Elektriske koblinger |
Post Reply | Page 12> |
Author | |
ØysteinF
Medlem i MJF Joined: 25 august 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 160 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 02 november 2015 at 17:46 |
Hei
Hva bruker folket til elektriske koblinger? Om man har en by, med MANGE hus og mye gatebelysning som skal kobles til samme "bussen", hva bruker dere for å få dette ryddig? En form for samleskinner? Noen som kan gi eksempler? Gjerne med bilde eller henvisnng? |
|
esg
Viderekommen Joined: 19 mai 2014 Status: Offline Points: 65 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det jeg benytter meg av er sukkerbiter for å koble sammen flere kilder. Jeg vet at mange bruker kretskort eller koblingsskinner av noe slag, men jeg synes sukkerbiter er et like greit - og ikke minst rimelig - alternativ. Enkel illustrasjon:
Altså alle lederne (fra lys etc) inn på ene siden, også kobler man sammen lederne på den andre siden. Ledningen nederst til venstre går da i retning trafo/strømkilde. Dette må da gjentas for + og -. Etter min erfaring fungerer dette fint, men det kan jo hende at andre mener annet |
|
Mvh. Espen
|
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
En mulighet er å trekke en blank tykk leder langs anlegget. Da kan man enkelt loddes seg inn på hvor som helst. Ulempen er selvsagt at blanke ledere representerer en åpenbar risiko for kortslutning når ledninger og andre ledenden gjenstander er "løse". Men jeg har sett an noen på Fremo-modeler bruker denne metoden for kjørestrømmen.
|
|
Svein S
|
|
EirikS
Veteran Joined: 23 februar 2010 Status: Offline Points: 449 |
Post Options
Thanks(0)
|
Sukkerbiter og andre klemmer som har skrue som går ned i kabelen, er kun beregnet til entrådet "stiv" kabel. Skruen ødelegger kordellene på en flertrådet kabel. Skal du bruke slike klemmer og har flertrådet kabel må du sette på endehylse for å unngå dette. Kordeller som ryker gjør at tversnittet blir mindre og det oppstår varmgang.
Endehylser for flertrådet kabel og monteringstang finner man billig på ebay. Vil man ikke lodde eller bruke koblingsrekker med klemmer (altså ikke skrue), så har Wago fine koblingsklemmer som ikke skader kordellene. Disse koster litt, men gir trygg tilkobling. |
|
ØysteinF
Medlem i MJF Joined: 25 august 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 160 |
Post Options
Thanks(0)
|
Tenkte på noe som minner om sukkerbiter, som dog er ferdig lasket.. eller i hel-metall... (I store lengder) med skruer.. Mener jeg har sett noe sånt, men hvor?
Bruker man sukkerbiter, må man jo lage en dullion lasker om man f.eks har hundre lyspunkter... Tenkte også litt på det som ses skriver, bruke f.eks et par uisolerte kobber eller messing staver som snor seg paralellt +/- under anlegget som man da lodder seg til... Noe av greia er også at anlegget strekker seg over en total lengde på ca. 30m, så da er kanskje slike uisolerte staver/skinner som følger rundt hele anlegget den beste løsningen?..... |
|
krukhaug
Medlem i MJF Joined: 04 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1 |
Post Options
Thanks(0)
|
Disse kan vel brukes http://www.biltema.no/no/Bygg/Elektrisk/Fast-installasjon/Jordnoytral-skinne-2-stk-2000023132/
Finnes i ulike lengder og som isolerte hos de som selger elektromatriel |
|
H. Lindholm
Veteran Joined: 17 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1096 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg har på et utstillingsanlegg brukt metoden med blanktråd rundt anlegget på undersiden. Det var et relativt lite anlegg (250 x 114 cm), og det fungerte helt flott.
Jeg skrudde inn to rekker med skruer, parallellavstand ca 5 cm, avstand mellom skruene i hver rekke ca 15-20 cm. Trakk så to blanke kobbertråder (tror det var 1,5-kvadrat) som bare ble lagt en omdreining rundt hver skrue. Det gikk raskt og enkelt. Ledningene fra hver enkelt lampe ble så loddet rett på de to kobbertrådene. Fordelen er at man ikke behøver planlegge noe særlig på forhånd, man har alltid et tilkoblingspunkt i nærheten hvis man setter opp en ny lampe (eller noe annet som bruker strøm). Det er heller ikke noe problem å lage en avgrening på et slikt "lysnett" hvis man synes det er hensiktsmessig, bare man husker på å tre på en isolasjonsstrømpe der lederne krysser hverandre. Jeg hadde ingen problemer med kortslutninger, brudd e.l. Selv om anlegget ble fraktet og behandlet mange ganger. Man må dog tenke litt på hvordan det behandles og at ikke noe eller noen skader trådene. Jeg ser ingen grunn til at dette ikke skal fungere fint også på et stort anlegg. Man bør nok tenke litt på strømforbruket og eventuelt dele det opp i flere matekretser på et større anlegg. På den annen side er det jo fort gjort å klippe trådene på et passende sted og koble inn en ny strømtilførsel hvis man senere oppdager at man har undervurdert strømforbruket. Min vurdering er at dette er en rask, enkel, fleksibel og billig måte å lage slik strømtilførsel på. Lodding anser jeg også som mye sikrere forbindelse enn alt mulig som er skrudd. Edited by H. Lindholm - 03 november 2015 at 14:21 |
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg nevnte det med faren for kortslutning ut fra nylig bitter erfaring med at slikt kan skje i en monteringsfase der det kan finnes løse ledninger o.l. som kan legge seg mot de(n) blanke tråden og kortslutte. På et stillverk jeg jobbet med hadde jeg ikke rukket å ta ut strømmen og en loddetinntråd la seg over en slik blank ledning og kortsluttet mot et annet loddepunkt, med det resultat at et par transistorer fikk alt for høy spenning og regelrett eksploderte, og et par andre også gjort funksjonsutdylktige. Jeg brukte et par timer på å lokalisere hvilke komponenter som var skadd.
|
|
Svein S
|
|
halvors
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 787 |
Post Options
Thanks(0)
|
En annen og nærliggende måte å lage "samleskinner" på er å bruke skinner...
For eksempel gamle flexiskinner man måtte ha liggende. Ledninger fra lys osv. kan loddes direkte på skinnene. Selvsagt må man være forsiktig som Svein og Helge nevner ovenfor, men rent elektrisk fungerer det helt fint. Selv har jeg laget koplings-skinner av glassfibersviller med kobberbelegg som jeg har liggende. Disse finnes vanligvis i lengder av ca. 30 cm og kan enkelt limes med kontaktlim oppunder anlegget. Jeg er også enig i a lodding er å foretrekke, skruforbindelser har en evne til å bli slakke over tid. Hilsen Halvor |
|
Morten Jacobsen
Fremo og MjF medlem Joined: 05 november 2004 Location: Bergen, Norge Status: Offline Points: 1113 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg bruker en bus med "Suitcase connectors" gjennom anlegget. Bilder viser riktignok mating av strøm til skinner, men samme prinsipp kan brukes til lys, gjerne med et lokalt distribusjonspunkt. Ulempen er at dette er en ganske dyr løsning. Jeg har kjøpt den hos Micro Mark til USD 10,25 per 25stk (plus frakt og eventuell MVA m/tollbehandling).
|
|
Morten Jacobsen (MJ)
H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO |
|
ØysteinF
Medlem i MJF Joined: 25 august 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 160 |
Post Options
Thanks(0)
|
Her var det mange gode tips. Ja, det blir nok muligens seksjonert noe pga lengdene... sikres litt underveis også er sikkert ikke dumt.
Hvor får man uisolert koppertråd? Så man slipper å skrelle isolasjon) Synes det høres greit ut å skru med jevne mellomromrom for så å strekke tråd... Massiv 1,5 evt 2,5 kanskje... |
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
Blank messingtråd på ca 1 mm mener jeg å ha kjøpt i en jernvarehandler (eller hva det heter tilsvarene i dag), men det er nok 10 år siden - eller mer. Kanskje Clas Olson eller Biltema har.
|
|
Svein S
|
|
H. Lindholm
Veteran Joined: 17 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1096 |
Post Options
Thanks(0)
|
Tykkere tråd gir mindre spenningstap, men med de distansene og strømmene det er snakk om her har det neppe noen praktisk betydning å gå opp over 1 eller 1,5 mm. En løsning kan også være å legge matekursen i ring, da vil man jo i praksis få dobbelt tverrsnitt.
Tykkere tråd krever dessuten en kraftig loddebolt, en tykk kobbertråd suger jo unna varmen fra loddebolten som om det skulle være gratis øl på 17. mai... Hvis man bruker alminnelige MJ-trafoer til strømforsyning har jo de innebyggede automatsikringer og det er begrenset hvor store strømmer det er mulig å trekke ut av dem (det er vel noe rundt 50VA som er øvre grense?). Hvis man derimot bruker andre strømforsyninger er det sikkert lurt å sette inn noen sikringer så man unngår "gruvebrann" i det underjordiske. |
|
GETEL57
Veteran Joined: 29 juli 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 275 |
Post Options
Thanks(0)
|
jeg har valgt skruterminaler (sukkerbiter, rekkeklemmer) fordi jeg må justere og endre etter hvert som erfaringen øker og jeg finner feilkoblinger eller litt for enkle løsninger.
Har sett gamle isolerte kobberrør til varmvannstank brukt som felles terminal med ledninger loddet på der rørisoleringen er skåret bort |
|
Terje
|
|
ØysteinF
Medlem i MJF Joined: 25 august 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 160 |
Post Options
Thanks(0)
|
Så veldig mange amp blir det jo ikke... om man sier 30mA x100, så er det fortsatt kun 3amp..
(Er fortsatt glow-fan) Jeg har noen dc strømforsyninger liggende av ymse slag fra min karriere i simulatorbransjen, så jeg spanderer nok å seksjonere litt med sikring mellom seksjoner.. så har man en sjanse til å feilsøke også . Får lete litt på clas, jula, biltema osv, kobber eller messing spiller ikke stor rolle... Og ja, et poeng at mindre dimmensjoner er greiere å lodde, særlig når en gammel kropp ligger krøket under anlegget opp ned for å jobbe |
|
StenR
Medlem i MJF Joined: 19 oktober 2014 Location: Norge Status: Offline Points: 341 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg har brukt "busser" med disse http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbehor/Bilelektrisk/12-volt/Koblingsledning-2000018077/ i 0.75 mm^2 ( 9A holder i massevis for min del). Dette er fleksible og greie kabler å lodde. Jeg har en slik avisoleringstang som avisolerer fra siden. Etter hvert som jeg trenger koblingspunkter bruker jeg bare avisoleringstanga for å "skyve unna isolasjon" og lodder på ledningen. Jeg bretter nå på en liten bit elektrikertape rundt loddepunktet også, men det er sikkert ikke nødvendig. I områder med veldig mange ledninger på samme sted, lodder jeg på en kabelstump som jeg drar til en sukkerbit og skrur denne opp under anlegget. Så langt har dette blitt en ganske ryddig og billig løsning.
StenR
|
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det hørtes nyttig ut. Kan du si litt mer om den? Hvor får man tak i slik? Når jeg søker på "avisoleringstang" på Elfa får jeg opp 14 sider med tenger, men hvilke av disse som avisolerer fra siden, er ikke lett å se ut fra bildene bare.
|
|
Svein S
|
|
StenR
Medlem i MJF Joined: 19 oktober 2014 Location: Norge Status: Offline Points: 341 |
Post Options
Thanks(0)
|
Den ser prikk lik ut som denne:
http://nettbutikk.wuerth.no/haandverktoy/tenger/avisoleringstang-2 Jeg kjøpte dog ikke på Würth. Min er sikkert 20 år gammel, og jeg husker dessverre ikke hvor jeg kjøpte den. Tror det finnes andre varianter som fungerer på lignende vis, men de "bygger" ofte litt mer i bakkant og er da sikkert litt mer kjelkete å komme til med. StenR
|
|
ØysteinF
Medlem i MJF Joined: 25 august 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 160 |
Post Options
Thanks(0)
|
Si fra hvis noen finner en sånn tang.. må jo være det greieste å spenne en vanlig isolert kabel som man kan avisolere fra siden for så å lodde...
|
|
SvenErik
Medlem i MJF Joined: 30 mai 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 10 |
Post Options
Thanks(0)
|
Denne ser ut til å være ganske lik:
http://www.biltema.no/no/Verktoy/Handverktoy/Tenger-og-Sakser/Avisoleringstang-2000031105/ Står ikke noe om avisolering inne på kabel, men de andre funksjonene er de samme. |
|
SvenErik
|
|
H. Lindholm
Veteran Joined: 17 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1096 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det "greieste" vil etter min oppfatning være uisolert kobbertråd. Da er det bare å lodde rett på uten noen andre forberedelser enn å ha varm loddebolt og tinn tilgjengeliig.
Isolert kabel vil jeg heller karakterisere som det "sikreste", siden faren for kortslutninger da er minimert. Å måtte avisolere før man lodder, kanskje på en del steder som ikke er så lett tilgjengelige, fremstår ikke som "greiest" for meg.... |
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hvordan gjør du når du avisolerer inne på en ledning? Plasserer du tangkjeften langs med ledningen eller på tverrs? Plassering på langs, hvis man treffer, vil da kunne splitte isolasjonen langs etter, men da må man også ta noen snitt på tvers (med kniv?) for å fa isolasjonen av. Eller brukes den på tvers slik at man egentlig bare stuker isolasjonen sammen og dermed lager en åpning?
|
|
Svein S
|
|
StenR
Medlem i MJF Joined: 19 oktober 2014 Location: Norge Status: Offline Points: 341 |
Post Options
Thanks(0)
|
Litt usikker på hva du mener her. Man legger bare ledningen i kjeften, som om du skulle avisolere på en ende, og trykker til. Det som da skjer er at du kutter og skyver isolasjonen litt til side så du får loddet. Jeg antar dette ikke vil fungere like godt på kabel med stiv plastisolasjon, men på mykere kabler lignende det jeg linket til over, så fungerer det utmerket. Prinsippet baserer seg på at du ikke fjerner isolasjon, men kun komprimerer den.
|
|
ØysteinF
Medlem i MJF Joined: 25 august 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 160 |
Post Options
Thanks(0)
|
Mente sikrest med isolasjon, men selvfølgelig enklere uten.. særlig om det blir mange punkter som skal loddes..
sikkert smart som en nevnte, å del opp i sub-bus'er der man har en viss ansamling av lys. Ser ikke for meg at hoved bus'en skal snirkle seg innom alle punkter.. Så får vi se, hvor mye spagetti det blir etterhvert. |
|
jvh
Medlem i MJF Joined: 26 oktober 2012 Status: Offline Points: 5 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg har i mange år brukt det som kalles en wire stripper på godt norsk, både for å avisolere ledningsender og for å avisolere ledninger for å lodde på for eksempel forbindelse mellom skinnestreng og strømbus. Jeg brukte uisolert kobbertråd, men hadde problemer med å få tak i tykk nok tråd. Dessuten hadde jeg en del kortslutninger og valgte derfor å gå over til isolert tråd fra bl.annet Biltema. Biltema hadde også avisolertangen. Tangen er utrolig hendig og fungerer for de fleste tverrsnitt.
|
|
Jan
|
|
StenR
Medlem i MJF Joined: 19 oktober 2014 Location: Norge Status: Offline Points: 341 |
Post Options
Thanks(0)
|
Akkurat slik jeg gjør! Samme tanga t.o.m :-)
|
|
b e pedersen
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1081 |
Post Options
Thanks(0)
|
Med dagens kurs blir prisen pr stk ca kr 3,5 pr stk før frakt og ev mva, mens tilsvarende hos Biltema koster kr 2 pr stk .... |
|
Bjørn Egil
|
|
GETEL57
Veteran Joined: 29 juli 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 275 |
Post Options
Thanks(0)
|
Terje
|
|
bkv1
Veteran Joined: 19 desember 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 247 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg har gjort det slik:
Det har jeg gjort både for strøm til sporet og for strøm til servodekodere som er vist på bildet. Har fungert godt for meg. Disse messingstrimlene som er brukt får ikke være for tykke slik at det blir for mye masse å varme opp.. Særlig moro er det ikke å ligge på ryggen under anlegget med loddebolten. Man bør passe på å ikke ha hodet rett under loddestedet, og man må bruke beskyttelsesbrille. |
|
Hilsen Bjørn
N-skala, Peco 55, Digikeijs DR5000, JMRI. Tysk diesel nyere tid |
|
E L K
Medlem i MJF Joined: 01 januar 2007 Location: NORGE Status: Offline Points: 50 |
Post Options
Thanks(0)
|
ikke bra
|
|
Post Reply | Page 12> |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |