Hovedlyskaster EL10 2504 nydesign |
Post Reply |
Author | |
StenR
Medlem i MJF Joined: 19 oktober 2014 Location: Norge Status: Offline Points: 341 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 13 mai 2015 at 22:25 |
Hei,
Er i siget om dagen og tenkte å ferdigstille flere av mine evighetsprosjekter. Dette er en Perl modell EL10, som jeg skal ha i nydesign. Byggesettet er av leveranseutførelsen, så må endre stigtrinn. Greitt nok. Fått dekaler fra Electrade for 2504, 2508 eller 2510. 2510 er uaktuell da NMJ har pøst ut denne. Tenkte egentlig å bygge 2504, så jeg fant noen bilder på denne. Men så til spørsmålet: Hva i alle dager slags topplyskaster er egentlig montert på denne? Se f.eks. http://www.jernbane.net/bo/subpage.php?s=0&id=95078 . Sitter det en tusenmeter inne i hytta??, eller er det rett på utsiden? 2504 har en helt annen lyskaster enn de øvrige jeg har sett bilder av. Hadde vært praktisk om det var på innsiden, da det ikke vil stille så store krav til utførelsen:-p Noen som vet? StenR
|
|
Laurenz
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 637 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ikke noe jeg har lagt merke til selv men det er en interessant observasjon. Jeg har sittet og sammenlignet noen bilder jeg også og det kan se ut som om topplyskaster en periode satt på innsiden. Som Sesamlok har den fått en ny lyskaster som er montert på utsiden.
|
|
H. Lindholm
Veteran Joined: 17 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1096 |
Post Options
Thanks(0)
|
Lyskastere på El 10 ser ut til å ha vært montert delvis etter tilfeldighetsmetoden.
Gamle bilder viser lok uten øvre lyskaster, bare nedre signallamper. De fleste lokene ser ut til å ha fått en utvendig lyskaster en gang på 1950-tallet. Noen fikk den montert innvendig, og noen ble skiftet ut med nyere type, flyttet eller fjernet. Bilder i NJKs materielldatabase viser at 2504 hadde lyskaster montert innvendig på 1970-og 80-tallet. Det ligger bare ett bilde av loket i "nydesign" fra 1989, der er det vanskelig å se om det har lyskaster i det hele tatt, men det er i alle fall ikke en utvendig. Siden bildet i jernbane.net viser innvendig lyskaster er det naturlig å anta at det hadde denne helt til det ble ombygget til Sesamlok. Som Sesamlok hadde det i 1998 utvendig lyskaster av den gamle typen. 2508 har hatt utvendig lyskaster av 50-tallsmodell hele tiden, både i rød 70-tallsdesign, i "nydesign" og som Sesamlok. |
|
Claes Lislerud
Redaksjon MJ-bladet Joined: 08 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 786 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ser man på El10 2504 i materielldatabasen til NJK så er det litt forskjellige utgaver, men ja det var montert lyskastere på innsiden av vinduene en tid. Så er det noen tidlige bilder uten topplys i det hele tatt, og idag har den fått ettermontert en utvendig lyskaster.
Så en liten digresjon, er 2504 et av lokomotivene som gikk på jernverksbanen i Mo i Rana?
|
|
Modellhilsen
Claes |
|
StenR
Medlem i MJF Joined: 19 oktober 2014 Location: Norge Status: Offline Points: 341 |
Post Options
Thanks(0)
|
Takk for svar. Da legger jeg rett og slett en liten flathodet led inne i hytta. I og for seg en litt artig detalj på en modell ..
StenR |
|
TorsteinS
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1178 |
Post Options
Thanks(0)
|
Om det kan ha gått der, vet jeg ikke, men det var nok ikke blant lokene som var i Norsk Jernverks eie. I følge "Norske lok og motorvogner 1.1.1986" og/eller NJKs materielldatabase ble:
Siden 2504 ble Sesam-lok i 1990, er det lite trolig at det kan ha blitt solgt til NJ etter 1986. |
|
Skiftetraktor
Veteran Joined: 07 februar 2014 Location: Norge Status: Offline Points: 155 |
Post Options
Thanks(0)
|
Gikk ikke El10 2504 som skiftelok på Oslo Vest st.?
|
|
H. Lindholm
Veteran Joined: 17 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1096 |
Post Options
Thanks(0)
|
2504 ble nok mye brukt til skifting på Oslo V, men på 1970- og 80-tallet kunne man også se 2506, 2507, 2510, 2511, 2515 og 2516 i denne tjenesten. 2504 gikk også noe i skifting på Filipstad og i kipptog til sidesporene ved Skøyen og til Lysaker. Inntil 1972 forekom det også fra tid til annen at det gikk El 1 i skifting på Oslo V.
|
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |