Ska 207 |
Post Reply |
Author | ||
Flåm
Medlem i MJF Joined: 12 juni 2015 Location: Norge Status: Offline Points: 28 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 26 juli 2015 at 14:41 |
|
Jeg har en mulighet til å kjøpe et byggesett av en skiftetraktor Ska 207, men det mangler drivverk/motor. Er det noen som vet om drivverk er mulig å få tak i til denne modellen? HO/DC.
Mvh Erling Flåm |
||
NSB 1950 til 1990 mellom Stavanger og Oslo med stopp i Egersund. HO/DC.
|
||
lokomotiv2770
Medlem i MJF Joined: 26 januar 2011 Location: NO Status: Offline Points: 43 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Kanskje SB Modellbau har ett drivverk som kan tilpasses?
|
||
lokomotiv2770
Medlem i MJF Joined: 26 januar 2011 Location: NO Status: Offline Points: 43 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Eller kanskje du kan sende den ferdigbygde modellen til SB Modellbau og få de til å spesiallage ett drivverk for modellen?. ( kostbart!!)
|
||
Laurenz
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 637 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
drivverket som er tenkt til den mener jeg er en Bachmann trikk. Jeg aner ikke hvor byggesettet mitt er nå så får ikke sjekket med det første. Men det skal nok gå greit å få tak i det drivverket.
|
||
Stein
Medlem i MJF Joined: 16 juli 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 53 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Jeg har bygget en Skb 202, og den har drivverk fra en Bachmann trikk. Hele boggien og motor er i en del, som festes inne i / under traktoren med et par braketter. Ska 207 er imidlertid en mye mindre traktor, og jeg tviler på det nevnte drivverket passer inn der. Mener å ha lest her på forumet tidligere at et alternativ vil være å få tak i et lite drivverk, fjerne den ene akslingen, og montere det på skrå med drift på ene akslingen. Vet dessverre ikke hva slags drivverk det er snakk om. Tok et kjapt søk på forumet, men fant ingenting der heller.
|
||
NSB H0 frem til 1970 + GVB
|
||
RuneH
Veteran Joined: 04 mai 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 285 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Jeg mener å huske at byggesettet tok utgangspunkt i et drivverk med drift på den ene akslingen. Ettersom det aktuelle drivverket var vanskelig å få tak i, har flere byggere benyttet en Tenshodo motorboggi med eikehjul.
Edited by RuneH - 26 juli 2015 at 21:19 |
||
Mvh
Rune H |
||
Arne Lie
Medlem i MJF Joined: 09 september 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 262 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hei Flåm
Har et par Tenshodo motorboggier liggende, har du akselavstanden i HO så kan jeg sjekke. mvh Arne L
|
||
Arne L
HO,DCC-NCE,Norsk og Svensk,tog, og sporveier,ep.3-5.Mj-hobby i 60år. Redaksjonsmedlem mj-bladet. |
||
TeVe
Veteran Joined: 08 desember 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 604 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Har lagt ut byggebeskrivelsen til Ska207 her
Dette er den orignale beskrivelsen fra Pünther og der beskrives to drivverk for Tenshodo boggi og enkelaksedrift fra SB. Hverken Tenshodoboggien eller SB-drivet har jeg ikke lykkes å skaffe Byggesettet er nor gjort for enkelaksedrivet som også beskrives da bunnplaten har hull for motoraksel og skrue. Dette har jeg aldri sett så jeg vet ikke mere. Jeg sjekket et Variaontrieb fra Halling i Østerrike. Dette er det som vil passe best bortsett fra motoren som må byttes med en liten Mashima motor. Dette krever tilpassing i byggesettets deler. Jeg har drivverket men ikke passende motor ellers ville jeg prøvd. Terje V. |
||
Terje V.
|
||
Flåm
Medlem i MJF Joined: 12 juni 2015 Location: Norge Status: Offline Points: 28 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Akselavstand 26,5mm og hjuldiameter 10,5. I følge byggebeskrivelsen som ble lagt ut her av Terje V. Mvh Erling Flåm Edited by Flåm - 27 juli 2015 at 07:05 |
||
NSB 1950 til 1990 mellom Stavanger og Oslo med stopp i Egersund. HO/DC.
|
||
Arne Lie
Medlem i MJF Joined: 09 september 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 262 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hei
Har sjekket og akselavstanden er desverre 31mm. Hjuldiameteren er korrekt. Mvh Arne L |
||
Arne L
HO,DCC-NCE,Norsk og Svensk,tog, og sporveier,ep.3-5.Mj-hobby i 60år. Redaksjonsmedlem mj-bladet. |
||
Flåm
Medlem i MJF Joined: 12 juni 2015 Location: Norge Status: Offline Points: 28 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hei og takk for at du tok deg tid. Jeg har funnet en på denne siden http://motorbogies.com/index.php?main_page=product_info&cPath=1_22&products_id=228 Akselavstand 26mm og 10,5mm hjuldiameter. 0,5mm for liten akselavstand, men er foreløpig den som er nærmest. Noen tanker om dette? Mvh Erling Flåm |
||
NSB 1950 til 1990 mellom Stavanger og Oslo med stopp i Egersund. HO/DC.
|
||
Arne Lie
Medlem i MJF Joined: 09 september 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 262 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Litt av hvert av interesse der ja!
Ser de også er forhandler for Hollywood foundries (Australia :-) Som skreddersyr chassis til kundens ønsker. Meget bra saker, ta en kikk , dog ikke til 207 😓 Mvh Arne L |
||
Arne L
HO,DCC-NCE,Norsk og Svensk,tog, og sporveier,ep.3-5.Mj-hobby i 60år. Redaksjonsmedlem mj-bladet. |
||
Flåm
Medlem i MJF Joined: 12 juni 2015 Location: Norge Status: Offline Points: 28 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Da er modellen bestilt, også en Tenshodo motorboggi med 26mm akselavstand og 10,5mm eike hjul. Det er 0,5mm for lite i akselavstand. Er det noen som har erfaring med Tenshodo, er det justeringsmuligheter?
Mvh Erling Flåm |
||
NSB 1950 til 1990 mellom Stavanger og Oslo med stopp i Egersund. HO/DC.
|
||
Svein_H
Fremo og MjF medlem Joined: 22 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 2110 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
0,5mm tilsvarer drøyt 4,3cm i H0 og er vel knapt synlig i modell selv om man har en korrekt versjon rett ved siden av, så betyr det veldig mye om akselavstanden er 26mm eller 26,5mm..?
|
||
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside |
||
Asgeir
Fremo og MjF medlem Joined: 12 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 755 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Ska 207 har stjerneikehjul og en drivhjulsdiameter på 810 mm som tilsvarer 9,3 mm i H0. Jeg fikk for mange år siden tak på riktige hjul fra Bemo.
Understellet jeg brukte var et forkortet trikkeboggie fra SB med drift på begge hjulene og Faulhabermotor. Drivverket bygget veldig lite i høyden og passet dermed relativt godt med batterikassene, samtidig som det ble fri sikt gjennom førerhytten. Jeg ønsket å modelere Ska 207 på 50-tallet så førerhytten ble scratchbygget, og hele traktoren ble lakkert i gammelrød. Dessverre møtte traktoren en hard endebutt et års tid senere og løste seg opp i sine enkeltdeler.......... |
||
Asgeir
Bygger NSB og litt SJ 50-tallet |
||
Pelle
Nettgruppen Joined: 08 april 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 2136 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Jeg har en slik Tenshodo boggi med eikehjul liggende, som er innkjøpt til samme prosjekt. Send meg pm så blir vi enige om pris og overlevering. |
||
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
|
||
Flåm
Medlem i MJF Joined: 12 juni 2015 Location: Norge Status: Offline Points: 28 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
[/QUOTE]
Jeg har en slik Tenshodo boggi med eikehjul liggende, som er innkjøpt til samme prosjekt. Send meg pm så blir vi enige om pris og overlevering.[/QUOTE] Takk for tilbudet. PM er sendt. Mvh Erling Flåm |
||
NSB 1950 til 1990 mellom Stavanger og Oslo med stopp i Egersund. HO/DC.
|
||
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |