Print Page | Close Window

Hovedlyskaster EL10 2504 nydesign

Printed From: MJF Forum
Category: Modelljernbane i alminnelighet
Forum Name: Forbildet til mj: Ekte jernbane
Forum Description: Alt om jernbane i 1:1, forbildet for modelljernbane kan leses og postes her
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=9198
Printed Date: 28 september 2024 at 18:48
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com


Topic: Hovedlyskaster EL10 2504 nydesign
Posted By: StenR
Subject: Hovedlyskaster EL10 2504 nydesign
Date Posted: 13 mai 2015 at 22:25
Hei,
Er i siget om dagen og tenkte å ferdigstille flere av mine evighetsprosjekter. Dette er en Perl modell EL10, som jeg skal ha i nydesign. Byggesettet er av leveranseutførelsen, så må endre stigtrinn. Greitt nok. Fått dekaler fra Electrade for 2504, 2508 eller 2510. 2510 er uaktuell da NMJ har pøst ut denne. Tenkte egentlig å bygge 2504, så jeg fant noen bilder på denne. Men så til spørsmålet: Hva i alle dager slags topplyskaster er egentlig montert på denne? Se f.eks. http://www.jernbane.net/bo/subpage.php?s=0&id=95078 . Sitter det en tusenmeter inne i hytta??, eller er det rett på utsiden? 2504 har en helt annen lyskaster enn de øvrige jeg har sett bilder av. Hadde vært praktisk om det var på innsiden, da det ikke vil stille så store krav til utførelsen:-p Noen som vet?

StenR



Replies:
Posted By: Laurenz
Date Posted: 14 mai 2015 at 00:44
Ikke noe jeg har lagt merke til selv men det er en interessant observasjon. Jeg har sittet og sammenlignet noen bilder jeg også og det kan se ut som om topplyskaster en periode satt på innsiden. Som Sesamlok har den fått en ny lyskaster som er montert på utsiden.  


Posted By: H. Lindholm
Date Posted: 14 mai 2015 at 09:01
Lyskastere på El 10 ser ut til å ha vært montert delvis etter tilfeldighetsmetoden.
Gamle bilder viser lok uten øvre lyskaster, bare nedre signallamper.
De fleste lokene ser ut til å ha fått en utvendig lyskaster en gang på 1950-tallet. Noen fikk den montert innvendig, og noen ble skiftet ut med nyere type, flyttet eller fjernet.

Bilder i NJKs materielldatabase viser at 2504 hadde lyskaster montert innvendig på 1970-og 80-tallet. Det ligger bare ett bilde av loket i "nydesign" fra 1989, der er det vanskelig å se om det har lyskaster i det hele tatt, men det er i alle fall ikke en utvendig. Siden bildet i jernbane.net viser innvendig lyskaster er det naturlig å anta at det hadde denne helt til det ble ombygget til Sesamlok. Som Sesamlok hadde det i 1998 utvendig lyskaster av den gamle typen.

2508 har hatt utvendig lyskaster av 50-tallsmodell hele tiden, både i rød 70-tallsdesign, i "nydesign" og som Sesamlok.


Posted By: Claes Lislerud
Date Posted: 14 mai 2015 at 09:06
Ser man på El10 2504 i materielldatabasen til NJK så er det litt forskjellige utgaver, men ja det var montert lyskastere på innsiden av vinduene en tid. Så er det noen tidlige bilder uten topplys i det hele tatt, og idag har den fått ettermontert en utvendig lyskaster. 
Så en liten digresjon, er 2504 et av lokomotivene som gikk på jernverksbanen i Mo i Rana?


-------------
Modellhilsen

Claes


Posted By: StenR
Date Posted: 14 mai 2015 at 09:10
Takk for svar. Da legger jeg rett og slett en liten flathodet led inne i hytta. I og for seg en litt artig detalj på en modell ..

StenR


Posted By: TorsteinS
Date Posted: 14 mai 2015 at 13:16

Originally posted by Claes Lislerud Claes Lislerud wrote:

Så en liten digresjon, er 2504 et av lokomotivene som gikk på jernverksbanen i Mo i Rana?

Om det kan ha gått der, vet jeg ikke, men det var nok ikke blant lokene som var i Norsk Jernverks eie. I følge "Norske lok og motorvogner 1.1.1986" og/eller NJKs materielldatabase ble:

  • NSBs El.10 2327 og 2326 overtatt av Norsk Jernverk ca. 1955 (NJ 1 "Lars" og NJ 2 "Ulv").
  • 2517 levert til Norsk Jernverk som NJ 3 i 1952, og overtatt av NSB i 1955.
  • 2505, 2507 og 2519 solgt til Norsk Jernverk i 1984.

Siden 2504 ble Sesam-lok i 1990, er det lite trolig at det kan ha blitt solgt til NJ etter 1986.



Posted By: Skiftetraktor
Date Posted: 15 mai 2015 at 00:00
Gikk ikke El10 2504 som skiftelok på Oslo Vest st.?


Posted By: H. Lindholm
Date Posted: 15 mai 2015 at 00:43
2504 ble nok mye brukt til skifting på Oslo V, men på 1970- og 80-tallet kunne man også se 2506, 2507, 2510, 2511, 2515 og 2516 i denne tjenesten. 2504 gikk også noe i skifting på Filipstad og i kipptog til sidesporene ved Skøyen og til Lysaker. Inntil 1972 forekom det også fra tid til annen at det gikk El 1 i skifting på Oslo V.




Print Page | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net