NSB DFo 432 |
Post Reply | Page 123> |
Author | |
Bo11
Veteran Joined: 25 august 2007 Location: Sverige Status: Offline Points: 417 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 14 mars 2015 at 13:58 |
Påbörjar denna tråd som har legat stilla ett tag.
Har nu! Äntligen kommit över en byggsats av en NSB vagn som jag tänkte ta mig an och bygga. Dock inte utifrån att använda mig av en exempelvis Rocovagn, utan jag kommer att bygga mycket i scratch. Byggsatsen har anlänt och blivit rengjord ifrån mycket oxid osv. Har rengjort plåtarna så de är helt oxidfria och rena. Visar lite bilder då och då på det kommande resultatet av denna trevliga vagn.
Edited by Bo11 - 14 mars 2015 at 14:04 |
|
Bo11
Veteran Joined: 25 august 2007 Location: Sverige Status: Offline Points: 417 |
Post Options
Thanks(0)
|
Har så smått påbörjat uppbyggnaden av denna vagn
Lägger in bilder som collage, så blir det inte så ofantligt många bilder att ladda upp. Jag tusch lägger de områden som ska ha bla handledare, så lodet inte rinner ut och får fäste där jag inte vill ha det. Tape för att fixera hållarna under lödningen. Resultatet blir som önskat. En avbitare och bockverktyget en av de minsta, samt att jag har märk under min byggtid att dessa små borr går oftast i sönder när jag borrar för hand,så jag har skruvat av överdelen och kör med maskin istället då har jag en bättre balans och sparar borr på detta sett. Har gjort lite teakbearbetningar på de plåtar jag har fått över som jag har som prov, för att se hur det blir iförhållande till originalet. Och denna är inte helt fel. |
|
Bo11
Veteran Joined: 25 august 2007 Location: Sverige Status: Offline Points: 417 |
Post Options
Thanks(1)
|
Väl genomtänkt etsplåt, allt blir så mycket enklare.
|
|
Skiftetraktor
Veteran Joined: 07 februar 2014 Location: Norge Status: Offline Points: 155 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det blir jo virkelig fint. Hva gjør du for å unngå at allerede påloddede deler faller av i neste loddeoperasjon?
|
|
Bo11
Veteran Joined: 25 august 2007 Location: Sverige Status: Offline Points: 417 |
Post Options
Thanks(0)
|
Detta problem har jag inte stött på under mina lödningar. |
|
Claes Lislerud
Redaksjon MJ-bladet Joined: 08 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 786 |
Post Options
Thanks(0)
|
Er det Steinar & Steinars modell?
|
|
Modellhilsen
Claes |
|
SveinR
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1215 |
Post Options
Thanks(0)
|
For meg så ser det ut som en NMJ modell. Har skjedd en del på oppbyggingen av disse settene, så vil påstå at dagens teakvognbyggesett fra f.eks Steinar & Steinar er vesentlig enklere og mer gjennomtenkt.
|
|
Mvh
-SveinR Det finnes en skiftetraktor til alt |
|
TorsteinS
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1178 |
Post Options
Thanks(0)
|
Trådstarteren har en tråd om samme tema på et svensk forum. Der fremgår det at modellen er fra NMJ. Det er også noen bilder av originalen: http://www.svensktmjforum.se/forum/index.php?topic=15968.msg157328 |
|
Bo11
Veteran Joined: 25 august 2007 Location: Sverige Status: Offline Points: 417 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det är mycket riktigt en byggsats ifrån NMJ.
|
|
Bo11
Veteran Joined: 25 august 2007 Location: Sverige Status: Offline Points: 417 |
Post Options
Thanks(0)
|
Vagnen börjar så smått att ta form.
Har skurit till en bottenplåt till chassi, detta är grunden innan balkar och boggiefästen kommer på. Har även bestämt mig för att det ska till fungerande skalakoppel. |
|
Bo11
Veteran Joined: 25 august 2007 Location: Sverige Status: Offline Points: 417 |
Post Options
Thanks(0)
|
Innan jag avslutar lödningen på vagnskorgen, så skär jag till och anpassar de stora bitarna till vagnen.
Taket är en väsentlig del i vagnens utseende, så denna gör jag klart. Kommer att klä taket med våtslippapper korn-stl 1200, likaså lanterninen, som färgas in. |
|
Bo11
Veteran Joined: 25 august 2007 Location: Sverige Status: Offline Points: 417 |
Post Options
Thanks(0)
|
Taket har fått en 1:a målning.
Nu ska det bättras och takventiler på, samt avrinningslister, därefter vädras. Kommer även att montera dit takfäste så att jag kan fästa in taket. |
|
Pelle
Nettgruppen Joined: 08 april 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 2136 |
Post Options
Thanks(0)
|
Bruker man loddefett eller flussmiddel festes delene med et fres, og platen blir ikke så varm at andre deler faller av. Se artikkel om lodding i nyeste utgave av MJ-bladet. |
|
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
|
|
Bo11
Veteran Joined: 25 august 2007 Location: Sverige Status: Offline Points: 417 |
Post Options
Thanks(0)
|
Chassi påbörjat under tiden som taket får torka. Fått dit stödbalkar, vagnen kommer att få en bra tyngd med dessa massiva balkar. Ps: Använder fosforsyra 12% som lödvatten.
Edited by Bo11 - 19 mars 2015 at 05:58 |
|
Bo11
Veteran Joined: 25 august 2007 Location: Sverige Status: Offline Points: 417 |
Post Options
Thanks(0)
|
Vagnen växer fram lite efterhand.
Mer än så finns inte direkt att skriva om kring vagnen.. Ändrat, då jag i efterhand tycker att det blir fel att inte posta här. Edited by Bo11 - 22 mars 2015 at 09:44 |
|
Bo11
Veteran Joined: 25 august 2007 Location: Sverige Status: Offline Points: 417 |
Post Options
Thanks(0)
|
En del till gjort på denna vagn, som är lite speciell , men byggsatsen väldigt genomtänkt, utöver att komplettera vagnsbyggsatsen med en hel del scratch kompletteringar och detta är inte det enklaste.
Har fått använda olika byggmetoder som jag vanligtvis inte är behov utav. Glipan mellan taket och vagnskorgen ser betydligt värre ut än vad det är, mer skugga än glipa, kameran är onekligen en tuff motståndare. Boggie är inte helt rätt till denna vagn, men detta får jag ta idagsläget, skulle något annat dyka upp så går detta att byta. Är inte helt klar med vissa av ventil monteringarna, så här får jag forska lite om det finns underlag. Vagns typen har jag länge velat ha och varit spänd på hur denna skulle bli i modell. Den skiljer sig en del ifrån de Svenska vagnarna, men när jag ser vagnen så känns det bra. Nu ska det byggas mer och då blir det fotsteg och eventuellt komplettering av list ovan för de dörrar i lastutrymmet samt fler detaljer på vagnskorgen. Detta innan målning, som ska vara en teakbeklädnad, och här ska jag prova lite nya färger, så vi får se hur detta kan bli. |
|
Bo11
Veteran Joined: 25 august 2007 Location: Sverige Status: Offline Points: 417 |
Post Options
Thanks(0)
|
Har provat lite av färgerna där skillnaden är att grunden är en hasselnöt,s ton i akryl och inte gul ockra.
Detta gör att lösningsbetserna inte löser upp grunden. Här får jag testa vidare, för bästa lösning. |
|
PR
Medlem i MJF Joined: 04 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 372 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei.
Jeg følger med på byggingen din og setter pris på at du deler den med oss her på forumet. Håper du fortsetter med det. hilsen Per Roar Ritter-Johansen |
|
Bo11
Veteran Joined: 25 august 2007 Location: Sverige Status: Offline Points: 417 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hej Per.
Det ska jag göra. Till vagnens boggie använder jag ekerhjul, som är mycket fina. |
|
miniclub89drg
Fremo og MjF medlem Joined: 28 august 2008 Location: Norge Status: Offline Points: 25 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei Bo. Har du produsent og artikkelnummer for ekehjulene du broker? |
|
Mvh
Knut, 1:220 og 1:87 i Fremo |
|
Bo11
Veteran Joined: 25 august 2007 Location: Sverige Status: Offline Points: 417 |
Post Options
Thanks(0)
|
Artikel nummer har jag inte, och hemsidan är under produktion, så man får ta kontakt. http://www.rimbogrande.se/ http://www.rimbogrande.se/index.php?route=information/contact
|
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
Er det korrekt med dobbeltspilehjul på denne vognen?
Jeg trodde at det var kun enkeltspilehjul I bruk på slike vogner - eller? |
|
Bo11
Veteran Joined: 25 august 2007 Location: Sverige Status: Offline Points: 417 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jag har ganska bra bilder på en NSB boggie med ekerhjul, och det är som du säger enkla eker. Nu vet jag inte om sådana finns i modell. Sen är det inte mycket man ser av hjulaxlarna i modell bakom boggien. Jag har en leverantör till som jag vet säljer ekerhjul och ska höra med honom vad han har. Återkommer.
|
|
Bo11
Veteran Joined: 25 august 2007 Location: Sverige Status: Offline Points: 417 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jag hittade dessa, men vad tycker ni om dessa kontra de andra jag visade.
http://www.habohobby.se/sv/produkter/modelljarnvag/n-skala/reservdelar-mm/hjulaxel-ekerhjul.html Bättre bilder här. http://www.rbmodel.com/index.php?action=products&cat=c_wh
Edited by Bo11 - 24 mars 2015 at 17:55 |
|
Bo11
Veteran Joined: 25 august 2007 Location: Sverige Status: Offline Points: 417 |
Post Options
Thanks(0)
|
Kjell H
Som du ser, så är det inte mycket man ser av hjulaxlarna. Men om det ska vara korrekt så ska det vara ekerhjul, men då ska man också få tag i ett par eleganta sådana, och detta har jag inte funnit ännu. Nya boggie är beställda. |
|
TorsteinS
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1178 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hjulene i den linken er for N-skala, men jeg regner med at modellen er i H0? Av hjulene i den andre linken, er det de med 8 eiker som er relevante: http://www.rbmodel.com/index.php?action=products&H0=H0-1000-8 De med 10 eiker kan muligens egne seg som løpehjul og tenderhjul i modeller av diverse norske damplok. |
|
H. Lindholm
Veteran Joined: 17 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1096 |
Post Options
Thanks(1)
|
I utgangspunktet stemmer nok dette, men det kommer litt an på hva du mener med "slike vogner". Den boggitypen som er på 432 (1904-boggier)kan jeg ikke huske å ha sett med noe annet enn alminnelige enkle eikehjul eller platehjul. Det har imidlertid vært mange forskjellige boggityper på norske trevogner DFo 432 er en relativt "moderne" norsk trevogn, bygget i 1920. En sak som dog er litt uvanlig er at den er bygget i Södertälje. De fleste norske trevogner er bygget av norske verksteder, men noen ble bygget i Sverige og noen i Danmark. Boggiene på 432 er såkalte "1904-boggier", dette referer til nummeret på boggitegningen. Dette er den mest moderne boggitypen som ble brukt på praktisk talt alle vanlige norske trevogner etter ca 1916-1917. Enkelte eldre vogner fikk senere sine opprinnelige boggier skiftet til 1904-boggier. Boggi 1904 er en etter norske forhold kraftig bygget boggi, den anses som god og driftssikker og har gode bremseegenskaper. De fleste trevogner med denne boggitypen ble tillatt kjørt i 100 km/t. Den har imidlertid ikke de aller beste løpeegenskapene, bakerste vogn i toget kan noen ganger få en tendens til å begynne å "logre" når hastigheten kommer over 60-70 km/t. Vogner med boggi 812 går mye penere i sporet, men 812-boggien er spinklere og har ikke så gode bremser, vogner med denne boggien fikk derfor ikke gå fortere enn 80 km/t. Generelt har det vært fire forskjellige typer hjulaksler på "alminnelige" norske trevogner, tre typer med eikehjul og en med platehjul (med påkrympet hjulring, må ikke forveksles med helhjul). Som alltid ellers har det selvfølgelig forekommet noen unntak. Eldste type eikehjul med T-profileiker (tverrsnittet på eikene er T-formet) og 10 eiker. Disse hjulene er støpt i åpen sandform. Eikene er bredest innerst, baksiden (innsiden) av eikene er helt flat. Stjerneeikehjul med 8 smidde dobbelteiker: "Vanlige" eikehjul med 10 eiker (nyeste type eikehjul), tverrsnittet på eikene er ovalt: Alle disse hjultypene (og platehjul) har vært i bruk på de fleste boggitypene mens det var glidelager på alle vogner. Siden 1904-boggiene var "moderne" boggier beregnet for større belastning og dessuten hadde litt annerledes mål på akselkassene og akselkasseføringene tror jeg dog ikke at disse har hatt de to eldste typene eikehjul. Da man begynte å bygge om hjulsatsene til rullelager ble det nok valgt nyeste type eikehjul eller platehjul. Jeg kan ikke huske å ha sett de to eldste typene eikehjul med rullelager, men jeg skal ikke påstå at det ikke har forekommet. En annen sak er at det på personvogner av tre har vært helt vanlig at ikke alle hjulakslene på samme vogn var like, det var mer regelen enn unntaket. Slik har det vært helt siden platehjulene begynte å komme før siste krig. Svært ofte var det tre aksler med eikehjul og en aksel med platehjul, men også andre kombinasjoner kunne forekomme. På vogner med de eldre boggitypene kunne det også forekomme tre forskjellige typer hjul, på noen vogner hendte det at ingen aksler var like. Dette skyldtes ganske enkelt at revisjon av hjul og aksellagre skjedde fortløpende og uavhengig av vognrevisjonene. Nyreviderte hjulaksler ble satt inn på lager i vilkårlig rekkefølge, og når en vogn ble gjort ferdig etter revisjon ble det satt inn de akslene som tilfeldigvis stod ytterst. Jeg har ikke noen sikre notater eller bilder av hva vogn 432 har pr. i dag, men tilgjengelige bilder viser at den i alle fall har platehjul i begge akser i boggien i konduktørenden. I postenden ser det ut til at i hvert fall den ene akselen har eikehjul. Tidligere kan den selvfølgelig ha hatt andre kombinasjoner, eventuelt bare eikehjul. En svært vanlig kombinasjon i 1904-boggier med rullelager sees her på CFo 213 - en aksel med platehjul og en med alminnelige eikehjul i samme boggi. Et eksempel på fire forskjellige aksler på samme vogn kan man se på vogn 86 på Krøderbanen. Denne vognen har 2370-boggier og glidelager, og er dermed ikke representativ for "moderne" trevogner med 1904-boggier, men den er litt interessant allikevel. Boggi i den ene enden - en aksel med eldste type T-profileiker og en aksel med platehjul: Boggi i den andre enden - en aksel med alminnelige eikehjul og en aksel med stjerneeikehjul: |
|
Bo11
Veteran Joined: 25 august 2007 Location: Sverige Status: Offline Points: 417 |
Post Options
Thanks(0)
|
Tack H Lindholm.
Då har det blivit utrett hur det kunde se ut ibland originalen. Jag kör vidare på vagnsbygget.
|
|
Bo11
Veteran Joined: 25 august 2007 Location: Sverige Status: Offline Points: 417 |
Post Options
Thanks(0)
|
Vagnens tak ska få vatten avrinningslister.
vagnskorgen ska ha sin färgsättning, och här håller jag fortfarande på att testa fram lite som ska vara relevant för vagnen. Samtidigt så skriver jag ner hur jag går tillväga så jag inte glömmer att just denna vagn gjorde jag så. Steg två med samma grundfärg. Den rätta looken blir när det är panelavbildning som på vagnskorgen. Steg 3 utprovas.
|
|
Bo11
Veteran Joined: 25 august 2007 Location: Sverige Status: Offline Points: 417 |
Post Options
Thanks(0)
|
Är det någon som har en bild på denna vagns tak gärna sett uppifrån.
|
|
Post Reply | Page 123> |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |