" last mener jeg ikke er i bruk lenger. Det er nok en vanlig trailer du ser i nærheten av tankvognen?Tankvognene kommer tomme til Falconbridge. Lastetankene som ble brukt tidligere til SO2-gass er de to kuletankene du ser i nærheten. Ellers er det nok rørsystem for svovelsyren fabrikken fremstiller og ingen interntransport med trailer. Om du følger sporet i retning stasjonen, går det i en kulvert under tankanlegget til Statoil som er nærmeste nabo. De har fylleanlegg for trailere. |
|
bkv1
Veteran Joined: 19 desember 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 247 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ser ut til at det er 2 spor for tankvogner, ja.
|
|
Hilsen Bjørn
N-skala, Peco 55, Digikeijs DR5000, JMRI. Tysk diesel nyere tid |
|
J-I Hansen
FREMO-forummedlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 675 |
Post Options
Thanks(0)
|
Nei. Tankvognene kommer med saltsyre TIL Kristiansand, og går tomme tilbake til Sarpsborg. |
|
bkv1
Veteran Joined: 19 desember 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 247 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg tok frem Kr.sand på kart.finn.no Der kan man finne historiske flyfoto. Hvis man velger Kristiansand-sentrum-2005, ser man et bilde av nikkelverket med mange kjemikalievogner. På hvert av de to sporene under det jeg trodde var tappealegget står 3 vogner, 2 vogner står på et av de andre sporene, og litt lenger opp i sporet står ytterligere 3 vogner.
Noe lignende ser man når man velger Kristiansand-vest-2000. Link til: Falconbridge Edited by bkv1 - 28 september 2015 at 23:21 |
|
Hilsen Bjørn
N-skala, Peco 55, Digikeijs DR5000, JMRI. Tysk diesel nyere tid |
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
Snakker vi da om 2 typer kjemikalier som fraktes på jernbane?
- Etter det jeg vet, bruker man å tilsette svovel til nikkelmatten i rosteprosessen ("Lurgi-ovner"). Svovel kom tidligere med båt til kaianlegget. Ved reduksjon av nikkelmetall med svovel, dannes SO2. Dette utslippet ble stanset for > 50 år siden. Et sted må avfallsproduktet ta veien når det ikke blir sluppet ut? Rostovnene er vel fortsatt en del av prosessen da det var en hendelse med en lærling som ble skadet der for få år siden? Hva de bruker saltsyre i store mengder til, er ukjent. |
|
bkv1
Veteran Joined: 19 desember 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 247 |
Post Options
Thanks(0)
|
Enten vognene nå fylles eller tømmes her, er jeg mest interessert i hvordan dette foregår. Jeg har zommet på http://kart.finn.no/?lng=7.97543&lat=58.13938&zoom=18.370555883027066&mapType=historicalm-Kristiansand-sentrum-2005 .
Her ser det ut til at 6 vogner kjøres frem om gangen under noen rør for fylling eller tømming. Jeg antar så at når alle vognene er klare, kobles de sammen igjen og trekkes ut av fabrikkområdet, settes ut et sted i nærheten av Kr.sand stasjon, hvor det kommer et lokomotiv som trekker dem dit hen de skal. Er jeg på sporet?
|
|
Hilsen Bjørn
N-skala, Peco 55, Digikeijs DR5000, JMRI. Tysk diesel nyere tid |
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
Som sagt, er det nesten 50 år siden jeg jobbet på Falconbridge. (Det var den tiden man måtte ha ett års praksis for å studere videre til ingeniør - noe som dessverre er borte.) - Hadde 6 mnd. av praksistiden der.
Svovelsyre har en temmelig høy egenvekt(nesten 2 ganger så mye som vann). Det er derfor tungt å pumpe. Tankvognene er derfor vanlig å fylle i toppen og tømme i bunnen (med "gravity fall") - ellers måtte tankvognen trykksettes til nesten 7-8 bar for å få noe flow. (Er diameteren 3 meter, så må man ha minst ha 5,5 bar for å tømme den med trykkluft). Man kunne selvfølgelig bruke en transportabel "deepwell-pumpe" - men det er vel for komplisert? Derfor mener jeg at de vogner som er tilkoblet anlegget fylles av stasjonære pumper. - Mener at jeg har lest at Falconbridge sluttet å selge SO2 i gassform da dette skapte større risiko under transport enn syre (SO2 løst i vann = H2SO4)? SO2 er en skummel gass som danner svovelsyre i lungene. For 50 år siden måtte vi gå med gassmaske i beredskap på store deler av bedriften. Saltsyre er en del lettere men fortsatt tyngre enn vann. Som sagt, har jeg ikke bivånet skifting av tankvogner. Jeg har imidlertid sett at det bruker å stå en vognslerke i spor 6 på stasjonen i helgene. Om Skd 204 fra Langemyr som bruker å skifte vognene, tar de med til Krossen eller Langemyr - eller de blir hentet på stasjonen av lokomotiv eller godstog, vet jeg ikke. |
|
bkv1
Veteran Joined: 19 desember 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 247 |
Post Options
Thanks(0)
|
Takk, det er nyttig, alt sammen. Da vet jeg også at vognene fylles ovenfra, og sannsynligvis tømmes undenfra. |
|
Hilsen Bjørn
N-skala, Peco 55, Digikeijs DR5000, JMRI. Tysk diesel nyere tid |
|
jhv
Veteran Joined: 19 januar 2006 Status: Offline Points: 209 |
Post Options
Thanks(0)
|
I følge de grafiske rutene heter togparet 4904/4903, og går til/fra Kristiansand stasjon.
Ankomst Lørdag 0056, og avgang Søndag 2348. Er enig med Kjell H at de gule armene ser ut som en fylleanordning. Kan det være at det fylles på korrosjonshindrende gass/væske etter at vognene er tømt ? |
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
Slike syretanker bruker å være av syrefast/rustfritt stål - eller Duplex der ytterskallet er "vanlig" stål som ruster. Slike tanker kan bygges lettere med foreskreven styrke i "duplex" men det er en komplisert sveiseprosess.
Man bruker ofte saltsyre for å bygge opp et oksydbelegg på rustfritt stål. Derfor mener jeg at det ikke fylles noen inhibitor på tankene som er tomme? Tankvognene virker å være beregnet for atmosfærisk trykk (og ikke trykkgasstanker)? Med en inhibitorgass vil den også måtte etterfylles underveis grunnet varierende lufttrykk/temperatur. Jeg er mest spent på om tankvognene fylles helt opp med svovelsyre som er såpass tung? - Hadde forventet tanker med mindre diameter for å overholde akselvekten? Slakke tanker under transport vil gi stabilitetsproblemer - om de ikke deles opp med "skvalpeskott" - som igjen vanskeliggjør rengjøring til andre laster. |
|
J-I Hansen
FREMO-forummedlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 675 |
Post Options
Thanks(0)
|
Godt mulig at man ikke har fjernet fylleanordningene, siden vognlasten forsvant. Den forsvant rundt slutten av 2003 for Kristiansand sin del. |
|
eika
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1618 |
Post Options
Thanks(0)
|
Svoveldioksiden SO2 tilsettes vel vann og oksygen for å bli til svovelsyre. Denne syren eksporteres. Saltsyren som fraktes inn med tankvognene brukes til å løse opp metallråstoffet som er knust til fint mel slik at metallene kan separeres. |
|
Når går toget fra Skråvika?
|
|
GETEL57
Veteran Joined: 29 juli 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 275 |
Post Options
Thanks(0)
|
8 kjemikalievogner i samme tog er kanskje langt med norsk forbilde. Alternative er å ha oppstihttp://www.scherzer.net/umschlag/kesselwagen-be-und-entladesysteme/lingsspor med tomme/fulle vogner. Lagring av kjemikalier om for eksempel ammoniakk er også lagret i fjellanlegg. Du kan da ha et tømme/fylleanlegg med rørføring inn i et fjellanlegg. Her er noen lenker for losse/lasteanlegg. Kjemisk industri er rør og tårn i hopetall i bakgrunnen
Tømmeanlegg anlegg |
|
Terje
|
|
bkv1
Veteran Joined: 19 desember 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 247 |
Post Options
Thanks(0)
|
Toget med tankvogner fra Sarpsborg til Kristiansand ("syra" som noen kaller der) er lengre. Jeg tror jeg talte 13 vogner i en youtubevideo. Uansett har jeg en tysk bane.
Men takk for linkene. Jeg tar gjerne imot ideer, og gjerne slike som ikke tar mye plass. Utfordringen blir også å finne modeller i N. Noe av det som finnes i plastikk inkluderer både tanker og kontor i tillegg til en eneste plass for fylling. Med 8 vogner må det kunne fylles flere om gangen hvis det skal virke troverdig. |
|
Hilsen Bjørn
N-skala, Peco 55, Digikeijs DR5000, JMRI. Tysk diesel nyere tid |
|
jhv
Veteran Joined: 19 januar 2006 Status: Offline Points: 209 |
Post Options
Thanks(0)
|
Som Kjell H var inne på: Vognene forbundet med slanger, og kun ett tilkoblingspunnkt.
Blir/ble ikke "Pelle Parafin" fyllt/tømt på denne måten ? |
|
bkv1
Veteran Joined: 19 desember 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 247 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hvem er Pelle Parafin i denen sammenhengen?
|
|
Hilsen Bjørn
N-skala, Peco 55, Digikeijs DR5000, JMRI. Tysk diesel nyere tid |
|
jhv
Veteran Joined: 19 januar 2006 Status: Offline Points: 209 |
Post Options
Thanks(0)
|
Flydrivstofftoget Sjursøya - Gardermoen vv.
|
|
jhv
Veteran Joined: 19 januar 2006 Status: Offline Points: 209 |
Post Options
Thanks(0)
|
Nå har jeg ikke tidligere sett på den praktiske utformingen av opplegget.
På Google Maps/Streetview er det foto av toget ved lossestasjonen på Gardermoen: https://www.google.no/maps/@60.1819387,11.0930099,3a,75y,249.21h,94.56t/data=!3m6!1e1!3m4!1s_2RyV4oqCi74jkBlf7gajg!2e0!7i13312!8i6656 Ser ut til at det går slanger langs toppen av alle vognene, og som betyr stor ombygging av modellene. Sp kanskje ikke aktuellt i ditt tilfelle. |
|
Lars Gjertsen
FREMO-forummedlem Joined: 30 oktober 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 744 |
Post Options
Thanks(0)
|
Flydrivstofftoget frakter parafin til depotanlegget ved OSL. Det er et av de tyngste godstogene i Norge, Ofotbanen unntatt. Toget fikk fort kallenavn "Pelle parafin". Tankvognene her er større og lengre enn Nacco-vognene som er omtalt i denne tråden, og toget deles svært sjelden - bare når det må utføres reparasjon /vedlikehold.
Både lastingen på Sjursøya og lossingen på Gardermoen skjer fra ett punkt, uten at toget må flyttes. Vognene i hhv fremste og bakerste halvdel av toget er forbundet med slanger, og losse- lastested er midt I toget, to punkter for hhv fremre og bakre del. Det krever ganske god presisjon fra lokfører å få posisjonert toget; jeg tror avvik ikke er på mer enn +/- 15 cm fra senter. Syretoget Borregaard - Falconbridge (Glendale) har ikke slike forbindelsesslanger ut fra hva jeg har observert. Det er riktig at dette toget har opp til 12-13 vogner, men kortere versjoner er også observert. |
|
Post Reply | Page 123> |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |