Vurdering av sporplan |
Post Reply | Page 12> |
Author | |
kenneth
Viderekommen Joined: 04 september 2012 Location: Norge Status: Offline Points: 59 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 31 mai 2015 at 18:34 |
Hei,
Jeg har nå sikkert laget 20 ulike alternativer til planer, og jeg tror jeg nå har en grei løsning. Jeg vil gjerne høre med dere hva dere tror om dette alternativet. Det har 2 stasjoner, et verksteds/BW område og en havn (oppe til høyre). Har dere forslag til forbedringer eller problemområder som jeg selv ikke har avdekket?
|
|
Märklin HO | Central Station | C og K skinner
Epoke III - I mitt fantasiland |
|
kenneth
Viderekommen Joined: 04 september 2012 Location: Norge Status: Offline Points: 59 |
Post Options
Thanks(0)
|
Med litt tanker om landskap. Ikke se på Faller nr. osv, det viser bare at det skal være en bygning der.
|
|
Märklin HO | Central Station | C og K skinner
Epoke III - I mitt fantasiland |
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(1)
|
Noen spørsmål:
1. Stikksporet helt nederst til venstre, hva tenker du det til, i forhold til de andre stikksporene på stasjonen? 2. Hvor skal stasjonsbygningen plasseres på den stasjon? Der det står "Stasjon h135"? I tilfelle er sporplanen på den stasjonen litt uortodoks, for å si det slik. 3. Kryssingsporene på den stasjonen er meget kort. Det er jo bare et motorvognsett el.l. som du kan krysse med her. På den andre stasjonen har du mye lenger kryssingsspor, og av hensyn til fleksibiliteten for driften, vil det være lurt om kryssingssporene er av omtrent lik lengde på alle stasjonene på samme bane. 4. På den øverste stasjonen har du et meget kort stikkspor som du må sakse deg inn på fra det motgående stikksporet. Hva er hensikten med det sporet? Det rommer vel ikke mer enn en vogn elelr et lok, og for å komme inn dit må nesten det motgående sporet være (nesten) tomt. 5. Det farmgår ikke om de stigningene som er angitt sender sporet opp eller ned, så det er litt vanskelig å lese hvordan høydeforskjellene er tenkt. |
|
Svein S
|
|
kenneth
Viderekommen Joined: 04 september 2012 Location: Norge Status: Offline Points: 59 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei Svein,
Takk for gode spørsmål: 1) Stikksporet på stasjonen er tenkt som et postvogn/smågods spor 2) Stasjonsbygningen skal være der du ser "Faller 130521", alstå ikke der det står "Stasjon h135". På den siden det står "Stasjon h135" er det stikkspor til Fabrikk og til en liten lokstall 3) Ja de er dessverre litt for kort, og det er rett og slett plassmangel. Valget mitt var da å da bare ha én stasjon eller kompromisse. Om du ser en annen løsning, så er jeg veldig klar for det. 4) Det stikksporet var tenkt som et oppstillingsspor. Ser at plasseringen kanskje kan være litt uhensiktsmessig. Har du forslag? 5) Stasjon h135 ligger 135mm over 0 punktet som er paradestrekket foran hovedstasjonen. Sporet går mao ned fra "h135" til paradestrekket, og så opp mot hovedstasjonen som ligger på 85mm. Havneområdet som er skissert oppe til høyre ligger på 60mm (for å ha tilstrekkelig høyde til kai). Ser frem til ytterligere tilbakemelding fra deg.
|
|
Märklin HO | Central Station | C og K skinner
Epoke III - I mitt fantasiland |
|
kenneth
Viderekommen Joined: 04 september 2012 Location: Norge Status: Offline Points: 59 |
Post Options
Thanks(0)
|
Flyttet oppstillingsspor til oversiden av hovedstasjonen. Det er kanskje en bedre plassering?
|
|
Märklin HO | Central Station | C og K skinner
Epoke III - I mitt fantasiland |
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
Her er et forslag på å få til betydelig lengre kryssingsspor. Stikksporet er beholdt og jeg har lagt den slik at den evt. kan gå inn i godshuset som ligger langs plattformen. Legg inn lang mellomplattform mellom togsporene (de blå) for å kompensere for kort hovedplattform. Overgang mellom de to plattformene må ordnes, enten i plan, over eller under. Stasjonsbygningen er den røde til høyre.
Edited by ses - 01 juni 2015 at 12:48 |
|
Svein S
|
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
Flytting av stikkspor på øvre stasjon:
Jeg skjønner fortsatt ikke vitsen med switch-back opplegget med så korte spor, med mindre du vil bruke det til vogner som sjelden brukes. For dette blir et spor man stuer vekk 1-2 vogner på dersom du tenker at stikksporet utenfor også skal brukes til å hensette noe. Hvorfor ikke snu vekselen slik at du får to stikkspor som begge er like tilgjengelige? Derimot kan man tenke seg et slikt opplegg dersom hver av dem går til to industrier eller lignende der man utveksler varer fra godsvogner. Generelt tenker jeg at alle spor må foregi å ha en hensikt driftsmessig, og da er sidesporkunder en måte å sannsynliggjøre plassering av stikkspor og sidespor. Nå er hensetting av vogner som ikke er i bruk for øyeblikket også noen driften trenger, men de er gjerne plassert på en slik måte at det er lett å hente ut materiell derfra igjen når de skal brukes, og de er gjerne plassert samlet og har gode lengder slik at de kan utnyttes effektivt.
|
|
Svein S
|
|
kenneth
Viderekommen Joined: 04 september 2012 Location: Norge Status: Offline Points: 59 |
Post Options
Thanks(0)
|
Tusen takk Dette ser ut som en god løsning, eneste problemet er den svarte boksen. Dette er en søyle som holder taket på huset oppe, så den kan jeg ikke fjerne selv om jeg har lyst. Men jeg liker veldig godt tankegangen her. Jeg skal prøve å legge om stasjonen litt slik som du foreslår for å se hvordan det vil fungere.
|
|
Märklin HO | Central Station | C og K skinner
Epoke III - I mitt fantasiland |
|
kenneth
Viderekommen Joined: 04 september 2012 Location: Norge Status: Offline Points: 59 |
Post Options
Thanks(0)
|
Med litt tilpasninger pga søylen, så ble det slik. Jeg synes nå at det blir litt mye spor på en så liten stasjon. Litt "crowded" og jeg mister mye plass til landskap/bygninger. Hva tror du Svein? |
|
Märklin HO | Central Station | C og K skinner
Epoke III - I mitt fantasiland |
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(1)
|
Det går an å samle sporene ltit, så får du mer plass til andre ting. Men fabrkk o.l. er vel regnet som "andre ting"?
Du bør dessuten redusere alle S-kurvene du har på stasjonene. Se forslag her, som også fjerner en ekkel og unødvendig trippel-S ved innkjøret til høyre: |
|
Svein S
|
|
kenneth
Viderekommen Joined: 04 september 2012 Location: Norge Status: Offline Points: 59 |
Post Options
Thanks(0)
|
Da synes jeg stasjonen ser langt bedre ut. Så ikke den S'en før du nevnte den Tusen takk Svein for fantastisk gode innspill. Har du et godt forslag til sidespor på den øvre stasjonen også? |
|
Märklin HO | Central Station | C og K skinner
Epoke III - I mitt fantasiland |
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(1)
|
Her er to varianter for stasjon h85 (betyr h85 85 mm over et 0-plan?).
Du trenger egentlig ikke to innkjørsler til svingskiva, så jeg gjorde om den ene til et stikkspor for persontogstammer f.eks. Og så samlet jeg alt som skal til hensettingsporene og lokstasjonen til adgang kun fra spor 3. Det gir lengre litt lengre stikkspor og mer ryddig at alt slik skifting skjer utenfor hovedsporene 1 og 2. Da kan bevegelser her skje uavhengig av toggangen på banen ellers. Jeg flyttet også forgreningen mellom spor 2 og 3 til høyre litt lenger ut. Det er alltid godt med litt lange kryssingsspor. Jeg snudde også det korte stikksporet ut fra stikksporet, til et den motsatte veien og lettere tilgjengelig, og da ble det plass til et lengre spor også, som jeg har antydet kan ende i et godshus. På venstre siden ryddet jeg litt i vekslene slik at spor 2 blir gjennomgående spor uten avvikende togveier. Så sant det er mulig, vil man alltid sørge for at ett av togsporene ikke går over avvikende veksler. Den neste planen er en liten variant når det gjelder togsporene, der jeg flytter forgreningsvekselen til høyre helt ut i svingen, for jeg skjønner ikke helt vitsen med den ekstra kroken som ligger i hovedsporet ved lokstallen. Da kan spor 1 bli det gjennomgående sporet uten avvikende veksler. Da må man rydde i vekslene til venstre tilsvarende. Ved å bruke to kryssveksler kan man også få en effektiv overgang fra spor 3 til 2 og 1 og rett videre til havnespor og sidesporene på oversiden. |
|
Svein S
|
|
kenneth
Viderekommen Joined: 04 september 2012 Location: Norge Status: Offline Points: 59 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei Svein
Jeg liker best det andre alternativet, kanskje med løsningen din for stikksporene oppe fra alternativ 1. Desto mer jeg ser på de stikksporene, jo mer misliker jeg de selv. Utfordringen med krysssporvekslene er at de slanke kryssene til Märklin ikke kan penses, de er faste. Jeg må se litt på hvordan dette evt kan gjøres, men jeg er redd for at det vil ta mye plass.
|
|
Märklin HO | Central Station | C og K skinner
Epoke III - I mitt fantasiland |
|
Per Hilton
Veteran Joined: 29 november 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 135 |
Post Options
Thanks(0)
|
Muligens en noe omdiskutert veksel, men den fins da: |
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
Da har jeg et alternativ her:
Bruk slakke kryss, ikke kryssveksler, mellom spor III og havn osv, det jeg har tegnet med grønt. Det betyr at skal du ut på havnesporene osv, så må det skje fra spor III. Mend et er egentlig helt greit. Jeg har også forlenget spor III i begge ender med såkalte uttrekksspor (fiolette). Da blir den blå delen av stasjonen en slags stasjon helt for seg selv. Når vekslene 6, 9 og 11 ligger i rett-posisjon, kan man ikke kjøre ut på togsporene I og II (røde), og tog på banen og bevegelser på blå del skjer helt uavhengig av hverandre. Nå så noe skal til havna, sperrer det hovedlinjen for et øyeblikk som om det var en helt annen bane som krysset. Tog på hovedlinjen tar du normalt inn på spor I eller II, men godstog kan du ta inn på spor III og ta vogner ut og inn der. Vekselparet 4/11 og 3/6 sikrer god overgang mellom blå og rød del når nødvendig. Jeg har forøvrig benyttet NSBs (nå JBV) sin nummeringsmåte av sporvekslene og sporene, forutsatt at tog som kommer inn fra venstre på stasjonen kommer fra "Oslo". Fra Oslo-enden nummererer man veksler med ulike tall når tungespissen ligger mot kjøreretningen, og med like tall den motsatte veien. Sporene nummereres med 1 fra nærmest ekspedisjonshuset. Togspor numemreres med romertall, andre videre med arabiske tall (ikke anvendt på tegningen over).
|
|
Svein S
|
|
kenneth
Viderekommen Joined: 04 september 2012 Location: Norge Status: Offline Points: 59 |
Post Options
Thanks(0)
|
Takk for innspill. Jeg har tenkt å benytte de slakke C-skinnene her. Jeg ser at Weichen Walter har laget en 24740 som kan penses. Her
Noen som har erfaring med vekslene fra disse? Prisen ligger på 280, så den sitter litt langt inne.
|
|
Märklin HO | Central Station | C og K skinner
Epoke III - I mitt fantasiland |
|
kenneth
Viderekommen Joined: 04 september 2012 Location: Norge Status: Offline Points: 59 |
Post Options
Thanks(0)
|
Takk for nok et godt alternativ Svein. Jeg tror jeg må sette meg ned litt for å se nøye på alternativene dine, og hva som passer ift skinnegeometrien etc.
|
|
Märklin HO | Central Station | C og K skinner
Epoke III - I mitt fantasiland |
|
kenneth
Viderekommen Joined: 04 september 2012 Location: Norge Status: Offline Points: 59 |
Post Options
Thanks(0)
|
Svein: Jeg ser at spor III blir veldig kort med dine forslag, mest på grunn av endringen du har ved innkjørsel ved ekspedisjonshuset.
|
|
Märklin HO | Central Station | C og K skinner
Epoke III - I mitt fantasiland |
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det er vel omtrent like langt som på din plan før jeg begynte å tukle med den. Men du kan flytte vekselparet 4/11 ett hakk lenger til høyre. Nå spørs det hva du skal bruke spor III til som kryssingsspor. Skal toget ende der eller bli der en stund hvis godstog, som jeg nevnte. Så bruker du uttrekkene og da blir det plass til et ganske langt tog enten du kommer inn fra høyre eller venstre.
|
|
Svein S
|
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
Et alternativ er også å gjøre enda mer ut av den stasjon ved å bruke hele bredden til spor. Da må du senke banen utenfor så pass mye at den kan gå i tunnel under sporområdet.
Da kan du legge på flere parallelle spor og lage en skiftestasjon der du bryter opp og setter sammen godstog.
|
|
Svein S
|
|
kenneth
Viderekommen Joined: 04 september 2012 Location: Norge Status: Offline Points: 59 |
Post Options
Thanks(0)
|
Da har jeg gjort endel endringer på øvre stasjon. Jeg har ikke latt det synke helt inn, og jeg har ikke fått sett ordentlig igjennom hvordan disse endringene vil påvirke operasjoner.
Hva tror dere? |
|
Märklin HO | Central Station | C og K skinner
Epoke III - I mitt fantasiland |
|
kenneth
Viderekommen Joined: 04 september 2012 Location: Norge Status: Offline Points: 59 |
Post Options
Thanks(0)
|
Dobbelt S'en ble observert, glemte å lage nytt skjermbilde før jeg la den ut
|
|
Märklin HO | Central Station | C og K skinner
Epoke III - I mitt fantasiland |
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
Men hva skal du med tre forskjellige spor inn på svingskiva? Hvis meningen er å bruke et par av de til å sette fra seg vogner på, så bør disse absolutt ikke kunne trille avgårde inn på en svingskive som gjerne ligger til et annet spor. De bør heller ende i stoppebukker.
Nå vet jeg ikke om du tenker deg dampdrift, for i tilfelle bør du ha plass til et kullopplag ved lokstallen og vanntårn eller vannstendere (tar mindre plass). |
|
Svein S
|
|
kenneth
Viderekommen Joined: 04 september 2012 Location: Norge Status: Offline Points: 59 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei Svein.
I og med at jeg har tenkt epoke III så er det til dampdrift. Så de sporene er til sand, kull og vannfasiliteter. Jeg mener at jeg har god plass til disse tingene ved lokstallen slik det er lagt opp nå. Og igjen tusen takk for de konstruktive innspillene dine. Hva tror du om den totale sporplanen nå?
|
|
Märklin HO | Central Station | C og K skinner
Epoke III - I mitt fantasiland |
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
Totallløsningen virker ok, den.
Jeg har fortsatt litt vanskelig for å skjønne hvorfor du trenger så mange spor inn til skiva sett i forhold til stasjonens størrelse, lokstallens størrelse og banens mulige trafikk ellers. Med så mange spor muliggjør du for at flere lok kan kulles, vannfylles, sandes, slagges osv på en gang, og da har du kanskje litt overkapasitet i forhold til 5 stallspor. I tilfelle ville jeg nok ofret ett av sporene inn og fått plass til et stallspor til. Men det er selvsagt ditt eget valg ut fra hva du synes er artig å gjenskape. Man kan selvfølgelig tenke seg at dette er en lokbyttestasjon for de fleste togene, og da vil det kunne gå mange lok og inn over kort tid. Det jeg synes du har fått til med denne banen, er at du har mange muligheter for variert trafikk på en så "liten" bane. Du har mange sidespor slik at vogner kan gå ut og inn flere plasser. Dermed har du mulighet for et variert trafikkspill, om du ønsker det. Edited by ses - 03 juni 2015 at 08:28 |
|
Svein S
|
|
kenneth
Viderekommen Joined: 04 september 2012 Location: Norge Status: Offline Points: 59 |
Post Options
Thanks(0)
|
I forhold til mulig trafikk så vil den kunne være langt høyere enn det som den synlige delen av banen tilsier. Jeg har et fiddle yard/Schattenbahnhof som har plass til 8 togsett oppstilt, slik at det skal være mulig med relativt god trafikk på banen.
|
|
Märklin HO | Central Station | C og K skinner
Epoke III - I mitt fantasiland |
|
Svein_H
Fremo og MjF medlem Joined: 22 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 2110 |
Post Options
Thanks(0)
|
Er stort sett enig med Ses, det eneste jeg lurer på er hvor forbindelsen til "resten av verden" er. Slik banen er tegnet inn er den helt isolert, uten mulighet for å verken motta eller sende ut vogner, så jeg savner et togmagasin eller "off-stage" område om du vil.
Jeg ser at du har en enslig veksel i den ene kurven langs venstre vegg, har du tenkt at denne skal føre til et skjult magasin under nedre stasjon? I så fall ville jeg vurdert å snu den vekselen og bruke plassen under øvre stasjon i stedet, da får du større plass og kan bygge togmagasinet som en stor vendesløyfe. Trafikken kan da f.eks gå fra magasinet og ut på anlegget, rundt rundbanen så lenge du ønsker før du til slutt stopper på øvre stasjon hvor loket kobles fra og snus, slik at du kan kjøre tilbake til magasinet igjen.
|
|
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside |
|
Svein_H
Fremo og MjF medlem Joined: 22 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 2110 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hehe, du postet visst mens jeg skrev innlegget mitt! Det var nettopp noe slikt jeg savnet, hvor er det fiddle yard-en din er koblet til anlegget?
|
|
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside |
|
kenneth
Viderekommen Joined: 04 september 2012 Location: Norge Status: Offline Points: 59 |
Post Options
Thanks(0)
|
Selve yard'et er todelt, den ene delen med 3 oppstillingsplasser og gjennomkjøringsspor ligger under hovedstasjonen (på ca -26cm ift stasjonen) og på høyre side ved havnen, med 5 oppstillingsspor, og en vendesløyfe.
Det ene innslaget er den vekselen du ser til venstre, men jeg ønsker å få inn et innslag til som kan ta trafikken andre veien, men den har jeg enda ikke plassert (blir ikke enig med meg selv enda).
|
|
Märklin HO | Central Station | C og K skinner
Epoke III - I mitt fantasiland |
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hvis du har skyggestasjoner i tillegg, synes jeg kanskje du burde vurderte en helt annen grunnform enn en ringbane med "något attot". Hvis du vil holde på ringbanekonseptet kan du legge hovedlinjen om skyggestasjonen, eller du kan lage en sløyfe-til-sløyfe bane. Med 3R er jo det driftsmessig helt uproblematisk. I begge tilfeller vil tog kunne kjøre kontinerlig.
|
|
Svein S
|
|
Post Reply | Page 12> |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |