MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - NSB DFo 432
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

NSB DFo 432

 Post Reply Post Reply Page  123>
Author
Bo11 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 25 august 2007
Location: Sverige
Status: Offline
Points: 417
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bo11 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: NSB DFo 432
    Posted: 14 mars 2015 at 13:58
Påbörjar denna tråd som har legat stilla ett tag.

Har nu! Äntligen kommit över en byggsats av en NSB vagn som jag tänkte ta mig an och bygga.
Dock inte utifrån att använda mig av en exempelvis Rocovagn, utan jag kommer att bygga mycket i scratch.

Byggsatsen har anlänt och blivit rengjord ifrån mycket oxid osv.
Har rengjort plåtarna så de är helt oxidfria och rena.


Visar lite bilder då och då på det kommande resultatet av denna trevliga vagn.


Edited by Bo11 - 14 mars 2015 at 14:04
Back to Top
Bo11 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 25 august 2007
Location: Sverige
Status: Offline
Points: 417
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bo11 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 mars 2015 at 12:37
Har så smått påbörjat uppbyggnaden av denna vagn

Lägger in bilder som collage, så blir det inte så ofantligt många bilder att ladda upp.

Jag tusch lägger de områden som ska ha bla handledare, så lodet inte rinner ut och får fäste där jag inte vill ha det.
Tape för att fixera hållarna under lödningen.
Resultatet blir som önskat.


En avbitare och bockverktyget en av de minsta, samt att jag har märk under min byggtid att dessa små borr går oftast i sönder när jag borrar för hand,så jag har skruvat av överdelen och kör med maskin istället då har jag en bättre balans och sparar borr på detta sett.

Har gjort lite teakbearbetningar på de plåtar jag har fått över som jag har som prov, för att se hur det blir iförhållande till originalet. 
Och denna är inte helt fel.


Back to Top
Bo11 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 25 august 2007
Location: Sverige
Status: Offline
Points: 417
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote Bo11 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 mars 2015 at 19:15
Väl genomtänkt etsplåt, allt blir så mycket enklare.
Back to Top
Skiftetraktor View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 februar 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 155
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Skiftetraktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 mars 2015 at 23:06
Det blir jo virkelig fint. Hva gjør du for å unngå at allerede påloddede deler faller av i neste loddeoperasjon?
Back to Top
Bo11 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 25 august 2007
Location: Sverige
Status: Offline
Points: 417
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bo11 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 mars 2015 at 04:38
Originally posted by Skiftetraktor Skiftetraktor wrote:

Det blir jo virkelig fint. Hva gjør du for å unngå at allerede påloddede deler faller av i neste loddeoperasjon?

Detta problem har jag inte stött på under mina lödningar.

Back to Top
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 mars 2015 at 10:13
Er det Steinar & Steinars modell?
Modellhilsen

Claes
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 mars 2015 at 10:26
For meg så ser det ut som en NMJ modell. Har skjedd en del på oppbyggingen av disse settene, så vil påstå at dagens teakvognbyggesett fra f.eks Steinar & Steinar er vesentlig enklere og mer gjennomtenkt.
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 mars 2015 at 13:33

Trådstarteren har en tråd om samme tema på et svensk forum. Der fremgår det at modellen er fra NMJ. Det er også noen bilder av originalen:

http://www.svensktmjforum.se/forum/index.php?topic=15968.msg157328

Back to Top
Bo11 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 25 august 2007
Location: Sverige
Status: Offline
Points: 417
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bo11 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 mars 2015 at 17:07
Det är mycket riktigt en byggsats ifrån NMJ.
Back to Top
Bo11 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 25 august 2007
Location: Sverige
Status: Offline
Points: 417
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bo11 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 mars 2015 at 21:22
Vagnen börjar så smått att ta form.
Har skurit till en bottenplåt till chassi, detta är grunden innan balkar och boggiefästen kommer på.
Har även bestämt mig för att det ska till fungerande skalakoppel.

Back to Top
Bo11 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 25 august 2007
Location: Sverige
Status: Offline
Points: 417
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bo11 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 mars 2015 at 17:51
Innan jag avslutar lödningen på vagnskorgen, så skär jag till och anpassar de stora bitarna till vagnen.
Taket är en väsentlig del i vagnens utseende, så denna gör jag klart.

Kommer att klä taket med våtslippapper korn-stl 1200, likaså lanterninen, som färgas in.


Back to Top
Bo11 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 25 august 2007
Location: Sverige
Status: Offline
Points: 417
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bo11 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 mars 2015 at 20:19
Taket har fått en 1:a målning.
Nu ska det bättras och takventiler på, samt avrinningslister, därefter vädras.
Kommer även att montera dit takfäste så att jag kan fästa in taket.

Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 mars 2015 at 21:14
Originally posted by Skiftetraktor Skiftetraktor wrote:

Det blir jo virkelig fint. Hva gjør du for å unngå at allerede påloddede deler faller av i neste loddeoperasjon?


Bruker man loddefett eller flussmiddel festes delene med et fres, og platen blir ikke så varm at andre deler faller av. Se artikkel om lodding i nyeste utgave av MJ-bladet.
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
Bo11 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 25 august 2007
Location: Sverige
Status: Offline
Points: 417
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bo11 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 mars 2015 at 05:57

Chassi påbörjat under tiden som taket får torka.
Fått dit stödbalkar, vagnen kommer att få en bra tyngd med dessa massiva balkar.



Ps: Använder fosforsyra 12% som lödvatten.


Edited by Bo11 - 19 mars 2015 at 05:58
Back to Top
Bo11 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 25 august 2007
Location: Sverige
Status: Offline
Points: 417
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bo11 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 mars 2015 at 20:10
Vagnen växer fram lite efterhand.
Mer än så finns inte direkt att skriva om kring vagnen..


Ändrat, då jag i efterhand tycker att det blir fel att inte posta här.




Edited by Bo11 - 22 mars 2015 at 09:44
Back to Top
Bo11 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 25 august 2007
Location: Sverige
Status: Offline
Points: 417
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bo11 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 mars 2015 at 09:44
En del till gjort på denna vagn, som är lite speciell , men byggsatsen väldigt genomtänkt, utöver att komplettera vagnsbyggsatsen med en hel del scratch kompletteringar och detta är inte det enklaste.
Har fått använda olika byggmetoder som jag vanligtvis inte är behov utav.
Glipan mellan taket och vagnskorgen ser betydligt värre ut än vad det är, mer skugga än glipa, kameran är onekligen en tuff motståndare.
Boggie är inte helt rätt till denna vagn, men detta får jag ta idagsläget, skulle något annat dyka upp så går detta att byta.
Är inte helt klar med vissa av ventil monteringarna, så här får jag forska lite om det finns underlag.

Vagns typen har jag länge velat ha och varit spänd på hur denna skulle bli i modell.
Den skiljer sig en del ifrån de Svenska vagnarna, men när jag ser vagnen så känns det bra.

Nu ska det byggas mer och då blir det fotsteg och eventuellt komplettering av list ovan för de dörrar i lastutrymmet samt fler detaljer på vagnskorgen.
Detta innan målning, som ska vara en teakbeklädnad, och här ska jag prova lite nya färger, så vi får se hur detta kan bli. 

Back to Top
Bo11 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 25 august 2007
Location: Sverige
Status: Offline
Points: 417
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bo11 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 mars 2015 at 21:46
Har provat lite av färgerna där skillnaden är att grunden är en hasselnöt,s ton i akryl och inte gul ockra.
Detta gör att lösningsbetserna inte löser upp grunden.
Här får jag testa vidare, för bästa lösning.

Back to Top
PR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 04 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 372
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote PR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 mars 2015 at 22:41
Hei.
Jeg følger med på byggingen din og setter pris på at du deler den med oss her på forumet. Håper du fortsetter med det.
hilsen
Per Roar Ritter-Johansen
Back to Top
Bo11 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 25 august 2007
Location: Sverige
Status: Offline
Points: 417
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bo11 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 mars 2015 at 05:41
Hej Per.
Det ska jag göra.

Till vagnens boggie använder jag ekerhjul, som är mycket fina.


Back to Top
miniclub89drg View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 28 august 2008
Location: Norge
Status: Offline
Points: 25
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote miniclub89drg Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 mars 2015 at 09:28

Hei Bo. Har du produsent og artikkelnummer for ekehjulene du broker?

Mvh
Knut,
1:220 og 1:87 i Fremo
Back to Top
Bo11 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 25 august 2007
Location: Sverige
Status: Offline
Points: 417
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bo11 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 mars 2015 at 16:13
Originally posted by miniclub89drg miniclub89drg wrote:

Hei Bo. Har du produsent og artikkelnummer for ekehjulene du broker?


Artikel nummer har jag inte, och hemsidan är under produktion, så man får ta kontakt.
http://www.rimbogrande.se/
http://www.rimbogrande.se/index.php?route=information/contact
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 mars 2015 at 17:31
Er det korrekt med dobbeltspilehjul på denne vognen?
Jeg trodde at det var kun enkeltspilehjul I bruk på slike vogner - eller?
Back to Top
Bo11 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 25 august 2007
Location: Sverige
Status: Offline
Points: 417
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bo11 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 mars 2015 at 17:38
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Er det korrekt med dobbeltspilehjul på denne vognen?
Jeg trodde at det var kun enkeltspilehjul I bruk på slike vogner - eller?


Jag har ganska bra bilder på en NSB boggie med ekerhjul, och det är som du säger enkla eker.
Nu vet jag inte om sådana finns i modell.
Sen är det inte mycket man ser av hjulaxlarna i modell bakom boggien.

Jag har en leverantör till som jag vet säljer ekerhjul och ska höra med honom vad han har.
Återkommer.
Back to Top
Bo11 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 25 august 2007
Location: Sverige
Status: Offline
Points: 417
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bo11 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 mars 2015 at 17:50
Jag hittade dessa, men vad tycker ni om dessa kontra de andra jag visade.
http://www.habohobby.se/sv/produkter/modelljarnvag/n-skala/reservdelar-mm/hjulaxel-ekerhjul.html

Bättre bilder här.
http://www.rbmodel.com/index.php?action=products&cat=c_wh


Edited by Bo11 - 24 mars 2015 at 17:55
Back to Top
Bo11 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 25 august 2007
Location: Sverige
Status: Offline
Points: 417
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bo11 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 mars 2015 at 20:09
Kjell H

Som du ser, så är det inte mycket man ser av hjulaxlarna.
Men om det ska vara korrekt så ska det vara ekerhjul, men då ska man också få tag i ett par eleganta sådana, och detta har jag inte funnit ännu.

Nya boggie är beställda.

Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 mars 2015 at 20:51

Originally posted by Bo11 Bo11 wrote:

http://www.habohobby.se/sv/produkter/modelljarnvag/n-skala/reservdelar-mm/hjulaxel-ekerhjul.html

Hjulene i den linken er for N-skala, men jeg regner med at modellen er i H0?

Av hjulene i den andre linken, er det de med 8 eiker som er relevante:

http://www.rbmodel.com/index.php?action=products&H0=H0-1000-8

De med 10 eiker kan muligens egne seg som løpehjul og tenderhjul i modeller av diverse norske damplok.

Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 mars 2015 at 23:18
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Er det korrekt med dobbeltspilehjul på denne vognen?
Jeg trodde at det var kun enkeltspilehjul I bruk på slike vogner - eller?

I utgangspunktet stemmer nok dette, men det kommer litt an på hva du mener med "slike vogner". Den boggitypen som er på 432 (1904-boggier)kan jeg ikke huske å ha sett med noe annet enn alminnelige enkle eikehjul eller platehjul. Det har imidlertid vært mange forskjellige boggityper på norske trevogner

DFo 432 er en relativt "moderne" norsk trevogn, bygget i 1920. En sak som dog er litt uvanlig er at den er bygget i Södertälje. De fleste norske trevogner er bygget av norske verksteder, men noen ble bygget i Sverige og noen i Danmark.

Boggiene på 432 er såkalte "1904-boggier", dette referer til nummeret på boggitegningen. Dette er den mest moderne boggitypen som ble brukt på praktisk talt alle vanlige norske trevogner etter ca 1916-1917. Enkelte eldre vogner fikk senere sine opprinnelige boggier skiftet til 1904-boggier.
Boggi 1904 er en etter norske forhold kraftig bygget boggi, den anses som god og driftssikker og har gode bremseegenskaper. De fleste trevogner med denne boggitypen ble tillatt kjørt i 100 km/t. Den har imidlertid ikke de aller beste løpeegenskapene, bakerste vogn i toget kan noen ganger få en tendens til å begynne å "logre" når hastigheten kommer over 60-70 km/t. Vogner med boggi 812 går mye penere i sporet, men 812-boggien er spinklere og har ikke så gode bremser, vogner med denne boggien fikk derfor ikke gå fortere enn 80 km/t.

Generelt har det vært fire forskjellige typer hjulaksler på "alminnelige" norske trevogner, tre typer med eikehjul og en med platehjul (med påkrympet hjulring, må ikke forveksles med helhjul). Som alltid ellers har det selvfølgelig forekommet noen unntak.

Eldste type eikehjul med T-profileiker (tverrsnittet på eikene er T-formet) og 10 eiker.
Disse hjulene er støpt i åpen sandform. Eikene er bredest innerst, baksiden (innsiden) av eikene er helt flat.



Stjerneeikehjul med 8 smidde dobbelteiker:



"Vanlige" eikehjul med 10 eiker (nyeste type eikehjul), tverrsnittet på eikene er ovalt:


Alle disse hjultypene (og platehjul) har vært i bruk på de fleste boggitypene mens det var glidelager på alle vogner. Siden 1904-boggiene var "moderne" boggier beregnet for større belastning og dessuten hadde litt annerledes mål på akselkassene og akselkasseføringene tror jeg dog ikke at disse har hatt de to eldste typene eikehjul.
Da man begynte å bygge om hjulsatsene til rullelager ble det nok valgt nyeste type eikehjul eller platehjul. Jeg kan ikke huske å ha sett de to eldste typene eikehjul med rullelager, men jeg skal ikke påstå at det ikke har forekommet.

En annen sak er at det på personvogner av tre har vært helt vanlig at ikke alle hjulakslene på samme vogn var like, det var mer regelen enn unntaket. Slik har det vært helt siden platehjulene begynte å komme før siste krig. Svært ofte var det tre aksler med eikehjul og en aksel med platehjul, men også andre kombinasjoner kunne forekomme. På vogner med de eldre boggitypene kunne det også forekomme tre forskjellige typer hjul, på noen vogner hendte det at ingen aksler var like.
Dette skyldtes ganske enkelt at revisjon av hjul og aksellagre skjedde fortløpende og uavhengig av vognrevisjonene. Nyreviderte hjulaksler ble satt inn på lager i vilkårlig rekkefølge, og når en vogn ble gjort ferdig etter revisjon ble det satt inn de akslene som tilfeldigvis stod ytterst.
Jeg har ikke noen sikre notater eller bilder av hva vogn 432 har pr. i dag, men tilgjengelige bilder viser at den i alle fall har platehjul i begge akser i boggien i konduktørenden. I postenden ser det ut til at i hvert fall den ene akselen har eikehjul. Tidligere kan den selvfølgelig ha hatt andre kombinasjoner, eventuelt bare eikehjul.

En svært vanlig kombinasjon i 1904-boggier med rullelager sees her på CFo 213 - en aksel med platehjul og en med alminnelige eikehjul i samme boggi.


Et eksempel på fire forskjellige aksler på samme vogn kan man se på vogn 86 på Krøderbanen. Denne vognen har 2370-boggier og glidelager, og er dermed ikke representativ for "moderne" trevogner med 1904-boggier, men den er litt interessant allikevel.
Boggi i den ene enden - en aksel med eldste type T-profileiker og en aksel med platehjul:


Boggi i den andre enden - en aksel med alminnelige eikehjul og en aksel med stjerneeikehjul:
Back to Top
Bo11 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 25 august 2007
Location: Sverige
Status: Offline
Points: 417
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bo11 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 mars 2015 at 04:22
Tack H Lindholm.

Då har det blivit utrett hur det kunde se ut ibland originalen.

Jag kör vidare på vagnsbygget.
Back to Top
Bo11 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 25 august 2007
Location: Sverige
Status: Offline
Points: 417
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bo11 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 mars 2015 at 17:53
Vagnens tak ska få vatten avrinningslister.
vagnskorgen ska ha sin färgsättning, och här håller jag fortfarande på att testa fram lite som ska vara relevant för vagnen.
Samtidigt så skriver jag ner hur jag går tillväga så jag inte glömmer att just denna vagn gjorde jag så.

Steg två med samma grundfärg.
Den rätta looken blir när det är panelavbildning som på vagnskorgen.


Steg 3 utprovas.
Back to Top
Bo11 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 25 august 2007
Location: Sverige
Status: Offline
Points: 417
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bo11 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 mars 2015 at 17:17
Är det någon som har en bild på denna vagns tak gärna sett uppifrån.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  123>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,137 seconds.