Lima EL14 |
Post Reply |
Author | |
marklintog
Veteran Joined: 15 juni 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 275 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 03 november 2014 at 22:57 |
Hei har en Lima EL14 gods versjon hvordan får jeg av kåpen på lokomotivet ? noen som kan vise med bilder ?
|
|
kokken
Fremo og MjF medlem Joined: 24 mars 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 728 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg har ingen bilder, men hvis det er små "hull" på siden av kåpen så er skal den bare vippes ut der. Hvis ikke så kan den være festet med bufferne, da kan disse fjernes ved å dra de ut. En tredje mulighet kan være om kåpen har et par haker på hver side på undersiden av loket som holder understellet og kåpen samlet, da kan kåpen bøyes forsiktig ut til siden, så kåpen løsner.
|
|
mattis94gutt
Veteran Joined: 22 januar 2013 Location: Akershus Status: Offline Points: 102 |
Post Options
Thanks(0)
|
Som kokken sier så er det på min versjon bare og ta ut bufferne. Er NSB Gods versjonen jeg har.
|
|
Proud to be a nerd.
|
|
marklintog
Veteran Joined: 15 juni 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 275 |
Post Options
Thanks(0)
|
Takk for hjelpen klarte å få av kåpen på loket nå. Prøvde se hvor jeg kan olje men fant ingen steder noen som vet hvor det er ?
|
|
H. Lindholm
Veteran Joined: 17 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1096 |
Post Options
Thanks(0)
|
Generelt om smøring av MJ-lokomotiver:
1. De aller viktigste smørepunktene er motorlagrene. Dette er de to små lagrene på hver side av motoren som selve motorankeret roterer i. Hvis det kommer piping, skurring eller andre ulyder fra loket under fart er det i 99 prosent av tilfellene det ene eller begge disse lagrene som er tørre. Ulydene kommer av vibrasjoner i tørre lagre, og oppstår der aksler roterer med høye omdreiningstall - altså i selve motoren. 2. Smør så lite som overhode mulig. Ikke noe olje er det verste. For mye olje er det nest verste. Det skal bare en veldig liten oljedråpe på hvert smørested. Overskuddsolje bare spruter rundt og legger seg på steder det ikke skal, det samler støv og skitt og skaper problemer. 3. I tillegg til motorlagrene kan man også smøre tannhjulsakslene og hjulakslene svært forsiktig, og med så lite olje som mulig. 4. Det er vanligvis ikke nødvendig å smøre selve tennene på vanlige tannhjul. Hvis tannhjulene er i orden og uten skader vil ulyder i loket aldri komme fra tannkransene på tannhjulene. Eventuelle ulyder kommer nesten alltid fra motorakselen, og en sjelden gang fra tannhjulsakslene nærmest motoren. Noe olje fra tannhjulsakslene vil som oftest sige utover mot tannkransene på grunn av rotasjonen, og der er det bare mikroskopiske oljemengder som skal til. Hvis man absolutt vil smøre tennene kan man ta på en bitteliten mengde smørefett. Unntaket er lok med snekkedrev. Der skal gjengene på snekkeskruen smøres med fett - men bare med litt fett. 5. Hvis man har en bruksanvisning - følg den. Edited by H. Lindholm - 05 november 2014 at 00:10 |
|
Wickerman
Veteran Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1211 |
Post Options
Thanks(0)
|
Skal smøres hver gang når loket har gått ca 30t. Beveglige deler smøres med en dråpe olje.
Edited by Wickerman - 05 november 2014 at 19:23 |
|
A matter of life and death
|
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |